Scielo RSS <![CDATA[Alpha (Osorno)]]> https://scielo.conicyt.cl/rss.php?pid=0718-220120170002&lang=es vol. num. 45 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> https://scielo.conicyt.cl/img/en/fbpelogp.gif https://scielo.conicyt.cl <![CDATA[PRESENTACIÓN]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012017000200005&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[EL EXTRAVÍO DE REALIDAD BASADO EN EL DESFALLECIMIENTO DE LOS SÍMBOLOS]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012017000200009&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: Este trabajo pretende analizar la pérdida del símbolo en la actualidad dialogando con las bases de la hermenéutica y de la filosofía de la cultura. Seguidamente, expondrá el paso del sentido ontológico al pragmático del símbolo. Finalmente, propondrá una vía para su recuperación, centrándose en la figura de la palabra y en la necesidad de rescatar su verdad diciente y aletheica, esto es, (1) defendiendo que la verdad es más que “adequatio” entre la cosa (res) y el intelecto y (2) recuperando las fuentes sagradas del ente y de la palabra.<hr/>Abstract: This paper aims to analyze the loss of the symbol today, by means of a dialogue on the foundations of hermeneutics and philosophy of culture. Then, it will expose the transfer from an ontological to a pragmatic sense of symbol. Finally, it will propose a path to recuperation, by focusing on the figure of the word and the need to rescue its aletheica, that is, (1) by defending that the truth is more than ‘adequatio’ between the thing (res ) and intellect and (2) by recovering the sacred sources of body and word. <![CDATA[LECTURAS KANTIANAS DE DELEUZE]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012017000200031&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: En este trabajo nos gustaría aproximarnos a uno de los planteamientos deleuzeanos a propósito de Kant, este es, el que busca dar cuenta de la génesis de lo trascendental. Para esto nos enfocaremos en el asunto del “ser de lo sensible” y luego lo relacionaremos a la génesis de las facultades. Y para ello propondremos una suerte de diálogo entre ciertos pasajes de Diferencia y repetición y el texto La idea de génesis en la estética kantiana, Finalmente, considerando el problema genético que nos ha guiado, buscaremos en la pregunta por las artes en Kant, leído por Deleuze, un atisbo de lo que significaría pensar lo sensible.<hr/>Abstract: In this work we propose an elaboration of one of the lectures of Kant by Deleuze. Specifically, we consider the one that investigates the genesis of the trascendental. For that, we focus on the issue of the “being of the sensible”, and then relate it with the problem of genesis of the faculties. And for this, we expose a dialogue between some passages of Difference and repetition and the text The Idea of Genesis in Kant's Esthetics. Finally, we search in the question about arts in Kant, read by Deleuze, a hint of what would mean to think on the sensible. <![CDATA[FIGURAS DE LA CRÍTICA EN WALTER BENJAMIN: DEL ROMANTICISMO ALEMÁN A CHARLES BAUDELAIRE]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012017000200047&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: En el presente artículo buscaremos analizar los diversos tratamientos que Walter Benjamin ha realizado a lo largo de su obra acerca de la crítica como temática eminentemente filosófica. Para ello abordaremos, en primer lugar, su acercamiento a la poesía del Romanticismo alemán, luego a la poesía barroca y, finalmente, a la obra de Baudelaire con el objetivo de justificar que una comprensión acabada de la crítica implica necesariamente para el filósofo alemán recuperar la actualización como clave de lectura de la historia. En efecto, si actualizar presupone para Benjamin la asunción de la no coincidencia del tiempo consigo mismo, esto es, la supervivencia del pasado en el presente y el potencial significante de sus emergencias, buscaremos mostrar cómo la noción de crítica benjaminiana descansa en ese diferencial temporal y encuentra allí su fuente de sentido.<hr/>Abstract: In this article we intend to analyze the different considerations that Walter Benjamin carried out in his work on the problem of critique as an eminently philosophical subject. To do this, we will address, first, his approach to German romantic poetry, then baroque poetry and, finally, Baudelaire’s work, in order to explain how a full comprehension of critique means, for the German philosopher, to recover the idea of “actualization” as a key for reading History. In fact, if the actualization presupposes, for Benjamin, the assumption of the non-coincidence of time with itself, that is, the survival of the past within the present and its potentiality to signify, we try to show how Benjamin’s notion of criticism rests on that temporal difference and finds there its source of meaning. <![CDATA[LA DIMENSIÓN ARGUMENTATIVA DE LOS TÓPICOS LITERARIOS: EL CASO DE LOS PERSONAJES-TIPO EN LA COMEDIA DE ARISTÓFANES]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012017000200059&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: La noción de tópos, concebido como un principio compartido por una comunidad, desempeña una función central en los tratados de retórica desde la Antigüedad grecolatina. Este concepto también resulta relevante, creemos, en el discurso literario y permite trazar relaciones entre literatura y retórica. Si bien la literatura comparada le asigna autonomía al término y tiende a disociarlo de su función persuasiva, entendemos que los tópicos desempeñan en la comedia antigua una función compleja: operan como motivos literarios, pero también adoptan a la vez una finalidad argumentativa. La comedia de Aristófanes, en particular, propugna ciertas ideas políticas, empleando varios tópicos, ya sea bajo la forma de enunciados o de personajes-tipo. Los tópicos se utilizan, entonces, tanto en la oratoria como en la comedia con fines persuasivos.<hr/>Abstract: The notion of tópos, conceived as a principle shared by a community, has a central place in the treatises of rhetoric from Greco-Roman antiquity. This concept is also relevant, we believe, in literary discourse and it allows to establish a connections between literature and rhetoric. While comparative literature tends to disassociate this notion from its persuasive function, we understand that the tópoi have a complex function in ancient comedy: the tópoi are literary motifs, but also adopt an argumentative purpose. Aristophanes' comedy, in particular, advocates certain political ideas, using a series of tópoi, either in the form of statements or character types. The tópoi are then used in both oratory and comedy with persuasive purposes. <![CDATA[LA MITOLOGÍA GRECORROMANA EN EL DISCURSO NARRATIVO DE LAS CRÓNICAS UNIVERSALES MEDIEVALES]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012017000200077&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: Para reconstruir el pasado de Europa, los cronistas medievales debieron recurrir a un cúmulo de textos narrativos de origen griego y romano, atiborrados de elementos de carácter mitológico, dioses y héroes. En el presente artículo exponemos el proceso de evemerismo empleado por esos clérigos cristianos para depurar doctrinalmente la historia antigua. El análisis de las crónicas universales redactadas en el siglo XII muestra la construcción de un discurso narrativo basado en un rico lenguaje compuesto de sustantivos (fabula, mendacium), adjetivos (fabulosus, fictus, ridiculus, mendax) y sus derivados adverbiales, tendiente a desacreditar la veracidad de la mitología clásica.<hr/>Abstract: In order to reconstruct Europe’s past, the medieval chroniclers had to resort to a series of narrative texts of Greek and Roman origin, which were full of mythological elements, gods and heroes. In this paper we present the process of euhemerism used by these Christian clerics to doctrinally purify ancient history. The analysis of the universal chronicles written in the XII century reveals the construction of a narrative discourse based upon a rich language composed of nouns (fabula, mendacium), adjectives (fabulosus, fictus, ridiculus, mendax) and adverbs, with the purpose of discrediting the veracity of classical mythology. <![CDATA[EL RENACIMIENTO DEL HUMANISMO EN LAS CIBERCULTURAS: UNA APROXIMACIÓN DESDE EL ARTE]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012017000200091&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: Presentamos una recuperación del espíritu humanista en la corriente estética del arte de medios (media art) de las ciberculturas. Para mostrar el giro cultural hacia el neorrenacimiento, hacemos un recorrido por los conceptos que fundan el humanismo clásico y que aproximan el arte contemporáneo a la racionalidad tecnológica y mediática. Este artículo revisa el encuentro del hombre consigo mismo, las subjetividades del arte y la expresión en el paradigma de las nuevas tecnologías, la ciencia y la creatividad, así como la renovación de una emergente epistemología visual que desplaza la concepción moderna de obra de arte, de la figura del artista y del lugar del espectador.<hr/>Abstract: We present a recovery of the humanistic spirit in the current aesthetics of the media art in the cybercultures. To show the cultural shift towards Neo-Renaissance, we tour the concepts underlying the classical humanism and contemporary art closer to technologic and mediatic rationality. This article reviews the meeting of man with himself, the subjectivities of the Art and the expression in the paradigm of new technologies, science and creativity, as well as the renewal of an emerging visual epistemology that moves the modern concept of the work of art, the figure of the artist and the place of the viewer. <![CDATA[VOCES DEL BOSQUE: ENTREVERO DE SERES HUMANOS Y ÁRBOLES EN LA EMERGENCIA DE UNA NUEVA COMUNIDAD MORAL EN LA CORDILLERA DEL SUR DE CHILE]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012017000200105&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: Las cambiantes relaciones entre seres humanos y árboles en los relatos de los habitantes cordilleranos del sur de Chile invitan a revisar los límites de la comunidad moral para incluir en ella a los seres con que se convive y de los que se depende. La presencia de prácticas mapuches cordilleranas de largo aliento junto con las transformaciones experimentadas por las poblaciones madereras y los relatos de las personas que explotaron los árboles nativos se encarnan en conversaciones que invitan a reformular el vínculo con la naturaleza, tomando como referencia la pluralidad de experiencias locales. Estas voces cordilleranas convergen con aquellas orientaciones filosóficas que reconocen al ser humano como parte y no como centro de un entramado vital de mayores y más complejas dimensiones, a la vez que, en un sentido práctico, con la urgencia de generar respuestas que resguarden la naturaleza y que garanticen la inclusión social y la convivencia intercultural.<hr/>Abstract: The changing relations between human and trees open opportunities in the narratives of the south Andean residents to expand the moral duties towards those beings upon whom humans depend and with whom they live. The existence of long lasting Mapuche cultural practices in the mountainous areas along with the transformations of timber towns and the narratives of people who exploited the native trees in those territories prompt a reshaping of the link with nature by means of the creation of moral duties based upon the diversity of local experiences. Such an alternative coincides with those philosophical orientations that recognize humans as part and not as the center of a vital patchwork. At the same time, it relates to the need of alternatives to preserve nature while guaranteeing social inclusion and intercultural coexistence. <![CDATA[LA REBELIÓN IMPERSONAL. EL SÍSIFO DE BLANCHOT Y LA EROSIÓN DEL <em>HOMBRE ABSURDO</em>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012017000200127&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: A mediados del siglo XX, Blanchot elabora una crítica minuciosa de algunos tópicos de Camus. Su interés, sobre todo, se centra en la renovación camusiana del cogito sintetizada en la fórmula Me rebelo, luego somos. Para Blanchot, el hombre desgraciado (que constituye el punto de partida del planteo del “hombre absurdo” en Camus) ha perdido el poder de decir “Yo” y, por ello, es una figura de lo impersonal que no puede ser reconducida a la persona. Sin embargo, esto no implica la renuncia a la insumisión: Blanchot recupera la figura de Sísifo para mostrar que hay una rebeldía de lo impersonal que excede al hombre, marcando así el camino a la “resistencia de lo neutro” que sería reivindicada por la filosofía francesa e italiana del siglo XXI.<hr/>Abstract: In the mid-20th century, Blanchot developed a thorough critique of some of Camus’ topics. His interest mainly focused on the renewal of the camusian cogito synthesized in the formula “I rebel, therefore we are.” For Blanchot, the hapless man (which constitutes the starting point for Camus’ “absurd man”) has lost the power to say “I” and is thus a figure of the impersonal that cannot be redirected to the person. Nevertheless, this does not entail a waiver of rebelliousness: Blanchot recovered the figure of Sisyphus to show that there is a rebellion of the impersonal that exceeds man, indicating the way to the “resistance of the neutral” to be claimed by French and Italian philosophy of the 21st century. <![CDATA[ALAIN ROBBE-GRILLET Y SU CRECIENTE PARODIZACIÓN DEL GÉNERO POLICIAL]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012017000200139&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: Luego de entregar algunos breves antecedentes biobibliográficos del autor francés Alain Robbe-Grillet, se analiza con profundidad los principios esenciales de la poética de la “Nueva Novela” francesa, ante todo las rupturas del tiempo y espacio convencional, para estudiar su presencia en sus primeras dos novelas, Las gomas y El mirón, que llevan aún ciertos rasgos policiales. Este análisis literario revela su carácter híbrido y posmoderno y una creciente parodización del género policial.<hr/>Abstract: The paper provides a brief bio-bibliographical background of the French author Alain Robbe-Grillet and analyses in depth the basic principles of the ‘New French Novel’. It accounts for its conventional time and space breach and looks into its presence in his first two novels; The erasers and Jealousy, which still bear some traces of the detective fiction. This literary analysis exposes their hybrid and postmodern character and the growing parody being made of the police genre. <![CDATA[GUERRA CIVIL ESPAÑOLA Y CONDICIÓN DE LA MUJER EN LA NOVELA CATALANA: <em>PEDRA DE TARTERA</em> , DE MARIA BARBAL]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012017000200157&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: Diez años después de la muerte de Franco, la escritora catalana Maria Barbal publicó Pedra de tartera (1985), una novela sobre la trayectoria vital de una campesina del Pirineo marcada por la Guerra Civil española. El objetivo de este artículo es demostrar que el éxito local e internacional de la obra reside en la capacidad de la voz narrativa por rememorar el pasado desde el posicionamiento ético en contra de los seculares poderes patriarcales y el compromiso con la denuncia de la condición de la mujer. La obra de Barbal ha merecido una atención académica poco significativa, que además no ha profundizado en su dimensión de relato de guerra. Con el fin de situar Pedra de tartera en el corpus de narrativas de la memoria que abordan la Guerra Civil, proponemos una exégesis que pone el foco en el reconocimiento de la violencia patriarcal, bélica y postbélica que sufre la protagonista.<hr/>Abstract: Ten years after Franco’s death, the Catalan writer Maria Barbal published Stone in a Landslide (1985), a novel about the life story of a peasant woman of the Pyrenees marked by the Spanish Civil War. The aim of this paper is to prove that local and international success of the work lies in the ability of the narrative voice to remember the past from the ethical stance against the secular patriarchal powers and commitment to denouncing the woman’s condition. The work of Barbal still has not had the academic attention that it deserves, especially as a war narrative. In order to place Stone in a Landslide in the corpus of the narrative of memory addressing Civil War, we propose an exegesis that places the focus on the recognition of patriarchal, war and postwar violence suffered by the protagonist. <![CDATA[ÉTICA/ESTÉTICA EN <em>FANTOMAS CONTRA LOS VAMPIROS MULTINACIONALES</em> DE JULIO CORTÁZAR: UNA RELACIÓN SUPLEMENTARIA]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012017000200171&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: El trabajo se centra en la lectura de Fantomas contra los vampiros multinacionales, obra de Julio Cortázar de gran complejidad, un híbrido que hasta el momento ha sido poco difundido. La obra presenta la problemática entre compromiso ético y compromiso estético, ya que se centra en la asistencia y participación de Julio Cortázar en las sesiones del Tribunal Russell y las violaciones a los derechos humanos en países latinoamericanos. La propuesta de lectura es la de considerar la relación de lo ético y lo estético desde el concepto derridiano de suplemento. Es decir, lo ético no sería un elemento marginal, tampoco habría una jerarquización entre ambos. El suplemento implica un nuevo modo de pensar toda relación binominal.<hr/>Abstract: This work focuses on the interpretation of Fantomas contra los vampiros multinacionales,a narrative of great complexity by Julio Cortázar, a hybrid that is not so well-known. The novel presents the problematic between ethical commitment and aesthetical commitment, since it is focused on the assistance and participation of Cortázar on the Russel Tribunal sessions and human rights violations in Latin American countries. The proposal for interpretation is to consider the relationship between the ethical and the aesthetical in light of the derridian concept of supplement. In other words, the ethical is not a marginal element, and there are no hierarchical differences between both. The supplement implies a new way of thinking about all binomial relationships. <![CDATA[LAS DEVELACIONES GENEALÓGICAS EN ROBERTO BOLAÑO]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012017000200185&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: El ensayo analiza la articulación genealógica de la literatura, la locura y la violencia presente en La literatura nazi en América y 2666 de Roberto Bolaño (2010a y 2010b), con el objetivo de entender cómo estas problemáticas recurrentes en su obra son reelaboradas mediante la mimesis literaria. Asimismo, esta dimensión evidencia la actuación de una consciencia narrativa que utiliza la articulación genealógica como un modo crítico de aproximación a la realidad. En consecuencia, ambas novelas manifiestan una visión de mundo que constata, mediante la genealogía, los indicios que explicarían los procesos históricos del fenómeno global de la violencia.<hr/>Abstract: The essay analyzes the genealogical articulation of literature, madness and violence present in La literatura nazi en América and 2666 by Roberto Bolaño, with the aim to understand how these recurring problems in his work are reworked by literary mimesis. Also, this dimension shows the performance of a narrative consciousness that uses the genealogical articulation as a critical way of approaching reality. Consequently, both novels show a worldview that finds by genealogy signs that explain the historical processes of the global phenomenon of violence. <![CDATA[FIESTA DE DIFUNTOS EN <em>CASABLANCA LA BELLA</em> DE FERNANDO VALLEJO]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012017000200201&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: Casablanca la bella (2013) de Fernando Vallejo continúa el diálogo que el narrador sostiene con la muerte en sus textos anteriores. La novela evidencia y despliega las obsesiones del autor a partir de la compra y restauración de Casablanca, antigua casa ubicada en el barrio Laureles, Medellín, y cifra de un antiguo esplendor, ahora devastado y vencido por el paso del tiempo. La refacción de la casona constituye una empresa utópica que, aunque condenada al fracaso, trasciende el plano arquitectónico y alcanza alturas revolucionarias, políticas, en el delirio narrativo. La entronización del Corazón de Jesús cuando la casa es inaugurada se erige como la posibilidad de reunir a las presencias amadas en una fiesta heterotópica y soñar con ganarle la batalla no solo a Colombia, la mala patria, sino fundamentalmente a la destrucción y a la muerte. Así, la escritura deviene funeraria, poblada de los vestigios y de la irreductible presencia de los otros, los muertos y los animales, quienes encuentran un espacio hospitalario en el recuerdo y la memoria.<hr/>Abstract: Casablanca la bella (2013), the latest novel by Fernando Vallejo, is a continuation of the dialogue the writer has with Death in earlier works. The novel shows and displays the writer’s obsession from the moment he buys Casablanca, an old house in the Laureles neighbourhood, Medellin, and begins its restoration. The refurbishment of the large house, a symbol of long gone and devastated splendour, becomes a utopian enterprise that, though doomed to fail, transcends the architectural scope and reaches revolutionary, political, heights in the narrative delusion. The enthronement of the Sacred Heart when the house is reopened rises as the possibility to reunite the ghosts of loved ones in a heterotopic party and to dream of winning the battle not only over Colombia, the bad mother country, but most importantly over destruction and death. Thus, the writing becomes funerary, inhabited by remnants and the insurmountable presence of the others, the dead and the animals, who find a welcoming place in remembrance and memory. <![CDATA[<em>THE TRANSLATRESS IN HER OWN PERSON SPEAKS</em>: ESTUDIO DE LAS TRADUCCIONES DE APHRA BEHN A PARTIR DE LA TIPOLOGÍA DE DRYDEN]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012017000200217&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: Este trabajo investiga las traducciones realizadas por Aphra Behn a partir de la clasificación tripartita que estableció John Dryden entre metáfrasis, paráfrasis e imitación. Behn cultiva la metáfrasis principalmente en sus traducciones de La Rochefoucauld, la paráfrasis en las versiones de Cowley o Tallemant, entre otros; mientras que aplica la imitación a las Fábulas de Esopo. Se constata que Behn rompe con la tradición de traducir principalmente a los autores clásicos, ensanchando los cauces de entrada de literatura moderna en Inglaterra y ampliando las posibilidades de la traducción literaria. Analizando unas muestras, se infiere la manipulación del texto original que la autora realiza en ocasiones, en consonancia con su ideario creativo, generando un texto meta provisto de nuevas resonancias de género y políticas contextualizadas en su época. Asimismo, se deduce que la escritora profesional de la Restauración cultiva la traducción movida, entre otros motivos, por los gustos del naciente mercado literario en cuanto a las novedades del país galo y, por tanto, motivada por un afán comercial.<hr/>Abstract: This paper examines the translations by Aphra Behn based on the tripartite classification that John Dryden established between metaphrase, paraphrase and imitation. Behn employs mainly metaphrase in her translations of La Rochefoucault; paraphrase in her versions of Cowley and Tallemant, among others; while applying the imitation to Aesop's Fables. It is found that Behn breaks with the tradition of translating principally classical authors, broadening channels for the entrance of modern literature into England and expanding the possibilities of literary translation. Analyzing the samples, the author's occasional manipulation of the original text is identified, consonant with her creative ideas and generating a metatext featuring new political and gender resonances contextualized in her era. It is also concluded that the professional writer of the Restoration employs translation spurred by the tastes of the burgeoning literary market, among other factors, shaped by recent developments in France and, as such, motivated by commercial interests. <![CDATA[COMPETENCIA COMUNICATIVA INTERCULTURAL: FORMACIÓN DE PROFESORES EN EL CONTEXTO POSCOLONIAL CHILENO]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012017000200235&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: Este ensayo analiza los desafíos que plantea el desarrollo de la competencia comunicativa intercultural (CCI) en el marco de la formación de profesores en el contexto poscolonial chileno. A partir de una revisión de antecedentes bibliográficos se reconoce que la preparación de los nuevos educadores (indígenas y no indígenas) no ha logrado implementar de manera transversal el enfoque educativo intercultural. Esto ha permitido conservar la hegemonía de la monoculturalidad eurocéntrica, generando que los profesores en formación mantengan una comprensión insuficiente de las culturas presentes en la sala de clases. Con el propósito de aportar a la discusión crítica, se reflexiona acerca de las posibilidades que entrega la CCI en la búsqueda de nuevas formas de conocer y comunicar que confronten la educación monocultural, para avanzar en la construcción de procesos educativos interculturales, ya sea en territorios indígenas o en los nuevos contextos que surgen por la inmigración.<hr/>Abstract: This paper explores the challenges posed by the development of intercultural communicative competence (ICC) in relation to teacher training in the postcolonial Chilean context. Through a review of bibliographic sources it is recognized that the preparation of new teachers (indigenous and non-indigenous) has failed to transversely implement an intercultural educational approach. This has allowed Chile to keep the hegemony of eurocentric monoculturality, resulting in these teachers’ insufficient understanding of the cultures present in the classroom. In order to contribute to this critical discussion in the field, this paper reflects on the possibilities that ICC provides when seeking new ways of knowing and of communicating that confront monocultural education and develop intercultural educational processes, either in indigenous territories or in the new immigration contexts. <![CDATA[MÁS ALLÁ DEL ESTADO DE VIDA DE LAS LENGUAS… ELEMENTOS PARA EL DIAGNÓSTICO SOCIOLINGÜÍSTICO DE LA DINÁMICA INTERACTIVA DEL CONTACTO <em>MAPUZUGUN</em> /CASTELLANO]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012017000200255&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: En este artículo se presentan diversas nociones útiles para explicar las relaciones de complementariedad y antagonismo que ocurren entre lenguas que comparten un espacio geosociocultural determinado. Dicha relación dinámica es reconocida con el nombre de interacción lingüística o interactividad lingüística. Se reflexiona acerca de los procesos dinámicos generados entre el mapuzugun y el castellano y se discuten las descripciones sociolingüísticas realizadas en torno a la lengua mapuche. Se observa que en ellas hay un énfasis en los estados de las lenguas, en las relaciones asimétricas existentes y en los productos finales de esas relaciones, lo que se entiende como una visión generalizada de la situación. Ante esta generalización, se propone la revisión in situ de la interacción lingüística entre el castellano y el mapuzugun y la generación de diagnósticos territoriales que den cuenta de los procesos interactivos, dinámicos, históricos, dialécticos e identitarios, que tienen el mapuzugun y el castellano en las comunidades.<hr/>Abstract: In this paper we discuss some useful concepts to explain the opposing and complementary relationship between languages that share a specific geosociocultural context. This dynamic relationship is known as linguistic and social interactions. This paper discuss the dynamic processes arising between the mapuzugun and Spanish language, and it also explores some sociolinguistic descriptions about the Mapuche language which are mostly narrow and focus on the asymmetric relationship between languages and the results of these relationships. In this context we propose a new in situ revision of the linguistic interaction to generate territorial diagnostics that consider interactive processes, dynamic and historical, dialectical and identitary concerns that both Spanish and Mapuzugun have in the communities. <![CDATA[<strong>REANÁLISIS DE ASPECTOS CONTROVERSIALES DE LA FONOLOGÍA DEL</strong> <strong><em>CHEDUNGUN</em></strong> <strong>HABLADO EN ALTO BIOBÍO: EL ESTATUS FONÉTICO-FONOLÓGICO DE LAS INTERDENTALES</strong><p> <fig id="ch1"> <graphic xlink:href="0718-2201-alpha-45-00273-gch1.jpg" /></fig></p>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012017000200273&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: Este artículo tiene como foco de estudio la fonología segmental del mapudungun, en general, y el estatus de los fonos interdentales /en el chedungun hablado en Alto Biobío, en particular. Se elicitó una lista léxica adaptada de Croese (1980), 30 colaboradores adultos, bilingües de chedungun y español, pertenecientes a 10 localidades pehuenches de esta comuna (3 colaboradores de cada una). Mediante evidencia cuantitativa, visual, palatográfica y de contraste en ambiente análogo, se concluye que dichos fonos tienen estatus fonémico en la zona señalada.<hr/>Abstract: This article focuses on the Mapudungún segmental phonology in general, and the status of the interdental phones / from the Chedungun spoken in Alto Biobío in particular. An adapted lexicon list by Croese (1980) was elicited from 30 adult bilingual assistants (Chedungun and Spanish speakers), belonging to 10 towns of this community (three from each one). Through the quantitative, visual, palatographic and analog environment contrast we concluded that those phones have phonemic status in the mentioned area. <![CDATA[DICIENDO LAS VERDADES AL PODER: EL/LA INTELECTUAL Y SUS DILEMAS EN EL ENFOQUE CRÍTICO DE EDWARD SAID]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012017000200291&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: El presente trabajo intenta analizar los elementos críticos a la base de aquella suerte de prescripción que Edward Said formulara a los intelectuales bajo la célebre consigna de “decir las verdades al poder”, esto es, de interpelar públicamente al poder -político, económico, religioso, militar- frente a toda evidencia de injusticia, inconsistencia o turbia manipulación en su operar. En tanto tal, y a partir de nuestra lectura de Said, delimitamos cinco dilemas que el intelectual ha de resolver, en tanto requisitos para decir las verdades al poder: orientación intramundana versus extramundana, rol profético versus sacerdotal, libertad universalista versus organicidad, racionalidad sustantiva versus instrumental y arrojo versus temor. Se comentan las implicaciones de estos dilemas a la luz de los desafíos y oportunidades que las sociedades contemporáneas -en particular, las latinoamericanas- presentan para el rol del intelectual.<hr/>Abstract: This work analyzes the critical foundations of that quasi-rule posed by Edward Said to intellectuals through the famous motto “speaking truth to power”, that is, of publicly interpellating to power -political, economic, religious, military- whenever its exercise may involve injustice, inconsistency or underhanded manipulation. So, according to our interpretation of Said’s work, we identify five dilemmas the intellectual should resolve in order to be able to speak truth to power: a worldliness orientation versus an otherworldliness one, a prophetic role versus a priestly one, universalist freedom versus organic compromise, a substantive rationality versus an instrumental one, and courage versus fear. Involvements of these dilemmas are discussed according to the challenges and opportunities posed by current societies -in particular, the Latin American ones- to the intellectual’s role. <![CDATA[PABLO NERUDA Y LA SOLIDARIDAD ARTÍSTICA]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012017000200309&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: El presente trabajo intenta analizar los elementos críticos a la base de aquella suerte de prescripción que Edward Said formulara a los intelectuales bajo la célebre consigna de “decir las verdades al poder”, esto es, de interpelar públicamente al poder -político, económico, religioso, militar- frente a toda evidencia de injusticia, inconsistencia o turbia manipulación en su operar. En tanto tal, y a partir de nuestra lectura de Said, delimitamos cinco dilemas que el intelectual ha de resolver, en tanto requisitos para decir las verdades al poder: orientación intramundana versus extramundana, rol profético versus sacerdotal, libertad universalista versus organicidad, racionalidad sustantiva versus instrumental y arrojo versus temor. Se comentan las implicaciones de estos dilemas a la luz de los desafíos y oportunidades que las sociedades contemporáneas -en particular, las latinoamericanas- presentan para el rol del intelectual.<hr/>Abstract: This work analyzes the critical foundations of that quasi-rule posed by Edward Said to intellectuals through the famous motto “speaking truth to power”, that is, of publicly interpellating to power -political, economic, religious, military- whenever its exercise may involve injustice, inconsistency or underhanded manipulation. So, according to our interpretation of Said’s work, we identify five dilemmas the intellectual should resolve in order to be able to speak truth to power: a worldliness orientation versus an otherworldliness one, a prophetic role versus a priestly one, universalist freedom versus organic compromise, a substantive rationality versus an instrumental one, and courage versus fear. Involvements of these dilemmas are discussed according to the challenges and opportunities posed by current societies -in particular, the Latin American ones- to the intellectual’s role. <![CDATA[DEGLUTIENDO CENTROS Y PERIFERIAS: LA ALTERNATIVA ANTROPOFÁGICA]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012017000200321&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: El presente trabajo intenta analizar los elementos críticos a la base de aquella suerte de prescripción que Edward Said formulara a los intelectuales bajo la célebre consigna de “decir las verdades al poder”, esto es, de interpelar públicamente al poder -político, económico, religioso, militar- frente a toda evidencia de injusticia, inconsistencia o turbia manipulación en su operar. En tanto tal, y a partir de nuestra lectura de Said, delimitamos cinco dilemas que el intelectual ha de resolver, en tanto requisitos para decir las verdades al poder: orientación intramundana versus extramundana, rol profético versus sacerdotal, libertad universalista versus organicidad, racionalidad sustantiva versus instrumental y arrojo versus temor. Se comentan las implicaciones de estos dilemas a la luz de los desafíos y oportunidades que las sociedades contemporáneas -en particular, las latinoamericanas- presentan para el rol del intelectual.<hr/>Abstract: This work analyzes the critical foundations of that quasi-rule posed by Edward Said to intellectuals through the famous motto “speaking truth to power”, that is, of publicly interpellating to power -political, economic, religious, military- whenever its exercise may involve injustice, inconsistency or underhanded manipulation. So, according to our interpretation of Said’s work, we identify five dilemmas the intellectual should resolve in order to be able to speak truth to power: a worldliness orientation versus an otherworldliness one, a prophetic role versus a priestly one, universalist freedom versus organic compromise, a substantive rationality versus an instrumental one, and courage versus fear. Involvements of these dilemmas are discussed according to the challenges and opportunities posed by current societies -in particular, the Latin American ones- to the intellectual’s role. <![CDATA[ALCANCES METODOLÓGICOS PARA EL ESTUDIO DEL MUNDO DE LA VIDA DIARIA, DESDE LA PROPUESTA DE ALFRED SCHÜTZ]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012017000200333&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: El presente trabajo intenta analizar los elementos críticos a la base de aquella suerte de prescripción que Edward Said formulara a los intelectuales bajo la célebre consigna de “decir las verdades al poder”, esto es, de interpelar públicamente al poder -político, económico, religioso, militar- frente a toda evidencia de injusticia, inconsistencia o turbia manipulación en su operar. En tanto tal, y a partir de nuestra lectura de Said, delimitamos cinco dilemas que el intelectual ha de resolver, en tanto requisitos para decir las verdades al poder: orientación intramundana versus extramundana, rol profético versus sacerdotal, libertad universalista versus organicidad, racionalidad sustantiva versus instrumental y arrojo versus temor. Se comentan las implicaciones de estos dilemas a la luz de los desafíos y oportunidades que las sociedades contemporáneas -en particular, las latinoamericanas- presentan para el rol del intelectual.<hr/>Abstract: This work analyzes the critical foundations of that quasi-rule posed by Edward Said to intellectuals through the famous motto “speaking truth to power”, that is, of publicly interpellating to power -political, economic, religious, military- whenever its exercise may involve injustice, inconsistency or underhanded manipulation. So, according to our interpretation of Said’s work, we identify five dilemmas the intellectual should resolve in order to be able to speak truth to power: a worldliness orientation versus an otherworldliness one, a prophetic role versus a priestly one, universalist freedom versus organic compromise, a substantive rationality versus an instrumental one, and courage versus fear. Involvements of these dilemmas are discussed according to the challenges and opportunities posed by current societies -in particular, the Latin American ones- to the intellectual’s role. <![CDATA[RASGOS TRANSTEXTUALES DEL SURREALISMO ARGENTINO EN <em>REVISTA QUÉ</em>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012017000200343&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: El presente trabajo intenta analizar los elementos críticos a la base de aquella suerte de prescripción que Edward Said formulara a los intelectuales bajo la célebre consigna de “decir las verdades al poder”, esto es, de interpelar públicamente al poder -político, económico, religioso, militar- frente a toda evidencia de injusticia, inconsistencia o turbia manipulación en su operar. En tanto tal, y a partir de nuestra lectura de Said, delimitamos cinco dilemas que el intelectual ha de resolver, en tanto requisitos para decir las verdades al poder: orientación intramundana versus extramundana, rol profético versus sacerdotal, libertad universalista versus organicidad, racionalidad sustantiva versus instrumental y arrojo versus temor. Se comentan las implicaciones de estos dilemas a la luz de los desafíos y oportunidades que las sociedades contemporáneas -en particular, las latinoamericanas- presentan para el rol del intelectual.<hr/>Abstract: This work analyzes the critical foundations of that quasi-rule posed by Edward Said to intellectuals through the famous motto “speaking truth to power”, that is, of publicly interpellating to power -political, economic, religious, military- whenever its exercise may involve injustice, inconsistency or underhanded manipulation. So, according to our interpretation of Said’s work, we identify five dilemmas the intellectual should resolve in order to be able to speak truth to power: a worldliness orientation versus an otherworldliness one, a prophetic role versus a priestly one, universalist freedom versus organic compromise, a substantive rationality versus an instrumental one, and courage versus fear. Involvements of these dilemmas are discussed according to the challenges and opportunities posed by current societies -in particular, the Latin American ones- to the intellectual’s role. <![CDATA[RESEÑA]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012017000200353&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: El presente trabajo intenta analizar los elementos críticos a la base de aquella suerte de prescripción que Edward Said formulara a los intelectuales bajo la célebre consigna de “decir las verdades al poder”, esto es, de interpelar públicamente al poder -político, económico, religioso, militar- frente a toda evidencia de injusticia, inconsistencia o turbia manipulación en su operar. En tanto tal, y a partir de nuestra lectura de Said, delimitamos cinco dilemas que el intelectual ha de resolver, en tanto requisitos para decir las verdades al poder: orientación intramundana versus extramundana, rol profético versus sacerdotal, libertad universalista versus organicidad, racionalidad sustantiva versus instrumental y arrojo versus temor. Se comentan las implicaciones de estos dilemas a la luz de los desafíos y oportunidades que las sociedades contemporáneas -en particular, las latinoamericanas- presentan para el rol del intelectual.<hr/>Abstract: This work analyzes the critical foundations of that quasi-rule posed by Edward Said to intellectuals through the famous motto “speaking truth to power”, that is, of publicly interpellating to power -political, economic, religious, military- whenever its exercise may involve injustice, inconsistency or underhanded manipulation. So, according to our interpretation of Said’s work, we identify five dilemmas the intellectual should resolve in order to be able to speak truth to power: a worldliness orientation versus an otherworldliness one, a prophetic role versus a priestly one, universalist freedom versus organic compromise, a substantive rationality versus an instrumental one, and courage versus fear. Involvements of these dilemmas are discussed according to the challenges and opportunities posed by current societies -in particular, the Latin American ones- to the intellectual’s role. <![CDATA[RESEÑA]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012017000200358&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: El presente trabajo intenta analizar los elementos críticos a la base de aquella suerte de prescripción que Edward Said formulara a los intelectuales bajo la célebre consigna de “decir las verdades al poder”, esto es, de interpelar públicamente al poder -político, económico, religioso, militar- frente a toda evidencia de injusticia, inconsistencia o turbia manipulación en su operar. En tanto tal, y a partir de nuestra lectura de Said, delimitamos cinco dilemas que el intelectual ha de resolver, en tanto requisitos para decir las verdades al poder: orientación intramundana versus extramundana, rol profético versus sacerdotal, libertad universalista versus organicidad, racionalidad sustantiva versus instrumental y arrojo versus temor. Se comentan las implicaciones de estos dilemas a la luz de los desafíos y oportunidades que las sociedades contemporáneas -en particular, las latinoamericanas- presentan para el rol del intelectual.<hr/>Abstract: This work analyzes the critical foundations of that quasi-rule posed by Edward Said to intellectuals through the famous motto “speaking truth to power”, that is, of publicly interpellating to power -political, economic, religious, military- whenever its exercise may involve injustice, inconsistency or underhanded manipulation. So, according to our interpretation of Said’s work, we identify five dilemmas the intellectual should resolve in order to be able to speak truth to power: a worldliness orientation versus an otherworldliness one, a prophetic role versus a priestly one, universalist freedom versus organic compromise, a substantive rationality versus an instrumental one, and courage versus fear. Involvements of these dilemmas are discussed according to the challenges and opportunities posed by current societies -in particular, the Latin American ones- to the intellectual’s role. <![CDATA[RESEÑA]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012017000200363&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: El presente trabajo intenta analizar los elementos críticos a la base de aquella suerte de prescripción que Edward Said formulara a los intelectuales bajo la célebre consigna de “decir las verdades al poder”, esto es, de interpelar públicamente al poder -político, económico, religioso, militar- frente a toda evidencia de injusticia, inconsistencia o turbia manipulación en su operar. En tanto tal, y a partir de nuestra lectura de Said, delimitamos cinco dilemas que el intelectual ha de resolver, en tanto requisitos para decir las verdades al poder: orientación intramundana versus extramundana, rol profético versus sacerdotal, libertad universalista versus organicidad, racionalidad sustantiva versus instrumental y arrojo versus temor. Se comentan las implicaciones de estos dilemas a la luz de los desafíos y oportunidades que las sociedades contemporáneas -en particular, las latinoamericanas- presentan para el rol del intelectual.<hr/>Abstract: This work analyzes the critical foundations of that quasi-rule posed by Edward Said to intellectuals through the famous motto “speaking truth to power”, that is, of publicly interpellating to power -political, economic, religious, military- whenever its exercise may involve injustice, inconsistency or underhanded manipulation. So, according to our interpretation of Said’s work, we identify five dilemmas the intellectual should resolve in order to be able to speak truth to power: a worldliness orientation versus an otherworldliness one, a prophetic role versus a priestly one, universalist freedom versus organic compromise, a substantive rationality versus an instrumental one, and courage versus fear. Involvements of these dilemmas are discussed according to the challenges and opportunities posed by current societies -in particular, the Latin American ones- to the intellectual’s role.