Scielo RSS <![CDATA[Literatura y lingüística]]> https://scielo.conicyt.cl/rss.php?pid=0716-581120130001&lang=en vol. num. 27 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> https://scielo.conicyt.cl/img/en/fbpelogp.gif https://scielo.conicyt.cl <![CDATA[<strong>APPRAISAL OF THE FRUIT IN LITERARY WORKS (II)</strong>: <strong>BETWEEN PICARESQUE COMEDIES AND CELEBRATIONS OF POWER (XIV-XVII CENTURIES)</strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112013000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artí­culo, segundo de la serie, indaga el proceso de reconstrucción de la cultura de apreciación de la fruta en Europa entre fines del medioevo y el barroco. El foco de interés está puesto en el análisis de fuentes literarias para explicar dicho proceso. En primer lugar, se examina el Decamerón de Boccaccio (1353) y el Libro del Buen Amor del Arcipreste de Hita (1330-1343). Escritas bajo la influencia de Las Mil y Una Noches (McGrady, 2003), en estas obras ya se insinuaban los valores y sensibilidades del Renacimiento, que estaba entonces a punto de comenzar. Desde el sur de España e Italia, la influencia de la cultura musulmana se extiende de las mezquitas hacia las catedrales y palacios cristianos, hasta culminar en la Orangerie del palacio de Versalles, en el centro del poder mundial.<hr/>This article, second in the series, explores the process of rebuilding a culture of appreciation of the fruit in Europe between the late Middle Ages and the Baroque. The focus is on the analysis of literary sources to explain the process. First, we examine the Decameron of Boccaccio (1353) and the Book of Good Love of the Archpriest of Hita (1330-1343). Written under the influence of the Thousand and One Nights (McGrady, 2003), these works have already hinted at the values and sensibilities of the Renaissance, which was then about to begin. From the south of Spain and Italy, the influence of Muslim culture extends from the mosques to the Christian cathedrals and palaces, culminating in the Orangerie of Versailles, in the center of world power. <![CDATA[AMARILIS AND DELIA DOMÍNGUEZ: LINKS BETWEEN TWO POETS FROM THE CONSCIOUSNESS OF BEING WOMEN AUTHORS]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112013000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en En el presente trabajo, me propongo vincular a dos poetas: Amarilis y Delia Domínguez. La primera es peruana y vivió en el siglo XVII cuando su país era un virreinato que dependía del imperio español. La segunda es chilena y todavía vive. Aunque hay una clara distancia temporal, me parece que las líneas de unión entre ellas atraviesan sus obras y no solo se limitan a características que podríamos considerar más bien superficiales, como el hecho de que ambas son mujeres, americanas y poetas. Mi objetivo es establecer cruces entre sus obras, partiendo desde la premisa de que las dos escriben desde un posicionamiento y conciencia de ser mujer-autora. Para esto, me centraré en Epístola a Belardo de Amarilis y el libro El sol mira para atrás de Delia Domínguez.<hr/>In this paper, I propose a link between two female poets: Amarilis and Delia Domínguez. The first one is Peruvian and lived in the XVII century, when her country was a viceroyalty depending on the Spanish empire. The second one is alive and Chilean. Although there is a clear temporal distance, I think that the connecting lines between them go throug their works, and they are not limited to characteristics that could be considered superficial, as the facts that they are women, Americans and poets. My aim is to establish linkages between their work, starting from the premise that they write from a positioning and awareness of being woman and authors. For this purpose I will concentrate on Amarilis's Epístola a Belardo and Delia Domínguez's El sol mira para atrás. <![CDATA[THE NOVO-HISPANIC CORPUS CHRISTI OF 1539: DRAMATIZATION OF A DEFEAT IN THREE COLONIAL REPRESENTATIONS]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112013000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Tradicionalmente se ha abordado el estudio del teatro evangelizador o bien otorgando individualidad metodológica a cada una de estas representaciones, o bien analizándolas desde la perspectiva de los subgéneros teatrales. Sin embargo, una comparación de teatralizaciones que compartieron un contexto histórico determinado puede proveernos de más elementos para su análisis e interpretación. Nuestra hipótesis es que, a pesar de que la mayoría de estas representaciones tenían un argumento relativamente estructurado y tradicional, en su articulación colonial novohispana no sólo se permearon de rasgos prehispánicos e indígenas coloniales sino que también permiten relevar algunas prácticas sociales que fueron puestas en escena por los nativos y por los europeos.<hr/>Traditionally has been approached the study of evangelist theater or methodological giving individuality to each of these representations, or analyzed from the perspective of the subgenera theater. However, a comparison to dramatizations that shared a given historical context can provide more items for analysis and interpretation. Our hypothesis is that, although most of these representations had a relatively structured and traditional argument, in its articulation colonial New Spain not only permeated the pre-Hispanic indigenous and colonial features but also allow relieving some social practices that were staged by natives and Europeans. <![CDATA[<strong>DEMOND, PROPHETS AND MARTYRS</strong>: <strong>BIBLE REMAINS OF THE MODERN HISPANOAMERICAN ESSAY</strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112013000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en El ensayo nació en Hispanoamérica como un género crítico del colonialismo. El espíritu rebelde que lo caracteriza le ha impedido rendirse ante "verdades reveladas". Esta circunstancia -el espíritu crítico- se ha mantenido a lo largo del tiempo y es la marca que aún hoy lo distingue. En consecuencia, esa característica lo ha alejado de todo dogmatismo (nos referimos desde luego a los ensayos canónicos o que merezcan la categoría de logrados en su forma). Los restos bíblicos en el género no abundan por lo dicho y además como consecuencia de la "sacralización del mundo" que ha ocupado la conciencia americana de nuestros ensayistas. Ello no ha impedido, de todos modos, que el "universo mitológico" del Gran Código (la Biblia) del que habla Northrop Frye no penetre los textos de diversos modos. De manera alegórica en algún caso, inconscientemente en otros, pero como estereotipos en la mayoría. Tampoco podemos dejar de aludir a que el Gran Código también afecta la estructura del género ensayístico en cuanto a la praxis profética o redentora en la que los mejores exponentes del género han fusionado radicalmente la idea con la vida.<hr/>The essay was born in Latin America as a critical genre of colonialism. The rebellious spirit whish has a major feat is it from surrendering to "revealed truths". This circumstance, critical thinking, has been maintained over time and is the brand that still sets it apart. Consequently, this feature has taken it from all dogmatism (we refer of course to canonical trials or warrant the category made_in its shape). The Bible remains are rare in the genre because of the "sacralization of the world" that has occupied the American consciousness of our essayists. This has not prevented, however, that the "mythological universe" of the Great Code (the Bible) spoken of Northrop Frye does not influence texts in various ways, so allegorical in some cases which unconsciously in others, but like most stereotypes. We must also allude to the Great Code also affects the structure of the essay genre in terms of prophetic or redemptive praxis whose the best examples of the genre have essentially fused the idea into life. <![CDATA[<strong>SERGIO PITOL'S ESSAY, A LOGBOOK</strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112013000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en La obra de Sergio Pitol muestra los recorridos que realiza el mexicano a través de la literatura para encontrar en ella el sostén de su narrativa ficcional y ensayística. Cada viaje físico y mental adquiere la dimensión de un símbolo en la medida que constituye un camino para acercar autores, renovar las lecturas y, sobre todo, encontrar puntos de conexión con su propia obra. Viajar y escribir son modos de engarzar experiencia y escritura y reactualizar procesos de crítica y de interpretación de los textos de la cultura.<hr/>The work of Sergio Pitol shows the Mexican's explorations of literature to find the support to his fiction and essays. Each physical and mental trip gains the dimension of a symbol to the extent that it is a way to bring together authors, renew readings and, above all, find points of connection within his own work. Traveling and writing are ways of linking experience and writing and updating processes of criticism and interpretation of cultural texts. <![CDATA[<strong>ALBERTO FUGUET, CHRONICLER</strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112013000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Periodista, escritor y cineasta, la de cronista acaso sea la faceta menos conocida del chileno Alberto Fuguet (1964). Este artículo propone una mirada a este aspecto de su obra, sobre el criterio de que sus crónicas nos proporcionan un valioso material no sólo para complementar el estudio de sus textos de ficción, sino también y sobre todo, para analizar las relaciones que periodismo y literatura establecen, desde este género, en la época contemporánea. Ello con miras a comprender su actual auge, su revalorización por parte del público y de las editoriales, y su paulatina legitimación como material de estudio académico.<hr/>Journalist, writer and filmmaker, the chronicler is perhaps less known facet of the Chilean Alberto Fuguet (1964). This paper proposes an analysis of this aspect of his work, on the view that their chronicles provide us with a valuable material not only to complement the study of his fiction work, but above all to analyze the relations between journalism and literature, from this genre, in contemporary times. With a view in order to understanding its current "boom", its appreciation by the public and publishers, and their gradual legitimization as academic study material. <![CDATA[DIGITAL POETRY: ONGOING REFLECTIONS]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112013000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabajo analiza la recepción de la poesía digital basada en la producción de Mallarmé, Apollinaire, Pound, Joyce y Cummings, con el objetivo de señalar la influencia de estos poetas en su construcción. A través del análisis de los poemas en un medio electrónico, encontramos algunos elementos de literariedades digitales, identificando algunas de sus características. Algunos poemas digitales instan al lector a una relación más interactiva, otros permiten una lectura de menos dispersión interpretativa, y hay poemas que explotan exhaustivamente los recursos del computador, y la postura del lector es la que determina la construcción del significado, independientemente de los medios de circulación de la producción.<hr/>In this article, we discuss the reception of digital poetry through Mallarmé, Apollinaire, Pound, Cummings and Joyce's productions in order to point out the influence of these poets in the construction of digital poetry. Through the analysis of digital poems we observed some elements of digital literaturity identifying some of its characteristics. Some digital poems provoke the reader to a more interactive relation, others allow readings with less interpretative drifts and there are poems which explore extensively the computer resources, being the reader's posture essential to the construction of meaning, regardless the means of production. <![CDATA[<strong>THE CAUSED - MOTION CONSTRUCTIONS WITH THE VERB PONER</strong>: <strong>A CORPUS STUDY</strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112013000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente trabajo aplica algunas herramientas de análisis construccionista a un caso específico en la lengua española: las construcciones de movimiento causado con el verbo poner y su relación de equivalencia aproximada con verbos simples transitivos. Para explicar la existencia y diferenciación de variantes en la construcción con poner, se utilizan los conceptos cognitivistas de perfil, base y metáfora y se aplican junto con los principios de fusión de roles, de coerción y de composicionalidad débil de las construcciones. Se trata de un estudio no exhaustivo, basado en el uso real de las expresiones con poner. Para lograr esto, las expresiones fueron extraídas del Corpus de Referencia del Español Actual (CREA), de la Real Academia Española. Se buscaron las coocurrencias de la entrada poner con expresiones que en su conjunto fueran equivalentes a verbos simples españoles. Luego de un proceso de análisis construccional de la estructura argumental del verbo, fueron desechadas aquellas construcciones que presentaban escasa representatividad en el corpus o que sus contextos eran muy restrictivos. De los casos seleccionados, en cambio, se analizaron sus roles participantes, los marcos semánticos que configuran y las diversas metáforas conceptuales que contienen.<hr/>This paper applies some constructionist analysis tools to a specific case in the Spanish language: the caused-motion constructions with the verb poner and its equivalence relationship to transitive simple verbs. To explain the existence and differences in variants in the constructions of poner, cognitivist concepts of profile, base and metaphor are used and applied along with the principles of role-fusion, coercion and weak compositionality of constructions. This non-exhaustive study is based on actual use of the expressions with poner. To accomplish this, the expressions were extracted from the Corpus de Referencia del Español, CREA (Corpus of Reference of Current Spanish), of the Real Academia Española. We sought the co-occurrence to the input poner with expressions that together were equivalent to simple verbs in Spanish. After a process of constructional analysis of the verb argument structure, those constructions that had little representation in the corpus were dismissed, as well as those that their contexts were very restrictive. In selected cases though, participant roles, semantic frameworks that shape and contain various conceptual metaphors were discussed. <![CDATA[<strong>THE DERIVATION AND WORS CLASS CHANGE IN MAPUDUNGUN</strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112013000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este estudio se analiza el proceso de cambio de clases de palabras en el mapudungun a través del procedimiento de derivación, procedimiento de creación de palabra que consiste en un lexema verbal, sustantivo, adjetivo, verbo o adverbio unido a un sufijo derivativo. Por su naturaleza se trata de un estudio descriptivo, que sigue la perspectiva tipológica de la formación de palabra. La hipótesis que se desarrolla es la siguiente: las palabras en la lengua mapuche, fundamentalmente las clases abiertas, experimentan ciertos procesos morfológicos y sintácticos que posibilitan el cambio de clase, ya sea por la intervención de algún sufijo derivacional, por la propiedad polisémica de algunas de las palabras, que pueden funcionar como clases distintas o por el cambio de posición en el orden de las palabras. Los procesos más productivos de formación de palabras suelen ser la composición y la derivación, no obstante, por razones de extensión, este artículo solo se concentra en la derivación.<hr/>This study examines the active and productive process of word classes changing in Mapudungun through derivation processes; that word formation process consists of a verbal lexeme, noun, adjective, or adverb linked to a derivational suffix. This is a descriptive study which follows the typological perspective of word class formation. The hypothesis establishes that words in mapuche language, mainly the open classes, under go certain morphological and syntactic processes that enable the change of word classes in either three ways: the intervention of some derivational suffix, polysemic properties of derivational suffixes, or the change of word order. While the most productive processes of word formation often are composition and derivation; due to length reasons this article will focus on the derivation process only. <![CDATA[<strong>A COMPARISON OF ORAL EVALUATION RATINGS BY NATIVE ENGLISH SPEAKER TEACHERS AND NON-NATIVE ENGLISH SPEAKER TEACHERS</strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112013000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en This study attempts to explore the differences and similarities between native English speaker (NES) teachers and non-native English speaker (NNES) teachers in their oral evaluation ratings of the same university level English language learners. To this effect, the iBT/Next Generation TOEFL Test Independent Speaking Rubric and a questionnaire were employed. The results reveal that NES teachers are more lenient in their oral evaluation ratings than NNES teachers. In regards to the questionnaire employed, it was found that NES teachers take into consideration the aspects of fluency and pronunciation more so than NNES teachers when orally assessing students, while NNES teachers take more into consideration the aspects of grammatical accuracy and vocabulary. Further research is required in the area of oral assessment specifically pertaining to nationality, age, work experience, and knowledge of a second language.<hr/>Este estudio procura explorar las diferencias y similitudes entre profesores de inglés nativos del idioma (NES del inglés) y profesores de inglés no nativos (NNES del inglés), en relación a su evaluación oral a estudiantes que cursan el mismo nivel universitario. Para ello, se utilizaron dos instrumentos: iBT/Next Generation TOEFL Test Independent Speaking Rubric y un cuestionario. Los resultados revelan que los NESs son menos severos en su evaluación oral en relación a los NNESs. En referencia a los resultados del cuestionario utilizado, éstos revelan que los profesores NES consideran más los aspectos de fluidez y pronunciación en comparación con los NNESs cuando evalúan el desempeño oral de sus estudiantes, mientras que los NNESs enfatizan más la precisión gramatical y el vocabulario. En el área de la evaluación oral aún se requiere mayor investigación, específicamente en relación a la nacionalidad, edad, experiencia laboral y conocimiento de una segunda lengua. <![CDATA[<strong>STRUCTURE AND COMMUNICATIVE PURPOSES IN MASTER AND UNDERGRADUATE THESIS</strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112013000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente artículo aborda el estudio del género tesis desde la perspectiva estructural y funcional del estudio de los textos. De esta manera, el objetivo de esta investigación es describir la superestructura y los propósitos comunicativos de tesis de Lingüística y Filosofía en los niveles de Licenciatura y Magíster. La metodología consistió en aplicar categorías existentes, así como también emergentes para la sistematización de los hallazgos. El corpus estuvo compuesto por 20 tesis del corpus TFGPUCV-2010 (5 tesis en cada disciplina y nivel). Los resultados indican que en cuanto a la superestructura textual, existe diferencia según la disciplina, mientras que en relación a los propósitos comunicativos se establecen diferencias según la disciplina y el nivel, destacándose el grado de explicitud en la identificación al propósito comunicativo de cada apartado de la superestructura. Por último, es posible concluir que el género tesis no es homogéneo y que su variación se relaciona más con la disciplina que con el grado académico, de acuerdo a las necesidades de las comunidades discursivas particulares.<hr/>The paper approaches the study of the thesis genre from a functional and structural perspective. The aim of this research is to identify communicative purposes and to describe the superstructure of linguistics and philosophy thesis, written by undergraduate and master students. The methodology consisted in the application of existing, as well emergent categories to a corpus made up of 20 theses collected from the TFGPUCV-2010 Corpus (5 theses from each discipline and level). According to the findings, there are differences regarding the superstructure depending on the discipline. In respect to the communicative purposes there differences between discipline and level can be observed. The explicitness of the communicative purpose of each section of the superstructure varies. According to our results, we conclude that the thesis genre is not homogeneous and varies according to the disciplines more than the academic degree, responding to the necessities of particular discourse communities. <![CDATA[<strong>GRAMMATICAL ACCURACY MEDIATED BY TECHNOLOGY</strong>: <strong>ANALYSIS AND AUTOMATIC PROCESSING OF ERRORS</strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112013000100012&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este artículo de carácter descriptivo se plantea como tema el reconocimiento y el tratamiento de errores gramaticales a través de un analizador automático o parser que tiene por objetivo principal el mejoramiento de la precisión lingüística de las formas gramaticales en aprendientes de español como lengua extranjera. Precisamente, se describe la manera en que se detectan y clasifican automáticamente los errores y la forma en que estos son tratados a través de la retroalimentación correctiva.<hr/>This article describes grammatical error recognition and treatment through a parser, whose main objective is to improve the linguistic accuracy of Spanish grammatical forms in learners of Spanish as a foreign language. The article describes the automatic detection and classification of errors, and the treatment through corrective feedback. <![CDATA[<strong>ROMANI MORPHOLOGY IN A TRADITIONAL FOLKTALE (PARAMÍ</strong><strong>CHI)</strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112013000100013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo presenta las características más relevantes de la morfología del rromané hablado en Chile, a través de la segmentación morfológica de un cuento tradicional. Luego de la introducción, se presentan algunos aspectos relevantes de la fonología y morfología de la lengua gitana. Específicamente, se presentan los fonemas segmentales, con sus respectivas realizaciones alofónicas y ejemplos para cada uno de ellos; la estructura silábica, también con ejemplos; y los casilleros que se despliegan en las clases de palabra sustantivo y verbo, con sus respectivos morfemas instanciadores. El punto siguiente, el más extenso y que constituye el foco de este trabajo, contiene dos versiones del cuento: una, con el texto en rromané y español, dispuesto en dos columnas; y otra, con el cuento dividido en 152 enunciados (segmentados morfológicamente). Bajo cada uno de estos enunciados, se dan el significado de cada morfema y una traducción semilibre.<hr/>This article presents the most relevant morphological features of the Romani spoken in Chile through the morphological segmentation of a traditional tale. Following the introduction, some important phonological and morphological aspects of the Gipsy language are presented. Specifically, we present the segmental phonemes and examples for each of them; the syllabic structure, also with examples; and the slots which are displayed in the word classes nouns and verbs, with their respective filler morphemes. The next point, the most extensive one and the focus of this work, contains two versions of the tale: one with the text both in Romani and Spanish displayed in two parallel columns; and the other containing the same tale divided into 152 statements (morphologicaly segmented). Under each statement, the meaning of each morpheme and a semi-free translation are given. <![CDATA[<strong>NARRATING SCHOOL VULNERABILITY</strong>: <strong>PERFOMATIVITY, SPACE AND TERRITORY</strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112013000100014&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este artículo exploramos la producción, reproducción y circulación de los discursos de vulnerabilidad escolar a través de las narrativas de estudiantes en escuelas chilenas. Nuestro planteamiento se sustenta en la idea de que "la vulnerabilidad" no existe anticipadamente a su sistema de producción y regulación. Más bien, nuestra teorización apunta a que los sujetos escolares, definidos como vulnerables, "emergen" a través del esquema regulatorio de la vulnerabilidad. La vulnerabilidad se instala como un sistema de razonamiento, como una verdad que produce sujetos, crea jerarquías y produce un conocimiento específico acerca de las prácticas y significados escolares. En esta investigación usamos narrativas visuales (fotografías) que han sido registradas por los/as estudiantes participantes del estudio. Los análisis son realizados usando conceptos de espacio vulnerable, territorialización y performatividad/performance. En nuestras conclusiones indicamos algunas orientaciones para las políticas públicas relacionadas con la vulnerabilidad.<hr/>In this article we explore the production, reproduction, and circulation of discourses about school vulnerability through students' narratives in Chile. Our purpose is to show that "vulnerability" does exist prior to its regulatory and production system. Moreover, our analysis are oriented to show that those school subjects named as vulnerable "emerge" through the regulatory system of vulnerability. Thus, vulnerability is created as a system of reasoning, as a truth producing subjects, it creates hierarchies and it produces a specific knowledge about school practices and meanings. We use visual narratives created by students participating in the study, and we use concepts such as, performativity/ performance, territorialization, and vulnerable space for the analyses. To conclude we provide some orientations for future public policies related to issues of vulnerability. <![CDATA[<strong>WHAT IS A DIPLOMATIC-INTERPRETATIVE EDITION?</strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112013000100015&lng=en&nrm=iso&tlng=en La filología, la ecdótica y sus ciencias auxiliares existen desde la Antigüedad, pero su estructura teórica fue propuesta sólo en el siglo XIX. Un poco más reciente es la diplomática, entendida como arqueología del documento. Aunque la edición diplomática pudiera parecer obsoleta ante la nueva tecnología, que permite reproducciones facsimilares casi perfectas, cumple siempre una función importante para los estudiosos y los lectores en general, sobre todo si está acompañada de un texto interpretativo.<hr/>Philology, ecdotics and their auxiliar sciencies exist since antiquity, but its theoric structure was proposed only on XIX century. Diplomatics is a little more recent, understood as document's archeology. Although the diplomatic edition could seem obsolete due to new technologies -wich allows almost perfect facsimile reproductions- it always fulfills an important duty for scholars and general readers, especially if an interpretative text is enclosed.