Scielo RSS <![CDATA[Revista de ciencia política (Santiago)]]> https://scielo.conicyt.cl/rss.php?pid=0718-090X20050001&lang=en vol. 25 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> https://scielo.conicyt.cl/img/en/fbpelogp.gif https://scielo.conicyt.cl <![CDATA[<b>La institucionalización de la ciencia política en Chile y América Latina</b>: <b>una mirada desde el sur</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2005000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Esta introducción no pretende ser más que una primera aproximación sobre el estado del arte de la ciencia política en el continente. Aquí se argumenta que el reforzamiento institucional de la ciencia política latinoamericana debe pasar por la construcción de instituciones universitarias que funcionen a través de reglas claras que fomenten la meritocracia y que para que ésta exista deben forzosamente existir criterios claros y definidos de cómo ponderar la productividad de la investigación y docencia. Evidentemente, el establecimiento de estos criterios es fundamental a la hora de las evaluaciones. El escenario continental ofrece enormes variaciones en los ámbitos mínimamente necesarios para la institucionalización de la disciplina. En algunos países ni siquiera se puede conseguir un título de pre o postgrado en ciencia política. En otros, existe menos de una decena de doctores en ciencia política trabajando en el ámbito universitario. La imperiosa necesidad de la profesionalización continúa siendo un tema importante a considerar.<hr/>Abstract This introduction does not try to be more than a first approach on the state-of-the-art of political science in the continent. It is argued that Latin American political science must build university institutions that emphasize clear rules and defined criteria that stimulate meritocracy as their leit motif. For meritocracy to exist, criteria are necessarily to account for research and teaching productivity. Evidently, the establishment of these criteria is fundamental at the time of the evaluations. Currently, the continent shows enormous variations in the minimally necessary conditions for the institutionalization of the discipline. In some countries not even a degree in political science at undergraduate or graduated can be obtained. In others, less than five doctors in political science are currently working at the university realm. The urgent necessity of professionalization continues being an important subject to consider. <![CDATA[<b>El "boom" de la ciencia política en Chile</b>: <b>escuelas, </b> <b>mercado y tendencias</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2005000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La ciencia política en Chile ha estado tradicionalmente marcada por su eclecticismo teórico y la limitada cantidad de escuelas de formación. Sin embargo, a comienzos de esta década, se dio un giro relevante en la disciplina a partir de la apertura de un gran número de departamentos que imparten dicha carrera, particularmente a nivel de pregrado. En este artículo se da cuenta de este reciente desarrollo a partir del estudio analítico descriptivo de las mallas curriculares y de los perfiles de los profesionales que enseñan en dichas carreras. Se concluye que, aunque existe una importante transición disciplinaria con tendencias a la profesionalización, todavía se advierten un sinnúmero de precariedades en el ejercicio de la disciplina. Se advierte que gran parte del cambio se debe a las fuerzas del mercado y que es relevante una reflexión sobre qué tipo de profesionales se están formando y para qué.<hr/>Abstract The development of political science in Chile has traditionally been defined by its eclecticism and the relatively small number of schools on this field. However, at the beginning of this decade, an important twist was taken after the opening of a great number of schools of political science in several universities within the country. This article describes this new development, studying the curricula and professional profiles of the professors who are teaching in such schools. The authors address that, even though it is possible to observe a relevant transition in the discipline in this country particularly concerning the professionalization of the field, there still several weaknesses to be solved. It is argued that market forces have driven such process and that it is crucial to think about the type of professionals are being instructed. <![CDATA[<b>La evolución de la ciencia política en Chile</b>: <b>un análisis exploratorio (1980-2000)</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2005000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo intenta llenar un vacío en el conocimiento de la evolución de la disciplina desde su temprano inicio en la década de los 60. Para hacerlo, analiza las publicaciones de revistas ya establecidas, la producción de tesis de postgrado y el volumen y tipo de proyectos de investigación emprendidos con recursos públicos desde los 80. Examinando los campos tradicionales de especialización en la disciplina -teoría política, relaciones internacionales, instituciones políticas, comportamiento político, políticas públicas e historia política- los autores concluyen que, en una disciplina crecientemente institucionalizada, existe un desequilibrio en su desarrollo y productividad entre los diferentes campos de especialidad como también al interior de ellos, donde existe una relación desigual entre publicaciones, tesis de postgrado y proyectos de investigación.<hr/>Abstract This article attempts to fill in a gap in the knowledge of the evolution of the discipline since its early inception in the 1960s. In so doing, it analyzes publications in established journals, ouput in graduate thesis and volume and type of research undertaken with public funds since the 1980s. Looking at the traditional fields of specialization in the discipline -political theory, international relations, political institutions, political behavior, public policy and political history- the authors conclude that in an increasing institutionalizing discipline, there is an unbalanced development and output among fields and within fields of specialization. <![CDATA[<b>Ciencia política en Chile</b>: <b>un espejo intelectual</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2005000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Al igual que el resto de las ciencias sociales, la ciencia política chilena está en deuda con su historia. Si bien existen reflexiones puntuales, más bien descriptivas, sobre la disciplina, no se ha desarrollado un análisis auto-reflexivo sobre su devenir como disciplina y profesión. A pesar de su relativa juventud, es ésta una tarea pendiente que, de enfrentarse, puede contribuir a hacer sentido acerca de su rol y naturaleza. A partir de la utilización del enfoque internalista, se recurre a la aplicación de entrevistas a cientistas políticos a fin de auscultar la percepción y las imágenes que los propios cultores tienen de temas relacionados con la vocación, la concepción de lo político y los ideales explicativos de la disciplina, los referentes disciplinarios, su función y relevancia social, sus fortalezas y posibilidades. Se propone, entonces, un primer relato que contribuya a una mayor sensibilización acerca del pasado y del futuro de la disciplina.<hr/>Abstract Political science, like the other social sciences in Chile, is in debt with its history. While there have been some specific and descriptive reflections, an analytical reflection about its development as a discipline and profession is necessary. Despite the relative youth of political science in Chile, such a task can help us make sense its role and nature. Using an internalist approach and interviews with Chilean political scientists, the article examines perceptions and images about issues related to political science as a vocation, how the study of politics has been conceptualized historically, its references, its function and social relevance, its strengths and possibilities. The result is an account which may serve as a first step towards the creation of an increased sensibility for the past and the future of the discipline in Chile. <![CDATA[<b>La ciencia política en Argentina</b>: <b>el camino de la institucionalización dentro y fuera de las aulas universitarias</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2005000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente trabajo analiza el desarrollo de la ciencia política en Argentina. Defiende cuatro tesis. La primera, es que el análisis científico de la política en Argentina resulta de la profesionalización y diferenciación interna de las ciencias sociales, tiene a las universidades como centro institucional y es altamente vulnerable a los cambios de régimen político. La segunda, es que en los últimos años, y apoyada en el crecimiento de los programas universitarios de grado y posgrado, crece la autonomía académica de la disciplina. Su autonomía como campo de ejercicio profesional crece a un ritmo más lento. La tercera, es que las agendas temáticas de los estudios políticos en el país reflejan las prioridades de los tomadores de decisiones, las de la comunidad internacional de investigadores y las trayectorias de formación de quienes practicamos la disciplina. Los principales temas de interés para la opinión pública tienen un papel menos relevante. Finalmente, que la contribución de las politólogas y politólogos al análisis de la política aún lucha por diferenciarse claramente de las intervenciones realizadas desde el derecho, la sociología, la economía y el análisis periodístico para tratar los mismos temas.<hr/>Abstract This article analyzes the development of political science in Argentina. It defends four theses. First, that the development of the scientific analysis of politics in Argentina stems from the professionalization and internal differentiation of social sciences, is centered in universities and is highly vulnerable to regime change. Second, that in the last few years the discipline's academic autonomy grows, supported by the growth of university undergraduate and graduate programs. Its autonomy as a field of professional practice evolves at a slower pace. Third, that research agendas reflect mainly the priorities of decision makers, international scholarly communities and personal trajectories of local practitioners. Public concerns play a less significant role. Finally, that the specific contribution of political scientists to political analysis still struggles to clearly define its difference from interventions made by jurists, sociologists, economists and journalists. <![CDATA[<b>La ciencia política en Bolivia</b>: <b>entre la reforma política y la crisis de la democracia</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2005000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La ciencia política en Bolivia inicia su organización y desarrollo formal con la recuperación de la democracia en 1982. Al grupo de cientistas políticos formados en Europa y México, se suma un pequeño grupo graduado en la Universidad Mayor de San Andrés que tendrá un papel significativo en el diseño de las reformas al sistema político desde 1993. A raíz de los grandes conflictos sociales, el país ha retrocedido institucionalmente y la disciplina debe volver su mirada a temas básicos, como el de la revalorización del sistema democrático. Asimismo, las organizaciones que aglutinan a los profesionales en ciencia política son muy nuevas, lo que les obliga primero a consolidarse como tales para desarrollar otro tipo de actividades.<hr/>Abstract Political science in Bolivia initiated its organization and formal development with the recovery of democracy in 1982. Since 1993, in addition to those political scientists educated in Europe and Mexico, a small group of locally graduated political scientists from the Universidad Mayor de San Andrés has played a significant role designing the reforms to the political system. Nonetheless, as a result of deep social conflicts, the country has institutionally moved backwards and the discipline must return its focus to the basics, such as the revalorisation of the democratic system. Also, the organizations that agglutinate political scientists are very new; therfore, these are forced to first consolidate as institutions in order to develop other activities including a broader agenda in the discipline. <![CDATA[<b>La ciencia política en Brasil</b>: <b>el desafío de la expansión</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2005000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La ciencia política brasileña logró establecerse en la década de 1970 bajo un régimen militar. A partir de la década de 1980, creció y se institucionalizó. Sin embargo, existen en el país dos formas principales de escuelas que no se comunican entre sí, una empírica y otra normativo-filosófica. Proponemos que la ciencia política, una academia que necesita todavía expandirse, encuentra en un modelo consociativo su mejor forma de organizar la interacción entre las escuelas. Para esto, hay que generar un amplio consenso en torno a las líneas de expansión de la comunidad y que se debe basar en el fortalecimiento de la enseñanza de métodos y humanística.<hr/>Abstract Brazil's political science managed to establish itself in the 1970s under a military regime. From the 1980s till the late 1990s the discipline grew and became institutionalized. However, there now exist within the country's political science write out community two schools that simply do not communicate with each other, namely, an empirical school and a normative-philosophical one. We propose that a political science community that still needs to expand must adopt a, so to speak, consociational model to organize the interaction between its main schools. To do so, there must be an ample consensus on the community's lines of expansion, a consensus that should rest upon the improvement of the teaching of methods in humanities. <![CDATA[<b>La ciencia política en Colombia</b>: <b>de vocación a disciplina</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2005000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En las últimas dos décadas, la ciencia política en Colombia no sólo se abrió paso, sino que ganó autonomía y prestigio en el campo académico. Este acumulado ha requerido un deslindamiento de las pasiones partidistas y de las polarizaciones intelectuales, así como la utilización de estrategias para sobrevivir el embate de la guerra. Hoy existen más de una docena de departamentos de ciencia política en el país, con programas de pregrado, especializaciones y maestrías. Ha crecido el número de revistas que divulgan los resultados de investigación, cuya agenda se ha expandido. Sin embargo, para garantizar la calidad de la enseñanza y la investigación, se requiere propiciar un mayor debate entre las/os politólogas/os colombianas/os, fortalecer los vínculos con la comunidad académica internacional e institucionalizar los mecanismos de evaluación y regulación.<hr/>Abstract During the last two decades, political science in Colombia has not only cleared its way, but has also gained in autonomy and academic reputation. This has entailed a greater distance from party passions and intellectual polarizations, as well as the use of strategies to resist the wave of violence in the country. There are over a dozen political science departments, with a diversity of undergraduate, specialization and master's programs. The number of journals has also grown and the research agenda has expanded. However, in order to guarantee the quality of teaching and research there needs to be a greater debate among Colombian political scientists, the links with the international academic community must be strengthened, and the mechanisms of evaluation and regulation institutionalized. <![CDATA[<b>Ciencia política en Costa Rica</b>: <b>búsqueda de identidad disciplinaria</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2005000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo explora las principales características de la ciencia política en Costa Rica a lo largo de poco más de 35 años de existencia. Para ello aporta una periodización del desarrollo histórico de la disciplina, basada en la clasificación de los temas y estilos de investigación utilizados en la producción académica. El trabajo aporta evidencias empíricas que dan cuenta de cómo la politología en el país se encuentra actualmente enfrascada en la búsqueda de identidad disciplinaria en el plano teórico y fundamentalmente en el plano metodológico.<hr/>Abstract This article explores the main characteristics of political science in Costa Rica over the last 35 years. It proposes a periodization of the historical development of the discipline, based on atopical classification and the research styles used in academic production. This paper uses empirical evidence to show how the discipline is currently, confronted with involved in the search for disciplinary identity at both a theoretical and methodological level. <![CDATA[<b>La ciencia política en Cuba</b>: <b>del estancamiento a la renovación (1980-2005)</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2005000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Desde finales de los años 80 y principios de los 90, la ciencia política cubana pasa por un proceso de renovación que conlleva una serie de desafíos importantes. Esta renovación está vinculada indisolublemente al impacto que tuvo en el plano de las ciencias sociales del país la caída del socialismo en la Unión Soviética y Europa Oriental. Tales acontecimientos obligaron a repensar los presupuestos básicos de la economía, la sociología y, en fin, la politología. Al calor de esta reelaboración, los politólogos cubanos esencialmente volvieron al rescate de toda la ciencia política tradicional cubana y a la producida desde perspectivas críticas de lo que el recientemente fallecido Roberto González llamaba la `marxología'.<hr/>Abstract Since the late 1980s (and early 1990s) political science in Cuba is embedded in a renovation process that entails a series of important challenges. This renovation is closely related to the impact that the fall of the socialism in the Soviet Union and Eastern Europe had in the social sciences of the country. Such event forced Cubans to rethink the basics on economics, sociology, and political science. Since then, Cuban political scientists returned to the rescue of traditional political science in Cuba and those critical perspectives, which Roberto González, called once "marxology". <![CDATA[<b>La ciencia política en Ecuador</b>: <b>un reflejo de su fragilidad democrática (1978-2005)</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2005000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Desde su transición a la democracia, Ecuador ha experimentado tres rupturas presidenciales, múltiples reformas institucionales, incluyendo una Asamblea Nacional Constituyente, y la aparición de un movimiento político indígena. Frente a la magnitud de estos eventos, cabe decir que el análisis político se ha construido en buena medida desde las calles, en las asambleas populares, o en los editoriales de los periódicos. Carente de una metodología en común, un fundamento empírico o una perspectiva comparada, la ciencia política en Ecuador no ha desarrollado un espacio de debate propio y se ha limitado a dar explicaciones post mortem de los fenómenos políticos. Este ensayo revisa la evolución temática del análisis político, analiza los factores institucionales que impiden la enseñanza y la investigación, e identifica líneas para fortalecer el desarrollo de la disciplina en el país.<hr/>Abstract Since its democratic transition, Ecuador has experienced three presidential breakdowns, several institutional reforms including a National Assembly, and the surge of an indigenous political movement. Given the unparalleled sequence of political events in this country, it is fair to say that most of the political analysis has taken place on the streets, popular assemblies, or newspaper articles. Lacking a common methodology, rigorous empirical research, and a comparative perspective, political science in Ecuador -with notable exceptions- has been limited to providing post mortem explanations of major political events. This paper reviews the evolution of the themes, analyzes the institutional factors that hindered the teaching and research, and outlines the main factors to promote the development of political science in Ecuador. <![CDATA[<b>La ciencia política en El Salvador</b>: <b>sus primeros pasos</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2005000100012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En este trabajo se hace una descripción del más reciente desarrollo de la ciencia política en El Salvador. Se presentan sus orígenes, evolución, influencias académicas recibidas, desafíos, fortalezas, salidas laborales de los egresados de esta disciplina, su valoración social y su impacto. Al año 2005, en El Salvador solamente existe un programa académico de ciencia política. Éste funciona a nivel de estudios de maestría. Por esta razón la perspectiva adoptada para la descripción es más específica que general. Por otra parte, la investigación todavía es incipiente. La comunidad de politólogos salvadoreños tiene pocos miembros, todos con formación en el extranjero y representan, en cierta forma, una generación de relevo en las ciencias sociales salvadoreñas.<hr/>Abstract In this paper, a description of the most recent development of political science in El Salvador is drawn. Its origins, evolution, academic influences, challenges, strengths, social appraisal, impacts and the job opportunities for the new professionals graduated from this discipline are briefly described. The paper emphasizes three points: First, the fact that only one Political Science Academic Program exists in El Salvador, a Master's Degree Program. This article mostly refers to this Program and, therefore, has a specific focus rather than a general one. Second, political science research is also still at its beginning stages. Finally, the Community of Salvadoran scholars in political science is small. In fact, it only has a few members, less than ten. They all graduated from foreign universities, and represent in someway a generational chance for the social sciences in El Salvador. <![CDATA[<b>La ciencia política en Guatemala</b>: <b>el reto de la consolidación como disciplina independiente</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2005000100013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La ciencia política surgió en Guatemala a finales de los años 60 y durante más de una década, tuvo que desarrollarse con las limitaciones impuestas por los regímenes autoritarios de turno. No obstante, desde su surgimiento las escuelas de ciencia política promovieron activamente la democratización del país. Al iniciarse el proceso democratizador a mediados de los 80, se abrió el espectro de los temas de estudio e investigación. Algo similar ocurrió con el proceso de paz en los años 90. A lo largo de tres décadas la disciplina ha contribuido en forma importante a la construcción de la democracia y la paz en Guatemala. Como disciplina, sin embargo, se ha visto limitada por los fuertes vínculos que ha mantenido con otras ciencias sociales y con el derecho. Durante 35 años los centros académicos que dan formación en ciencia política han enfrentado disyuntivas en cuanto al tipo de programas que deben ofrecerse a los estudiantes (grados técnicos, licenciatura o maestría), el perfil de los profesionales que egresan de los mismos vis-à-vis el mercado laboral y el énfasis en el estudio de la problemática guatemalteca vis-à-vis una perspectiva más global.<hr/>Abstract The study of political science began in Guatemala in the late 1960s and for over a decade it had to develop with limitations imposed by the authoritarian regimes that governed the country. However, from the beginning the political science schools actively promoted democratization. When the democratization process began in the mid 1980s, the possibilities for research of different issues expanded. Something similar occurred with the peace process in the 1990s. Throughout three decades of existence, political science has significantly contributed to democracy-building and peace-building in Guatemala. However, as an academic discipline, it has been limited by the strong links that it has maintained with other social sciences and law. During 35 years the academic centers that teach political science have faced a series of dilemmas regarding the type of programs they offer to students (technical degree, bachelor degree or master degree), the profile of those who graduate vis-à-vis the job market and the emphasis in the study of the problems of Guatemala vis-à-vis a more global perspective. <![CDATA[<b>Una mirada a la ciencia política en Honduras</b>: <b>la necesidad de sentar bases para su institucionalización</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2005000100014&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente artículo tiene como propósito esbozar, a groso modo, el contexto, los antecedentes, los alcances y los desafíos de la ciencia política en Honduras. A priori, se reconoce en el país un rezago significativo de esta disciplina dentro del campo de las ciencias sociales. Tal aseveración causa mayor preocupación si se observa que el derecho, la sociología, la historia y la psicología -que aparecen como ciencias con mayor despegue relativo en Honduras, ya que cuentan con una mayor institucionalización académica-, no han alcanzado niveles de consolidación adecuada por la escasa acumulación, producción y actualización del conocimiento científico. Aun así, en los últimos cinco años han surgido en el país iniciativas para propiciar un mayor desarrollo de la Ciencia Política, que a pesar de una cierta dispersión de los esfuerzos, ha generado un renovado interés por este campo del conocimiento.<hr/>Abstract The purpose of this article is to highlight, grosso modo, the background, context, advances and challenges of political science in Honduras. A priori, one has to acknowledge the meaningful setback of this discipline within the field of social sciences. Such an assertion causes great concern if it is considered that the juridical, sociological, historical and psychological sciences, - that appear as sciences with a relative high development in Honduras due to a strong academic institutionalization-, have not reached the right levels of consolidation due to the scarce accumulation, production and update of the scientific knowledge. Nonetheless, during the last five years some initiatives have emerged in the country to propitiate a higher development in political science, which in spite of a certain dispersion of efforts, has generated a renewed interest for this field of the knowledge. <![CDATA[<b>La ciencia política</b>: <b>el pulso del cambio mexicano</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2005000100015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen De 1970 a la fecha, el estudio formal de la ciencia política en México experimentó un auge sin precedentes. Este ensayo aborda la evolución de la disciplina en las últimas tres décadas desde el punto de vista de la evolución institucional, marcada por la progresiva autonomía de los centros de investigación politológica con respecto a ramas afines de las ciencias sociales, como la sociología, en el ámbito de la educación superior, y de la perspectiva epistemológica, marcada por el agotamiento del paradigma marxista como recurso explicativo de los fenómenos políticos que tuvieron lugar en México a partir de 1982. La ciencia política liberal, a pesar de haberse introducido a México con anterioridad a estas fechas, ocupó a partir de entonces un lugar protagónico, coincidiendo con el interés por los asuntos públicos entre sectores más amplios de la población mexicana y el fortalecimiento de una comunidad científica especializada que progresivamente dispuso de publicaciones, departamentos y centros de investigación que a la fecha desempeñan su investigación con el auxilio de tradiciones variadas.<hr/>Abstract From the 1970's, the formal study of political science in Mexico has experienced an unprecedented growth. This essay focuses on the last three decades of evolution of political science in Mexico from two perspectives, the institutional, distinguished by the progressive autonomy research departments devoted to political studies have achieved in regard of other areas, such as sociology, and from the epistemological perspective, characterized by the end of the Marxist paradigm as a sufficient reserve of analytic accounts regarding political events occurring in Mexican public life after 1982. Even though liberal political science had been introduced in Mexico prior to this date, it was not until then that it acquired a comprehensive influence. Simultaneously, public awareness of political affairs grew along with the strengthening of a scientific community which profits from journals, academic departments and research institutes which fulfill their inquests nurturing from a plurality of scholar traditions. <![CDATA[<b>La ciencia política en Panamá</b>: <b>un nuevo punto de partida</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2005000100016&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Se ha dicho que no hay ciencia política en Panamá. Sin embargo, este artículo registra un panorama más diverso y complejo: ilustra cómo se establecen las Facultades de Derecho "y Ciencias Políticas", y cómo la precaria enseñanza de la disciplina queda atrapada entre juristas. Esto implica una preocupación excesiva por la organización constitucional del Estado. También expone el desarrollo de una vía paralela, con el ascenso de la sociología y otras ciencias sociales, que examinan la sociedad en su totalidad, y desde ángulos predominantemente históricos y económicos. Las investigaciones en ambas vertientes son numerosas y abordan una gran cantidad de temas durante los últimos 25 años. Sin embargo, el final simultáneo del régimen militar y de la guerra fría brinda oportunidades adicionales para la labor académica. Para la ciencia política panameña, podría tratarse de un nuevo y más sólido punto de partida.<hr/>Abstract It has been said that there is no political science in Panama. However, in this article a more complex and rich landscape is registered: It shows how the Law "and political sciences" schools were established, and how the precarious teaching of political science became trapped between jurists. This implies an excessive preoccupation for the constitutional organization of the State. It is also exposed on this article, how a parallel way was develop, with the ascent of sociology and other social sciences, that examine the entire society, and from angles predominantly historic and economic. The researches on both basins are numerous and examine a great amount of topics during the last 25 years. However, the simultaneous end of the military rule and the cold war, brings additional opportunities for academic work. For Panamanian political science, it may be a new, and more solid, starting point. <![CDATA[<b>Los estudios políticos en Perú</b>: <b>ausencias, desconexión de la realidad y la necesidad de la ciencia política como disciplina</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2005000100017&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El siguiente trabajo presenta una crítica de los estudios políticos en Perú en las últimas décadas, y sostiene que el panorama está signado por la ausencia de trabajos serios sobre temas fundamentales, o por un abordaje basado en marcos conceptuales y teóricos inapropiados; esto es consecuencia de una excesiva politización, dentro de diversas corrientes de izquierda. Un hecho llamativo, porque si algo caracteriza la realidad política del Perú es precisamente su carácter poco previsible, indicativo de la autonomía de la política. En la actualidad se está en mejores condiciones para estudiar la política, desarrollo necesario porque casi todo está todavía por hacerse sobre temas políticos fundamentales.<hr/>Abstract This essay presents a critical review of political science in Peru research over the last decades, and sustains that consequence of an excessive politization within different leftist currents, the landscape is marked by the absence of serious research on fundamental issues, and approaches based on inappropriate conceptual and theoretical frameworks. This is striking, because if peruvian political reality can be characterized by something, this would be its unpredictability, telling of the autonomy of politics. Currently, the discipline is in better conditions to analyze politics, a necessary development given that almost everything is still to be done on fundamental political issues. <![CDATA[<b>La ciencia política en Uruguay</b>: <b>un desarrollo tardío, intenso y asimétrico</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2005000100018&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Las ciencias sociales en Uruguay han tenido un desarrollo tardío en comparación con las de otros países de la región. La ciencia política uruguaya se institucionalizó recién a fines de la década del 80 cuando, en el marco de la Universidad de la República, se formó un instituto de investigación especializado en esta temática y se comenzaron a dictar los primeros cursos de grado. Durante la década del 90 la ciencia política experimentó un despegue intenso tanto en el número de estudiantes matriculados como en actividades de investigación. Asimismo, rápidamente, los politólogos han conquistado un espacio importante en el análisis político y el debate público. Sin embargo, en este momento, la politología en Uruguay está enfrentada al desafío de corregir algunas asimetrías importantes.<hr/>Abstract In Uruguay, social sciences have developed later than in other countries in the region. Political science, as an independent discipline, was only institutionalized at the end of the 1980s when, within the University of the Republic, a specialized institute of research was established and began to offer undergraduate courses in the discipline. It is undeniable that during the 1990's political science experienced an intensive growth both in the number of students and research activities. At the same time, political scientists started to play an important role in the political analysis and public debate. Nevertheless, currently, Uruguayan political science faces the challenges of correcting some important asymmetries. <![CDATA[<b>La ciencia política en Venezuela</b>: <b>fortalezas pasadas y vulnerabilidades presentes</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2005000100019&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo presenta un panorama de la ciencia política en Venezuela. Se describen la evolución de la disciplina en el país y se hace una evaluación de sus fortalezas y debilidades. El perfil de la disciplina toma en cuenta la evolución teórica y un mapa metodológico que considera las principales líneas de división. También se muestra el desarrollo institucional de la investigación y la enseñanza de la politología en Venezuela, así como las principales tendencias en el mercado de trabajo. Se concluye que la institucionalización de la disciplina está actualmente amenazada por las crisis económica y política que vive el país.<hr/>Abstract This paper presents an overview of the main trends in Venezuelan political science. It describes the domestic evolution of the discipline and it also assesses the strengths and weaknesses of the Venezuelan political science scholarship. This article addresses both the theoretical evolution and the main methodological debates. It also shows the institutional development of both research and teaching, along with the main trends in the job market. We conclude that the process of institutionalization of the discipline is currently threatened by both economic and political crisis. <![CDATA[<b>Ciencia política y política</b>: <b>sobre la persona y obra de Dieter Nohlen</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2005000100020&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo presenta un panorama de la ciencia política en Venezuela. Se describen la evolución de la disciplina en el país y se hace una evaluación de sus fortalezas y debilidades. El perfil de la disciplina toma en cuenta la evolución teórica y un mapa metodológico que considera las principales líneas de división. También se muestra el desarrollo institucional de la investigación y la enseñanza de la politología en Venezuela, así como las principales tendencias en el mercado de trabajo. Se concluye que la institucionalización de la disciplina está actualmente amenazada por las crisis económica y política que vive el país.<hr/>Abstract This paper presents an overview of the main trends in Venezuelan political science. It describes the domestic evolution of the discipline and it also assesses the strengths and weaknesses of the Venezuelan political science scholarship. This article addresses both the theoretical evolution and the main methodological debates. It also shows the institutional development of both research and teaching, along with the main trends in the job market. We conclude that the process of institutionalization of the discipline is currently threatened by both economic and political crisis. <![CDATA[<b>Shrinking the Administrative State</b>: <b>New Public Management Before and After 9/11</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2005000100021&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La Nueva Administración Pública (NPM) es un fenómeno mundial que nace de la experiencia norteamericana. Alimentada en los años de la administración Reagan con la retórica de "quitarse al gobierno de las espaldas", éste maduró bajo la crítica nacional a la actuación del Presidente Clinton y el posterior acercamiento republicano bajo el mandato del Presidente Bush. Tanto los líderes demócratas como republicanos proporcionaron una visión de gobierno empresarial, menos intruso pero más responsable a los ciudadanos. El índice de crecimiento de los programas de gobierno iba a ser limitado. Sin embargo, el ataque terrorista del 11 de septiembre del 2001 sobre el World Trade Center y el Pentágono dio pie a la "guerra contra el terrorismo" cambiando las prioridades. Fueron enfatizados los valores tradicionales de la administración pública, el control y la coordinación centralizada y la cooperación intra-gubernamental. La disminución del estado administrativo fue limitado a las áreas que no implican temáticas de defensa y seguridad.<hr/>Abstract The New Public Management (NPM) is a worldwide administrative phenomenon that is well-exemplified in the United States experience. Nurtured in the Reagan years with "get government off our backs" rhetoric, it matured under President Clinton's National Performance Review and the subsequent Republican approach under President Bush. Both the Democratic and Republican leadership provided a vision of business-like government that is less intrusive yet responsive to citizens. The rate of growth of government programs was to be curtailed. However, the September 11, 2001 terrorist attack on the World Trade Center and the Pentagon gave rise to a "War on Terror" that changed priorities. Traditional public administration values of centralized control, coordination, and inter-governmental cooperation were emphasized. Shrinking of the administrative state was limited to non-Defense, non-Homeland Security arenas. <![CDATA[<b>Vanhanen, Tatu. 2003</b>: <b><i>Democratization: A Comparative Analysis of 170 Countries</i></b><b>. </b><b>London</b><b>: Routledge Research in Comparative Politics, Routledge. Taylor & Francis Group, 302 pp.</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2005000100022&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La Nueva Administración Pública (NPM) es un fenómeno mundial que nace de la experiencia norteamericana. Alimentada en los años de la administración Reagan con la retórica de "quitarse al gobierno de las espaldas", éste maduró bajo la crítica nacional a la actuación del Presidente Clinton y el posterior acercamiento republicano bajo el mandato del Presidente Bush. Tanto los líderes demócratas como republicanos proporcionaron una visión de gobierno empresarial, menos intruso pero más responsable a los ciudadanos. El índice de crecimiento de los programas de gobierno iba a ser limitado. Sin embargo, el ataque terrorista del 11 de septiembre del 2001 sobre el World Trade Center y el Pentágono dio pie a la "guerra contra el terrorismo" cambiando las prioridades. Fueron enfatizados los valores tradicionales de la administración pública, el control y la coordinación centralizada y la cooperación intra-gubernamental. La disminución del estado administrativo fue limitado a las áreas que no implican temáticas de defensa y seguridad.<hr/>Abstract The New Public Management (NPM) is a worldwide administrative phenomenon that is well-exemplified in the United States experience. Nurtured in the Reagan years with "get government off our backs" rhetoric, it matured under President Clinton's National Performance Review and the subsequent Republican approach under President Bush. Both the Democratic and Republican leadership provided a vision of business-like government that is less intrusive yet responsive to citizens. The rate of growth of government programs was to be curtailed. However, the September 11, 2001 terrorist attack on the World Trade Center and the Pentagon gave rise to a "War on Terror" that changed priorities. Traditional public administration values of centralized control, coordination, and inter-governmental cooperation were emphasized. Shrinking of the administrative state was limited to non-Defense, non-Homeland Security arenas. <![CDATA[<b>Correa Sutil, Sofía. 2005</b>: <b><i>Con las riendas del poder. La derecha chilena en el siglo xx.</i></b><b> Santiago: Editorial Sudamericana, 313 pp.</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2005000100023&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La Nueva Administración Pública (NPM) es un fenómeno mundial que nace de la experiencia norteamericana. Alimentada en los años de la administración Reagan con la retórica de "quitarse al gobierno de las espaldas", éste maduró bajo la crítica nacional a la actuación del Presidente Clinton y el posterior acercamiento republicano bajo el mandato del Presidente Bush. Tanto los líderes demócratas como republicanos proporcionaron una visión de gobierno empresarial, menos intruso pero más responsable a los ciudadanos. El índice de crecimiento de los programas de gobierno iba a ser limitado. Sin embargo, el ataque terrorista del 11 de septiembre del 2001 sobre el World Trade Center y el Pentágono dio pie a la "guerra contra el terrorismo" cambiando las prioridades. Fueron enfatizados los valores tradicionales de la administración pública, el control y la coordinación centralizada y la cooperación intra-gubernamental. La disminución del estado administrativo fue limitado a las áreas que no implican temáticas de defensa y seguridad.<hr/>Abstract The New Public Management (NPM) is a worldwide administrative phenomenon that is well-exemplified in the United States experience. Nurtured in the Reagan years with "get government off our backs" rhetoric, it matured under President Clinton's National Performance Review and the subsequent Republican approach under President Bush. Both the Democratic and Republican leadership provided a vision of business-like government that is less intrusive yet responsive to citizens. The rate of growth of government programs was to be curtailed. However, the September 11, 2001 terrorist attack on the World Trade Center and the Pentagon gave rise to a "War on Terror" that changed priorities. Traditional public administration values of centralized control, coordination, and inter-governmental cooperation were emphasized. Shrinking of the administrative state was limited to non-Defense, non-Homeland Security arenas. <![CDATA[<b>Agamben, Giorgio. 2005</b>: <b><i>State of </i></b><b><i>Exception</i></b><b>.</b><b> </b><b>University of Chicago Press, 104 pp.</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2005000100024&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La Nueva Administración Pública (NPM) es un fenómeno mundial que nace de la experiencia norteamericana. Alimentada en los años de la administración Reagan con la retórica de "quitarse al gobierno de las espaldas", éste maduró bajo la crítica nacional a la actuación del Presidente Clinton y el posterior acercamiento republicano bajo el mandato del Presidente Bush. Tanto los líderes demócratas como republicanos proporcionaron una visión de gobierno empresarial, menos intruso pero más responsable a los ciudadanos. El índice de crecimiento de los programas de gobierno iba a ser limitado. Sin embargo, el ataque terrorista del 11 de septiembre del 2001 sobre el World Trade Center y el Pentágono dio pie a la "guerra contra el terrorismo" cambiando las prioridades. Fueron enfatizados los valores tradicionales de la administración pública, el control y la coordinación centralizada y la cooperación intra-gubernamental. La disminución del estado administrativo fue limitado a las áreas que no implican temáticas de defensa y seguridad.<hr/>Abstract The New Public Management (NPM) is a worldwide administrative phenomenon that is well-exemplified in the United States experience. Nurtured in the Reagan years with "get government off our backs" rhetoric, it matured under President Clinton's National Performance Review and the subsequent Republican approach under President Bush. Both the Democratic and Republican leadership provided a vision of business-like government that is less intrusive yet responsive to citizens. The rate of growth of government programs was to be curtailed. However, the September 11, 2001 terrorist attack on the World Trade Center and the Pentagon gave rise to a "War on Terror" that changed priorities. Traditional public administration values of centralized control, coordination, and inter-governmental cooperation were emphasized. Shrinking of the administrative state was limited to non-Defense, non-Homeland Security arenas.