Scielo RSS <![CDATA[Alpha (Osorno)]]> https://scielo.conicyt.cl/rss.php?pid=0718-220120090029&lang=en vol. num. 29 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> https://scielo.conicyt.cl/img/en/fbpelogp.gif https://scielo.conicyt.cl <![CDATA[<b>PRESENTACIÓN</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012009002900001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>Tales of "charm" and parliament in Huilliche poetry</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012009002900002&lng=en&nrm=iso&tlng=en En la tradición oral huilliche, los "relatos de encanto" configuran un espacio sagrado, regidos por una intemporalidad y localizados geográficamente. Allí habitan antepasados en simbiosis con la naturaleza. Juntos, naturaleza y antepasados, constituyen un reducto natural que dialoga con el hombre huilliche. El encanto es un espacio que habla y esta condición es recogida por la poesía huilliche. En cuanto al "parlamento" -en tanto "palabra empeñada o comprometida en ceremonial público entre el bando español y el bando mapuche- éste ha sido una de las formas discursivas al servicio de la dominación en las que predomina la palabra hegemónica del conquistador, sin que se aprecie la voz del indígena que entra en el acuerdo pactado. La poesía huilliche reescribe y actualiza esas prácticas histórico-sociales -y otras de carácter historiográfico- según se puede apreciar en un texto como "Parlamento de Huenteao en la Isla Pucatrihue" de Jaime Huenun, según se analiza en este artículo.<hr/>In oral huilliche tradition, the tales of charm configure a sacred space, ruled by an atemporality and geographically localized. There, the ancestors live in simbiosis with nature. Together, nature and ancestors, constitute a natural redoubt which dialogues with the huilliche people. Charm is a space that speaks and this condition is taken up by hulliche poetry. As for parliament -as the word pledged or committed in public ceremony between Spanish and Mapuche parties- this has been one of the discursive forms at the service of domination where the hegemonic word of the conqueror predominates, without the indigenous voice being apreciable in the pact that is reached. Huilliche poetry rewrites over those socio-historical practices, over these -and others more of historiographic character- and it updates them in a text like "Parlamento de Huenteao en la Isla Pucatrihue" by J. Huenun, as we analyze in this article. <![CDATA[<b>Tensions between literature, science, experience and history in an intellectual of the <i>Sattelzeit </i>in Spanish America</b>: <b>the prefaces in the scientific prose of Juan Ignacio Molina</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012009002900003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudio se propone una revisión de los prefacios de las principales obras de Juan Ignacio Molina (el Compendio anónimo de 1776, el Saggio de 1782 traducido al español como Compendio en 1788 y el Saggio de 1810) a fin de evidenciar cómo ciertos aspectos literarios de su prosa científica -en particular, los problemas del género (ensayo, compendio) la escritura de "historias naturales", el significado del narrar y el sentido de la experiencia del sujeto- ilustran las tensiones inherentes durante el proceso del cambio semántico del concepto de "ciencia" en el marco de la Sattelzeit hispanoamericana.<hr/>A study which propounds a review of the prefaces of Juan Ignacio Molina's principal works (the anonymous Compendio 1116, the Saggio 1782, translated into Spanish like Compendio in 1788 and the Saggio 1810) in order to demonstrate how certain literary aspects of his scientific prose -in particular, gender issues (essay, compendium), the writing of "Natural History", the meaning of the narrative and the sense of the subject's experience- ¡Ilustrate the tensions inherent in the process of semantic change of the concept of "science" in the frame of the Sattelzeit in Spanish América. <![CDATA[<b>The novel of the dictatorship's period in Chile</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012009002900004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Para un sector de la crítica y de la academia chilena, la gran novela de la Dictadura es una asignatura pendiente. En este artículo se problematiza este tema mediante la formulación de una hipótesis según la cual una serie de novelas aparecidas en Chile entre 1977 y 2006 cumplen con la función de narrar -desde su fragmentariedad- las causas y consecuencias del 11 de septiembre de 1973. Así, busca plantear las bases epistemológicas e históricas que posibiliten llevar a cabo una investigación de mayor alcance acerca del problema del papel de la novela durante y después de la Dictadura.<hr/>For many critics and scholars the great novel of the dictatorship's period in Chile still remains a pending matter. This article, on the contrary, hypothesizes on the existence of a significant number of novéis published in Chile between 1977 and 2006, which out of their fragmentary character and peculiarity give a proper account of the causes and consequences of the coup d'état held on September llth 1973. The article seeks to set a preliminary basis for an epistemological discussion and further major research about the role of the Chilean novel, in the historical context of post modernity, during and after the dictatorship's era. <![CDATA[<b>The dematerialization of the family order and the father figure in <i>Cuando éramos inmortales, </i>by Arturo Fontaine T.</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012009002900005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Lectura de la novela Cuando éramos inmortales (1998) del escritor chileno Arturo Fontaine Talavera a partir de la configuración de la imagen paterna y de la masculinidad. Cuando éramos inmortales se desarrolla en el Chile de la década de los sesenta del pasado siglo, una época de importantes transformaciones culturales, sociales y políticas, entre ellas, la progresiva desaparición de las estructuras agrarias tradicionales. En la novela se narra la transformación de la familia, un referente fundamental de la vida social de la época. Desde la mirada del protagonista en dos momentos de su vida -infancia y adolescencia- vemos cómo, junto a la "caída" de la hacienda, se va produciendo también la desmaterialización del orden familiar tradicional y de la figura del padre en el espacio privado.<hr/>This work is a reading of Arturo Fontaine's novel, Cuando éramos inmortales (1998). The essay proposes a reading from the configuration of the paternal image and masculinity. Cuando éramos inmortales occurs in Chile, in the decade of the sixties, a time of important cultural, social and political transformations, including the progressive disappearance of the traditional agrarian structures of. The novel narrates the transformation of family, a central element of the social life of those years. From the viewpoint of the protagonist as a child and teenager, we are witnessing the collapse of the "hacienda", and the dematerialization of the order and the family father figure in the private space. <![CDATA[<b>Carlos Fuentes and his attempts at detective stories</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012009002900006&lng=en&nrm=iso&tlng=en La única obra de Carlos Fuentes perteneciente al género policial es La cabeza de la hidra (1978). Centrada en las problemáticas asociadas con el contrabando de petróleo hacia los Estados Unidos, durante la década de los 70, este relato se ubica en el contexto de la novela negra latinoamericana, presentando ciertos rasgos que la acercan al neopolicial. Con una notable hibridación de géneros, se presenta la parodia narrativa de un detective que viene a ser la versión invertida, latinoamericana, de James Bond. El artículo indaga en la novela para determinar la función que el género policial cumple en ella.<hr/>The only work by Carlos Fuentes belonging to the detective story genre is La cabeza de la hidra (1978). This story, which centers on problems relating to oil smuggling into the United States during the 70s, is to be found within the contexts of the Latin-American black novel, presenting certain features which approximate the neo-detective narrative. With a remarkable hybridization of genres, the narrative parody of a detective is presented which happens to be the Latin-American opposite versión of James Bond. The article analyses the novel with the purpose of determining the function that the neo-detective genre performs in it. <![CDATA[<b>Re-writing history?</b>: <b>an overview of recent Spanish television historical fiction</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012009002900007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabajo se dirige a replantear el papel de la ficción histórica en las televisiones nacionales españolas a través del análisis de varios programas. El autor estudia la producción de series de ficción histórica entre 2008-2009 y describe sus funciones para crear una imagen de la reciente historia española. El artículo pretende definir las características del género y el proceso de producción de significaciones culturales e históricas.<hr/>This paper aims to rethink the role of historical fiction in national Spanish televisión, through the analysis of various programmes. The author studies the production of historical fiction series between 2008-2009, and describes their functions to créate a self-image of recent Spanish history. This article attemps to define this genre's characteristics and the process and the production of cultural and historical significations. <![CDATA[<b>Andean social subjects, anthropology and anthropologists in Chile</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012009002900008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabajo analiza la relación entre antropología y grupos sociales indígenas andinos en el norte de Chile. Describe la trayectoria de la disciplina en el área y las varias representaciones de sujeto que ha construido durante el último siglo.<hr/>This article analyses the relationship between Anthropology and Andean Native social groups in North Chile. It describes the trajectory of the discipline in the region and the many representations of subject it has constructed over the last century. <![CDATA[<b>Nation, community and work</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012009002900009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Análisis de la polémica entre un discurso latinoamericanista que intenta ver en las obras literarias del continente una esencia o denominador común y el pensamiento actual sobre la comunidad que constata la imposibilidad de un "dato previo" a la comunidad. La idea de comunidad nacional tiene polémicas posiciones teóricas y diversas modulaciones -sean ellas nacionales u operativas- como en Fanon (1963) Anderson (2007) y Nancy (1999). Se propone aquí pensar la comunidad (nacional) como una construcción que podría revisar sus basamentos escritos en pos de una concepción de sí que exceda las limitantes esencialistas y considere su radical materialidad e historicidad.<hr/>There exists a controversy between latinoamericanista discourse that tries to see in the literary works of the continent an essence or common denominator and the current thought on the community that ascertains the impossibility of "previous data" to the community. The idea of national community has different modulations in Fanon , Anderson and Nancy. This essay poses this controversy from the existent relationship between, first, the idea of community in its national modulation and, second, the national idea concerning it's operative dimensión; that is to say, from its production or presentation as a work, using the theses of Anderson in Imagined Communities and Nancy in The Inoperative Community, works that give account of this crash of theoretical positions concerning the community. Our attempt is to suggest the community (national) as a construct which could review its written basements towards a conception of it that exceeds its essentialist limits and consider its radical materiality and historicity. <![CDATA[<b>Misunderstandings of language</b>: <b>homoeroticism in the place of homosexuality</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012009002900010&lng=en&nrm=iso&tlng=en La denominación "homosexual" u "homosexualismo" nos remite a una conceptualización y representación de las prácticas sexuales homogenitales como patológicas, perversas y/o desviadas. Varios autores prefieren la noción "homoero-tismo" por la mayor claridad de este término, pues describe mejor la pluralidad de prácticas y deseos de los hombres orientados hacia el mismo sexo. El homoerotismo aleja la posibilidad de asociación con enfermedad, desvío, anormalidad o perversión. Niega la idea de que exista algo como una "substancia homosexual" orgánica o psíquica común a todos los hombres con tendencias homoeróticas. Además, el témino no posee una forma sustantivada que indique identidad, como en el caso del homosexualismo.<hr/>The denomination "homosexual" or "homosexualism" remit us to the conception and representation of homogenital sexual practices as pathological, perverse, and diverted. Many authors prefer the notion of "homoeroticism" because of the major clarity of this term, since it better describes the plurality of practices and wishes of men oriented towards the same sex. Homoeroticism moves away from the possibility of association with illness, divergence, anormality or pervertion. It denies the idea that there exists something like a "homosexual substance," organic or psychiatric, that is common to all men with homoerotic tendencies. Moreover, the term does not have a noun form which indicates identity, as is the case of homosexualism. <![CDATA[<b>The deconstruction of proper names in the nomination for transvestites</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012009002900011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo argumenta que el acto de nominación travesti deconstruye aquellas funciones y elementos apropiados que se le han atribuido al nombre, como son: la correspondencia sexo-género, la identidad personal, la linealidad biográfica y la función lacaniana del nombre del padre. Esta nominación se presenta como un acto inadecuado, que posibilita pensar al nombre como una marca que no contiene un único sujeto representativo de estos elementos.<hr/>This article argues that the act of nomination for transvestites, deconstructs those appropriate functions and elements that have been attributed to the name itself, as are: sex-gender correspondence, personal identity, biographic lineality and Lacan's Name-of-the-Father function. This nomination is presented as an inappropriate act that makes it possible to think of the name as a trace that doesn't not stand for a unique subject representing these elements. <![CDATA[<b>To the question by the body</b>: <b>Reflections on the human body as organism</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012009002900012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Las ciencias naturales y su propagación en las esferas de la vida cotidiana han consolidado una experiencia del cuerpo humano que hoy en día parece ser preponderante, a saber, que éste es un organismo. En su articulación actual, este concepto pareciera ser el fundamento y la directriz indiscutible en gran parte de las consideraciones sobre esta problemática, incluso al interior de ciertas perspectivas filosóficas enraizadas aún en la interpretación cartesiana del cuerpo humano. El presente artículo pretende indagar en aquellos supuestos que configuran esta experiencia, con el fin de contribuir a un planteamiento estricto de la pregunta filosófica por la corporalidad.<hr/>The dissemination of the natural science in everyday life has resulted in a particular experience of human body, which now seems to be predominant: the concept of the human body as an organism. The organism concept, in their current articulation, seems to be the basis and guideline in much consideration of this problematic even inside of some philosophical perspective rooted in the Cartesian interpretation of human body. The aim of this article is to investigate the assumptions, which compose this experience in order to contribute with a strict approach to the Philosophical question of corporality. <![CDATA[<b>Intuition, experience and time in the thinking of Bergson</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012009002900013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Esta indagación sobre la relación entre experiencia y tiempo en la obra de Henri Bergson tiene como propósito articular ambas nociones a partir de un análisis de la operación de la intuición en el contexto del pensamiento bergsoniano. De este modo, será posible considerar que el método de la intuición cobra un rol esencial en la emergencia de conceptos como duración, memoria y elan vital, los cuales colocan en relieve el singular empirismo con que puede ser ilustrado el discurso filosófico de Bergson.<hr/>This article aims to investigate the relationship between experience and time in the philosophical work of Henri Bergson. Our purpose is to articúlate these notions from an analysis of the operation of intuition in the context of this doctrine. This will likely consider that the method of Bergsonian intuition becomes an essential key in the emergence of concepts such as durée, memory and élan-vital, which highlight the singular empiricism with which Bergson's philosophical discourse can be illustrated. <![CDATA[<b>The reasons of the ghost</b>: <b>the principle of causality in fantastic short stories</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012009002900014&lng=en&nrm=iso&tlng=en Con frecuencia se comenta que la narrativa fantástica cuestiona y llega a desmontar los postulados de la lógica y la metafísica clásicas, y especialmente el principio de causalidad. Sin embargo, un análisis más cuidadoso de esta propuesta revela que aún son muchas las matizaciones necesarias para arribar a tal conclusión y que, incluso, podría ocurrir precisamente lo contrario; es decir, que la literatura fantástica acabase revelando el carácter perentorio de los postulados de la metafísica clásica, incluido también el principio de causalidad. Sirviéndome de algunas contribuciones del realismo filosófico contemporáneo y de la narratología de G. Prince, trato de mostrar la fragilidad de esos cuestionamientos y de postular los estrechos vínculos entre el discurso fantástico y la metafísica clásica, vínculos que, incluso, se convierten en una peculiar reivindicación del realismo aristotélico.<hr/>It is often argued that fantastic literature questions and deconstructs classic logic and classic metaphysics, including especially, the principle of causality. However, a deeper analysis of this claim reveals that there are still many issues open to discussion. Moreover, it would be even possible to affirm the opposite, i.e., that fantastic literature actually reveal the radical and mandatory nature of the classic metaphysical principles, including the principle of causality. By making use of some contributions from contemporary philosophical realism and G. Prince's narratology, I attempt to show the strong bonds that link fantastic discourse and classic metaphysics. I believe that those bonds even vindicate the consistency of Aristotelian realism. <![CDATA[<b>Knowledge from phantoms</b>: <b>fiction and imaginary</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012009002900015&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente estudio se enmarca dentro de la teoría literaria y pretende ampliar este campo de discusión trayendo a escena una noción de uso frecuente hoy en día en la filosofía y en las ciencias sociales: lo imaginario. Esta noción se define a partir de las propuestas de Gilbert Durand y Cornelius Castoriadis y se articula con algunos de los problemas más recurrentes en las teorías de la literatura. Se propone, finalmente, un estatuto epistemológico para la ficción.<hr/>In the field of literary theory, this article articulates two concepts: the imaginary (defined following Gilbert Durand's and Cornelius Castoriadis' theorical proposals) and fiction. This paper discusses how the imaginary perspective confronts recurrent problems in fiction theories, and proposes an epistemological statute for fiction. <![CDATA[<b>Interpretative communities</b>: <b>Perspectives on Stanley Fish's literary hermeneutics</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012009002900016&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo explora una de las nociones más comprensivas de la hermenéutica contemporánea: el concepto de "comunidad interpretativa" que nos recuerda que cada interpretación descansa en el trasfondo de nuestra precomprensión de las prácticas compartidas y de los compromisos institucionales. Por lo mismo, se indaga en los orígenes de la "comunidad interpretativa" -en la hermenéutica fronteriza de Stanley Fish (una hermenéutica post metafísica y literaria)- para comprender los límites de la koiné hermenéutica y elucidar diferentes interpretaciones de los trasfondos comprensivos comunes, a través de nuestra tradición hermenéutica.<hr/>In this arricie, we explore one of the most comprehensive notions of our contemporary hermeneutics: the concept of "interpretative community", which reminds us that every interpretation relies on the background of our pre-comprehension of shared practices and institutional commitments. Thus, we inquire the origins of the "interpretative community" in the border hermeneutics of Stanley Fish (a post metaphysical and literary hermeneutics), in order to understand the limits of the hermeneutical community, and to elucídate different interpretations of our common comprehensive backgrounds, through our hermeneutical tradition. <![CDATA[<b>About its emancipatory function and the status of interpretation in critical psychoanalysis</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012009002900017&lng=en&nrm=iso&tlng=en El psicoanálisis es una práctica plural, múltiple y abierta. Su diálogo con otras disciplinas no solamente constituye una contribución relevante al debate público contemporáneo, sino que se torna en exigencia indispensable en cuanto a su devenir como discurso interesado en librarse de la tutela o servidumbre con respecto a los saberes establecidos. En este artículo se aborda el ejercicio del psicoanálisis ligado a la práctica crítica en su sentido estricto, función crítica asociada a la correspondiente concepción de interpretación y a la práctica interpretativa que se vuelve posible a partir de ella. En la medida en que la interpretación se pretenda reveladora, conlleva la necesidad de problematizar las relaciones de poder que la condicionan y contextualizan, por lo mismo, en este análisis se postula que una ética psicoanalítica debe considerar estos elementos en la medida en que quiera efectuar una contribución al debate contemporáneo y, en particular, al proyecto emancipador del cual forma parte.<hr/>Psychoanalysis is a plural, multiple and open practice. Its dialogue with other disciplines not only constitutes a relevant contribution to the present public debate, but is an indispensable exigency towards its own future as a discourse interested in getting rid of the trusteeship or servitude of established knowledge. In that sense, the exercise of psychoanalysis is bound to the critical practice in its strict sense. This critical function is associated to the corresponding conception of interpretation and the respective interpretative practice. Interpretation, insofar as it pretends to be truly revealing, entails the necessity to promote a judicious analysis of the relations of power that condition and contextualize it. A psychoanalytical ethics must consider these elements if it wants to make a contribution to the contemporary debate and particularly to the emancipatory project of which it is part. <![CDATA[<b>ESCENARIOS Y PERSONAJES DE ROBERTO BOLAÑO EN EL ENTORNO POSMODERNO</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012009002900018&lng=en&nrm=iso&tlng=en El psicoanálisis es una práctica plural, múltiple y abierta. Su diálogo con otras disciplinas no solamente constituye una contribución relevante al debate público contemporáneo, sino que se torna en exigencia indispensable en cuanto a su devenir como discurso interesado en librarse de la tutela o servidumbre con respecto a los saberes establecidos. En este artículo se aborda el ejercicio del psicoanálisis ligado a la práctica crítica en su sentido estricto, función crítica asociada a la correspondiente concepción de interpretación y a la práctica interpretativa que se vuelve posible a partir de ella. En la medida en que la interpretación se pretenda reveladora, conlleva la necesidad de problematizar las relaciones de poder que la condicionan y contextualizan, por lo mismo, en este análisis se postula que una ética psicoanalítica debe considerar estos elementos en la medida en que quiera efectuar una contribución al debate contemporáneo y, en particular, al proyecto emancipador del cual forma parte.<hr/>Psychoanalysis is a plural, multiple and open practice. Its dialogue with other disciplines not only constitutes a relevant contribution to the present public debate, but is an indispensable exigency towards its own future as a discourse interested in getting rid of the trusteeship or servitude of established knowledge. In that sense, the exercise of psychoanalysis is bound to the critical practice in its strict sense. This critical function is associated to the corresponding conception of interpretation and the respective interpretative practice. Interpretation, insofar as it pretends to be truly revealing, entails the necessity to promote a judicious analysis of the relations of power that condition and contextualize it. A psychoanalytical ethics must consider these elements if it wants to make a contribution to the contemporary debate and particularly to the emancipatory project of which it is part. <![CDATA[<b>EXCESO Y HETERODOXIA EN <i>ENTREDIOS </i>DE ARTURO ALCAYAGA VICUÑA</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012009002900019&lng=en&nrm=iso&tlng=en El psicoanálisis es una práctica plural, múltiple y abierta. Su diálogo con otras disciplinas no solamente constituye una contribución relevante al debate público contemporáneo, sino que se torna en exigencia indispensable en cuanto a su devenir como discurso interesado en librarse de la tutela o servidumbre con respecto a los saberes establecidos. En este artículo se aborda el ejercicio del psicoanálisis ligado a la práctica crítica en su sentido estricto, función crítica asociada a la correspondiente concepción de interpretación y a la práctica interpretativa que se vuelve posible a partir de ella. En la medida en que la interpretación se pretenda reveladora, conlleva la necesidad de problematizar las relaciones de poder que la condicionan y contextualizan, por lo mismo, en este análisis se postula que una ética psicoanalítica debe considerar estos elementos en la medida en que quiera efectuar una contribución al debate contemporáneo y, en particular, al proyecto emancipador del cual forma parte.<hr/>Psychoanalysis is a plural, multiple and open practice. Its dialogue with other disciplines not only constitutes a relevant contribution to the present public debate, but is an indispensable exigency towards its own future as a discourse interested in getting rid of the trusteeship or servitude of established knowledge. In that sense, the exercise of psychoanalysis is bound to the critical practice in its strict sense. This critical function is associated to the corresponding conception of interpretation and the respective interpretative practice. Interpretation, insofar as it pretends to be truly revealing, entails the necessity to promote a judicious analysis of the relations of power that condition and contextualize it. A psychoanalytical ethics must consider these elements if it wants to make a contribution to the contemporary debate and particularly to the emancipatory project of which it is part. <![CDATA[<b>LA LIBERTAD DE</b><b> CONCIENCIA EN MIGUEL DE UNAMUNO</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012009002900020&lng=en&nrm=iso&tlng=en El psicoanálisis es una práctica plural, múltiple y abierta. Su diálogo con otras disciplinas no solamente constituye una contribución relevante al debate público contemporáneo, sino que se torna en exigencia indispensable en cuanto a su devenir como discurso interesado en librarse de la tutela o servidumbre con respecto a los saberes establecidos. En este artículo se aborda el ejercicio del psicoanálisis ligado a la práctica crítica en su sentido estricto, función crítica asociada a la correspondiente concepción de interpretación y a la práctica interpretativa que se vuelve posible a partir de ella. En la medida en que la interpretación se pretenda reveladora, conlleva la necesidad de problematizar las relaciones de poder que la condicionan y contextualizan, por lo mismo, en este análisis se postula que una ética psicoanalítica debe considerar estos elementos en la medida en que quiera efectuar una contribución al debate contemporáneo y, en particular, al proyecto emancipador del cual forma parte.<hr/>Psychoanalysis is a plural, multiple and open practice. Its dialogue with other disciplines not only constitutes a relevant contribution to the present public debate, but is an indispensable exigency towards its own future as a discourse interested in getting rid of the trusteeship or servitude of established knowledge. In that sense, the exercise of psychoanalysis is bound to the critical practice in its strict sense. This critical function is associated to the corresponding conception of interpretation and the respective interpretative practice. Interpretation, insofar as it pretends to be truly revealing, entails the necessity to promote a judicious analysis of the relations of power that condition and contextualize it. A psychoanalytical ethics must consider these elements if it wants to make a contribution to the contemporary debate and particularly to the emancipatory project of which it is part. <![CDATA[<b>DOS RELATOS DEL EXILIO CATALÁN EN CUBA</b>: <b>TERESA P</b>À<b>MIES Y JOSEP MARÍA POBLET</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012009002900021&lng=en&nrm=iso&tlng=en El psicoanálisis es una práctica plural, múltiple y abierta. Su diálogo con otras disciplinas no solamente constituye una contribución relevante al debate público contemporáneo, sino que se torna en exigencia indispensable en cuanto a su devenir como discurso interesado en librarse de la tutela o servidumbre con respecto a los saberes establecidos. En este artículo se aborda el ejercicio del psicoanálisis ligado a la práctica crítica en su sentido estricto, función crítica asociada a la correspondiente concepción de interpretación y a la práctica interpretativa que se vuelve posible a partir de ella. En la medida en que la interpretación se pretenda reveladora, conlleva la necesidad de problematizar las relaciones de poder que la condicionan y contextualizan, por lo mismo, en este análisis se postula que una ética psicoanalítica debe considerar estos elementos en la medida en que quiera efectuar una contribución al debate contemporáneo y, en particular, al proyecto emancipador del cual forma parte.<hr/>Psychoanalysis is a plural, multiple and open practice. Its dialogue with other disciplines not only constitutes a relevant contribution to the present public debate, but is an indispensable exigency towards its own future as a discourse interested in getting rid of the trusteeship or servitude of established knowledge. In that sense, the exercise of psychoanalysis is bound to the critical practice in its strict sense. This critical function is associated to the corresponding conception of interpretation and the respective interpretative practice. Interpretation, insofar as it pretends to be truly revealing, entails the necessity to promote a judicious analysis of the relations of power that condition and contextualize it. A psychoanalytical ethics must consider these elements if it wants to make a contribution to the contemporary debate and particularly to the emancipatory project of which it is part. <![CDATA[<b>Renato CÁRDENAS ÁLVAREZ y Jorge O. VÁSQUEZ V. <i>Collags, poesía mapuche de Chiloé. Aproximaciones socioculturales a una compilación de poesía veliche hecha por Elias Necul de Caguach en 1887</i></b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012009002900022&lng=en&nrm=iso&tlng=en El psicoanálisis es una práctica plural, múltiple y abierta. Su diálogo con otras disciplinas no solamente constituye una contribución relevante al debate público contemporáneo, sino que se torna en exigencia indispensable en cuanto a su devenir como discurso interesado en librarse de la tutela o servidumbre con respecto a los saberes establecidos. En este artículo se aborda el ejercicio del psicoanálisis ligado a la práctica crítica en su sentido estricto, función crítica asociada a la correspondiente concepción de interpretación y a la práctica interpretativa que se vuelve posible a partir de ella. En la medida en que la interpretación se pretenda reveladora, conlleva la necesidad de problematizar las relaciones de poder que la condicionan y contextualizan, por lo mismo, en este análisis se postula que una ética psicoanalítica debe considerar estos elementos en la medida en que quiera efectuar una contribución al debate contemporáneo y, en particular, al proyecto emancipador del cual forma parte.<hr/>Psychoanalysis is a plural, multiple and open practice. Its dialogue with other disciplines not only constitutes a relevant contribution to the present public debate, but is an indispensable exigency towards its own future as a discourse interested in getting rid of the trusteeship or servitude of established knowledge. In that sense, the exercise of psychoanalysis is bound to the critical practice in its strict sense. This critical function is associated to the corresponding conception of interpretation and the respective interpretative practice. Interpretation, insofar as it pretends to be truly revealing, entails the necessity to promote a judicious analysis of the relations of power that condition and contextualize it. A psychoanalytical ethics must consider these elements if it wants to make a contribution to the contemporary debate and particularly to the emancipatory project of which it is part. <![CDATA[<b>Antonio GIL. <i>Cielo de serpientes</i></b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012009002900023&lng=en&nrm=iso&tlng=en El psicoanálisis es una práctica plural, múltiple y abierta. Su diálogo con otras disciplinas no solamente constituye una contribución relevante al debate público contemporáneo, sino que se torna en exigencia indispensable en cuanto a su devenir como discurso interesado en librarse de la tutela o servidumbre con respecto a los saberes establecidos. En este artículo se aborda el ejercicio del psicoanálisis ligado a la práctica crítica en su sentido estricto, función crítica asociada a la correspondiente concepción de interpretación y a la práctica interpretativa que se vuelve posible a partir de ella. En la medida en que la interpretación se pretenda reveladora, conlleva la necesidad de problematizar las relaciones de poder que la condicionan y contextualizan, por lo mismo, en este análisis se postula que una ética psicoanalítica debe considerar estos elementos en la medida en que quiera efectuar una contribución al debate contemporáneo y, en particular, al proyecto emancipador del cual forma parte.<hr/>Psychoanalysis is a plural, multiple and open practice. Its dialogue with other disciplines not only constitutes a relevant contribution to the present public debate, but is an indispensable exigency towards its own future as a discourse interested in getting rid of the trusteeship or servitude of established knowledge. In that sense, the exercise of psychoanalysis is bound to the critical practice in its strict sense. This critical function is associated to the corresponding conception of interpretation and the respective interpretative practice. Interpretation, insofar as it pretends to be truly revealing, entails the necessity to promote a judicious analysis of the relations of power that condition and contextualize it. A psychoanalytical ethics must consider these elements if it wants to make a contribution to the contemporary debate and particularly to the emancipatory project of which it is part. <![CDATA[<b>Ricardo MENÉNDEZ SALMÓN. <i>El corrector</i></b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012009002900024&lng=en&nrm=iso&tlng=en El psicoanálisis es una práctica plural, múltiple y abierta. Su diálogo con otras disciplinas no solamente constituye una contribución relevante al debate público contemporáneo, sino que se torna en exigencia indispensable en cuanto a su devenir como discurso interesado en librarse de la tutela o servidumbre con respecto a los saberes establecidos. En este artículo se aborda el ejercicio del psicoanálisis ligado a la práctica crítica en su sentido estricto, función crítica asociada a la correspondiente concepción de interpretación y a la práctica interpretativa que se vuelve posible a partir de ella. En la medida en que la interpretación se pretenda reveladora, conlleva la necesidad de problematizar las relaciones de poder que la condicionan y contextualizan, por lo mismo, en este análisis se postula que una ética psicoanalítica debe considerar estos elementos en la medida en que quiera efectuar una contribución al debate contemporáneo y, en particular, al proyecto emancipador del cual forma parte.<hr/>Psychoanalysis is a plural, multiple and open practice. Its dialogue with other disciplines not only constitutes a relevant contribution to the present public debate, but is an indispensable exigency towards its own future as a discourse interested in getting rid of the trusteeship or servitude of established knowledge. In that sense, the exercise of psychoanalysis is bound to the critical practice in its strict sense. This critical function is associated to the corresponding conception of interpretation and the respective interpretative practice. Interpretation, insofar as it pretends to be truly revealing, entails the necessity to promote a judicious analysis of the relations of power that condition and contextualize it. A psychoanalytical ethics must consider these elements if it wants to make a contribution to the contemporary debate and particularly to the emancipatory project of which it is part.