Scielo RSS <![CDATA[Chungará (Arica)]]> https://scielo.conicyt.cl/rss.php?pid=0717-735620080001&lang=en vol. 40 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> https://scielo.conicyt.cl/img/en/fbpelogp.gif https://scielo.conicyt.cl <![CDATA[<b>EDITORIAL</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-73562008000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>HUMAN BIOGEOGRAPHY IN THE SOUTHERN ANDES</b>: <b>SOUTHERN MENDOZA ARCHAEOLOGICAL TRENDS</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-73562008000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo presenta, desde una perspectiva biogeográfica, un modelo del poblamiento humano en los Andes Meridionales enfatizando el registro arqueológico del sur de Mendoza. Sobre la base de los conceptos de exploración, colonización y ocupación efectiva se intenta explicar la tendencia temporal y espacial de las ocupaciones humanas. La heterogeneidad ambiental del área en estudio genera una jerarquización de los diferentes sectores para los que se esperan diferencias cronológicas en su colonización y ocupación efectiva. El modelo es confrontado con los fechados radiocarbónicos disponibles y con las características del registro arqueológico regional.<hr/>The biogeographic model of Southern Andes is presented in order to understand some aspect of the archaeological record from the Southern Mendoza (Argentina). The theoretical concept of explorations, colonization and effective occupation are employed to explain the temporal and spatial difference showed for the archaeological record. The environmental heterogeneity of the area is considered in order to propose a ranking to human exploitation. The radiocarbon date show a differential chronology to the different regions while the obsidian show that some area not human occupied until Late Holocene was exploited at least in its raw lithic from the Middle Holocene. The model presents some perspective to future research and it has hard potential to empirical refutation. <![CDATA[<b>ARCHAEOLOGY OF NITRATE SETTLEMENTS IN THE ANTOFAGASTA REGION (1880-1930)</b>: <b>SUMMARY AND PERSPECTIVES</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-73562008000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en El desarrollo de la industria del salitre produjo un gran impacto entre fines del siglo XIX y comienzos del XX, no sólo a nivel mundial, sino que localmente en la pampa desértica. Junto con introducir un nuevo sistema de producción de carácter capitalista, generó un nuevo sistema de relaciones sociales que produjo materialidades particulares. Los estudios arqueológicos sistemáticos del ciclo salitrero se reducen a esfuerzos esporádicos en la década de 1980 y otros más recientes en los últimos cinco años, todos en la región de Antofagasta. En este artículo se sintetizan dichos estudios dejando en evidencia el claro déficit de arqueología histórica a nivel nacional -y sobre todo industrial- con respecto al desarrollo de la arqueología prehispánica. En el marco de una arqueología histórico-capitalista mundial ya consolidada, discutimos, además, cómo la formalización misma de una arqueología industrial del salitre puede contribuir a dar voz a grupos desplazados de discursos dominantes. La arqueología aportaría evidencia paralela y complementaria del ciclo del salitre a aquella aportada desde la historia, literatura, sociología y más recientemente antropología, siempre teniendo como fuente principal el documento escrito y/u oral, y privilegiando la “oficina” y el territorio tarapaqueño como ejes analíticos.<hr/>The development of the nitrate industry made a great impact not only worldwide but locally in the desertic pampa, between the end of the 19th and the beginning of the 20th centuries. Along with introducing a new system of production, it created a new system of social relations which produced a specific kind of cultural materiality. Systematic archaeological studies on the nitrate cycle are limited to scattered efforts in the 1980s and in the last five years, all of them in the Antofagasta region. In this article we summarize those studies evidencing the clear preference for the study of prehistoric over historical, let alone industrial, archaeology in Chile. Departing from a world historical-capitalist archaeology already consolidated, we also discuss the ways in which the very formalization of an industrial archaeology of nitrate could contribute to give voice to groups that are marginalized from dominant discourses. Archaeology may offer parallel and complementary evidence on the nitrate cycle to the one offered by history, literature, sociology and most recently anthropology; these disciplines have all had written and/or oral documents as main sources, and have privileged the “oficina” and Tarapacá territory as analytical guidelines. <![CDATA[<b>HEAD LICE EGGS, ANTHROPOPHTHIRUS CAPITIS, FROM MUMMIES OF THE CHINCHORRO TRADITION, CAMARONES 15-D, NORTHERN CHILE</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-73562008000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Muestras de cabello de siete momias del sitio Camarones 15-D, Chile, fechadas por radiocarbono alrededor de 2.000 a.C. fueron examinadas para verificar la presencia de piojos. En seis muestras de cabello se encontró huevos del piojo Anthropophthirus capitis. Se obtuvo un total de 460 huevos de los que 108 (30,7%) estaban operculados, tratándose de huevos que no habían sido eclosionados antes que el huésped muriera. En una muestra de cabello, se aislaron 98 huevos operculados y 265 no operculados.<hr/>Hair samples from seven mummies from Camarones 15-D site, Chile, carbon-dated to ca. 2,000 B.C. were examined for the presence of head lice. In six hair samples eggs of the head louse (Anthropophthirus capitis) were found. A total of 460 eggs were isolated of which 108 (30.7%) were operculated, meaning that they were freshly laid eggs, which had not hatched before the host died. In one hair sample, 98 operculated and 265 non-operculated eggs were isolated. No nymphal or adult stages of the head louse could be found in the examined material. <![CDATA[<b>CRANIAL DEFORMATION AS THE CAUSE OF DEATH FOR A CHILD FROM THE CHILLON RIVER VALLEY, PERU</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-73562008000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Two small mummy bundles, found in a tomb at the Chillon River Valley, Lima Plains, Peru exist in the collections of the Museu Nacional, Rio de Janeiro, Brazil. They were donated to the collections at the beginning of the 20th century. A multidisciplinary team is now curating and studying them. CT scans confirmed both skeletons were of individuals less than one year old at death. One of the bundles is intact and will be preserved and displayed. The other one was partly decomposed and the authors received permission to unwrap it to analyze the bones in details. Mites and pollen analysis were performed and the bones and artifacts were described. The cranium of a four to six month-old child, had a perforated necrotic occipital bone that possibly related to cause of death. Endosteal new bone reaction, a flattened area at the occipital squamae and a parietal sulcus associated with a zone of frontparietal resorption were also found. A pathognomonic periosteal reaction at the occipital and parietals, along the lambdoid suture, pointed to the compression of the skull that could explain the trauma, ischemic necrosis and subsequent infection. The cultural context suggests that the bundle could belong to a late Inca burial.<hr/>Dos fardos de infantes hallados en una tumba en el valle del Río Chillón (Lima, Perú) fueron incorporados a la colección del Museo Nacional de Rio de Janeiro, Brasil, a comienzos del siglo XX. Actualmente, un equipo multidisciplinario está encargado de la curaduría y del estudio de los fardos. El análisis realizado por tomografía computadorizada confirmó que ambos esqueletos tienen menos de un año de edad. Uno de los fardos está intacto y será preservado y exhibido. El otro estaba parcialmente deteriorado y se obtuvo permiso para desenfardarlo y hacer el análisis de los huesos. Se realizó análisis de ácaros y de polen, además de la descripción de los huesos y de los artefactos. El cráneo presentó una perforación necrosada en el occipital, interpretada como la posible causa de muerte. Se observó también una reacción endosteal de hueso nuevo, un área allanada en la escama occipital y un surco en el parietal asociado a una zona de reabsorción frontoparietal. Una reacción patognomónica del periostio en el occipital y en los parietales a lo largo de la sutura lambdoide apuntan a una compresión del cráneo, lo que podría explicar el trauma, la necrosis isquémica y la subsiguiente infección. El contexto cultural sugiere que el fardo pertenecería a un enterratorio de época incaica. <![CDATA[<b>THE BIOARCHAEOLOGICAL VALUE OF HUMAN MUMMIES WITHOUT PROVENIENCE</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-73562008000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Thirteen spontaneously (naturally) mummified human bodies with little or no available provenience data were examined by inspection, dissection and tissue chemical analysis. The purpose of the study was to test the hypothesis that useful anthropological/archaeological and biomedical information could be derived from bodies even when no reliable provenience for recovered mummies is known. Results of studies on these 13 bodies enabled recognition of their cultural identity, and indicated probable extensive exposure to cold marine water (diving?) in the form of external auditory exostoses. Analysis also revealed coca leaf-chewing (or ingesting) practices that probably caused premature antemortem tooth loss. Biological studies identified the presence of Chagas disease (American trypanosomiasis) in six of the bodies, two of which probably died of this infection during the acute stage. Tuberculous osteomyelitis was established in two mummies with one revealing multiple septicemic lesions of the miliar type. Healed pneumonia and osteopenia were present in several others, one with multiple compressed vertebral fractures. We conclude that even mummies without provenience data harbor much recoverable information that can be integrated into anthropological and biomedical databases.<hr/>En este estudio se presentan los análisis morfológicos, osteopatológicos y químicos de trece cuerpos con momificación natural cuyo contexto cultural era pobre o no existente. El propósito de este estudio fue verificar la hipótesis de que a pesar de que los cuerpos no presentaban un contexto arqueológico bien definido, estos podían ser muy útiles para investigar importantes problemas bioarqueológicos y biomédicos de la prehistoria local. Los resultados permitieron ubicar a estos trece cuerpos en un marco cultural y establecer la presencia de exostosis auditivas, condición que se relaciona con actividades marítimas como el buceo en aguas marinas frías. También los resultados indican la masticación y consumo de hojas de coca, actividad que probablemente gatillaba la pérdida prematura de piezas dentales. Además los estudios de laboratorio revelaron la presencia de la enfermedad de Chagas (tripanosomiasis americana) en seis de los casos estudiados, dos de los cuales probablemente murieron de esta infección durante la fase aguda de la enfermedad. Se encontraron además dos cuerpos con osteomielitis tuberculosa, uno mostraba múltiples lesiones del tipo miliar. Varios cuerpos presentaron neumonías curadas y presencia de osteopenia y uno tenía fracturas múltiples de compresión de los cuerpos vertebrales. A pesar de la falta de contexto, los análisis de laboratorio permitieron reconstruir parte del contexto cronocultural y recolectar importante información científica que puede ser integrada a las bases de datos antropológicas y biomédicas. <![CDATA[<b>DAILY PRACTICES AND IMAGINARIES IN LITORAL SOCIETIES</b>: <b>THE SECTOR OF CUCAO, ISLA GRANDE OF CHILOÉ</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-73562008000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en El artículo da cuenta acerca de las prácticas cotidianas en una sociedad litoral específica. Se toma como estudio de caso el sector occidental de la Isla Grande de Chiloé (Chile), considerando para ello las interrelaciones entre cultura y ambiente. El objetivo central de la investigación ha sido describir y categorizar las prácticas cotidianas de tipo económico que ponen en juego los habitantes del sector de Cucao en Chiloé, junto a los usos sociales del tiempo asociados a dichas prácticas. Los habitantes de este sector se dedican en el presente a una producción primaria vinculada a la agricultura, pesca y marisqueo, y uso y manejo de productos del bosque. A partir de lo anterior, se enuncian modos de vida e imaginarios en una sociedad en transición a la modernidad.<hr/>This case study addresses daily practices and social imaginary (set of values, institutions, laws and symbols common to a group) in the litoral society of the western sector of the Isla Grande of Chiloé (Chile). Special consideration is given to the interrelation of culture and environment. The central objective of this investigation is to describe and categorize daily practices, of an economic nature, taken on by the inhabitants of the sector of Cucao, in Chiloé, together with the social uses of time associated with these practices. The inhabitants of this sector are active in primary production linked to agriculture, fishing, and crustacean extraction, and the use and management of the forest. Starting from this, the modes of life and imaginaries in a society in transition toward modernity are enunciated. <![CDATA[<b>INDUSTRIAL AND SOCIAL TIME IN MARÍA ELENA, THE LAST NITRATE TOWN</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-73562008000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este artículo se plantea, desde el ángulo del trabajo, la precaria condición existencial de los actuales habitantes, trabajadores y ex trabajadores de la ciudad salitrera de María Elena en relación a los soportes culturales identitarios tradicionales. Se centra en las nuevas dinámicas mercantiles y formas de trabajo que se imponen, y su impacto en la identidad y sociabilidad, en la alteración de las confianzas y las certidumbres respecto de la ciudad, y en la emergencia de una cultura del desempleo, más allá de lo que quede en el imaginario de la mítica historia de los trabajadores del salitre.<hr/>This article deals with the precarious existential condition of present inhabitants, workers and co-workers of the nitrate plant town María Elena, located in the north of Chile. It also refers to the traditional cultural background. It focuses in the new mercantile dynamics and forms of labor that are being imposed and their impact in identity and sociability, as well as in the alteration of confidence and certainty about the town. All this occurs in a “culture of unemployment” beyond the remains of the mythic history of nitrate workers. <![CDATA[<b>Contra la Tiranía Tipológica en Arqueología: Una Visión desde Suramérica</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-73562008000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este artículo se plantea, desde el ángulo del trabajo, la precaria condición existencial de los actuales habitantes, trabajadores y ex trabajadores de la ciudad salitrera de María Elena en relación a los soportes culturales identitarios tradicionales. Se centra en las nuevas dinámicas mercantiles y formas de trabajo que se imponen, y su impacto en la identidad y sociabilidad, en la alteración de las confianzas y las certidumbres respecto de la ciudad, y en la emergencia de una cultura del desempleo, más allá de lo que quede en el imaginario de la mítica historia de los trabajadores del salitre.<hr/>This article deals with the precarious existential condition of present inhabitants, workers and co-workers of the nitrate plant town María Elena, located in the north of Chile. It also refers to the traditional cultural background. It focuses in the new mercantile dynamics and forms of labor that are being imposed and their impact in identity and sociability, as well as in the alteration of confidence and certainty about the town. All this occurs in a “culture of unemployment” beyond the remains of the mythic history of nitrate workers. <![CDATA[<b>Shamans of the Foye Tree: Gender, Power and Healing Among Chilean Mapuche</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-73562008000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este artículo se plantea, desde el ángulo del trabajo, la precaria condición existencial de los actuales habitantes, trabajadores y ex trabajadores de la ciudad salitrera de María Elena en relación a los soportes culturales identitarios tradicionales. Se centra en las nuevas dinámicas mercantiles y formas de trabajo que se imponen, y su impacto en la identidad y sociabilidad, en la alteración de las confianzas y las certidumbres respecto de la ciudad, y en la emergencia de una cultura del desempleo, más allá de lo que quede en el imaginario de la mítica historia de los trabajadores del salitre.<hr/>This article deals with the precarious existential condition of present inhabitants, workers and co-workers of the nitrate plant town María Elena, located in the north of Chile. It also refers to the traditional cultural background. It focuses in the new mercantile dynamics and forms of labor that are being imposed and their impact in identity and sociability, as well as in the alteration of confidence and certainty about the town. All this occurs in a “culture of unemployment” beyond the remains of the mythic history of nitrate workers.