Scielo RSS <![CDATA[Alpha (Osorno)]]> https://scielo.conicyt.cl/rss.php?pid=0718-220120120001&lang=es vol. num. 34 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> https://scielo.conicyt.cl/img/en/fbpelogp.gif https://scielo.conicyt.cl <![CDATA[<b>PRESENTACIÓN</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012012000100001&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[<b>SOBRE LA (NO) CLAUSURA DE LA ARAUCANA</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012012000100002&lng=es&nrm=iso&tlng=es La reapertura del mundo textual de La araucana no se reduce a que sirva de modelo para la escritura de otros textos que refieren la guerra de Arauco sino a que inaugura una serie textual que incluye, también, el "juego al trocado" relativo a empresas españolas fracasadas -no dignas de canto o de memoria- así como el triunfo de los indígenas sobre los españoles. Se trata de una serie que promueve una reescritura y discusión del canon épico y de sus formantes irresueltos, que se prolonga intermitentemente en la literatura chilena. Tal situación puede ser examinada ventajosamente con una categoría analítica como es "el discurso de la conquista".<hr/>The reaperture of the textual world of La araucana is not reduced to its service as a model to other texts which refer to the Arauco war but to the innauguration of a textual series that includes, also, the "juego de trocado" relative to the unsuccessful Spanish initiatives --not worthy of song or memory-- but also the triumph of the indigenous people over the Spaniards. This series promotes a rewriting and discussion of the epic canon and of its unresolved formants, which is prolonged, intermittently, in Chilena literatura. Said situation can be examined advantageously with an analytic category such as "the conquest discourse". <![CDATA[<b>CONFIGURACIÓN DEL FLÂNEUR EN <i>POETA EN NUEVA YORK</i> DE F. GARCÍA LORCA</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012012000100003&lng=es&nrm=iso&tlng=es En primer término se analiza brevemente el contexto que posibilita en García Lorca la búsqueda de un nuevo lenguaje poético durante su estadía en Nueva York entre 1929-1930. Posteriormente se analiza el concepto de flâneur. Para ello se consideran las elaboraciones que desarrolló Walter Benjamin a propósito de la experiencia de Charles Baudelaire frente a las transformaciones urbanas y sociales que sufrió París a mediados del siglo XIX, durante el Segundo Imperio en Francia. Finalmente se indaga en la eventual configuración de la figura del flâneur en Poeta en Nueva York de Federico Garcia Lorca.<hr/>First of all, it’s analyzed briefly the context that makes possible in García Lorca the search of a new poetic language during his stay in New York between 1929 and 1930. Subsequently it’s analyzed the concept of flâneur. Because of that, it must be taken into account the devise that Walter Benjamin explained according to Charles Baudelaire’s experience against the urban and social transformations that hit Paris in the 19th century during the Second French Empire. Finally it makes inquiries in the possible configuration of the flâneur in Poeta en Nueva York by Federico García Lorca. <![CDATA[<b>LUGARES QUE HACEN PALABRAS</b>: <b>UNA LECTURA DE <i>SIMBÓLICO RETORNO</i> DE DELIA DOMÍNGUEZ</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012012000100004&lng=es&nrm=iso&tlng=es Se propone una lectura de Simbólico retorno, 1955, primer libro de Delia Domínguez, en términos de dar cuenta de la representación estética de la naturaleza nativa del sur chileno profundo y del sujeto lírico femenino que la habita y la vive como experiencia de plenitud que contrasta con la orfandad familiar y social de éste. El tono elegíaco y sombrío del libro atestigua el dolor de la autora por la temprana pérdida de su madre, dolor que alimenta una cierta visión anticipatoria de la decadencia de su clase social de origen: la burguesía agraria germana del sur de Chile de entonces.<hr/>We propose a reading of Simbólico retorno, 1955, Delia Domínguez’s first book, in the interest of offering an evaluation of the aesthetic representation of Chile’s deep south living nature and of the feminine lyric subject which inhabits it and lives it, as an experience of plenitude that contrasts with the familial and social orphanhood. The elegiac and somber tone of the text, testifies of the author’s pain due to the early loss of her mother, a pain that feeds a certain anticipatory cision of decadence of her social class and origin: the gemanic agrarian bourgeoisie of the south of Chile of that time. <![CDATA[<b><i>LA COSTURERA Y</i></b><b><i> EL VIENTO</i></b> <b>DE CÉSAR AIRA</b>: <b>LA PATAGONIA COMO</b><b> CUERPO TEXTUAL</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012012000100005&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este trabajo analiza las imágenes del espacio patagónico que pone a rodar la novela La costurera y el viento (1994) de César Aira, así como los procedimientos discursivos con que se construyen dichas imágenes. El libro exhibe a la Patagonia como un cuerpo textual y textualizado complejo, a través del cual se problematiza la construcción literaria de la región, como zona liminal profusa en ficciones de identidades. Desde una ostensible performatividad narrativa, la novela conjuga la invención del espacio con la frecuente referencia a una cartografía histórica y literaria que se actualiza en una dispersión de afiliaciones intertextuales.<hr/>This work analyzes the images of the Patagonian space putted on display in the novel La costurera y el viento (1994) by César Aira, as well as the discursive procedures with which these images are constructed. The book exhibits the Patagonia as a textual and textualized corpus complex, through which the literary construction of the region, as a liminal zone profuse in fictions of identities, is problematized. From an ostensible narrative performativity, the novel combines the invention of the space and the frequent reference to a historical and literary cartography updated in a dispersion of intertextual affiliations. <![CDATA[<b>TEOGONÍA DE DERVENI Y GENEALOGÍA PLITINIANA</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012012000100006&lng=es&nrm=iso&tlng=es La teogonía de Derveni construye un relato complejo sobre la organización del mundo y el poder divino desde el comienzo de los tiempos. El último rey divino, el dios supremo del universo, Zeus, que también es su demiurgo, devora el falo de su padre, Urano, para poder así regresar él mismo a una generación anterior a la primera, dando inicio bajo su reinado a un nuevo ciclo cósmico. Para Plotino, la castración de Urano representa la transcendencia del Uno-Bien respecto a la Inteligencia, simbolizada por Crono; y el Alma, Zeus, que escapa a la voracidad de su padre, constituye el primer dios demiurgo, cuya función es la de servir de mediador entre lo inteligible y el mundo sensible.<hr/>Derveni theogony constructs a complex narrative about the organization of the world and the divine power from the beginning of time. The last divine king, the supreme god of the universe, Zeus, who is also his demiurge, devours the phallus of his father, Uranus, in order to return himself to a generation before the first, giving birth under his reign to the beginning of a new cosmic cycle. For Plotinus, the castration of Uranus represents the transcendence of the One-Good with regard to Intelligence, symbolized by Kronos; and the Soul, Zeus, who escapes from the voracity of his father, is the first demiurge god, whose function is to serve as mediator between the intelligible and the sensible world. <![CDATA[<b>NIETZSCHE Y LA CONCEPCIÓN DE LA NATURALEZA COMO CUERPO</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012012000100007&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artículo indaga en la concepción de Naturaleza del filósofo F. Nietzsche (1844-1900). Tal concepción nace en diálogo crítico con la filosofía de la época, en especial aquella que va desde el criticismo de Kant al idealismo absoluto de Hegel y que atraviesa todo un modo de ser y de comprender el mundo, Modernidad. Deallí se levanta la figura del dios griego Dioniso, como una imagen que expresa ese rasgo instantáneo de Naturalezaque se muestra plenamente como cuerpo.<hr/>This article explores the conception of Nature of the philosopher F. Nietzsche (1844-1900). Such a concept was born in critical dialogue with the philosophy of the era, especially that one which goes from Kant’s criticism to Hegel’s absolute idealism and that considers a whole way of being and understanding the world, i.e. the Modernity. From here, the figure of the Greek god Dionysus arises as an image that expresses the instant trait of nature showing itself as a body. <![CDATA[<b>PROBLEMAS METODOLÓGICOS EN LAS INVESTIGACIONES SOBRE LAS CAPACIDADES INTELECTUALES EN EL ESPECTRO AUTISTA</b>: <b>EL CASO DE LA PERFECCIÓN DEL CONDICIONAL</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012012000100008&lng=es&nrm=iso&tlng=es Recientemente, son muchos los trabajos que han aparecido en el área de la psicología y de la ciencia cognitiva con el propósito de analizar las maneras de razonar y las capacidades intelectuales de sujetos diagnosticados como autistas. Tal es el caso de una investigación de McKenzie, Evans y Handley. Nosotros revisamos en este trabajo su investigación y sostenemos que contiene problemas metodológicos. Así, tratamos de mostrar cuáles son dichos problemas y proponemos la estructura que, a nuestro juicio, deberían tener experimentos futuros en la misma línea y con el mismo objetivo. Recurrimos, igualmente, al concepto de neurodiversidad para apoyar nuestro enfoque y para defender que los resultados de McKenzie, Evans y Handley pueden ser interpretados de diversas maneras y en función de distintos marcos teóricos.<hr/>Recently, many papers have been presented in the area of cognitive science and psychology in order to analyze modes of reasoning and intellectual abilities in individuals diagnosed as autistic. Such is the case of a research by McKenzie, Evans and Handly. In this paper, I review that research and argue that contains methodological problems. So, I try to show what these problems and hold that future experiments in the same way and with the same objective should be another structure. I focus equally on the concept of neurodiversity to support my approach and hold the outcomes presented by Mckenzie, Evans and Handly can be interpreted in different ways and according to various theoretical approaches. <![CDATA[<b>ALGUNAS CONSIDERACIONES CONTEXTUALES EN TORNO AL PRIMER VIAJE A JAPÓN DE JACQUES LACAN (1963)</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012012000100009&lng=es&nrm=iso&tlng=es Nuestro propósito es dar a conocer la importancia y el influjo de la cultura y el pensamiento oriental y Japón en la obra de Lacan, para cuya tarea hemos tomado el eje del viaje que realizó al archipiélago en la primavera de A partir de esta coordenada de tiempo hemos retrocedido hasta la presencia del país oriental en la obra de Sigmund Freud y hemos referido la mención del mikado y de los ainus en Tótem y tabú. En cuanto al budismo, centro del interés de Lacan en este primer viaje a las islas, Freud se mostró cauto, reticente, incluso hostil. Lacan, en cambio, se entusiasma por oriente y se interesa por el budismo, en especial por el zen. Hemos seleccionado los comentarios que hizo a su regreso de Japón. En los mismos, el psicoanalista francés pone el dedo en la llaga y nos habla del escamoteo que sufre la sexualidad femenina en el budismo, lo que le sirve de aviso para orientar la práctica del psicoanálisis.<hr/>My aim in this paper is to make known the importance and influence of Eastern culture and thought and of Japan on Lacan’s works. I have taken as a starting point the trip he made to this country during the spring of 1963. After this I have gone backwards to consider the presence of Japan in Sigmund Freud’s works, calling attention to his mention of the Mikado and the Ainu in Totem and Taboo. Towards Buddhism, which was the focus of Lacan’s interest in this first trip to the archipelago, Freud was cautious, reticent and even hostile. Lacan, on the other hand, was enthusiastic about Orient and interested in Buddhism, especially in Zen. I have made a selection of the comments he made on his return from Japan, in which he pointed out weaknesses and commented on how feminine sexuality is eschewed in Buddhism, which he took note of in order to direct his practice in psychoanalysis accordingly. <![CDATA[<b>RASGOS PROMINENTES DE LA FONOLOGÍA SEGMENTAL DEL CHEDUNGUN HABLADO POR ESCOLARES DEL ALTO BÍO-BÍO</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012012000100010&lng=es&nrm=iso&tlng=es En este artículo se presenta una descripción del sistema fonológico del mapudungun hablado por escolares pehuenches de la VIII Región del Bío-Bío. Este sistema fonológico se compara con el que se presenta en las descripciones fonemáticas existentes del mapudungun en general y de la variante pehuenche en particular. Los colaboradores corresponden a un grupo de 20 escolares de entre 12 y 15 años que cursan 7° y 8° año básico en escuelas rurales adscritas al Programa de Educación Intercultural Bilingüe (PEIB) de la comuna de Alto Bío-Bío. Para la recolección del material fonético-fonológico, se elicitó una lista léxica de 64 ítemes y se solicitó a los niños relatar en mapudungun un cuento mapuche. El marco de referencia escogido para el análisis de los datos fue el método descriptivista norteamericano. Esta presentación finaliza con el resumen de los aspectos prominentes de la fonología descrita, una evaluación de los instrumentos utilizados y dos proyecciones a partir de la investigación realizada.<hr/>This paper presents a description of the Mapudungun’s phonological system spoken by Pehuenche students from the 8th Bío-Bío region. This phonological system is compared to the one that is present in the phonemic descriptions that exist in Mapudungun in general and in the Pehuenche variant in particular. The participants correspond to a group of 20 seventh and eighth graders whose age ranges between 12 and 15, from rural schools that are part of the Programa de Educación Intercultural Bilingüe (PEIB) in Alto Bío-Bío. For the phonetic and phonological data, a 64 lexical item list was gathered and participants were requested to tell a short story in Mapudungun. The reference framework selected for the data analysis was the North American descriptive method. This paper ends up with tprominent aspects of the described phonology, an evaluation of the utilized instruments and two projections based on the conducted research. <![CDATA[<b>COMUNICACIÓN INTERCULTURAL MEDIADA</b>: <b>CONSTRUCCIÓN DE REALIDAD A TRAVÉS DE UN ANÁLISIS CRÍTICO Y COMPLEJO DE LOS DISCURSOS PERIODÍSTICOS ENTRE CHILE Y PERÚ</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012012000100011&lng=es&nrm=iso&tlng=es La acción de los medios de prensa de construir y representar realidades socioculturales genera --en reiteradas ocasiones-- relaciones desiguales, promoviendo e institucionalizando unas identidades en desmedro de otras. La situación se complejiza cuando se trata de países vecinos, con sus respectivas tradiciones socio-histórico-culturales, pasados comunes y límites bisagra. Bajo este escenario se analizaron las producciones noticiosas de cobertura nacional publicadas en los periódicos de mayor tirada de dos países limítrofes: “El Mercurio” de Chile y “El Comercio” de Perú. De este modo, y por medio de una herramienta metodológica ligada al Análisis Crítico y Complejo del Discurso, esta investigación busca comprender los procesos de construcciones noticiosas y representaciones que los medios de prensa chilenos y peruanos hacen en torno a los “discursos de la diferencia” que se institucionalizan en la relación entre ambas naciones.<hr/>The action of the press media of constructing and representing socio-cultural realities generates --on numerous occasions-- unequal relationships, which promote and institutionalize certain identities in detriment of others. The situation becomes more complex when it deals with neighboring countries and their corresponding socio-historical-cultural traditions, shared pasts, and “hinge-like” borders. Under this scenario, the production of national news by two nationwide press media of the neighboring countries will be analyzed: “El Mercurio” of Chile and “El Comercio” of Perú. In this manner, and using a methodological tool based on the Critical and Complex Analysis of the Discourse, the main objective of this research is to understand processes of construction of news and representations that the Chilean and Peruvian press make linked to the “discourse of the differences” which have been institutionalized in the relationship between them both. <![CDATA[<b>ESPACIOS ABISALES Y ARQUETIPOS EN NARRATIVA DEANTONIO GIL</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012012000100012&lng=es&nrm=iso&tlng=es La acción de los medios de prensa de construir y representar realidades socioculturales genera --en reiteradas ocasiones-- relaciones desiguales, promoviendo e institucionalizando unas identidades en desmedro de otras. La situación se complejiza cuando se trata de países vecinos, con sus respectivas tradiciones socio-histórico-culturales, pasados comunes y límites bisagra. Bajo este escenario se analizaron las producciones noticiosas de cobertura nacional publicadas en los periódicos de mayor tirada de dos países limítrofes: “El Mercurio” de Chile y “El Comercio” de Perú. De este modo, y por medio de una herramienta metodológica ligada al Análisis Crítico y Complejo del Discurso, esta investigación busca comprender los procesos de construcciones noticiosas y representaciones que los medios de prensa chilenos y peruanos hacen en torno a los “discursos de la diferencia” que se institucionalizan en la relación entre ambas naciones.<hr/>The action of the press media of constructing and representing socio-cultural realities generates --on numerous occasions-- unequal relationships, which promote and institutionalize certain identities in detriment of others. The situation becomes more complex when it deals with neighboring countries and their corresponding socio-historical-cultural traditions, shared pasts, and “hinge-like” borders. Under this scenario, the production of national news by two nationwide press media of the neighboring countries will be analyzed: “El Mercurio” of Chile and “El Comercio” of Perú. In this manner, and using a methodological tool based on the Critical and Complex Analysis of the Discourse, the main objective of this research is to understand processes of construction of news and representations that the Chilean and Peruvian press make linked to the “discourse of the differences” which have been institutionalized in the relationship between them both. <![CDATA[<b>(LA) MUERTE EN VENECIA</b>: <b>MANN-VISCONTI</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012012000100013&lng=es&nrm=iso&tlng=es La acción de los medios de prensa de construir y representar realidades socioculturales genera --en reiteradas ocasiones-- relaciones desiguales, promoviendo e institucionalizando unas identidades en desmedro de otras. La situación se complejiza cuando se trata de países vecinos, con sus respectivas tradiciones socio-histórico-culturales, pasados comunes y límites bisagra. Bajo este escenario se analizaron las producciones noticiosas de cobertura nacional publicadas en los periódicos de mayor tirada de dos países limítrofes: “El Mercurio” de Chile y “El Comercio” de Perú. De este modo, y por medio de una herramienta metodológica ligada al Análisis Crítico y Complejo del Discurso, esta investigación busca comprender los procesos de construcciones noticiosas y representaciones que los medios de prensa chilenos y peruanos hacen en torno a los “discursos de la diferencia” que se institucionalizan en la relación entre ambas naciones.<hr/>The action of the press media of constructing and representing socio-cultural realities generates --on numerous occasions-- unequal relationships, which promote and institutionalize certain identities in detriment of others. The situation becomes more complex when it deals with neighboring countries and their corresponding socio-historical-cultural traditions, shared pasts, and “hinge-like” borders. Under this scenario, the production of national news by two nationwide press media of the neighboring countries will be analyzed: “El Mercurio” of Chile and “El Comercio” of Perú. In this manner, and using a methodological tool based on the Critical and Complex Analysis of the Discourse, the main objective of this research is to understand processes of construction of news and representations that the Chilean and Peruvian press make linked to the “discourse of the differences” which have been institutionalized in the relationship between them both. <![CDATA[<strong>¿MODERNIDAD HOLOCAUSTO?</strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012012000100014&lng=es&nrm=iso&tlng=es La acción de los medios de prensa de construir y representar realidades socioculturales genera --en reiteradas ocasiones-- relaciones desiguales, promoviendo e institucionalizando unas identidades en desmedro de otras. La situación se complejiza cuando se trata de países vecinos, con sus respectivas tradiciones socio-histórico-culturales, pasados comunes y límites bisagra. Bajo este escenario se analizaron las producciones noticiosas de cobertura nacional publicadas en los periódicos de mayor tirada de dos países limítrofes: “El Mercurio” de Chile y “El Comercio” de Perú. De este modo, y por medio de una herramienta metodológica ligada al Análisis Crítico y Complejo del Discurso, esta investigación busca comprender los procesos de construcciones noticiosas y representaciones que los medios de prensa chilenos y peruanos hacen en torno a los “discursos de la diferencia” que se institucionalizan en la relación entre ambas naciones.<hr/>The action of the press media of constructing and representing socio-cultural realities generates --on numerous occasions-- unequal relationships, which promote and institutionalize certain identities in detriment of others. The situation becomes more complex when it deals with neighboring countries and their corresponding socio-historical-cultural traditions, shared pasts, and “hinge-like” borders. Under this scenario, the production of national news by two nationwide press media of the neighboring countries will be analyzed: “El Mercurio” of Chile and “El Comercio” of Perú. In this manner, and using a methodological tool based on the Critical and Complex Analysis of the Discourse, the main objective of this research is to understand processes of construction of news and representations that the Chilean and Peruvian press make linked to the “discourse of the differences” which have been institutionalized in the relationship between them both. <![CDATA[<b><i>La novela luminosa</i></b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012012000100015&lng=es&nrm=iso&tlng=es La acción de los medios de prensa de construir y representar realidades socioculturales genera --en reiteradas ocasiones-- relaciones desiguales, promoviendo e institucionalizando unas identidades en desmedro de otras. La situación se complejiza cuando se trata de países vecinos, con sus respectivas tradiciones socio-histórico-culturales, pasados comunes y límites bisagra. Bajo este escenario se analizaron las producciones noticiosas de cobertura nacional publicadas en los periódicos de mayor tirada de dos países limítrofes: “El Mercurio” de Chile y “El Comercio” de Perú. De este modo, y por medio de una herramienta metodológica ligada al Análisis Crítico y Complejo del Discurso, esta investigación busca comprender los procesos de construcciones noticiosas y representaciones que los medios de prensa chilenos y peruanos hacen en torno a los “discursos de la diferencia” que se institucionalizan en la relación entre ambas naciones.<hr/>The action of the press media of constructing and representing socio-cultural realities generates --on numerous occasions-- unequal relationships, which promote and institutionalize certain identities in detriment of others. The situation becomes more complex when it deals with neighboring countries and their corresponding socio-historical-cultural traditions, shared pasts, and “hinge-like” borders. Under this scenario, the production of national news by two nationwide press media of the neighboring countries will be analyzed: “El Mercurio” of Chile and “El Comercio” of Perú. In this manner, and using a methodological tool based on the Critical and Complex Analysis of the Discourse, the main objective of this research is to understand processes of construction of news and representations that the Chilean and Peruvian press make linked to the “discourse of the differences” which have been institutionalized in the relationship between them both. <![CDATA[<b><i>Espectros de luz</i></b>: <b><i>Tecnologías visuales en la literatura latinoamericana</i></b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012012000100016&lng=es&nrm=iso&tlng=es La acción de los medios de prensa de construir y representar realidades socioculturales genera --en reiteradas ocasiones-- relaciones desiguales, promoviendo e institucionalizando unas identidades en desmedro de otras. La situación se complejiza cuando se trata de países vecinos, con sus respectivas tradiciones socio-histórico-culturales, pasados comunes y límites bisagra. Bajo este escenario se analizaron las producciones noticiosas de cobertura nacional publicadas en los periódicos de mayor tirada de dos países limítrofes: “El Mercurio” de Chile y “El Comercio” de Perú. De este modo, y por medio de una herramienta metodológica ligada al Análisis Crítico y Complejo del Discurso, esta investigación busca comprender los procesos de construcciones noticiosas y representaciones que los medios de prensa chilenos y peruanos hacen en torno a los “discursos de la diferencia” que se institucionalizan en la relación entre ambas naciones.<hr/>The action of the press media of constructing and representing socio-cultural realities generates --on numerous occasions-- unequal relationships, which promote and institutionalize certain identities in detriment of others. The situation becomes more complex when it deals with neighboring countries and their corresponding socio-historical-cultural traditions, shared pasts, and “hinge-like” borders. Under this scenario, the production of national news by two nationwide press media of the neighboring countries will be analyzed: “El Mercurio” of Chile and “El Comercio” of Perú. In this manner, and using a methodological tool based on the Critical and Complex Analysis of the Discourse, the main objective of this research is to understand processes of construction of news and representations that the Chilean and Peruvian press make linked to the “discourse of the differences” which have been institutionalized in the relationship between them both. <![CDATA[<b><i>Graciliano Afonso</i></b>: <b><i>La conformación de un canon</i></b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012012000100017&lng=es&nrm=iso&tlng=es La acción de los medios de prensa de construir y representar realidades socioculturales genera --en reiteradas ocasiones-- relaciones desiguales, promoviendo e institucionalizando unas identidades en desmedro de otras. La situación se complejiza cuando se trata de países vecinos, con sus respectivas tradiciones socio-histórico-culturales, pasados comunes y límites bisagra. Bajo este escenario se analizaron las producciones noticiosas de cobertura nacional publicadas en los periódicos de mayor tirada de dos países limítrofes: “El Mercurio” de Chile y “El Comercio” de Perú. De este modo, y por medio de una herramienta metodológica ligada al Análisis Crítico y Complejo del Discurso, esta investigación busca comprender los procesos de construcciones noticiosas y representaciones que los medios de prensa chilenos y peruanos hacen en torno a los “discursos de la diferencia” que se institucionalizan en la relación entre ambas naciones.<hr/>The action of the press media of constructing and representing socio-cultural realities generates --on numerous occasions-- unequal relationships, which promote and institutionalize certain identities in detriment of others. The situation becomes more complex when it deals with neighboring countries and their corresponding socio-historical-cultural traditions, shared pasts, and “hinge-like” borders. Under this scenario, the production of national news by two nationwide press media of the neighboring countries will be analyzed: “El Mercurio” of Chile and “El Comercio” of Perú. In this manner, and using a methodological tool based on the Critical and Complex Analysis of the Discourse, the main objective of this research is to understand processes of construction of news and representations that the Chilean and Peruvian press make linked to the “discourse of the differences” which have been institutionalized in the relationship between them both.