Scielo RSS <![CDATA[EURE (Santiago)]]> https://scielo.conicyt.cl/rss.php?pid=0250-716120150004&lang=es vol. 41 num. 124 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> https://scielo.conicyt.cl/img/en/fbpelogp.gif https://scielo.conicyt.cl <![CDATA[<strong>Abordajes teóricos sobre las transformaciones sociales, económicas y territoriales en las ciudades latinoamericanas contemporáneas</strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0250-71612015000400001&lng=es&nrm=iso&tlng=es Realiza un recorrido conceptual por diversos abordajes teóricos sobre transformaciones sociales, económicas y territoriales en ciudades latinoamericanas contemporáneas. Para ello, se desarrollan tres de las principales perspectivas presentes en la literatura. El objetivo es analizarlas críticamente e integrarlas posteriormente en un marco conceptual más adecuado. El argumento central es que dichas transformaciones se vinculan con el proceso más general de acumulación capitalista y su reestructuración territorial, por lo que deben ser inscritas en este marco conceptual para evitar la fragmentación teórica. Se propone el materialismo histórico-geográfico como marco analítico que postula que la reestructuración territorial constituye una estrategia del sistema capitalista para reiniciar el ciclo de acumulación en momentos de recesión y crisis. Así, las transformaciones territoriales se inscriben en el universo de mecanismos de ajuste espacio-temporal y se vuelven centrales en la etapa actual del régimen de acumulación capitalista.<hr/>It reviews a conceptual journey through different theoretical approaches about social, economic and territorial transformations in contemporary Latin American cities. To do this, three of the main views shown in literature are developed. The aim is to analyze them in a critical way and subsequently gather them in a more accurate conceptual framework. The main argument is that such transformations are linked to a more general process of capitalist accumulation and its territorial restructuring, consequently they must be classified within this framework to avoid theoretical fragmentation. Historical geographical materialism is proposed as an analytical framework that states that territorial restructuring makes a strategy from the capitalist system to reset the accumulation process during recession and crisis times. Thus, territorial transformations are part of the variety of mechanisms of spatial and temporal adjustments that becomes in the core of the current stage of the capitalist accumulation regimen. <![CDATA[<strong>La densidad urbana como variable de análisis de la ciudad</strong>: <strong>El caso de Cuenca, Ecuador</strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0250-71612015000400002&lng=es&nrm=iso&tlng=es El debate teórico sobre la ciudad dispersa versus la ciudad compacta, en el mundo y particularmente en América Latina, pone en la palestra los aspectos clave necesarios para proponer un nuevo modelo de ciudad, donde la calidad de vida de las presentes y futuras generaciones sea el punto focal de reflexión. A través del estudio del estado del arte sobre el tema se concluye que el regreso a la ciudad compacta es la alternativa para un posible desarrollo sustentable en las ciudades intermedias de América Latina. En el caso de Cuenca, se concentra el estudio en las densidades de la ciudad desde los años cincuenta hasta nuestros días. Sorprende comprobar que Cuenca fue una ciudad compacta con alta calidad de vida pero que, paulatinamente, se está expandiendo innecesariamente, con todos los problemas que ello implica.<hr/>The theoretical debate about the scattered city versus the compact city, in the worldwide and particularly in Latin America, this put in evidence the necessary key aspects to propose a new city model, where the quality of life in the present and future generations will be the focus point of reflection. Throughout the study of the state of the art about this topic, it concludes that the returning to a compact city model is the alternative for a possible sustainable development in the intermediate cities of Latin America. In the Cuenca case is concentrated in the study of the densities of the city from the 1950s until today. It is amazing to prove that Cuenca was a compact city with a high quality of life, but gradually it is unnecessarily expanding, with all the problems involved. <![CDATA[<strong>Efectos de la renovación urbana sobre la calidad de vida y perspectivas de relocalización residencial de habitantes centrales y pericentrales del Área Metropolitana del Gran Santiago</strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0250-71612015000400003&lng=es&nrm=iso&tlng=es Con base en una encuesta a 746 hogares residentes originales en seis zonas de renovación urbana en altura en Santiago de Chile, se analizan cuantitativamente percepciones (mayormente negativas) de los efectos de la construcción en altura sobre el medioambiente barrial, bienes públicos y privados atraídos, y valorización/desva-lorización de entornos y propiedades residenciales, junto con las razones percibidas para esto último. Asimismo, a partir de una correlación de precios de suelo pagados durante el periodo 2000-2012 y de precios de departamentos nuevos ofrecidos en las zonas, observamos que cerca de la mitad de la población original residente no recibiría un precio de suelo suficiente para adquirir vivienda nueva y relocalizar en la misma zona a los integrantes de su hogar. Estos resultados muestran la alta necesidad de ampliar y mejorar la regulación de las externalidades sociales y económicas del mercado de renovación urbana en Santiago.<hr/>Based on a survey with 746 original households residents in six urban renewal areas in the heights of Santiago, Chile, the perceptions are quantified (mainly negative) of the effects of the high-rise construction on the local built environments, public and private goods attracted, valuation/devaluation of the neighborhood and existing residences, joint the reasons perceived for this latter. Furthermore, based on a correlation between the land prices paid by the period 2000-2012 and the sales prices of new apartments offered in these areas, we notice that almost half of the original residence population will not receive a land price enough to buy a new residence and to relocate their families in the same area. These results show the highly need to expand and improve the law of the social and economics externalities of the urban renewal market in Santiago. <![CDATA[<strong>O imobiliário como frente de expansão da metrópole</strong>: <strong>contradices na produção do espado do Porto das Dunas</strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0250-71612015000400004&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo tem como objetivo discutir o imobiliário como frente de desenvolvimento metropolitano a partir da análise da produção do espaçõ no Porto das Dunas, área litorànea na Região Metropolitana de Fortaleza (RMF), que se destaca dentro dessa metrópole como territorio privilegiado de investimentos imobiliários de caráter turístico. A forte concentração de investimentos imobiliários num curto período de tempo reforçõu a produção imobiliária como elemento central na produção desse espado, consolidando uma nova frente ao processo de metropolização da RMF. Em nossa hipótese, o protagonismo do imobiliário na produção desse espaçõ lhe confere feições particulares, que procuramos discutir através da observação dos interesses dos agentes históricamente envolvidos em sua produção. Partindo do conceito de instrumentalização do espaçõ proposto por Lefebvre (2008), procuramos compreender a lógica de produdlo deste espado, marcado por contínua integração metropolitana, intensa valorização imobiliária e negação do urbano como espaçõ de reprodução social.<hr/>This article aims to discuss the real estate as a force of metropolitan development, taking into account the analysis of the production of space in Porto das Dunas, coastal area of the Metropolitan Area of Fortaleza (maf), which became a privileged territory for real estate investments mainly related to tourism. The high concentration of real estate investments in a short period of time reinforced the property development as a central element in the production of space, consolidating a new front in the process of metropolization. In our hypothesis, the dominance of real estate in the production of this space renders specific characteristics that we seek to discuss by observing the interests of agents historically involved in this process. Based on the space’s instrumentalization concept proposed by Lefebvre (2008), we intend to understand the logic of space production, marked by continuous metropolitan integration, the intense real estate appreciation and negation of the urban as a space of social reproduction. <![CDATA[<strong>Espraiamento urbano e periferização da pobreza na região metropolitana de São Paulo</strong>: <strong>evidências empíricas</strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0250-71612015000400005&lng=es&nrm=iso&tlng=es A evolução urbana da Região Metropolitana de São Paulo, Brasil, entre 1960 e 2000, indica um processo de espraiamento urbano definido como o crescimento urbano desconcentrado, não denso e que deixa vazios dentro da mancha urbana. Para comprová-lo se propôs a construyo de um indice de espraimento a partir da análise de mapas da área urbanizada, a evolução das densidades populacional e de empregos e a evolução dos gradientes de densidade. Seus determinantes são buscados em análise econométrica. Os resultados indicam que houve espraimento no período mais recente analisado e que esse fenômeno se dá a partir da ocupação das periferias por população de baixa-renda.<hr/>The urban evolution of São Paulo Metropolitan Area, Brazil between the years of 1960 and 2000 indicates an urban sprawl process defined as leapfrogging, a not concentrated and not dense urban growth. To make evident its existence as an urban sprawl index it has been proposed an analyzing urban area maps, the evolution of population and jobs density and the evolution of density gradients. Its determinants are searched using econometric analysis. Results point out that there was urban sprawl in the most recent period of time and show the link between this phenomenon and the occupation of suburbs by low income families. <![CDATA[<strong>¿Hacia dónde crecerá la ciudad de San Luis Potosí (México) después de 2009?</strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0250-71612015000400006&lng=es&nrm=iso&tlng=es La zona metropolitana de San Luis Potosí (ZMSLP) se localiza estratégicamente entre las ciudades más pobladas de México: la capital del país (México, D.F.), Guadalajara y Monterrey; además, es parte de la ruta de migración de personas provenientes de países centroamericanos hacia Estados Unidos. Esto ha ocasionado un vertiginoso crecimiento industrial y de servicios durante los últimos veinte años. Para conocer la susceptibilidad de urbanización, se desarrolló un modelo de regresión logística basado en variables espacialmente explícitas generadas a partir de imágenes de satélite Landsat (1990 y 2009) e información geoespacial. De las variables examinadas, la distancia a la zona industrial, la elevación y el costo del uso del suelo tuvieron un comportamiento estadísticamente significativo. Se presentan las zonas de susceptibilidad de crecimiento urbano como una herramienta de planeación territorial a nivel regional. El modelo estadístico fue validado satisfactoriamente mediante un algoritmo de validación cruzada con 10 iteraciones.<hr/>The metropolitan zone of San Luis Potosí (ZMSLP) is strategically located between the most crowded cities of Mexico: the nations capital (Mexico City), Guadalajara and Monterrey. Furthermore, it is part of the migration route of people coming from Central American countries to the United States. This situation has caused a vertiginous industrial/services infrastructure development during the last twenty years. In order to know the susceptibility to urban growth, a logistic regression analysis was carried out. Urban growth was determined using multidate-Landsat 5 tm imagery by integrating geospatial data layers. From the variables reviewed, the distance of the industrial zone, the elevation and the land cost have an important statistical behavior. Susceptibility zones to urban growth are presented as a tool for territorial planning at regional level. The statistical model was successfully validated using a cross-validation 10-fold algorithm. <![CDATA[<strong>Urbanización turística y ocupación del suelo en la península de Hicacos (Varadero, Cuba)</strong>: <strong>Comportamientos diferenciados entre los espacios de uso público y privado</strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0250-71612015000400007&lng=es&nrm=iso&tlng=es En la península de Hicacos se localiza Varadero, el principal polo turístico de Cuba y uno de los más antiguos e importantes del Caribe. El desarrollo hotelero del enclave, la especificidad del sistema cubano, así como una larga trayectoria en ordenación territorial, introducen una serie de particularidades respecto a otros destinos similares de sol y playa. Entre estos destacan los relativos a la ocupación y los usos del suelo. Los análisis y las conclusiones difieren según se trate de parcelas hoteleras o zona costera de uso público, por un lado, y el año de urbanización del territorio y la construcción del hotel, por otro. En este sentido, la aprobación de la Ley de Gestión de la Zona Costera de 1997 representa un hito de especial significación. Para estudiar estos procesos se emplearon herramientas de representación y análisis espacial presente en los Sistemas de Información Geográfica e imágenes de satélite de muy alta resolución espacial.<hr/>Varadero is located in the Hicacos peninsula, the main tourist area in Cuba and one of the oldest and most important tourist areas in the Caribbean. Hotel development in the settlement, the specificity of the Cuban system, as well as an extensive experience in land-use planning, constitute a number of special features when compared to other similar of sun and sand destinations. Among these features, those related to land use and occupation are the most remarkable ones. The analysis and conclusions differ if we refer to hotel plots or coastal areas for public use, on one side, and the year of land urbanization and construction of the hotel, on the other side. In this regard, the approval of the Ley de Gestión de la Zona Costera [Law of Management of the Coastal Area] from 1997 represents a landmark of special importance. To study these processes, representation and spatial analysis tools present in Geographic Information Systems, as well as satellite images of very high spatial resolution were used. <![CDATA[<strong>División social del espacio residencial y migraciones</strong>: <strong>El caso de San Carlos de Bariloche, Argentina</strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0250-71612015000400008&lng=es&nrm=iso&tlng=es El espacio intraurbano en las ciudades contemporáneas de América Latina acusa profundas divisiones sociales, dado el tipo de desarrollo que han tenido bajo los modelos neoliberales imperantes. En este artículo se analiza la ciudad como parte de un devenir histórico-político particular, desde un enfoque multidimensional en el que se hace especial énfasis en la relación establecida entre las divisiones territoriales internas y el componente migratorio de la población. San Carlos de Bariloche (Patagonia argentina) posee una heterogénea composición étnico-cultural, fruto de diversos flujos migratorios internos e internacionales. Profundas y complejas distancias materiales y simbólicas separan la ciudad turística (la "Suiza argentina") asociada a una elite nutrida por migrantes internos urbanos y europeos, de la ciudad de "El Alto", donde migrantes internos rurales y chilenos se han asentado en barrios populares. La relación clase-origen se entrelaza en una división social del espacio residencial, que se profundiza y produce segregación urbana y refuerza las tensiones.<hr/>The intra-urban space in Latin American contemporary cities shows deep social divisions, given the type of development they have undergone under neoliberal models. In this article the city, as part of a particular political and historical evolution, is analyzed from a multidimensional approach with special emphasis on the relation established between internal territorial divisions and the migratory component of the population. San Carlos de Bariloche (Argentinean Patagonia) has an important heterogeneous composition of ethnic and cultural diversity, as a result of different internal and international migrations. There are deep and complex material and symbolic distances which divide the tourism city (the "Argentinean Switzerland") associated with an elite integrated by urban internal and European migrants, from the "El Alto" city, where Chilean and rural internal migrants have settled in working-class districts. The class-origin relationship is woven into a social division of residential space which deepens and strengthens urban segregation and builds up tensions. <![CDATA[<b>Dinâmica espacial da hotelaria de luxo na metrópole de São Paulo</b>: <b>da expansão à crise e o estágio atual</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0250-71612015000400009&lng=es&nrm=iso&tlng=es A metrópole paulista vem passando nas últimas duas décadas por grandes transformações em sua forma, em suas funções e nos processos que balizam a sua reprodução. Estudar a hotelaria nos auxilia a enxergar o movimento de transformação da metrópole a partir da análise dos sujeitos envolvidos no processo de reprodução do capital imobiliário em conformidade com o financeiro na produção de novos edifícios e no reforço das novas áreas de centralidade em São Paulo.<hr/>São Paulo has experienced over the past two decades great changes in its form, functions and reproductions process. Studying the hospitality sector helps us to see the movement of the metropolis transformation from the vantage point of the subjects involved in the reproduction of real state capital along with financial capital in accordance with the financial production of new buildings and in strengthening of centrality's new areas in São Paulo. <![CDATA[<b>A Metrópole Belém e sua centralidade na Amazônia Oriental Brasileira</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0250-71612015000400010&lng=es&nrm=iso&tlng=es Existe uma extensa discussão na literatura acerca das questões de desmetropolização ou metropolização das cidades e seu papel nas suas áreas de influência. Nesta pesquisa se discute essa problemática na Região Metropolitana de Belém (RMB), capital do Estado do Pará, Amazônia brasileira. Recupera-se o processo histórico de formação do território dos quase 400 anos de Belém, e recorre-se a dados econômicos e estudos oficiais sobre a rede urbana brasileira, comparados às formulações teóricas sobre o assunto, para demonstrar que coexistem duas dinâmicas na RMB, uma associada ao seu papel de cidade primaz da rede amazônica até meados do século XX, e outra à incorporação da região à dinâmica econômica brasileira após os anos 1950. O trajeto seguido indica que, apesar da redução na participação da RMB no PIB do Estado do Pará, a expansão metropolitana e a especialização de serviços demonstram que esta assumiu novas funções e mantém as características de metrópole regional.<hr/>In the literature, there is an extensive discussion on cities demetropolitanization or metropolization and their role across their area of influence. This study discusses these issues taking as a subject the Metropolitan Region of Belém (RMB), capital of Pará State, Brazilian Amazon. It recovers the history of the territorial development of Belém over almost 400 years, and using economic data and official former studies on Brazilian urban network, this paper seeks to demonstrate the coexistence of two dynamics in RMB. One associated to its role as the prime city within the Amazon network until the mid-twentieth century, and another that reveals the incorporation of the region to the industrial capitalist dynamics of Brazil after the 1950s. We may say that despite of the ratio decreased in the State' GDP, RMB's metropolitan expansion and services specialization shows that it has actually assumed new functions and maintains the characteristics of a regional metropolis. <![CDATA[<b>Agua y pobreza en Santiago de Chile</b>: <b>Morfología de la inequidad en la distribución del consumo domiciliario de agua potable</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0250-71612015000400011&lng=es&nrm=iso&tlng=es En la trayectoria temporal de la relación entre agua y pobreza en Santiago de Chile, el "acceso" como indicador ha sufrido, para los estudios urbanos, una suerte de desgaste, y en la actualidad no representa un dato significativo para medir las condiciones de inequidad en esta sociedad urbana. De otra parte, el "consumo" sobresale como un indicador con mayor capacidad de revelar las circunstancias de vida de los pobres en esa ciudad, que si bien les ofrece posibilidades de inserción en términos de acceso a las redes físicas del sistema, los excluye a través de mecanismos de mercado, como un sistema tarifario en permanente proceso de crecimiento y el desbalance de este respecto del ingreso familiar. Este proceso sostenido de contracción del consumo domiciliario de agua potable que se viene registrando a partir de la privatización, se produce en el marco de un claro proceso de "mercantilización" (Winpenny, 1994, p.110) de un bien básico, como lo es el agua en la ciudad.<hr/>Based on the story of the relationship between water and poverty in Santiago de Chile, the "access" as an indicator has experienced, for urban studies, a kind of wear and tear, and today does not represent a significant data to measure the inequality in this urban society. On the other hand, "consumption"stands out as an indicator with a greater capacity to reveal the circumstances of life of the poor people in that city, because even if it offers integration possibilities in terms of physical network access system, it excludes them by market mechanisms, such as a system that is permanently increasing fares and has no relation to family income. This contraction of domestic consumption of drinking water that has been recorded since the privatization of the service is produced in the context of a clear process of "commodification" (Winpenny, 1994, p.110) of a good, such as water in the city. <![CDATA[<b>Aproximaciones al rol de los planificadores regionales de la Iniciativa para la Integración de la Infraestructura Regional Suramericana (IIRSA)</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0250-71612015000400012&lng=es&nrm=iso&tlng=es En el presente artículo se analiza el rol central que vienen cumpliendo los planificadores regionales alineados con la visión del regionalismo abierto cepalino en la actual estrategia de inserción de América Latina en el capitalismo global, en vista de su sujeción a los imperativos mundiales del capital transnacionalizado. Para ello se enfoca la atención en los instrumentos metodológicos de la Planificación Territorial Indicativa (PTI) de la Iniciativa para la Integración de la Infraestructura Regional Suramericana (IIRSA), entendiendo a esta última como institución reproductora del regionalismo abierto de la CEPAL desde su propuesta general de integración física regional. Se exponen cuatro secciones donde se desarrollan la emergencia del regionalismo abierto cepalino como estrategia espacial del Estado y la relevancia de IIRSA en torno a la reproducción del mismo, para luego analizar el rol que desempeñan en la misma los planificadores regionales desde la creación de consenso por medio de la PTI, hasta la creación de territorialidades particulares.<hr/>In this article the central role played by territorial planners is analyzed together with the vision of the Economic Commission for Latin America and the Caribbean (EGLAC) concerning Open Regionalism in the current strategy related to the insertion of Latin America in the global capitalism, based on its subjection to the imperatives of trans nationalized capital. It focuses on the methodological tool of Indicative Territorial Planning (Planificación Territorial Indicativa, PTI) as part of the Initiative for the Integration of the Regional Infrastructure of South America (Iniciativa para la Integración de la Infraestructura Regional Suramericana, IIRSA), the latter being understood as an institution reproducing EGLAC's open regionalism, in the light of its general proposal on regional physical integration. Four sections are presented where the emergence of EGLAC's concept of open regionalism as a state space strategy and the relevance of IIRSA in its promotion and dissemination are developed, and then to analyze the role played by territorial planners from seeking consensus by PTI to the creation of particular territorialities. <![CDATA[<b>Fiscalización y cumplimiento ambiental en Chile</b>: <b>principales avances, desafíos y tareas pendientes</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0250-71612015000400013&lng=es&nrm=iso&tlng=es El año 2010 se promulgó la Ley 20.417, que creó la Superintendencia del Medio Ambiente (SMA), la cual entró en plenas funciones el 28 de diciembre de 2012. Los principales elementos de diseño de esta nueva institución se basaron en los resultados de las Evaluaciones del Desempeño Ambiental llevadas a cabo por la Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE) en 2005, los que fueron indicados en el discurso de la Presidenta de la República el año 2008, al momento del ingreso del proyecto de ley propiamente tal. Si bien resultan evidentes los adelantos en materia de fiscalización y cumplimiento ambiental respecto del modelo de coordinación desarrollado e implementado desde 1994 a 2012, es necesario avanzar en incrementar competencias en el ámbito regional. El propósito de tales incrementos es limitar los conflictos de interés y superar los desbalances territoriales mostrados en términos de fiscalización, o las situaciones en que se vulnera la justicia ambiental, asociadas a la interpretación de los Planes de Descontaminación en distintas áreas urbanas del país. Junto con ello, se debe implementar mejoras legales sustanciales para que operen eficazmente los mecanismos de incentivo al cumplimiento de Planes de Reparación y Autodenuncia, entre otros aspectos.<hr/>On 2010 it was enacted the Law 24.417 that created the Superintendence of the Environment (Superintendencia del Medio Ambiente, SMA), the same that was fully operational on December 28, 2012. The main design elements for this new agency were based on the outcomes of the Environmental Performance Review carried out by the Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) on 2005, included at the President's speech of2008 at the moment of submitting the final bill for consideration. While there are evident advances on environmental enforcement matters -compared to the coordination model implemented from 1994 to 2012- it is necessary to move forward towards increasing competences on the regional realm. This development's primary aims would be both to reduce conflicts of interest and to overcome the territorial imbalances showed in terms of the Decontaminating Plans in different urban areas of the country. At the same time, substantial legal improvements must be implemented to advance mechanisms for the compliance of the Restoration Plans and Self-Denounces, among other matters. <![CDATA[<b>LA AVENTURA URBANA DE AMÉRICA LATINA</b>   <b><i>Germán R. Mejía Pavony</i></b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0250-71612015000400014&lng=es&nrm=iso&tlng=es El año 2010 se promulgó la Ley 20.417, que creó la Superintendencia del Medio Ambiente (SMA), la cual entró en plenas funciones el 28 de diciembre de 2012. Los principales elementos de diseño de esta nueva institución se basaron en los resultados de las Evaluaciones del Desempeño Ambiental llevadas a cabo por la Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE) en 2005, los que fueron indicados en el discurso de la Presidenta de la República el año 2008, al momento del ingreso del proyecto de ley propiamente tal. Si bien resultan evidentes los adelantos en materia de fiscalización y cumplimiento ambiental respecto del modelo de coordinación desarrollado e implementado desde 1994 a 2012, es necesario avanzar en incrementar competencias en el ámbito regional. El propósito de tales incrementos es limitar los conflictos de interés y superar los desbalances territoriales mostrados en términos de fiscalización, o las situaciones en que se vulnera la justicia ambiental, asociadas a la interpretación de los Planes de Descontaminación en distintas áreas urbanas del país. Junto con ello, se debe implementar mejoras legales sustanciales para que operen eficazmente los mecanismos de incentivo al cumplimiento de Planes de Reparación y Autodenuncia, entre otros aspectos.<hr/>On 2010 it was enacted the Law 24.417 that created the Superintendence of the Environment (Superintendencia del Medio Ambiente, SMA), the same that was fully operational on December 28, 2012. The main design elements for this new agency were based on the outcomes of the Environmental Performance Review carried out by the Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) on 2005, included at the President's speech of2008 at the moment of submitting the final bill for consideration. While there are evident advances on environmental enforcement matters -compared to the coordination model implemented from 1994 to 2012- it is necessary to move forward towards increasing competences on the regional realm. This development's primary aims would be both to reduce conflicts of interest and to overcome the territorial imbalances showed in terms of the Decontaminating Plans in different urban areas of the country. At the same time, substantial legal improvements must be implemented to advance mechanisms for the compliance of the Restoration Plans and Self-Denounces, among other matters.