Scielo RSS <![CDATA[Revista de ciencia política (Santiago)]]> https://scielo.conicyt.cl/rss.php?pid=0718-090X20130001&lang=en vol. 33 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> https://scielo.conicyt.cl/img/en/fbpelogp.gif https://scielo.conicyt.cl <![CDATA[<strong><i>Argentina</i></strong>: <strong><i>From the Electoral Heyday to the Imminent Succession Crisis</i></strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2013000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en A comienzos de 2012 la presidenta Cristina Fernández de Kirchner se encontraba en su apogeo electoral y hasta podía avizorar la posibilidad de un tercer mandato. Sin embargo, el año culminó con una multitudinaria marcha de protesta y un paro general, acompañados de una caída en la valoración de la gestión y la imagen de la presidenta, y habiéndose desatado la lucha sucesoria por la presidencia, ¿qué razones explican un cambio de escenario tan contundente en apenas doce meses? El artículo da cuenta de los eventos de coyuntura más destacados y de los principales cambios institucionales del período. Asimismo, analiza el funcionamiento de los poderes Ejecutivo y Legislativo y datos de opinión pública. Finalmente, se realiza una evaluación general sobre el funcionamiento y la calidad de la democracia.<hr/>At the beginning of2012 President Cristina Fernández de Kirchner was in its electoral heyday and could even envisage the possibility of a third term. However, the year finished with a huge protest and a general strike, along with a drop in people's appraisal of the government politics and the image of the President, and an opening struggle for presidential succession. What are the reasons of such a radical change in the political scene in only twelve months? The article reports on the short term leading events and the main institutional changes of the period. It also analyzes the performance of the executive and legislative branches, presents public opinion data and offers a final assessment on the functioning and the quality of democracy. <![CDATA[<strong><i>Bolivia 2012</i></strong>: <strong><i>Between Good and Bad News</i></strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2013000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en El 2012 estuvo caracterizado por positivos avances económicos pero con una conflictiva agenda social en Bolivia. Entre los temas álgidos estuvieron el conflicto sobre la construcción de una carretera en territorio indígena (conocido como TIPNIS), la huelga general del sector salud y los enfrentamientos entre mineros cooperativistas y asalariados del gobierno. Si bien la administración de Morales logró dar respuesta a algunos de estos temas, adoptando un rol conciliador ante una creciente fragmentación social, otros permanecen en la agenda, como el TIPNIS, donde la batalla se trasladará de las calles al campo constitucional. En la agenda internacional primaron el conflicto con Chile por el acceso al mar y la todavía conflictiva relación de este país con los Estados Unidos. En general fue un año de buenas y malas noticias.<hr/>2012 in Bolivia was characterized by positive economic progress but with a conflictive social agenda Among the sensitive issues were the conflict over the construction of a highway through indigenous territory (known as TIPNIS), the general strike of health workers and the clash between miners working in cooperatives and those working for the state. Although Morales' administration was able to solve some of these problems, adopting a conciliator role in a growing scenario of social fragmentation, other topics remain in the agenda such as the TIPNIS, where the battleground is moving from the streets to the constitutional arena. The most important topics in the international agenda were the unsolved territorial dispute with Chile over access to the Pacific Ocean and the lukewarm relations with the U.S. In general, it was a year between good and bad news. <![CDATA[<strong><i>And the ship sails on</i></strong>: <strong><i>Brazil under Dilma Rousseff</i></strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2013000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo hace un análisis del escenario político brasileño a lo largo del segundo año de gobierno de Dilma Rousseff. Han sido cuatro los objetivos deseados: (1) analizar las relaciones entre los poderes Ejecutivo y Legislativo, apuntando los cambios en el desempeño de la base del gobierno de 2011 para 2012 y las diferencias existentes entre la Cámara de Diputados y el Senado; (2) discutir los resultados de las elecciones municipales buscando dimensionar su impacto sobre los partidos y la dinámica del sistema de partidos; (3) evaluar el impacto del juicio del "mensalão" sobre el escenario político; y (4) apuntar algunos desarrollos posibles en la carrera presidencial de 2014.<hr/>This article analyses the political arena in Brazil during the second year of Dilma Rousseff's administration. The objectives of this article are fourfold: 1) to analize the relation between the executive and legislative powers, focusing on the changes in the performance of the government's constituency from 2011 to 2012; 2) to discuss the results of the municipal elections and their impact on parties and the party system; 3) to evaluate the impact of the trial known as "mensalão" on the political arena: 4) to foresee possible developments in light of the presidential elections of 2014. <![CDATA[<strong><i>Chile 2012</i></strong>: <strong><i>The permanent campaign</i></strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2013000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en El tercer año del gobierno de Sebastián Piñera fue el primero en que tuvo la oportunidad de imponer su agenda. Superadas las crisis del terremoto de 2010 y de la irrupción de desencanto social de 2011, el gobierno de la Coalición por el Cambio pudo haber usado el año 2012 para dejar una huella en cuanto a la implementación de una agenda de políticas públicas. Sin embargo, la agenda política muy rápidamente se vio superada por un ambiente electoral, tanto por las elecciones municipales de octubre como por la aparición de candidatos testeando aguas para las presidenciales.<hr/>Sebastian Piñera's third year in office was the first which offered the chance to implement a policy agenda. Having overcome the challenges of the 2010 earthquake and the appearance of social protest in 2011, the Coalition for Change government could have used 2012 to leave a real mark in terms of public policy. However, the public agenda very quickly became dominated by the electoral calendar, due to municipal elections in October and the appearance of candidates testing the waters for the presidential campaign. <![CDATA[<strong><i>Colombia</i></strong>: <strong><i>A clearer scenery</i></strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2013000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Al alcanzar la mitad del periodo de gobierno del presidente Juan Manuel Santos (2010-2014), este artículo se centra en un proceso de reconfiguración de las fuerzas políticas en Colombia que comenzó en 2010 cuando este llegó a la Presidencia y se selló en 2012, con la ruptura definitiva con el ex-presidente Uribe, partiendo de la idea de que luego de un periodo de confusión y volatilidad política, se llegó finalmente a un panorama en que los adversarios y sus soportes sociales pueden distinguirse con un mínimo de claridad. Se analizan los cambios y las rupturas que se han dado durante esta administración en términos de agenda política y económica, especialmente respecto de temas como los cambios del sistema de partidos, la relación de Santos con el Congreso, las negociaciones con las FARC en el marco del comienzo del proceso de paz y el crecimiento económico asociado con la minería.<hr/>As we reach the first half of President Juan Manuel Santos term (2010-2014), this article focuses on the process of reconfiguration of political forces that started in Colombia when he became President in 2010, and which came to fruition in 2012, with the definitive breakup with former President Uribe. We build on the idea that, after a period of confusion and political volatility, the country finally reached a situation where the adversaries as well as their social support can be distinguished more accurately. We analyze changes and ruptures occurred during this administration in terms of political and economic agenda, especially on issues such as changes in the party system, Santos relationship with Congress, the negotiations with FARC in the beginning of the peace process and economic growth associated with mining. <![CDATA[<strong><i>Costa Rica</i></strong>: <strong><i>Early Defeat of a Divided Government</i></strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2013000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en La revisión de hechos ocurridos en 2012 presenta a un gobierno que en su segundo año sufrió importantes derrotas políticas en áreas clave que había señalado para su gestión. La reforma fiscal y la mejora a la infraestructura, como ejes más visibles de la acción gubernamental, tuvieron importantes reveses. Se mantuvo una gran inestabilidad a lo interno del Ejecutivo, al igual que en 2011; ahora los roces y tensiones también se dieron entre poderes del Estado. Ello unido a cotidianas denuncias por corrupción, crecientes movilizaciones ciudadanas y una alta percepción de insatisfacción con el gobierno, se combinan para caracterizar a este año como uno en donde el gobierno perdió prematuramente su capacidad de conducir la política. Al punto que la Presidenta de la República la considera una nación ingobernable y comisionó a un grupo de notables para rediseñar el sistema político, el cual se suma a los ejercicios de este tipo que han realizado también las administraciones pasadas. Los ciudadanos lo resienten y el índice de apoyo a la democracia presentó en 2012 su nivel más bajo (56%) desde que existe esta medición en 1978.<hr/>A review of events in 2012 finds a government which in its second year in office suffered major defeats across key policy areas. Government commitments on tax reform, security policy, improvement of infrastructure, as well as managing the conflict with Nicaragua, all experienced major reversals or setbacks. Internal feuding continued to beset the Executive. However, in contrast to 2011, internal tensions now spilled over into other branches of the state. The political impasse coupled with daily reports of corruption, growing citizen protest and high levels of popular dissatisfaction with the government served to effectively halt official efforts to advance a legislative programme. In response, the President of the Republic declared the nation ungovernable and commissioned a group of experts to advise on systematic reform -the latest in a series of such exercises undertaken by government in recent years. This panorama has only stoked citizen discontent. The 2012 survey on democratic support in Costa Rica registered its lowest levels of popular support (56%) since records began in 1978. <![CDATA[<strong><i>Ecuador</i></strong>: <strong><i>Institutional Stability and the Consolidation of Rafael Correa's Power</i></strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2013000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Después de seis años en el poder, 2012 marcó el pináculo de la acumulación de poder político para Rafael Correa. Además de una política exterior asertiva y un dominio sobre el poder legislativo, el Presidente logró ejercer amplio control sobre la rama judicial y los medios. Bajo el liderazgo de Correa, el Ecuador se ha beneficiado de un aumento en los gastos sociales, logrando una reducción en la pobreza y el desempleo. Sin embargo, estas políticas han aumentado el déficit fiscal que el país está financiando a través de vínculos comerciales con la China. Éste y otros sucesos, como las manifestaciones en zonas petroleras del Oriente, presagian posibles límites a la sostenibilidad de las políticas actuales. No obstante, el corto plazo brilla para Correa, gracias a sus logros económicos, la debilidad de una oposición creíble y su control sobre las instituciones estatales. El éxito de la Revolución Ciudadana se manifestó en las elecciones de 2013, que resultaron en la reelección y en una mayoría legislativa abrumadora para el Presidente.<hr/>After six years in power, 2012 marked the pinnacle of the accumulation of political power for Rafael Correa. In addition to an assertive foreign policy and dominance over the legislative branch, the president was able to exercise widespread control over the judicial branch and the media. Under Correa's leadership, Ecuador has benefitted from an increase in social spending, achieving a reduction in poverty and unemployment. Yet these policies have created a large fiscal deficit that the country is financing through commercial agreements with China. This and other events, such as protests in the oil-producing Oriente, presage possible limits on the sustainability of current policies. However, the short-term is bright for Correa, thanks to his economic achievements, the weakness of a credible opposition, and his control of state institutions. The success of the "Citizens Revolution" manifested itself in the 2013 elections, which resulted in the re-election of the president as well as a legislative supermajority. <![CDATA[<strong><i>Spain</i></strong>: <strong><i>Crisis and cutouts</i></strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2013000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en La crisis económica que sufre España desde 2008 ha derivado en 2012 en un escenario de crisis social, crisis de representación política, y pérdida de calidad de la democracia. Las políticas públicas que el gobierno de Mariano Rajoy ha diseñado, en su primer año de gobierno y bajo tutela europea, han estado dominadas por la austeridad y los recortes. Estas políticas han provocado un incremento del desempleo, las movilizaciones ciudadanas y las críticas a la actuación política. Estas críticas suponen un alejamiento de la ciudadanía de los partidos políticos mayoritarios y un cuestionamiento del funcionamiento de modelo descentralizado de organización del Estado en comunidades autónomas.<hr/>The economic crisis in Spain since 2008 has translated in 2012 into crises of social and political representation, and a drop in the quality of democracy. The public policies designed by the government of Mariano Rajoy, during his first year in office and under European tutelage, have been characterized by austerity measures and budget cuts. These policies have increased unemployment, with the consequent social mobilizations and severe public criticism regarding the performance of the political system. This dissatisfaction also entailed a distancing by the citizenry from mainstream political parties and a questioning of the viability of the functioning of a decentralized model of State in autonomous communities. <![CDATA[<strong><i>The United States</i></strong>: <strong><i>Crisis, Reelection, and Polarization</i></strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2013000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente artículo desarrolla los temas principales del año 2012 en los Estados Unidos. Se describen la crisis económica y los principales asuntos de política doméstica e internacional. La mayor atención, sin embargo, se concentra en el acontecimiento más importante del año: las elecciones generales. Se relevan así tanto aspectos de la campaña electoral como de los resultados de los comicios, que culminan con la reelección del presidente Barack Obama. Asimismo, se propone una interpretación del triunfo demócrata y del gobierno dividido resultante. Finalmente, se sostiene que los fenómenos de la polarización política, la transformación del elector medio estadounidense, la coalición de apoyo de Obama y el efecto del redistritado en la cámara baja son puntos clave para entender los resultados de la elección.<hr/>The present article provides a summary of the most important political events in the United States during 2012. It offers a discussion of the economic crisis and the main domestic and international issues. The focus of attention, however, is on the most relevant event of the year: the general elections that led to the reelection of Barack Obama as well as on the electoral campaign and election results. I advance an interpretation of the Democratic victory and the resulting divided government based on key notions about political polarization, the transformation of the American median voter, the social coalition behind Obamas reelection, and the effect of gerrymandering on congressional districts. <![CDATA[<strong><i>Political change and conflict endemic</i></strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2013000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Guatemala experimenta un proceso de cambio político, etapa de transición democrática que no se consolida por la sobrevivencia de factores autoritarios que conviven con reglas democráticas, dando como resultado una aparente estabilidad, donde el control político transita de actores tradicionales (partidos políticos, empresariado) a nuevos actores emergentes. Sus anclajes en las estructuras del poder, desde lo local hasta lo nacional, y la acumulación capitalista que combina recursos ilegales con operaciones al amparo de un estado de derecho endeble y el aumento de la riqueza por la vía de los negocios con el Estado, crea un escenario de permanente confrontación, que no se percibe en la superficie pero sí en ámbitos específicos que vulneran los derechos vitales de las personas, usa el miedo como recurso para la inacción colectiva y controla las instituciones públicas.<hr/>Guatemala is undergoing a process of political change. The democratic transition fails to consolidate as authoritarian features still survive and coexist with democratic rules, resulting in an apparent stability where political control is transferred from traditional actors (political parties, business community) to new emerging players. The authoritarian features rooted in the structures of power, local and national, together with a capitalist accumulation that combines illegal resources, a weak rule of law, and increasing wealth generated by doing business with the state, provide a scenario of permanent confrontation. This confrontation is not easily perceived, but it is revealed in specific areas where vital rights of people are violated, fear is used as a resource for collective inaction, and public institutions are controlled. <![CDATA[<strong><i>Haiti</i></strong>: <strong><i>When the Past Becomes too Heavy</i></strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2013000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Roces constantes entre el presidente y la oposición, escándalos políticos a repetición, sucesivos cambios ministeriales, un crecimiento económico mediocre y continuos lanzamientos de nuevos programas sociales por parte del gobierno de Michel Joseph Martelly han marcado el año 2012 en Haití. La principal muestra de las vicisitudes políticas experimentadas durante el año se materializa en la incapacidad del presidente para conformar el organismo electoral, que debe organizar las elecciones intermedias para reemplazar a los senadores cuyo mandato llegó a término en 2012.<hr/>Constant frictions between the President and the Opposition, repetitive political scandals, frequent changes in the Cabinet, a mediocre economic growth and continuous launch of new Social Programs have marked the year of 2012 in Haiti. A good example of the political problems that the country faced during 2012 is the incapacity of the president to form the Electoral Council that has to organize midterm elections for the replacement of senators whose mandate has ended in 2012. <![CDATA[<strong><i>Mexico</i></strong>: <strong><i>The Return of the PRI to the Presidency</i></strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2013000100012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Presentamos los principales eventos políticos de México durante 2012, año que tuvo como tema central la elección que trajo de regreso al Partido Revolucionario Institucional a la presidencia. Un fenómeno que dejó la campaña presidencial fue la emergencia del movimiento #YoSoy132, conformado principalmente por jóvenes y universitarios descontentos con la posible vuelta del PRI. La economía continuó su crecimiento lento pero estable, al tiempo que diferentes reformas en materia laboral, educativa y política fueron aprobadas en el Congreso, así como una ley de víctimas. Asimismo, reseñamos la evolución de la violencia -homicidios y desapariciones- así como cambios en el tratamiento de violaciones a los derechos humanos.<hr/>We review the main political events in Mexico during 2012. During this year, the election that brought the Partido Revolucionario Institucional back to Mexico's presidency appeared as a central episode. One of the legacies of the presidential campaign was the emergence of the social movement #YoSoy132 made up primarily of youngsters and university students. During 2012, the Mexican economy continued to grow, slowly but at a steady pace, while different reforms were approved in Congress. We review the labor, educational, and political reforms. Finally, we describe the evolution of violence -homicides and disappearances- and changes in the prosecution of human rights violations. <![CDATA[<strong><i>Nicaragua</i></strong>: <strong><i>the consolidation of a hybrid regime</i></strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2013000100013&lng=en&nrm=iso&tlng=en El texto tiene como objetivo exponer el proceso de conversión y consolidación del sistema político nicaragüense en un régimen híbrido, señalando como episodio "clave" las elecciones municipales del 4 de noviembre de 2012. Para ello el texto se estructura en cuatro apartados. El primero presenta la situación económica y social del país, así como las estrategias desplegadas por la administración Ortega para paliar la pobreza desde políticas sociales focalizadas. El segundo muestra el proceso de erosión de la institucionalidad democrática y de desaparición de la accountability horizontal y vertical mediante la transformación de la legalidad, de la cooptación política de los órganos autónomos del Estado y de la puesta en práctica de procesos electorales opacos en 2008 y 2011. El tercero hace hincapié en las elecciones municipales de 2013, tanto en su organización, campaña, como en el día de las votaciones, así como su desenlace. Finalmente, a la luz de la información expuesta y a modo de conclusión, se teoriza la realidad política de Nicaragua.<hr/>The text aims to describe the process by which the Nicaraguan political system has turned into, and became consolidated as, a hybrid regime, with the municipal elections of the 4th of November 2012 identified as a key episode. With this aim in mind the text is divided into four sections. The first presents the country's economic and social situation as well as the strategies of Ortega's government to alleviate poverty via focalized social policy. The second section shows the process by which democratic institutions have been eroded and the disappearance of horizontal and vertical accountability through the transformations in legality, political cooptation of the States autonomies bodies, and the obscure municipal elections of 2008 and 2011. The next section focuses on the municipal elections of 2012, in terms of their organization, the electoral campaigns, election day itself, and the final outcome. The fourth and last section offers some theoretical conclusions about Nicaragua's political life, as a result of the information offered in the text. <![CDATA[<strong><i>Panama</i></strong>: <strong><i>Economic Growth at the Expense of Politics</i></strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2013000100014&lng=en&nrm=iso&tlng=en Igual que en años anteriores, la tasa de crecimiento económico de Panamá en 2012 fue la más alta de toda América Latina. El gobierno panameño está liderado por políticos empresarios que han sabido mantener y aprovechar el impulso que trae la economía panameña, pero que no han controlado los excesos que permiten un sistema político excluyente y un Estado de derecho frágil. La desigualdad económica y la exclusión política han provocado violentas movilizaciones que durante 2012 contrastaron con la bonanza económica y que a simple vista parecen inexplicables. En el texto aquí presentado se plantea que ambos fenómenos, conflictividad y crecimiento económico, están estrechamente relacionados y que, contrario al pensamiento popular, es la economía la que perjudica a la política panameña.<hr/>As in previous years, Panama's rate of economic growth in 2012 was the highest in Latin America. Panamanian government is led by political entrepreneurs who have managed to maintain and build on the momentum of the Panamanian economy, but who have not been capable of controlling the excesses of an exclusionary political system and of a weak rule of law. Economic inequality and political exclusion have stirred violent protests in 2012 that seem rather inexplicable in the light of the economic boom. This paper suggests that conflict and economic growth are closely related and that, contrary to the popular opinion, what harms Panamanian politics is the economy. <![CDATA[<strong><i>Paraguay</i></strong>: <strong><i>A Democracy Consolidation Process Interrupted</i></strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2013000100015&lng=en&nrm=iso&tlng=en En esta oportunidad se analizan los eventos más resaltantes que marcaron la realidad paraguaya en 2012, con énfasis en la destitución de Fernando Lugo en junio, sus antecedentes y consecuencias. Siguiendo a una semblanza de la coyuntura económica, se examina cómo el enardecimiento del conflicto por el acceso a la tierra fue el trasfondo social en que se desarrolló la destitución de Lugo via un juicio político. Se incluye también un análisis de los principales actores involucrados en las elecciones internas, realizadas con miras a las elecciones generales de abril de 2013. Finalmente, en consideración a los principales factores mencionados a lo largo del trabajo, se concluye que la democracia paraguaya en la actualidad sigue siendo de baja calidad y presenta mayores señales de retroceso que de consolidación.<hr/>This paper discusses the main political events that took place in Paraguay during the year 2012, focusing primarily on President Fernando Lugo's dismissal from office in June and exploring both the factors that led to this incident as well as its consequences. Following a commentary about the country's economic situation, the paper examines the growing conflict over access to arable land in Paraguay and the social background for Lugo's removal via impeachment. An analysis of the main actors involved in the primary elections, carried out in anticipation of the general elections that will take place in April 2013, is also included. Taking into account the points discussed in this paper and considering their influence on the overall quality of Paraguayan democracy, the conclusion is that its quality remains low and that there are signs that it may be receding rather than consolidating. <![CDATA[<strong><i>Peru 2012</i></strong>: <strong><i>Trapped by History?</i></strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2013000100016&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se ha caracterizado la dinámica política peruana como una gran continuidad tanto a nivel de régimen político y económico, como de los factores que la condicionan: gobernabilidad como resultado de un equilibrio de baja intensidad compuesto por Ejecutivos débiles pero sin oposiciones vinculadas con la movilización social. Administraciones tanto pro-establishment como reformistas (como la reciente de Ollanta Humala) aparecen "atrapados por la historia". Se privilegia el "piloto automático" tanto en sectores con resultados exitosos (economía, relaciones internacionales), como no (seguridad pública). Sin embargo, recientes cambios institucionales (en la tecnocracia de las políticas sociales) permiten identificar indicios para hacer de este tipo de modelo de gobernabilidad más popular que sus antecesores.<hr/>Peruvian political dynamics has often been characterized as an enduring continuity. The political and economic regimes, as well as the factors that conditioned them, show a stable pattern: governability as the result of a low-intensity equilibrium based on weak Executives and oppositions that lack linkages with social movements. Therefore, different governments -pro-establishment or reformist-, including current Ollanta Humala's, got "trapped by History". An "automatic pilot" mode is privileged in the administration of efficient (economy, international relations) and inefficient sectors (public security). However, recent institutional changes (focused on the technocracy of social programs) can be seen as indicators of a more popular version of this model of governability. <![CDATA[<strong><i>Uruguay</i></strong>: <strong><i>A Watershed Year?</i></strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2013000100017&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo analiza los eventos políticos más relevantes ocurridos en Uruguay durante 2012. Se afirma que en el tercer año del gobierno de Mujica se produjeron cambios importantes en la dinámica política uruguaya, con rearticulaciones a la interna del Frente Amplio y en el relacionamiento entre el gobierno y los partidos de oposición. El debate de una agenda política liberal avanzada para los estándares de la región (despenalización del aborto, matrimonio igualitario y legalización de la marihuana), la quiebra de la aerolínea de bandera uruguaya PLUNA y un súbito interés de la prensa internacional por el presidente Mujica dieron al país una presencia destacada en la prensa internacional. Además de estos hechos, se pueden destacar como eventos importantes la creación de la Universidad Tecnológica y la aprobación de un puerto de aguas profundas.<hr/>This article analyses the most relevant political events occurred during the year 2012 in Uruguay. It states that during the third year of Mujica's government the political dynamic changed, due to the internal power realignments of the Frente Amplio and the transformation of the relationship between the government and political parties of the opposition. The debate on an advanced liberal political agenda (abortion law, equal marriage and marijuana legalization), the bankruptcy of the national airline PLUNA, as well as the international media sensation of President Mujica, gave a prominent presence of the country in the international press. Furthermore, the creation of the Technology University and the approval of the deep water port were also events of political importance. <![CDATA[<strong><i>Twenty years is just the beginning</i></strong>: <strong><i>Hugo Chávez, the 2012 elections, and political continuity in Venezuela</i></strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2013000100018&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este artículo se examina el continuo predominio de Hugo Chávez en la política venezolana. 2012 estuvo marcado por varios éxitos electorales chavistas, a pesar de crecientes problemas relativos a la economía, al déficit de infraestructura y la inseguridad ciudadana, y a que enfrentó a una oposición unificada y coordinada. Para explicar el predominio de Chávez luego de catorce años de gobierno, el artículo pone énfasis en la opinión pública venezolana entre 2006 y 2012. Encuentra que la evaluación a la gestión de Chávez y su gobierno fue, como mínimo, ambivalente y, para muchos venezolanos, relativamente positiva durante este periodo. Además, debilidades ideológicas dentro de la oposición impidieron que ésta le ofreciera al país una alternativa verdaderamente distinta. El artículo concluye sugiriendo que las consecuencias del proyecto bolivariano de Chávez probablemente trascenderán al paso de este por el gobierno.<hr/>This article examines the continued predominance of Hugo Chávez in Venezuelan politics. The year 2012 was marked by several chavista electoral successes, despite growing economic, infrastructural, and security problems and a unified coordination effort by the country's opposition. To help explain Hugo Chavez's predominance after fourteen years of uninterrupted rule, the article points to Venezuelan public opinion in the years since the 2006 election. It finds that evaluations of Chávez and his government were, at a mínimum, ambivalent and for many Venezuelans, quite positive. Additionally, ideological weaknesses within the opposition prevented it from offering Venezuelans a truly distinct alternative. The article suggests, by way of conclusion, that the consequences of Chavez's revolutionary project will likely outlast his time in office. <![CDATA[<strong>Tomás Ariztía (ed.) (2012), <i>Produciendo lo Social. Usos de las ciencias sociales en el Chile reciente</i></strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2013000100019&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este artículo se examina el continuo predominio de Hugo Chávez en la política venezolana. 2012 estuvo marcado por varios éxitos electorales chavistas, a pesar de crecientes problemas relativos a la economía, al déficit de infraestructura y la inseguridad ciudadana, y a que enfrentó a una oposición unificada y coordinada. Para explicar el predominio de Chávez luego de catorce años de gobierno, el artículo pone énfasis en la opinión pública venezolana entre 2006 y 2012. Encuentra que la evaluación a la gestión de Chávez y su gobierno fue, como mínimo, ambivalente y, para muchos venezolanos, relativamente positiva durante este periodo. Además, debilidades ideológicas dentro de la oposición impidieron que ésta le ofreciera al país una alternativa verdaderamente distinta. El artículo concluye sugiriendo que las consecuencias del proyecto bolivariano de Chávez probablemente trascenderán al paso de este por el gobierno.<hr/>This article examines the continued predominance of Hugo Chávez in Venezuelan politics. The year 2012 was marked by several chavista electoral successes, despite growing economic, infrastructural, and security problems and a unified coordination effort by the country's opposition. To help explain Hugo Chavez's predominance after fourteen years of uninterrupted rule, the article points to Venezuelan public opinion in the years since the 2006 election. It finds that evaluations of Chávez and his government were, at a mínimum, ambivalent and for many Venezuelans, quite positive. Additionally, ideological weaknesses within the opposition prevented it from offering Venezuelans a truly distinct alternative. The article suggests, by way of conclusion, that the consequences of Chavez's revolutionary project will likely outlast his time in office. <![CDATA[<strong>Ricardo Arredondo (2012), <i>Intervención humanitaria y Responsabilidad de Proteger ¿Hacia un nuevo paradigma de protección de los derechos humanos?</i></strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2013000100020&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este artículo se examina el continuo predominio de Hugo Chávez en la política venezolana. 2012 estuvo marcado por varios éxitos electorales chavistas, a pesar de crecientes problemas relativos a la economía, al déficit de infraestructura y la inseguridad ciudadana, y a que enfrentó a una oposición unificada y coordinada. Para explicar el predominio de Chávez luego de catorce años de gobierno, el artículo pone énfasis en la opinión pública venezolana entre 2006 y 2012. Encuentra que la evaluación a la gestión de Chávez y su gobierno fue, como mínimo, ambivalente y, para muchos venezolanos, relativamente positiva durante este periodo. Además, debilidades ideológicas dentro de la oposición impidieron que ésta le ofreciera al país una alternativa verdaderamente distinta. El artículo concluye sugiriendo que las consecuencias del proyecto bolivariano de Chávez probablemente trascenderán al paso de este por el gobierno.<hr/>This article examines the continued predominance of Hugo Chávez in Venezuelan politics. The year 2012 was marked by several chavista electoral successes, despite growing economic, infrastructural, and security problems and a unified coordination effort by the country's opposition. To help explain Hugo Chavez's predominance after fourteen years of uninterrupted rule, the article points to Venezuelan public opinion in the years since the 2006 election. It finds that evaluations of Chávez and his government were, at a mínimum, ambivalent and for many Venezuelans, quite positive. Additionally, ideological weaknesses within the opposition prevented it from offering Venezuelans a truly distinct alternative. The article suggests, by way of conclusion, that the consequences of Chavez's revolutionary project will likely outlast his time in office. <![CDATA[<strong>Juan Carlos Arellano (2012),<i> </i></strong><em><b>Entre la virtud y la fortuna. Portales en los ojos de Maquiavelo</b></em>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2013000100021&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este artículo se examina el continuo predominio de Hugo Chávez en la política venezolana. 2012 estuvo marcado por varios éxitos electorales chavistas, a pesar de crecientes problemas relativos a la economía, al déficit de infraestructura y la inseguridad ciudadana, y a que enfrentó a una oposición unificada y coordinada. Para explicar el predominio de Chávez luego de catorce años de gobierno, el artículo pone énfasis en la opinión pública venezolana entre 2006 y 2012. Encuentra que la evaluación a la gestión de Chávez y su gobierno fue, como mínimo, ambivalente y, para muchos venezolanos, relativamente positiva durante este periodo. Además, debilidades ideológicas dentro de la oposición impidieron que ésta le ofreciera al país una alternativa verdaderamente distinta. El artículo concluye sugiriendo que las consecuencias del proyecto bolivariano de Chávez probablemente trascenderán al paso de este por el gobierno.<hr/>This article examines the continued predominance of Hugo Chávez in Venezuelan politics. The year 2012 was marked by several chavista electoral successes, despite growing economic, infrastructural, and security problems and a unified coordination effort by the country's opposition. To help explain Hugo Chavez's predominance after fourteen years of uninterrupted rule, the article points to Venezuelan public opinion in the years since the 2006 election. It finds that evaluations of Chávez and his government were, at a mínimum, ambivalent and for many Venezuelans, quite positive. Additionally, ideological weaknesses within the opposition prevented it from offering Venezuelans a truly distinct alternative. The article suggests, by way of conclusion, that the consequences of Chavez's revolutionary project will likely outlast his time in office.