Scielo RSS <![CDATA[Teología y vida]]> https://scielo.conicyt.cl/rss.php?pid=0049-344920050003&lang=es vol. 46 num. 4 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> https://scielo.conicyt.cl/img/en/fbpelogp.gif https://scielo.conicyt.cl <![CDATA[<B>Prólogo </B>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0049-34492005000300001&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[<B>Centro Teológico Manuel Larraín</B>: <B>Una interpretación teológica del presente</B>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0049-34492005000300002&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este texto hace las veces de carta de navegación del Centro Teológico Manuel Larraín. Ha sido escrito con la colaboración de todos sus miembros, para iluminar la actividad del centro. En él se describe el intento de discernir los "signos de los tiempos" actuales, cumplido en cuatro grupos que a lo largo de un año y medio se han reunido para discutir sobre cuatro temas especialmente relevantes. Este documento quiere ser teología de una acción que, en este caso, ha consistido fundamentalmente en una conversación libre, informada y multidisciplinar entre hombres y mujeres de fe<hr/>This text serves as a navigation chart for the "Centro Teológico Manuel Larraín" (Manuel Larraín Theological Center). It has been written with the collaboration of all of its members, in order to enlighten the activity of the center. In it, the attempt to discern the current "signs of the times" is described, an attempt engaged in by four groups which have met in the course of a year and a half to discuss four especially relevant themes. This document has the intention of being theology of an action that, in this case, has consisted fundamentally in a free, informed and multidisciplinary conversation among men and women of faith <![CDATA[Teólogos no profesionales laicos]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0049-34492005000300003&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este texto hace las veces de carta de navegación del Centro Teológico Manuel Larraín. Ha sido escrito con la colaboración de todos sus miembros, para iluminar la actividad del centro. En él se describe el intento de discernir los "signos de los tiempos" actuales, cumplido en cuatro grupos que a lo largo de un año y medio se han reunido para discutir sobre cuatro temas especialmente relevantes. Este documento quiere ser teología de una acción que, en este caso, ha consistido fundamentalmente en una conversación libre, informada y multidisciplinar entre hombres y mujeres de fe<hr/>This text serves as a navigation chart for the "Centro Teológico Manuel Larraín" (Manuel Larraín Theological Center). It has been written with the collaboration of all of its members, in order to enlighten the activity of the center. In it, the attempt to discern the current "signs of the times" is described, an attempt engaged in by four groups which have met in the course of a year and a half to discuss four especially relevant themes. This document has the intention of being theology of an action that, in this case, has consisted fundamentally in a free, informed and multidisciplinary conversation among men and women of faith <![CDATA[<B>Teología de los signos de los tiempos</B>: <B>Antecedentes y prospectivas del Concilio Vaticano II </B>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0049-34492005000300004&lng=es&nrm=iso&tlng=es Inspirándose en la figura de Monseñor Manuel Larraín, este artículo pretende señalar la importancia de la categoría "signos de los tiempos" para una reflexión católica actual que aspire a tener identidad y relevancia en la sociedad moderna. Bajo esta categoría el Concilio Vaticano II ha señalado acontecimientos históricos o realidades en los cuales el Espíritu de Dios y sus obras resplandecen. El concilio ha exhortado a los cristianos a tomar en serio esos signos y ha reconocer en ellos la presencia y llamado de Dios. A partir de esto, la reflexión cristiana y la teología se enfrentan al reto de pensar las realidades humano-divinas no como una simple paradoja, sino al interior de una estructura de "identidad y diferencia<hr/>Taking its inspiration from the figure of the Catholic bishop, Mons. Manuel Larraín, this article endeavors to indicate the importance of the category of "signs of the times" for a current Catholic reflection that aspires to have identity and relevance for modern society. Under this category the Second Vatican Council has indicated historic events or realities in which the Spirit of God and God's works stand out. The Council has exhorted Christians to take those signs seriously and has recognized in them the presence and summons of God. From this starting-point, Christian reflection and theology confront the challenge of thinking about human-divine realities not as a simple paradox, but from the interior of a structure of "identity and difference <![CDATA[<B>Vida y religación </B>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0049-34492005000300005&lng=es&nrm=iso&tlng=es Al cumplirse 50 años de la muerte de José Ortega y Gasset, este artículo busca mostrar de manera indicativa cómo las tesis básicas de la filosofía de Xavier Zubiri han de ser entendidas como desarrollos a partir de los logros del análisis orteguiano de la vida como realidad radical. Se hace especial hincapié en la noción de "fondo insobornable" que elaboró Ortega, como antecedente del concepto zubiriano de "religación". Es sabido que esta noción le permitirá a Zubiri una consideración filosófica del problema de Dios y de las religiones. Las ideas de "fondo insobornable" y de "religación" apuntan a aquella dimensión radical de la vida humana donde palpita la pregunta por Dios y se abre la experiencia de una trascendencia en la más propia inmanencia<hr/>On the 50th anniversary of the death of José Ortega y Gasset, this article seeks to show in an indicative manner how the basic theses of Xavier Zubiri's philosophies have to be understood: as developments that begin with the achievements of Ortega's analysis of life as a radical reality. Special emphasis is made on the notion of the incorruptible foundation that Ortega elaborated, as an antecedent to Zubiri's concept of "religación" (binding). As is known, this notion will permit Zubiri to take on a philosophical consideration of the problem of God and of religions. The ideas of fondo insobornable and of religación point towards that radical dimension of human life where the question about God palpitates and opens one to the experience of a transcendency in its most inherent immanence <![CDATA[<B>Auscultar los signos del tiempo presente e la situación latinoamericana</B>: <B>Esbozo de algunos fenómenos a considerar para una interpretación teológica del presente</B>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0049-34492005000300006&lng=es&nrm=iso&tlng=es En la tarea de recoger los aspectos más significativos de la realidad latinoamericana, que una interpretación teológica del presente histórico concreto debiera tener en cuenta, se vuelve inevitable enfrentarse a la cuestión de la instalación de la modernidad en el continente. Cuestión más bien de la "crisis de la modernidad", que debe entenderse considerando simultáneamente dos asuntos: la crisis que ella ha provocado en muchos aspectos de la cultura tradicional, incluida la cultura cristiana y eclesial tradicional latinoamericana, y la crisis que la propia modernidad experimenta en sí misma, crisis que se intenta balbucear agregando el incierto prefijo "pos", a la llamada posmodernidad. Después de reconocer la existencia de "múltiples modernidades", pues otras culturas no occidentales se modernizan a su manera sin necesidad de reproducir todos los rasgos de la modernidad europea, se nos plantea la pregunta por las peculiaridades de la trayectoria latinoamericana a la modernidad. Para contestarla hemos de considerar los rasgos comunes actuales de aquello que se está instalando (I) y las características del lugar en el que se instala (II). Son apenas un par de esbozos de las cuestiones que respectivamente debemos tener en cuenta si nos fijamos en el tiempo presente y aquellas que hemos de considerar atendiendo a la situación del continente. Respecto de lo primero hacemos un rápido esbozo destacando los procesos de globalización económica y de individualización. Respecto de lo segundo atendemos a las tradiciones aún vivas del continente, seculares y religiosas. Son justamente estas tradiciones, y entre ellas la articulación fecunda y deseable entre cristianismo y modernidad, las que pueden responder a los acuciantes desafíos del de la globalización. Se analizan en particular los aportes y posibilidades que ofrece el catolicismo a esta modernidad a la latinoamericana, que no será posible sin un cristianismo a la altura de los tiempos y una modernidad con la hondura religiosa del continente (III)<hr/>In the task of retrieving the most significant aspects of Latin American reality, which a theological interpretation of the historical, concrete present ought to take into account, confronting the question of the installation of modernity on the continent becomes unavoidable. The question, in fact, of a "crisis of modernity" must be understood taking simultaneously into consideration two matters: the crisis that it has provoked in many aspects of traditional culture, including Latin American traditional Christian and ecclesial culture, and the crisis that modernity in itself experiences, stuttering away by trying to add the uncertain prefix "post" to so-called "post-modernity". After recognizing the existence of "multiple modernities"-for other non-occidental cultures are modernizing themselves in their own manner without necessarily reproducing all the traits of European modernity-the question is raised for us by the peculiarities of the Latin American trajectory towards modernity. In order to answer this question, we have to take into consideration the common, current features of that which is being installed (I), and the characteristics of the place in which the installation takes place (II). These are hardly more than a couple of outlines of the questions that we must respectively take into account if we pay attention to the present time, and that we have to consider in attending to the situation of the continent. In regard to the first, we make in this article a rapid sketch emphasizing the processes of economic globalization and of individualization. Regarding the second question, we attend to the traditions that are still alive on the continent, both secular and religious. Precisely these traditions, and among them the fruitful and desirable articulations between Christianity and modernity, are those which can respond to the demanding challenges of the ethos of globalization. The contributions and possibilities that Catholicism offers this modernity and Latin America are analyzed in particular, which would not be possible without a Christianity that rises to the occasion and a modernity with the religious depth that this continent offers (III) <![CDATA[<B>Identidad polisémica </B>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0049-34492005000300007&lng=es&nrm=iso&tlng=es Evangelización en culturas mestizas en Chile", Diego Irarrázaval. En el pensamiento social, y también en el teológico, es bueno asumir la identidad y el proyecto mestizo. Tomo en cuenta la realidad chilena y latinoamericana, y varios modos de entenderla. También hago un replanteamiento de la teología y pastoral cristiana en base a procesos mestizos (y no a una "esencia mestiza" ni a una simple síntesis cultural). Hay que superar reticencias y omisiones en la evangelización de personas y realidades modernas que son mestizas; esto incluye lo intercultural y lo interreligioso. Las personas creyentes, y el conjunto de la Iglesia en Chile, puede aportar sus energías transcendentes y proféticas<hr/>Evangelization in mestizo cultures in Chile," Diego Irarrázaval. In social as well as theological thought, it is good to assume the mestizo identity and project. In the present article, the author takes into account Chilean and Latin American reality, and various modes of understanding it. He also makes a restatement of Christian theology and pastoral reflection on the basis of mestizo processes (and not upon a "mestizo essence", nor a simple cultural synthesis). Hesitancies and omissions in the evangelization of persons and modern realities that are mestizo have to be overcome, including the intercultural and the interreligious. Believing persons, and the entire Church in Chile, can supply their transcendent and prophetic energies to this task <![CDATA[<B>¿Es Chile un país católico? Polémica en torno a un libro del padre Hurtado </B>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0049-34492005000300008&lng=es&nrm=iso&tlng=es Cuando a fines de 1941 el Padre Alberto Hurtado publicó su libro "¿Es Chile un País Católico?", invitaba especialmente a los jóvenes de la Acción Católica a conocer el país real: ¿cómo era de verdad Chile y su Iglesia? Alberto Hurtado con su mirada de apóstol miró a Chile desde la mirada de Jesús y remeció conciencias e incomodó a muchos con su denuncia de los males que corroían el alma nacional: miseria, injusticias, vicios, salarios miserables, falta de educación del pueblo, viviendas indignas, y junto con esto, la lejanía de los pobres de la Iglesia y la escasez de sacerdotes. Para él había una tarea pendiente que muchos esquivaban: conquistar Chile para Cristo. El libro y la invitación fueron acogidos con gran entusiasmo, por los jóvenes especialmente; pero las críticas arreciaron de parte del clero y laicado conservadores. Para ellos, la visión de Hurtado era peligrosamente amarga y desconocía la labor que la Iglesia, desde la Colonia, hacía en el país formando el "alma de Chile". La polémica de fondo era una sorda crítica a Hurtado, asesor nacional de los jóvenes de la Acción Católica. El artículo muestra la polémica en torno al libro y a su autor, los diferentes actores que intervinieron y la significación eclesial de todo el proceso: ¿Era Chile un país católico?<hr/>When at the end of 1941 Father Alberto Hurtado Publisher his book, "¿Es Chile un País Católico?" ("Is Chile a Catholic Country?"), he especially invited the youth of Catholic Action (Acción Católica) to become acquainted with the real country: What was Chile and its Church really like? Alberto Hurtado, with his characteristic view of an apostle, looked upon Chile with the gaze of Jesus and shook consciences, making many people uncomfortable with his condemnation of the evils corroding the national soul: the misery, injustices, vices, paltry salaries, lack of education, undignified living conditions and, together with all this, the distance of the poor from the Church and the scarcity of priests. For him there existed a pending task that many avoided: to conquer Chile for Christ. The book and its invitation were welcomed with great enthusiasm, especially by young people, but criticisms of it grew severe on the part of the clergy and lay conservatives. For them, Hurtado's vision was dangerously bitter and ignored the labor that the Church, since colonial times, had put into forming the "soul of Chile". The polemics were basically a criticism that turned a deaf ear towards Hurtado, the national counselor for the youth of Acción Católica. This article shows the polemics surrounding the book and its author, the different actors who intervened and the ecclesial significance of the entire process: Was Chile a Catholic country <![CDATA[<B>El matrimonio de Tobías y la sexualidad</B>: <B>un estudio psicológico</B>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0049-34492005000300009&lng=es&nrm=iso&tlng=es El libro de Tobías del Antiguo Testamento es un relato novelado que trata de la vida familiar, la muerte y la sexualidad. Hay un caso de matrimonio vinculado a la muerte: una joven desespera después de haber perdido sucesivamente siete maridos en la noche de bodas. Dios se apiada y la ayudará a través de un ángel. Un joven, Tobías, con su virtud la salvará del maleficio. Este relato ha tenido un profundo impacto en la concepción de la sexualidad y del matrimonio cristiano en la historia, asociándosele con una actitud de moderación sexual inicial (las noches de Tobías). Se analiza el relato utilizando conceptos antropológicos y psicoanalíticos: los ritos de paso; la curación milagrosa; el temor de la iniciación sexual y la noción de víctima expiatoria según R. Girard. Es el relato de un pueblo antiguo que elabora religiosamente sus temores ante la muerte y el sexo. Se encuentran en el texto elementos de transición desde una concepción mítica y mágica arcaica hasta una concepción más evolucionada de religiosidad. Se contrasta su visión moralizante del sexo con la visión más libre y optimista del Cantar<hr/>The book of Tobit from the Old Testament is a novelized narrative that treats of family life, death and sexuality. There is a case of matrimony linked to death: a young woman becomes desperate after having lost successively seven husbands on their wedding nights. God has pity on her, and helps her through an angel. A young man, Tobit, will virtuously save her from the curse. This story has had a profound impact on the concept of sexuality and of Christian marriage in history, associating itself with an attitude of initial sexual moderation (Tobit's nights). This narrative is analyzed in this article by utilizing anthropological and psychoanalytical concepts: the rites of passage; the miraculous healing; the fear of sexual initiation and the notion of the expiatory victim according to R. Girard. It is the story of an ancient people that elaborates religiously its fears before death and sex. Elements of transition from a mythical and archaic magical concept to a more evolved concept of religiosity are found in the text. Its moralizing vision of sex is contrasted with the freer and more optimistic vision of the Song of Songs <![CDATA[Juan Noemi (<A HREF="#1">1</A>), <I>Esperanza en busca de inteligencia.</I> Atisbos teológicos]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0049-34492005000300010&lng=es&nrm=iso&tlng=es El libro de Tobías del Antiguo Testamento es un relato novelado que trata de la vida familiar, la muerte y la sexualidad. Hay un caso de matrimonio vinculado a la muerte: una joven desespera después de haber perdido sucesivamente siete maridos en la noche de bodas. Dios se apiada y la ayudará a través de un ángel. Un joven, Tobías, con su virtud la salvará del maleficio. Este relato ha tenido un profundo impacto en la concepción de la sexualidad y del matrimonio cristiano en la historia, asociándosele con una actitud de moderación sexual inicial (las noches de Tobías). Se analiza el relato utilizando conceptos antropológicos y psicoanalíticos: los ritos de paso; la curación milagrosa; el temor de la iniciación sexual y la noción de víctima expiatoria según R. Girard. Es el relato de un pueblo antiguo que elabora religiosamente sus temores ante la muerte y el sexo. Se encuentran en el texto elementos de transición desde una concepción mítica y mágica arcaica hasta una concepción más evolucionada de religiosidad. Se contrasta su visión moralizante del sexo con la visión más libre y optimista del Cantar<hr/>The book of Tobit from the Old Testament is a novelized narrative that treats of family life, death and sexuality. There is a case of matrimony linked to death: a young woman becomes desperate after having lost successively seven husbands on their wedding nights. God has pity on her, and helps her through an angel. A young man, Tobit, will virtuously save her from the curse. This story has had a profound impact on the concept of sexuality and of Christian marriage in history, associating itself with an attitude of initial sexual moderation (Tobit's nights). This narrative is analyzed in this article by utilizing anthropological and psychoanalytical concepts: the rites of passage; the miraculous healing; the fear of sexual initiation and the notion of the expiatory victim according to R. Girard. It is the story of an ancient people that elaborates religiously its fears before death and sex. Elements of transition from a mythical and archaic magical concept to a more evolved concept of religiosity are found in the text. Its moralizing vision of sex is contrasted with the freer and more optimistic vision of the Song of Songs