Scielo RSS <![CDATA[Estudios atacameños]]> https://scielo.conicyt.cl/rss.php?pid=0718-104320190003&lang=en vol. num. 63 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> https://scielo.conicyt.cl/img/en/fbpelogp.gif https://scielo.conicyt.cl <![CDATA[Inca carved outcrops in Chiu-Chiu: landscape and agrarian rituality in atacama desert]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-10432019000300003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Una de las manifestaciones de arte rupestre más particulares del desierto de Atacama corresponde a las maquetas rupestres asociadas a la ocupación incaica. En este trabajo caracterizamos un sitio de maquetas rupestres ubicado en el río Loa, en las cercanías de Chiu-Chiu. A partir de sus atributos formales evaluamos su filiación cronológica con el período Inca. A la vez, al considerar su organización espacial interna y su relación con el paisaje, discutimos cómo estas maquetas actuaron como intermediarios entre los humanos y no humanos en la región dentro de una ritualidad agrícola. Finalmente, integramos la ritualidad agraria relacionada con estas manifestaciones dentro de la dinámica ritual y política establecida por el Estado inca en Atacama.<hr/>Abstract: Sculpted stone models or maquetas are a distinctive material expression of the inca occupation of the Atacama Desert. In this paper, we characterize a site with stone maquetas located along the Loa River above the town of Chiu-Chiu. Based on its formal attributes, the site can be dated to the Inca period. We consider the site’s internal spatial organization and relationship with the landscape to discuss how the maquetas acted as intermediaries between human and non-human beings in the region as part of agricultural rituality. Finally, we situate the agricultural rituality of the maquetas within the ritual and political dynamics established by the inca state in the Atacama. <![CDATA[New evidences about the burial practices in urns in “Los Colorados”, La Rioja province, Argentina]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-10432019000300025&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Se presentan los resultados de las investigaciones realizadas sobre una inhumación en urna hallada en la localidad de Los Colorados, provincia de La Rioja, Argentina. El trabajo de campo y laboratorio permitió el análisis de los procesos de formación del registro y la documentación de prácticas novedosas para este tipo de inhumaciones: la utilización de barro batido como práctica inhumatoria para cubrir la urna y la colocación de una base de rocas en su interior, como así también la remoción del borde. Los restos humanos recuperados corresponden a un individuo de entre 1 y 2 años de edad, con un ajuar consistente en numerosas cuentas de valva. Se realizó un fechado radiocarbónico sobre los restos humanos, que arrojó una edad de 440±34 años AP, coherente con las características estilísticas y formales de la vasija y con la última etapa registrada en el arte rupestre asociado, correspondiente al período de Desarrollos Regionales o Tardío local. Se destaca que los resultados de la excavación y análisis de los restos recuperados resultaron valiosos no solo para la comunidad académica, sino también para la población local.<hr/>Abstract: The results of the research carried out on an urn burial found in the town of Los Colorados, La Rioja province, Argentina, are presented. The fieldwork and laboratory analysis offered information about the formation processes and allowed the identification of the use of beaten clay as a burial practice to cover the urn and the placement of a base of rocks inside the vessel, as well as the removal of the edge. The recovered human remains correspond to an individual between 1 and 2 years of age-at-death, associated with numerous shell beads, that probably belonged to a necklace, as grave goods. A radiocarbon dating was carried out on the human remains (440±34 years BP), which is consistent with the stylistic and formal characteristics of the vessel and with the last recorded stage in the associated rock art, corresponding to the Regional Developments or local Late period. It is emphasized that the excavation and analysis of the recovered sample were very valuable not only for the academic community, but also for the local population. <![CDATA[Rituals of life and death: dynamics of the interaction between the <em>Tawantinsuyu</em> and local populations in the Maipo-Mapocho basin, Central Chile]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-10432019000300043&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Se presentan los resultados de un estudio regional sobre la interacción entre el Tawantinsuyu y las poblaciones locales de baja desigualdad social que habitaron la cuenca de los ríos Maipo-Mapocho, Chile central, durante el período Tardío (1.450-1.536 DC). La sistematización e integración de información previa e inédita procedentes de distintos tipos de sitios apuntaría a que esta relación habría estado basada en eventos rituales públicos que involucraron actos de negociación y redistribución. Estos habrían sido implementados de preferencia en el contexto tanto de prácticas mortuorias caracterizadas por significativos despliegues de ofrendas cerámicas como en reuniones efectuadas en las cumbres de “cerros isla” apropiadas y resemantizadas ideológicamente mediante el uso de la arquitectura y su correlación visual y/o espacial con cumbres andinas sacralizadas por el Estado inca. Ciertas diferencias detectadas en la distribución geográfica de estas manifestaciones al interior de la región de estudio habrían estado relacionadas tanto con la adaptación de las estrategias incas como a las situaciones sociopolíticas locales y, eventualmente, la agencia de las comunidades nativas. Los resultados contribuyen a la comprensión de las modalidades de interacción o relación que se desarrollaron para la incorporación y/o mantención de las distintas regiones y poblaciones en el Tawantinsuyu y, en específico, de la relación de sus representantes con sociedades no jerarquizadas. También refuerza la necesidad de considerar el rol de las dinámicas socioculturales y/o la agencia de las comunidades locales en la comprensión de las diferentes estrategias utilizadas por el Estado cusqueño en las diferentes regiones donde se hizo presente su ideología.<hr/>Abstract: We present the results of a regional study on the interaction between the Tawantinsuyu and low-inequality local communities that inhabited the Maipo-Mapocho rivers basin, Central Chile, during the Late Period (1.400 - 1.536 DC). Systematization and integration of previously unpublished data from several types of sites, suggests that this relationship would have been based on public ritual events involving acts of negotiation and redistribution. These acts would have been carried out mostly on the context of mortuary practices with significant displays of ceramic offerings, as well as meetings on the summit of “island” hills, both ideologically appropriated and resemantized through the use of architecture visually and spatially correlated with Andean peaks sacralized by the Inka. Certain differences on the geographic distribution of these displays in the study area, would have been related both to the Inka strategies as well as to the local sociopolitical scenarios, and eventually to the agency of native communities. Results contribute to the understanding of the modes of interaction or relation that were developed for incorporating and/or keeping different regions and peoples within the Tawantinsuyu, and specifically of the relationship between its representatives with non-hierarchical societies. Also, they reinforce the need to consider the role of the sociocultural dinamics and/or agency of local communities, to understand the different strategies used by the cuzqueño State in the various regions were its ideology was introduced. <![CDATA[Dialectics of maternity. Contributions to the study of gender inequalities in border territories]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-10432019000300081&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El artículo recupera las narraciones de mujeres peruanas en Arica (Chile), discutiendo las contradicciones que estructuran para ellas una experiencia dialéctica de la maternidad. Partiremos sintetizando debates teóricos sobre la relación entre violencia de género, patriarcado y desigualdades de género en zonas fronterizas. Luego, abordaremos cómo el embarazo significa para las mujeres peruanas, doblemente, una liberación y un encadenamiento, condicionando formas de autoconocimiento corporal, a la vez que exponiéndolas a diversas violencias. Analizaremos, así, la dialéctica entre ruptura y permanencia de las figuras masculinas y la sobrecarga femenina vinculada a la reproducción del núcleo familiar. Abordaremos, además, las relaciones entre las migrantes peruanas y las madres de sus parejas chilenas, expresando las contradicciones y conflictos relacionales que emergen en el encuentro de concepciones heterogéneas de maternidad. Finalmente, ofreceremos una síntesis analítica, apuntando hacia nuevos interrogantes de investigación.<hr/>Abstract: The article retrieves the narratives of Peruvian women in Arica (Chile) discussing the contradictions that structure for them a dialectical experience of motherhood. We will begin by synthesizing theoretical debates on the relationship between gender violence, patriarchy and gender inequalities in border areas. Then, we will discuss how pregnancy means for Peruvian women, doubly, a liberation and a chain, conditioning forms of self-awareness, while exposing them to violence. We will thus analyze the dialectic between rupture and permanence of male figures and the female overload linked to the reproduction of the family nucleus. We will also recover the relations between the Peruvian migrants and the mothers of their Chilean partners, expressing the contradictions and relational conflicts that emerge in the encounter of heterogeneous conceptions of motherhood. Finally, we offer an analytical synthesis, pointing out new research questions. <![CDATA[‘That´s how i occupy a place’. Homelessness and the other ways to live the city in Chile and Uruguay]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-10432019000300105&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Sobre la base de diversos materiales testimoniales y fotográficos producidos a partir de la entrevista en profundidad y fotografía participativa, este artículo se pregunta por la situación de calle como una otra forma de habitar la ciudad por parte de un grupo de personas que las usan para vivir en Montevideo y Paysandú, en Uruguay, y Arica y Santiago, en Chile. Parte de una investigación mayor, propone como posibilidad un modo de habitar relacional, problematizándose acerca del impacto que la perspectiva de la desafiliación y el punto de vista domiciliado tienen en la invisibilización de este habitar, si bien material en su manifestación, fundamentalmente jugado en su significación.<hr/>Abstract: On the basis of several testimonial and photographic materials produced by in-depth interview and photovoice, this article asks about of the homelessness as another way of inhabiting the city by a group of homeless people who use the streets to live in Montevideo and Paysandú, in Uruguay, and Arica and Santiago, in Chile. Part of a larger research, proposes as a possibility a way to inhabit relational, problematizing about the impact that the perspective of the disaffiliation and the viewpoint of domicile have on the invisibility of this dwelling, although material in its manifestation, fundamentally played in its significance. <![CDATA[With promises of liberty. The enrollment of slaves in the Peruvian independence war, 1820-1825]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-10432019000300131&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Este artículo estudia el proceso de reclutamiento de esclavos para los ejércitos que combatieron por la independencia del Perú. Este estuvo marcado por las coyunturas del conflicto, y en pocas ocasiones obedeció a un esfuerzo planificado por conseguir nuevas tropas. La voluntad de los propios esclavos por alistarse, las donaciones de sus amos e, incluso, el reclutamiento forzoso hecho por las patrullas de los cuerpos militares en las calles limeñas, fueron los modos en que los siervos llegaron a formar parte del Ejército. Asimismo, las promesas de libertad inmediata o luego de algunos años de servicio también dependieron de las coyunturas bélicas. Entre más contraria fuera la situación militar para los patriotas, de quienes principalmente trata este artículo, más rápido se podía alcanzar la libertad, lo que se reflejaba en los decretos que normaban el reclutamiento de las tropas negras, dando paso a estatus legales diversos, y a continuas disputas con los antiguos amos de los alistados, evidenciadas en largos juicios una vez acabada la guerra y afianzada la independencia del Perú.<hr/>Abstract: This article studies the enrollment process of slaves for the armies that fought for the independence of Peru. This was marked by the conjunctures of the conflict and in few occasions, it was due to a planned effort for adding new troops. The willingness of the slaves themselves to enlist, the donations of their masters and, even, the forced recruitment made by the patrols of the military corps in the streets of Lima, were how these serfs became a part of the army. On the other hand, the promises of immediate liberty or after a certain amount of years’ service also depended on the wars’ conjunctures. The worse the military situation for the patriots, of whom this article is principally about, the faster liberty could be reached. This was reflected in the decrees that regulated the recruitment of the black troops, leading to diverse legal statuses and to continuous disputes with the once masters of the enlisted slaves, evidenced in long trials after the war was over and the independence of Peru was secured. <![CDATA[Cultural continuity between the Camanchaco-Chango Paposins families during the XVIII and XIX centuries, through the analysis of the social category of the “aggregate”]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-10432019000300147&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Significativa información etnográfica rescatada por los investigadores paposinos Lazo y Gutiérrez (Lazo y Téllez, 1984; Gutiérrez y Lazo, 1996), permite interpretar las condiciones históricas que han definido a las familias camanchaca o chango de la costa de Paposo/Taltal durante los siglos XVIII y XIX, con la presencia de la categoría social y parental de los “agregados” o “allegados”, sujetos venidos del altiplano meridional o de otros grupos locales, quienes se integraban a las familias costeras a partir de “compadrazgos” o relaciones comerciales. Se discute aquí la configuración de conductas o habitus (sensu Bourdieu, 1980), que dicha categoría del “agregado” habría generado entre las familias camanchaca o chango actuales, discutiendo además cuánto de este paisaje social se relaciona con momentos de contacto y prehispanos, definiendo continuidad cultural. Para tal efecto, se han rastreado críticamente tales categorizaciones entre las fuentes de información material y oral relativas a la ocupación camanchaca o chango, con el fin de evaluar sus causas probables y la manera cómo individuos locales y no costeros se articularon en el intercambio creciente de charquecillo desde momentos prehispanos, conducta especializada que a la postre será mercantilizada por la Corona española y posteriormente por los Estados nacionales.<hr/>Abstract: Significant ethnographic information rescued by the paposins researchers Lazo and Gutiérrez (Lazo y Téllez, 1984; Gutiérrez y Lazo, 1996), allows to interpret the historical conditions that have defined the Camanchaca or Chango families of the Paposo/Taltal coast during the XVIII and XIX centuries, with the presence of the social and parental category of the “aggregates” or “relatives”, subjects coming from the southern Altiplano or from other coastal groups, who were integrated into the local families from “compadrazgos” or commercial relationships (Larraín and Bugueño, 2011). The configuration of behaviors or habitus is discussed here (sensu Bourdieu, 1980), which this category of the “aggregate” would have generated among the Camanchaca or Chango families, also discussing how much of this social landscape is related to moments of contact and pre-hispanic, defining cultural continuity. To this end, such categorizations have been critically tracked between the material and oral information sources related to the Camanchaca/Chango occupation, in order to evaluate their probable causes and the way in which local and non-coastal individuals articulated themselves in the increasing exchange of charquecillo from pre-hispanic times, specialized behavior that will be marketed by the spanish crown and later by the national states. <![CDATA[Appendicular degenerative joint disease among hunter-gatherers from the southern point of La Plata basin]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-10432019000300171&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: La enfermedad degenerativa articular (EDA) es una de las patologías óseas más comunes de sociedades pasadas y presentes. Se caracteriza por la destrucción del cartílago que recubre las articulaciones, cuya etiología está relacionada con factores intrínsecos y extrínsecos al individuo. El objetivo de este trabajo es explorar las prevalencias de la EDA en el esqueleto apendicular de sociedades cazadoras-recolectoras que habitaron el sur de la cuenca del Plata (Argentina) hacia fines del Holoceno Tardío. A la vez, se propone evaluar la relación de la EDA con la edad y sexo de los individuos, sus índices de robusticidad diafisiaria, tamaño corporal, sitios y unidades arqueológicas. Para esto se registró la presencia de osteofitos marginales y superficiales, porosidad y eburnación en una muestra de 921 superficies articulares. Los resultados indican que la EDA presenta una prevalencia del 11,29% de la muestra total, y se manifiesta principalmente entre individuos femeninos mayores a los 35 años, en tamaños corporales pequeños y en elementos óseos con altos índices de robusticidad diafisiaria. Estos resultados sugieren que factores etarios, hormonales, genéticos y mecánicos habrían influido en la presencia de la EDA.<hr/>Abstract: Degenerative joint disease (DJD) is one of the commonest bone pathologies in past and present societies. It is characterized by fragmentation of the synovial joint cartilage, whose etiology is related to individual´s intrinsic and extrinsic factors. The objective of this work is to explore DJD prevalence in the appendicular skeleton of late Holocene hunter-gathers from the southern point of La Plata Basin (Argentina). In addition, this work evaluates the relationship between DJD and the age and sex of the individuals, their midshaft robusticity indices, body size, archaeological sites and units. To this end, the presence of marginal and surface osteophytes, porosity and/or eburnation were registered on 921 articular surfaces. The results show that DJD has a prevalence of 11.29% in the total sample, and it manifests mainly among individuals females above 35 years of age, in small body sizes and in long bones with high midshaft robusticity indices. These results suggest that age, hormones, genetics and mechanical factors might have influenced the presence of DJD. <![CDATA[Presentation. New capitalisms and territorial transformations in the Andean region]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-10432019000300195&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Esta presentación introduce un dossier que examina las nuevas configuraciones territoriales que están tomando forma en la región andina bajo los gobiernos desarrollistas del siglo XXI. Los nuevos proyectos territoriales fomentan el incremento a la extracción de los recursos, las transferencias de productos básicos a nivel local y el desarrollo económico. Este remodelamiento transforma los órdenes tecno-naturales y culturales-políticos, y crea nuevos “capitalismos” que hacen que los espacios locales sean comprensibles, explotables y controlables. En este dossier se analizarán las expresiones prácticas y políticas de estas nuevas formas de (re)territorialización social y ambiental.<hr/>Abstract: This presentation introduces a special issue that analyzes the new territorial configurations taking shape in the Andean region under the developmentalist governments of the 21st century. The new territorial projects seek to increase the extraction of resources, the transference of crucial products on local level, and economic development. This remodeling transforms the techno-natural, cultural and political orders and creates new ‘capitalisms’ that facilitate knowledge production on, exploitation of, and control over local societies. This special issue analyzes the practical and political expressions of these new forms of social and ecological (re)territorialization. <![CDATA[Water, technology and governmentality: territorial reconfiguration around the Chone multipurpose mega-dam in Ecuador]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-10432019000300209&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Históricamente las megarrepresas han sido imaginadas y construidas por expertos hidráulicos para gobernar y distribuir agua. Los beneficios, aunque importantes, han sido altamente sobrevalorados; en tanto, los impactos económicos y socioambientales sobre poblaciones locales son frecuentemente subestimados. No obstante, en los países andinos se han retomado tales obras como imprescindibles e indefectibles. Estas obras son presentadas por gobiernos autodenominados progresistas como modernas formas de gobernanza del agua, vinculadas a discursos de desarrollo y ‘buen vivir’. En ese contexto, este artículo describe y discute el megaproyecto hídrico multipropósito Chone, localizado en la costa ecuatoriana. Analiza cómo el proceso de construcción e implementación involucró el uso discursivo de la tecnología, y muestra de qué modo este tipo de tecnologías, además de causar impactos socioambientales, transforman territorios en lo social, cultural y agroproductivo. El artículo concluye presentando los megaproyectos hidráulicos como un constructo gubernamental poderoso: a más de ser impuestos mediante formas de poder coercitivo, son tecnologías disuasivas, que se implementan a través de formas de poder inclusivo que -simultáneamente- justifican y legitiman su ejecución.<hr/>Abstract: Historically, mega-dams have been imagined and built by hydraulic experts to govern and allocate water. Although these dams have some important benefits, their positive effects are often highly overrated while their socio-environmental and economic impacts on local populations are fairly underestimated. Despite this, in many Andean countries the construction of such projects is being resumed as indispensable and unfailing. Mega-dams are promoted by self-defined left-wing progressive governments as modern ways of water governance, closely related to development, ‘good living’ and wellbeing discourses. This article shows through the Chone multipurpose mega-dam in coastal Ecuador, the discursive use of technology that is involved in its construction and implementation process. It furthermore analyzes and shows that these water technologies not only inflict material changes, but also social, cultural and agro-productive territorial transformations. The article concludes that megadams should be understood as powerful governmentality tools since they are imposed not only by coercive forms of power, but also through more inclusive forms that justify and legitimize their development. <![CDATA[Hydropower development and historic territorial reconfigurations in the Rimac watershed in Lima, Peru]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-10432019000300233&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El artículo analiza cómo el desarrollo hidroeléctrico en la cuenca del Rímac, en la región de Lima, Perú, ha reconfigurado las relaciones hidrosociales entre los distintos usuarios del agua desde el siglo XIX. Muestra específicamente de qué modo el desarrollo hidroeléctrico estuvo basado en discursos sobre la modernidad, la civilización y la necesidad de domesticar la naturaleza y las personas a través de la ingeniería; y en segundo lugar, cómo aquello condujo a una alianza entre la compañía hidroeléctrica y la de agua potable de la ciudad de Lima. Sin embargo, dicho desarrollo no ha llevado a las comunidades rurales a verse privadas del agua, sino a nuevas dependencias y relaciones de poder que, incluso, podrían proveer de más agua a los campesinos. Recientemente, tanto el resurgimiento de nuevos proyectos hidroeléctricos en la cuenca como incertidumbres sobre los efectos del cambio climáctico han generado preocupación de las comunidades con respecto a la distribución de los beneficios y su posición dentro de las redes ecológicas y sociopolíticas de la cuenca.<hr/>Abstract: The paper analyses how hydropower development in the Rimac watershed in the region of Lima, Peru, has reconfigured hydrosocial relations between the different water users since the 19th century. It shows how the hydropower development was supported and sustained first, by discourses about modernity, civilization and the need to domesticate nature and people through engineering; and second, by an evolving alliance of convenience between the hydropower company and Lima City’s drinking water company. Yet, this development has not straight forwardly let to rural communities being deprived of water, but rather to new dependency and power connections that may even provide additional water to local peasants. Recently, the revival of hydropower development in the watershed as well as worries about the adverse effects of climate change stir concerns of rural communities about the distribution of benefits and their position within the ecological and socio-political networks of the Rimac territories. <![CDATA[Modern temples and sacred spaces: Entangled hydrosocial territories in Cuchoquesra, Peru]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-10432019000300251&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Este artículo muestra cómo un moderno proyecto de desarrollo hidráulico desconfiguró la comprensión local del espacio, agua y territorio hidrosocial en la región andina de Ayacucho, Perú. Nuestro análisis se centra en dos lógicas distintas de concebir las estructuras hidroinfraestructurales y prácticas relacionadas, que juegan un papel crucial en la constitución de las nociones hidroterritoriales: una gran represa de terraplén y una “plataforma ushnu”. Presentamos las prácticas y tecnologías desplegadas por el proyecto modernista-ingenieril conectado a medir fuentes hidrometeorológicas, levantar marcadores geodésicos, diseñar (la forma y relleno de) la presa y controlar la filtración. La presa del terraplén está construida para proporcionar agua para uso poblacional, riego y electricidad a miles de usuarios. Sin embargo la represa sumergió el principal humedal y territorio habitado por la comunidad de Cuchoquesera-Quispillaqta, reduciendo sus prácticas y objetos hídrico-rituales e incluyendo sus nociones de filtración, forma y relleno de la plataforma ushnu, marcadores comunitarios y seres de montaña protectores del territorio. En este contexto, ambos territorios hidrosociales ocupan el mismo espacio, interactúan y se entrelazan en fricción mutua. Esto ha producido cambios en los paradigmas y las prácticas tanto de la ingeniería de riego como del uso comunitario del suelo, el agua y espacio sagrado.<hr/>Abstract: This paper shows how a modern hydraulic development project interfered with local understandings of place, water, and hydrosocial territory in the Andean region of Ayacucho, Peru. Our analysis centres on two logics regarding hydraulic structures and related practices that play a crucial role in the constitution of the area’s divergent waterscapes: a large embankment dam and an “ushnu platform”. We present the practices and technologies deployed by the project engineers bringing forth a modernist hydrosocial territory connected to hydro-meteorologically measured sources, surveying and geodesic markers, dam shape and fill and seepage control. The embankment dam provides domestic and irrigation water to thousands of downstream users. Yet the dam also submerged the lived territory of the Cuchoquesera-Quispillaqta community - that is founded on water ritual practices and objects, including locally rooted notions of seepage, ushnu platform shape and fill, community markers and mountain beings protecting the wetlands. Both hydrosocial territories occupy the same space, interact and entangle in friction. This has led to changing paradigms and practices regarding (both irrigation engineering and community steered) land and water use patterning. <![CDATA[Large-scale mining, territorial pluralism and contention: mapping encounters and divergences in the Ecuadorian Amazon]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-10432019000300275&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Durante la última década, Ecuador se convirtió en una nueva frontera de expansión de la minería a gran escala. Este artículo tiene como objetivo mostrar que el concepto de territorio nos ayuda a interpretar las transformaciones que encadena esta nueva actividad capitalista, los conflictos mineros y los movimientos de resistencia. Se presenta un estudio de caso del primer proyecto de minería a gran escala a desarrollarse en Ecuador, el proyecto cuprífero Mirador en la Cordillera del Cóndor de la región amazónica. Usando entradas analíticas del debate en torno al territorio, específicamente el concepto relativamente nuevo de “pluralismo territorial”, se muestran los múltiples procesos históricos y contingentes de territorialización en la Cordillera del Cóndor y se analiza la disruptiva reconfiguración que introduce el proyecto minero. Se examinan además las visiones y estrategias de grupos locales de resistencia frente a estos cambios. El artículo concluye que este abordaje al territorio contribuye a entender los conflictos mineros al revelar las distintas formas de comprender y relacionarse con el espacio y la naturaleza, y las relaciones de poder que lo constituyen. Además argumenta que el pluralismo territorial ayuda a explicar los repertorios de acción y las alternativas que puedan surgir de estas luchas.<hr/>Abstract: Over the last decade, Ecuador has become a new frontier for large-scale mining expansion and this article aims to analyze the territorial transformations and contentious politics that are induced by this new capitalist activity. It therefore presents a case-study of Ecuador’s first large-scale mining project, the Mirador copper mine in the Cordillera del Cóndor in the Amazon region. Using analytical insights from the current debates on territory, specifically the recently coined concept of “territorial pluralism”, the article shows the multiple historical territorialization processes that shaped the Cordillera del Cóndor and describes the interruptive reconfiguration introduced by the mining project. It furthermore examines the visions and strategies of local resistance group. Based on this analysis, I conclude that this particular approach to territory contributes to our comprehension of mining conflicts by revealing the distinct forms of understanding and relating to space and nature, and the power relations that constitute them. I moreover argue that territorial pluralism helps to explain how the repertoires of contention and alternatives that surge from these struggles are structured. <![CDATA[(Re)territorialization in times of ‘citizen revolution’: petroleum, mining and Rights of Nature in Ecuador]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-10432019000300301&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El programa de modernización en el Ecuador, puesto en marcha por el gobierno de la llamada 'Revolución Ciudadana', ilustra las nuevas estrategias de penetración y expansión del capital global hacia nuevas fronteras. A pesar de su discurso anti-neoliberal, el proyecto de gobierno está sostenido en la expansión de la frontera extractiva y prácticas de inclusión homogenizantes y disciplinarias en los territorios. A través del concepto de gubernamentalidad se analiza el caso de la construcción de las “Comunidades y Escuelas del Milenio” como un factor de (re)territorialización espacial y simbólico, en la comunidad indígena Cofán Dureno en la Amazonía ecuatoriana y en la parroquia Victoria del Portete en la Sierra sur. El último apartado discute las nuevas respuestas de la sociedad local y global para enfrentar esta expansión capitalista hacia nuevos territorios. El reconocimiento constitucional de los Derechos de la Naturaleza en Ecuador -aunque un instrumento ambiguo- trae a la discusión política los múltiples significados de naturaleza presentes en los conflictos territoriales. Concluimos que los Derechos de la Naturaleza son producto de la interacción de actores en varios niveles geográficos y culturales, y que es precisamente en esa multiescalaridad e interculturalidad donde radica su potencial de defensa territorial.<hr/>Abstract: The modernization program launched by the government of the so called 'Citizen Revolution' in Ecuador illustrates the new strategies of global capital penetration and intensification towards new frontiers. Notwithstanding its anti-neoliberal discourse, the government project relies on the expansion of the extractive frontier as well on practices of homogenizing and disciplinary inclusion inside of the territories. The policy implementation of 'Millennium Communities’ and 'Millennium Schools' is analyzed through the concept of governmentality, as a key instrument of spatial and symbolic (re) territorialization. We explore the cases of the indigenous community Cofán Dureno in the Ecuadorian Amazon and the parish Victoria del Portete in the southern highlands. The last section discusses the new responses of local-global alliances to respond to such capitalist expansion in new territories, by means of supporting the enactment of the Rights of Nature in the Ecuadorian Constitution. This ambiguous instrument brings the multiple meanings of nature underlying territorial conflicts into political discussion. The conclusion presents how Rights of Nature are a product of the interaction among actors of diverse geographical scales and cultural backgrounds. It is precisely in its multi-scalar reach and intercultural interaction where the potential of these rights can be found. <![CDATA[Proposal of chinese investments in mapuche territory: resistances to metallic mining in Loncopué]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-10432019000300315&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: La existencia de conflictos socioambientales en Argentina ha ganado creciente visibilidad en la opinión pública y en los medios de comunicación. Aquellos conflictos suscitados por la potencial instalación de proyectos mineros a gran escala, principalmente metalíferos, se destacan por su cantidad y productividad. Este artículo pretende avanzar en la caracterización de estos procesos conflictivos, a partir del análisis de uno de los últimos conflictos generados en Argentina, en la localidad de Loncopué, provincia de Neuquén, donde una empresa de capitales chinos intentó llevar adelante una exploración minera en territorio mapuche. A través de un trabajo etnográfico con las comunidades afectadas por el conflicto, la investigación tiene como objetivo central dar cuenta de la heterogénea trama de relaciones que dieron lugar al rechazo al proyecto minero, que se materializó en la realización de un referéndum (consulta popular). Se busca también, en menor proporción, indagar en las estrategias que las empresas chinas despliegan en el territorio para llevar adelante sus inversiones. La investigación demuestra que estos conflictos empujan cambios sociales en pequeñas comunidades que impactan en la institucionalidad en materia ambiental y de derechos de las comunidades indígenas.<hr/>Abstract: The existence of socio-environmental conflicts in Argentina has gained increasing visibility in public opinion and in the media. Those conflicts caused by the potential installation of large-scale mining projects, mainly metalliferous, stand out for their quantity and productivity. This paper is expected to advance in the characterization of these conflictive processes, based on the analysis of one of the last conflicts generated in Argentina, in the Loncopué locality, Neuquén province, where a Chinese company tried to carry out a mining exploration in Mapuche’s territory. Through an ethnographic work with the communities affected by the conflict, the research has how central objective to give account of the heterogeneous network of relationships that gave rise to the mining project rejection, which was materialized in the realization of a “referéndum” (popular consultation). In less proportion, it also seeks to investigate the strategies that Chinese companies deploy in the territory to carry out their investments. This work shows that these conflicts push social changes in small communities. These changes impact on the environmental institutionality and indigenous communities rights. <![CDATA[Land, labor and toxics: on the production of banana lands in the southern coast of Ecuador]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-10432019000300341&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El banano es la fruta más comercializada a nivel mundial. Sin embargo, no todas las personas se benefician por igual de su producción y consumo. Este artículo analiza los costos políticos, sociales y ambientales del cultivo de banano para la exportación a través de una reconstrucción histórica y etnográfica de la producción de un territorio bananero en la región de la costa sur del Ecuador. El análisis se centra en las prácticas de diversos actores -estatales, empresariales y populares- enfrentados a la expansión del monocultivo, la pérdida de la biodiversidad de los ecosistemas tropicales y la incorporación de la población rural al sistema de relaciones de producción capitalistas. Prestando particular atención a la co-constitución de la sociedad y la naturaleza y al testimonio de quienes viven y trabajan en el territorio bananero, este artículo busca aportar a una mayor comprensión de las lógicas y prácticas extractivistas promovidas por la territorialización de los intereses del Estado y el capital en el mundo rural a través de las distintas etapas históricas de su expansión.<hr/>Abstract: Bananas are among the world’s most traded fruit. Yet not everyone benefits equally from the fruit’s production and consumption. This article analyzes the political, social and environmental costs of export monoculture through a historical and ethnographic reconstruction of the production of banana lands in Ecuador’s southern coastal region. This analysis centers around the practices of diverse state, business and popular actors confronted with the expansion of large scale plantations, the loss of tropical biodiversity and the incorporation of rural populations into capitalist relations of production. Drawing attention to the co-constitution of society and nature and the testimonies of those living and working in this region, this article seeks to contribute to a greater understanding of the extractivist logics and practices promoted by the territorialization of both state and capital interests in rural worlds throughout the diverse historical stages of their expansion. <![CDATA[Big words, small farmers: exploring academic overflows and ‘surplus water’ in Motupe, Peru]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-10432019000300365&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: En la costa norte del Perú el cultivo de mango de exportación se encuentra en manos de pequeños agricultores, muchos de los cuales cultivan en tierras comunales sin licencias de agua o aprobación oficial para sembrar cultivos perennes. En este artículo presento el caso de los pequeños agricultores del valle de Motupe, conocidos también como los excedentes de agua, ya que solo tienen acceso a irrigar sus campos en tiempo de abundancia o exceso de agua. Aunque estos pequeños agricultores se consideran desplazados por la agroexportación moderna, ellos y sus plantaciones de mango han logrado echar raíces en un clima desértico y sector mercantil desfavorable, desafiando no solamente dichas condiciones para hacer agricultura, sino también, el cómo escribir sobre ellos y sus realidades de agua. Es en este último punto donde se concentra el principal aporte del presente trabajo. Inspirado en la Teoría del Actor Red, el artículo presenta alternativas o vías de desborde para situar las ontologías parciales que emergen del caso de estudio como punto de interferencia para conversar o intercambiar con las grandes narrativas y sus aspiraciones holísticas, sin necesidad de sumar a ellas.<hr/>Abstract: In the Motupe valley on the north coast of Peru, the cultivation of mango for export is in the hands of smallholders, many of whom cultivate on communal lands without water rights or official approval to grow perennial crops. In this article I present the case of the smallholders, known as excedentes de agua, who only have access to irrigate in time of abundance or excess water. Although these small farmers are considered displaced by modern agro-export, they and their mango plantations have managed to put down roots in a desert climate and adverse market sector. They challenge in this way, not only such conditions for doing agriculture, but also how to write about them and their water realities. It is this last point that constitutes the main contribution of this work. Inspired by actor-network theory, this article presents alternative ways to situate the partial ontologies that emerge from the case study as a point of interference - to converse or interchange with the grand narratives and their holistic aspirations, without having to add to them. <![CDATA[“Chilote tipo salmón”. The relationship between nature commodification and identity production processes. The case of the salmon industry in Los Lagos Region, Chile]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-10432019000300383&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El caso de la instalación de la industria salmonera en la región de Los Lagos nos permite revisar la relación entre comoditización territorial e identidad. En este trabajo identificamos los procesos a través de los que la materialidad del salmón pudo alterar o gatillar transformaciones en la identidad local. A partir de una revisión y discusión de la literatura sobre neoliberalismo como formas de producción de ciudadanía y subjetividad, con especial énfasis en aquella que ha explorado el caso latinoamericano, pero también la literatura de la ecología política sobre comoditización de la naturaleza respondemos: ¿Qué respuestas se han generado entre los actores locales a los efectos que la llegada y producción del commodity salmón ha tenido sobre sus identidades? Para argumentar desde la ecología política y enfoques afines, la tesis que la comoditización de la naturaleza y el territorio no solo implica el control o coproducción del medio ambiente, sino que también está entretejida con los procesos de formación de identidad y ciudadanía. En otros términos, a través de la gestión y control de la naturaleza y el territorio se articulan determinadas formas de identidades que, a su vez, influyen en dicha gestión.<hr/>Abstract: This paper uses the case of the installation of the salmon industry in the Los Lagos region, to review the relationship between territorial commoditization and identity. In this work we identify the processes through which the materiality of the salmon could alter or trigger transformations in the local identity. From a review and discussion of the literature on neoliberalism as forms of production of citizenship and subjectivity, with special emphasis on that exploring the Latin American case, but also the literature from political ecology on commoditization of nature, we answer the following question: what strategies have been generated among local actors for facing effect on their identities of the arrival and production of the salmon commodity? We argue from political ecology and related approaches, the thesis that the commoditization of nature and territory not only implies the control or co-production of the environment but is also interwoven with processes of identity and citizenship formation. In other words, certain forms of identities are articulated through the management and control of nature and territory, which in turn influence said management.