Scielo RSS <![CDATA[Revista chilena de neuro-psiquiatría]]> https://scielo.conicyt.cl/rss.php?pid=0717-922720030001&lang=es vol. 41 num. 1 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> https://scielo.conicyt.cl/img/en/fbpelogp.gif https://scielo.conicyt.cl <![CDATA[Opciones editoriales para una revista de neuro-psiquiatría clínica en Chile]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-92272003000100001&lng=es&nrm=iso&tlng=es Constant improvements in published material, sufficient circulation of the material, and balanced financial management are key factors to the survival of a biomedical journal. The natural tendency to seek publishing in journals listed in the Science Citation Index (SCI) and Index Medicus (IM) in order to have greater readership acts as a vicious circle on the impact factor (IF) of any publication not listed in these Indexes. The reasons behind the choices of the readings selected and the references cited by the researchers who publish in the journals with the best IFs, whose preferences vouch for the quality of the rest, are complex, arbitrary, and are occasionally the result of simply reciprocity and convenience instead of technical merit. The SCI places clear restrictions on the developing world (including Latin America), favoring journals written in English and published in the U.S.A. and the U.K. In addition, the elite scientific journals publish research that does not necessarily represent the interests of the countries of origin. Latin American papers account for 1.6 - 1.8% of the total number of publications in the journals listed in the SCI. Therefore, it is crucial that Latin American databases be developed and consolidated, such as the LILACS (Latin American and Caribbean Literature on Health Sciences), ScIELO (Scientific Electronic Library Online) and Latindex (a regional on-line information system for scientific magazines from Latin America, the Caribbean, Spain, and Portugal.) <![CDATA[CADASIL: Una forma de demencia vascular hereditaria: Presentación de un caso clínico aparentemente esporádico]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-92272003000100002&lng=es&nrm=iso&tlng=es We describe a patient with CADASIL (Cerebral Autosomal Dominant Arteriopathy with Subcortical Infarcts and Leukoencephalopathy), the first of four patients diagnosed in our service since 1998, correlating clinical, imaging, and muscular pathology (on electronic microscopy) data. The patient is a woman with no risk factors for cerebrovascular pathology who suffered two transient ischemic attacks at the age of 29. Seven years later, she developed symptoms of depression manifested as psychomotor withdrawal and progressive Parkinsonism that did not respond to pharmacological treatment. An MRI brain scan showed extensive bilateral alterations in the white matter in the frontal and occipital regions, hyperintense in T2 and hypointense in T1-weighted images, without gadolinium enhancement. They had no mass effect, were associated with leukoaraiosis, and were compatible with the diagnosis of CADASIL. Muscle biopsy showed an arteriopathy with CADASIL-type osmiophilic granular deposits in the blood vessels. No history of symptomatic dementia or cerebrovascular disorders were found among the patient’s mother, father, aunts, uncles, or grandparents. This is most likely a sporadic case. No genetic studies or biopsies were done in asymptomatic relatives<hr/>Presentamos un caso de CADASIL (acrónimo inglés de arteriopatía cerebral autosómica dominante con infartos subcorticales y leucoencefalopatía), que corresponde al primero de una serie de 4 casos diagnosticados en nuestro servicio desde 1998, con correlato clínico, imageno-lógico y de ultrapatología muscular (microscopia electrónica). Se trata de una paciente mujer con historia de dos crisis isquémicas cerebrales transitorias a los 29 años, sin factores de riesgo tradicionales para patología cerebrovascular, que luego de 7 años desarrolló síntomas de tipo depresivos, asociados a un cuadro de retraimiento sicomotor y parkinsonismo de carácter progresivo y sin respuesta a terapia farmacológica convencional. En su estudio, la resonancia nuclear magnética de cerebro mostró extensas alteraciones en sustancia blanca a nivel fronto-occipital, bilaterales, hiperintensas en T2 e hipointensas en T1, cuya señal no se reforzó con gadolinio, sin efecto de masa, asociadas a leucoaraiosis, compatibles con el diagnóstico de CADASIL. El estudio de una biopsia muscular mediante microscopia electrónica, confirmó una arteriopatia con depósito de material granular osmiofílico en los vasos sanguíneos, tipo CADASIL. No encontramos antecedentes de cuadros demenciales ni cerebrovasculares sintomáticos en otros parientes de la paciente, madre, padre, tíos, abuelos, por lo que es probable que se trate de un cuadro esporádico. No realizamos estudio genético ni biopsico de los parientes asintomáticos. Las características de la paciente ilustran cuando sospechar el diagnóstico de CADASIL, aún frente a un caso aparentemente esporádico <![CDATA[Distonías ocupacionales]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-92272003000100003&lng=es&nrm=iso&tlng=es Dystonia is defined as prolonged co-contraction of agonist and antagonist muscles that can cause twisting, involuntary movements, and/or abnormal postures. Occupational dystonias are a special group of pathologies resulting from an action repeatedly performed by an individual during his/her professional activity, including guitar, violin, and trumpet players. Pathophysilogically, disturbances are described in the peripheral and central nervous system. Studies with primates have shown that repetitive movements through sensory stimulation can cause central anomalies in the somatosensorial cortex, with growth in the receptive areas stimulated and deformation of the separations between these areas. Sensory retraining using splints and exercise programs are treatment option. We review the evidence that supports the theory that occupational distonies caused by repetitive stimulation bring on alterations in the sensory cortex, causing motor problems that can be treated through sensorial retraining therapy<hr/>La distonía se define como una co-contracción de músculos agonistas y antagonistas sostenida que puede causar torsión, movimientos involuntarios o posturas anormales. Las distonías ocupacionales corresponden a un grupo especial de patología secundaria a un esfuerzo repetitivo relacionado con la actividad profesional que realiza el afectado, como en guitarristas, violinistas y trompetistas. En su fisiopatología se describen alteraciones a nivel del sistema nervioso periférico y central. Estudios en monos han demostrado que los movimientos repetitivos mediante una estimulación sensitiva pueden producir anomalías centrales en la corteza somatosensorial con un crecimiento de los campos receptivos estimulados y deformación de las separaciones entre dichos campos. La reeducación sensorial con el uso de una férula y esquemas de ejercicio aparece como una alternativa terapéutica. Se revisa la evidencia acumulada que apoya la hipótesis de que las distonías ocupacionales producidas por una estimulación repetitiva presentan alteraciones a nivel sensitivo cortical con compromiso del rendimiento motor que se benefician con terapia de reeducación sensorial <![CDATA[Fístula arteriovenosa espinal: Case report and review]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-92272003000100004&lng=es&nrm=iso&tlng=es We report a case of thoracic spinal arteriovenous fistula. Clinical features, diagnostic methods and treatment options are reviewed. We conclude that the goal of surgery is vein occlusion. The surgery seems to have better results in the long-term, achieving either stabilization or improvement of neurological symptoms<hr/>Se comunica un caso de Fístula arteriovenosa espinal dorsal. Se revisa la literatura en relación al cuadro clínico, métodos diagnósticos y tratamiento. Se concluye que la terapia definitiva debe contemplar la oclusión de la vena. La cirugía parece tener mejor rendimiento a largo plazo. El pronóstico es bueno, con mejoría o estabilización del cuadro clínico <![CDATA[Validez interna y concurrente de una escala breve autoadministrada de siete ítems para la depresión, evaluada en relación a los inventarios de Beck y Hamilton: Estudio preliminar]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-92272003000100005&lng=es&nrm=iso&tlng=es Method. A seven-item Self-report Rating Scale for Depression (Ojeda Depression Brief Rating Scale) (ODBRS) was tested 130 times against Beck (BDI) and Hamilton (HDRS) inventories for depression in 26 patients that fulfilled criteria for Major Depression (DSM-III-R) during a five-week pharmacological trial. Results. The correlation between ODBRS and BDI (concurrent validity) was 0.84 (r of Pearson) and with HDRS, 0.69. The correlation between BDI and HDRS was 0.79. Six of the seven ODBRS items had a correlation with the remaining six, ranging from 0.54 to 0.70 (r of Pearson), and a statistical significance (p value) of < 0.001 (internal validity). These preliminary results suggest that BDI and ODBRS could be reliably interchanged. Conclusions. Further investigations with larger samples and more sophisticated statistical instruments are necessary, specifically, multifactorial analysis, in order to determine if the construct validity of ODBRS has more than one dimension<hr/>Método. Una escala breve de siete ítem para la evaluación de la Depresión (Escala Breve para la Evaluación de la Depresión de Ojeda) (EBDO) fue comparada con los inventarios de Beck (BDI) y Hamilton (HDRS), ciento treinta veces, en veintiséis pacientes que cumplían con los criterios para Depresión Mayor (DSM-III-R), durante cinco semanas de un ensayo farmacológico. Resultados. La correlación entre la EBDO y el BDI (validez concurrente) fue de 0.84 (r de Pearson); entre la EBDO y la HDRS de 0.69, y entre el BDI y la HDRS, de 0.79. Seis de los siete ítem de la EBDO tuvieron un correlación con los seis restantes (validez interna) entre 0.54 y 0.70 (r de Pearson) con una significación estadística (p value) < 0.001. Conclusiones. Estos resultados preliminares sugieren que el BDI y la EBDO pueden ser intercambiados con un razonable grado de confiabilidad. Con el objetivo de establecer si la validez de constructo de la EBDO tiene más de una dimensión sería necesario investigar con muestras de mayor tamaño, aplicando técnicas estadísticas más sofisticadas, como el análisis multifactorial <![CDATA[Validez y confiabilidad de la versión española de la escala de Cohesión y Adaptabilidad Familiar (CAF) de Olson, Russell & Sprenkle para el diagnóstico del funcionamiento familiar en la población chilena]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-92272003000100006&lng=es&nrm=iso&tlng=es Introduction. The results of a study analyzing the reliability and validity of the Olson, Russell & Sprenkle Family Cohesion and Adaptability Scale for diagnosing family functioning in the Chilean population are presented. Method. The version used in the Polaino-Lorente and Martinez Cano validation study carried out in Spain was applied in this analysis. The sampling consisted of 151 families selected randomly from the Greater Santiago area. The questionnaires were answered only by the parents (n=255) since it was also the intention of the analysis to compare the results with those of the Spanish study, in which the questionnaires were answered only by the parents. Results. The Cronbach alpha coefficient for reliability was 0.6526, which is considered acceptable, and the construct validity results indicate that the scale is an instrument that can be used in our country. Conclusions. The confirming factorial analysis carried out indicates that our country’s factorial structure consists of seven factors rather than six, as determined in the study of the population in Spain<hr/>Introducción. Se presentan los resultados obtenidos para estimar la confiabilidad y la validez de la versión española de la escala de Cohesión y Adaptabilidad Familiar (CAF) en su versión FACES III de Olson, Russell & Sprenkle, validada por Polaino-Lorente & Martínez Cano, para el diagnóstico del funcionamiento familiar en la población chilena. Método. La muestra estuvo constituida por 255 padres y madres pertenecientes a 151 familias seleccionadas al azar en el Gran Santiago. Resultados. El estudio muestra la validez y la confiabilidad de la versión española de la FACES III. En efecto, el coeficiente alpha de Cronbach obtenido fue de 0,55 considerado aceptable. La validez de constructo fue estimada a partir del análisis factorial de los componentes principales, encontrándose los mismos dos factores identificados en la escala original. Cuando se realiza un análisis factorial de 2º orden, se obtiene una validez explicada de 47,67% <![CDATA[Clínica de la adicción a pasta base de cocaína]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-92272003000100007&lng=es&nrm=iso&tlng=es Introduction. Use of cocaine base paste (CBP) has had public concern in Chile, though little or no information about its clinical features is available. An exploratory-descriptive study is designed for gathering clinical data. Material and methods. Clinical features of 61 low income users randomly selected in a drug users therapeutic center are registered. Results. Averaging two months of regular use CBP provokes compulsive behaviors of searching and using the substance. It is a conditioned addiction since compulsive behavior only arouses as an external (mainly possession of money) or internal (mood changes and phantasy of smoking CBP) stimulus elicited response. Very different patterns of substance use are present in the same individual along a brief lapse of time. Sensitization (motor hypertonia and stereotypes, paranoia and audithory, visual and kinestesic delusions, all transitory symptoms linked to the acute intoxication state) and tolerance (decrease and disappearance of the euphorizing effect) quickly develop. Sensitization and tolerance appear simultaneously and with compulsive behavior altogether. Each single episode of use ends usually with intense feelings of guilt, anxiety and suicidal ideation indeed. There is a frequent loss of social normatives establishing a psychopatic syndrome. Conclusions. CBP use is linked to changing patterns of behavior, conditioned to external or internal stimuli with little if any relation to euphoria, suggesting a phenomenal associated to the neurobiology of learning<hr/>Introducción. El consumo de pasta base de cocaína (PBC) en Chile ha causado alarma aunque hay escasa información sobre la clínica del consumo. Se diseña un estudio exploratorio y descriptivo que busca precisar sus características. Material y método. Se registran los fenómenos clínicos en 61 pacientes consumidores de PBC, consultantes espontáneos de un centro tratamiento de adicciones en una comuna popular de Santiago, elegidos de modo aleatorio. Resultados. Alrededor de los dos meses de uso regular la PBC provoca conductas compulsivas de búsqueda y consumo de la sustancia. Es una adicción condicionada ya que la conducta compulsiva sólo aparece como respuesta a estímulos externos (principalmente la posesión de dinero) o internos (cambios anímicos o la fantasía de estar fumando). En un mismo individuo existen patones de consumo muy diferentes en un breve lapso de tiempo. Rápidamente se desarrolla sensibilización (hipertonia y estereotipias motoras, paranoia, ilusiones auditivas, visuales y cenestésicas, que son síntomas transitorios y vinculados al estado de intoxicación aguda) y tolerancia (disminución y desaparición del efecto euforizante). La sensibilización y la tolerancia aparecen simultáneamente y en conjunto con la conducta compulsiva. Cada episodio de consumo por lo general termina con intensos sentimientos de culpa, ansiedad y aún ideas suicidas. Existen una frecuente pérdida de normativas sociales y la constitución de un síndrome psicopático. Conclusiones. el consumo de PBC se ciñe a patrones de conducta muy variables pero siempre condicionadas a estímulos internos y externos, con poca o ninguna relación con la euforia, sugiriendo un fenómeno asociado a la neurobiología del aprendizaje <![CDATA[Estudio de salud mental en dos cohortes de niños escolares de Santiago Occidente. III: predictores tempranos de problemas conductuales y cognitivos]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-92272003000100008&lng=es&nrm=iso&tlng=es Introduction. Longitudinal predictive studies regarding children´s mental health are reviewed, emphasizing that they are very scarce in Latin America. Objectives. To study the continuity of behavioral and cognitive problems in a population of schoolchildren and to detect first grade predictors for problems observed in sixth grade. Method. This study used a developmental epidemiologic format to obtain teachers ‘and parents’ ratings of first graders’ aggressive / disobedient behaviors, shyness, cognitive/concentration deficits, emotional immaturity and hyperactivity. Students were re-evaluated in sixth grade to determine the course of behavioral development and early predictors for later outcomes; self-esteem was also measured at this time. 1279 children were assessed in first grade; 535 students who remained in the same schools and had not been retained were re-evaluated in sixth grade. Results. Logistic regressions found stability and continuity in teacher and parent ratings. Many early maladaptive behaviors predicted later problems. Disobedience / aggression, hyperactivity and teacher’s global opinion of bad conduct increased the risk of multiple outcomes. Conclusions. Detection of behavioral and cognitive problems in first grade predicted problems in sixth grade and provided important information for the development of preventive interventions<hr/>Introducción. Se revisan estudios predictivos longitudinales referidos a salud mental de los niños, enfatizando que son muy escasos en Latinoamerica. Objetivos. Estudiar la continuidad de problemas conductuales y cognitivos de una población de niños escolares y detectar predictores tempranos en 1º básico para los problemas observados en 6º básico. Sujetos y Método. Se utilizó un formato epidemiológico evolutivo para obtener las calificaciones de padres y profesores respecto a las conductas agresividad/desobediencia, timidez, déficits cognitivos/concentración, inmadurez emocional e hiperactividad en los niños de 1º básico. Los alumnos fueron reevaluados en 6º básico para determinar el curso evolutivo y predictores tempranos para las evoluciones conductuales adversas. En la segunda evaluación se midió también autoestima. Se evaluaron 1279 niños en 1º básico; 535 estudiantes que permanecieron en las mismas escuelas sin repetir curso fueron reevaluados en 6º básico. Resultados. Mediante regresiones logísticas se demostró estabilidad y continuidad de los problemas señalados por padres y profesores. Varias conductas desadaptativas tempranas predijeron problemas posteriores. La desobediencia /agresión, hiperactividad y opinión de mala conducta registradas por el profesor aumentaron el riesgo para múltiples problemas posteriores. Conclusiones. La detección de problemas conductuales y cognitivos en 1º básico predijo problemas en 6º básico y entregó información importante para el desarrollo de intervenciones preventivas <![CDATA[<B>Manuel Beca Pérez (1863-1919)</B>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-92272003000100009&lng=es&nrm=iso&tlng=es Introduction. Longitudinal predictive studies regarding children´s mental health are reviewed, emphasizing that they are very scarce in Latin America. Objectives. To study the continuity of behavioral and cognitive problems in a population of schoolchildren and to detect first grade predictors for problems observed in sixth grade. Method. This study used a developmental epidemiologic format to obtain teachers ‘and parents’ ratings of first graders’ aggressive / disobedient behaviors, shyness, cognitive/concentration deficits, emotional immaturity and hyperactivity. Students were re-evaluated in sixth grade to determine the course of behavioral development and early predictors for later outcomes; self-esteem was also measured at this time. 1279 children were assessed in first grade; 535 students who remained in the same schools and had not been retained were re-evaluated in sixth grade. Results. Logistic regressions found stability and continuity in teacher and parent ratings. Many early maladaptive behaviors predicted later problems. Disobedience / aggression, hyperactivity and teacher’s global opinion of bad conduct increased the risk of multiple outcomes. Conclusions. Detection of behavioral and cognitive problems in first grade predicted problems in sixth grade and provided important information for the development of preventive interventions<hr/>Introducción. Se revisan estudios predictivos longitudinales referidos a salud mental de los niños, enfatizando que son muy escasos en Latinoamerica. Objetivos. Estudiar la continuidad de problemas conductuales y cognitivos de una población de niños escolares y detectar predictores tempranos en 1º básico para los problemas observados en 6º básico. Sujetos y Método. Se utilizó un formato epidemiológico evolutivo para obtener las calificaciones de padres y profesores respecto a las conductas agresividad/desobediencia, timidez, déficits cognitivos/concentración, inmadurez emocional e hiperactividad en los niños de 1º básico. Los alumnos fueron reevaluados en 6º básico para determinar el curso evolutivo y predictores tempranos para las evoluciones conductuales adversas. En la segunda evaluación se midió también autoestima. Se evaluaron 1279 niños en 1º básico; 535 estudiantes que permanecieron en las mismas escuelas sin repetir curso fueron reevaluados en 6º básico. Resultados. Mediante regresiones logísticas se demostró estabilidad y continuidad de los problemas señalados por padres y profesores. Varias conductas desadaptativas tempranas predijeron problemas posteriores. La desobediencia /agresión, hiperactividad y opinión de mala conducta registradas por el profesor aumentaron el riesgo para múltiples problemas posteriores. Conclusiones. La detección de problemas conductuales y cognitivos en 1º básico predijo problemas en 6º básico y entregó información importante para el desarrollo de intervenciones preventivas