Scielo RSS <![CDATA[Psykhe (Santiago)]]> https://scielo.conicyt.cl/rss.php?pid=0718-222820190001&lang=pt vol. 28 num. 1 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> https://scielo.conicyt.cl/img/en/fbpelogp.gif https://scielo.conicyt.cl <![CDATA[Practical Guidelines for Psychotherapists Who Work With PTSD Patients After a Natural Disaster]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22282019000100101&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN: Este artículo presenta información relevante para profesionales de la salud mental que trabajarán con pacientes adultos con trastorno por estrés post-traumático (TEPT) en las postrimerías de un desastre de origen natural y que no poseen entrenamiento especializado en modalidades expertas para el manejo de TEPT. El artículo presenta orientaciones a partir de una revisión de diferentes guías internacionales para el trabajo con pacientes con TEPT y la revisión de la literatura científica internacional relevante. Estas orientaciones fueron revisadas por un panel de expertos chilenos. El resultado, el cual se presenta en este artículo, es una serie de orientaciones prácticas orientadas a aquellos psicoterapeutas que trabajarán con pacientes con TEPT tras la ocurrencia de un desastre de origen natural. Se presentan viñetas clínicas para ejemplificar algunas de las orientaciones.<hr/>ABSTRACT: This article presents information relevant to mental health professionals who work with adult patients with posttraumatic stress disorder (PTSD) in the aftermath of natural disasters and who lack specialized training in evidencebased treatments for PTSD. The article presents orientations based on a review of several international guidelines for working with patients with PTSD and the relevant international scientific literature. These guidelines were reviewed by a panel of Chilean experts. The result, which is presented in this article, consists in a series of practical guidelines aimed at psychotherapists who must work with patients with PTSD after natural disasters. Clinical vignettes are presented to exemplify some of these guidelines. <![CDATA[Assessment of the Executive Function in Cocaine Paste Dependent Patients Using a Neuropsychological Battery]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22282019000100102&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN: La adicción a la pasta base de cocaína (PBC) representa un serio problema de salud en Chile. La adicción a las drogas se relaciona con déficit en las funciones ejecutivas, asociadas a regiones prefrontales del cerebro. El propósito del estudio fue comparar el rendimiento neuropsicológico de un grupo de dependientes de PBC que se atendían en 4 centros de tratamiento público (n = 27), respecto de un grupo control (n = 16). Se empleó un diseño transversal comparativo y se administró el Test de Colores y Palabras de Stroop, el Test de Clasificación de Tarjetas de Wisconsin, el Juego de Azar de Iowa, el Test del Trazado de un Camino, el Test de Aprendizaje Verbal, el Test de Fluencia Verbal y la Escala de Comportamiento Frontal. Mediante análisis multivariado de la varianza, controlando el nivel de depresión, se halló que el grupo con dependencia tenía un rendimiento menor en la curva de aprendizaje y mayores puntajes en las subescalas de desinhibición y disfunción ejecutiva de la Escala de Comportamiento Frontal. Los resultados generales son coherentes con los de la literatura revisada.<hr/>ABSTRACT: Addiction to cocaine paste is a serious health problem in Chile. Drug addiction is associated with deficits affecting executive functions, which are located in prefrontal regions of the brain. The aim of this study was to compare the neuropsychological performance of a group of cocaine paste dependent individuals receiving treatment in 4 public centers (n = 27) to that of a control group (n = 16). A comparative cross-sectional design was used, with a set of neuropsychological instruments being administered: the Stroop Color and Word Test, the Wisconsin Card Sorting Test, the Iowa Gambling Task, the Trail Making Test, the Rey Auditory Verbal Learning Test, the Verbal Fluency Test, and the Frontal Systems Behavior Scale. A multivariate analysis of variance was used, controlling for depression level. This procedure revealed that the dependent group performed more poorly on the learning curve and scored higher on the disinhibition and executive dysfunction subscales of the Frontal Systems Behavior Scale. Overall, results fall in line with the literature reviewed. <![CDATA[Cooperation in Social Dilemmas: Social Norms and Cognitive Processes]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22282019000100103&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt ABSTRACT: The purpose of this study was to analyze the role of social norms and cognitive processes in cooperative decisions in a non-probabilistic self-selected sample of Psychology freshmen attending the Universidad Nacional de Córdoba (Argentina). Two studies were conducted (Study 1: n = 124; Study 2: n = 104). In both of them a factorial design implemented in 2 phases was used: (a) cooperative environment and non-cooperative environment, using the Prisoner's Dilemma Game (PDG) and (b) time response conditions (Study 1) or cognitive load conditions (Study 2). In this stage participants played the Public Goods Game. The level of cooperation in the second stage was the main dependent variable. Student' t test, logistic and linear regression analyses, and univariate and multivariate analyses of variance were carried out. The manipulation for generating several social norm environments was not effective. Multiple effects on cooperation were observed depending on which indicators of cognitive processing were considered. The main finding of this study is an interaction effect between the social norm environment and the cognitive load condition in the first PDG round (Study 2).<hr/>RESUMEN: El objetivo de esta investigación fue analizar el rol de las normas sociales y los procesos cognitivos en las decisiones cooperativas en muestras no-probabilísticas de auto-selección de ingresantes a Psicología de la Universidad Nacional de Córdoba (Argentina). Se llevaron a cabo 2 estudios experimentales (Estudio 1: n = 124; Estudio 2: n = 104). En ambos se utilizó un diseño factorial en 2 fases: (a) contexto cooperativo o no cooperativo, utilizando el Juego del Dilema del Prisionero (JDP), y (b) condición de tiempo de respuesta (Estudio 1) o de esfuerzo cognitivo (Estudio 2), utilizando el Juego de Bienes Públicos. El nivel de cooperación fue la principal variable dependiente en la fase 2. Se utilizó t de Student, análisis de regresión logística y lineal y análisis univariados y multivariados de la varianza. La manipulación para generar distintos contextos normativos fue inefectiva. Se observaron distintos efectos en la cooperación según el indicador de procesos cognitivos usado. El principal resultado corresponde a la interacción entre el contexto social normativo y la condición de carga cognitiva en la primera ronda del JDP (Estudio 2). <![CDATA[From Frustration to Joy or From Joy to Frustration? Meanings About Educational Inclusion Constructed by Teachers Based on Their Emotional Experience]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22282019000100104&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN: El objetivo de esta investigación fue analizar a partir de la experiencia emocional los significados construidos por los docentes sobre la tarea de dar respuesta a la diversidad. Para ello se analizaron 12 entrevistas realizadas a una muestra intencionada, integrada por duplas de profesores regulares y de educación especial que trabajaban conjuntamente en el marco del Programa de Integración Escolar en 4 establecimientos de la Región Metropolitana, Chile. En dichas entrevistas se les pidió a los docentes que narraran incidentes vividos durante la tarea de brindar respuesta educativa a la diversidad y en los que hubiesen experimentado alguna emoción. Se realizó análisis de contenido en base a la teoría fundamentada. Los resultados muestran que los profesores refieren diversas emociones, pero principalmente frustración y alegría. Los significados generados aluden principalmente al logro pedagógico y al ajuste del comportamiento al contexto escolar. Se discute sobre la tensión entre estos resultados y los principios de la educación inclusiva, y sobre las posibilidades que surgen de considerar las emociones como recurso para la comprensión y abordaje del desafío de avanzar hacia una educación más inclusiva.<hr/>ABSTRACT: This study was aimed at analyzing, based on the participating teachers' emotional experience, the meanings constructed by them regarding the task of responding to diversity. To do this, the researchers analyzed 12 interviews with a purposive sample of teacher duos composed of a regular teacher and a special education teacher working together within the framework of the School Integration Program in 4 schools of the Metropolitan Region, Chile. In the interviews, teachers were asked to narrate incidents experienced as part of the task of providing an educational response to diversity and in which they had also experienced emotion. Content analysis was performed based on the grounded theory. Results show that teachers report a variety of emotions, with frustration and joy being the most frequent. The meanings generated mainly allude to pedagogical achievement and to the adjustment of behavior to the school context. The conflict between the results obtained and the guiding principles of inclusive education is discussed, along with the possibilities arising from considering emotions as a resource for understanding and tackling the challenge of achieving a more inclusive education. <![CDATA[Geopolitics of Psychological Knowledge and Psychosocial Risk: Reproducing Subordination by Means of Graduate and Undergraduate Theses]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22282019000100105&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN: En este artículo se presentan los resultados de un estudio que indagó por las relaciones geopolíticas de la psicología. Se examinaron 108 tesis de pregrado y postgrado, realizadas en el área de riesgos psicosociales en 7 de las principales universidades de Bogotá, Colombia, entre 1991 y 2014. Se analizaron los siguientes aspectos: los años de presentación de las tesis, la institución académica que las acogió, el programa específico al que estaban vinculadas, el título asignado a la investigación y el diseño utilizado. También se establecieron las referencias consultadas, el idioma en el cual estas se habían publicado y el tipo de autoría que estas presentaban: nacional, internacional, investigadores particulares e instituciones reguladoras del trabajo. Los resultados señalan los canales a través de los cuales circula el conocimiento psicológico sobre los riesgos psicosociales, el desvanecimiento de las fronteras disciplinares de la psicología, así como la emulación que ocurre en la construcción local de la psicología y su consecuente subordinación a las redes internacionales del conocimiento.<hr/>ABSTRACT: This article presents the results of a study on the geopolitical relationships of psychology. One hundred and eight undergraduate and graduate theses on the topic of psychosocial risks were examined. They were produced by students of 7 of the main universities of Bogotá, Colombia, between 1991 and 2014. The following aspects were analyzed: the years when the theses were submitted, the academic institution where they were produced, the specific program to which they belonged, the title assigned to each research project, and the design used. In addition, the present study also identified the references consulted, the language in which they had been published, and their type of authorship: national, international, independent researchers, and labor regulation agencies. Results reveal the channels through which psychological knowledge about psychosocial risks circulates, the fading of disciplinary boundaries of psychology, and the emulation that takes place in the local construction of psychology, as well as its consequent subordination to international knowledge networks. <![CDATA[The Role of Stimuli Associated to Extinction Cues on Response Recovery]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22282019000100106&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN: En 2 experimentos se investigó el rol de las claves de extinción (CE), y estímulos asociados a estas, en la readquisición de la tolerancia condicionada al etanol. La ataxia causada por el etanol fue medida en 80 ratas, utilizando planos de deslizamiento en un procedimiento de 5 fases. El primer experimento (que utilizó 4 contextos y 40 ratas) mostró que la presentación del contexto de extinción por sí solo disminuyó la efectividad de la CE para reducir la readquisición de respuesta. El segundo experimento (hecho en un solo contexto, con 40 ratas y con la diferencia de que se usaron 2 estímulos que fueron pareados para algunos sujetos o explícitamente no pareados para otros) mostró que una clave secundaria puede reducir la readquisición, independientemente de si fue pareada con la CE o no. Los resultados de análisis de varianza mixtos y factoriales sugieren que la CE afectaría la recuperación de la respuesta a través de una asociación con el contexto de extinción; sin embargo, una clave de segundo orden, asociada a la CE, no lograría activar dicha asociación.<hr/>ABSTRACT: Two experiments analyzed the role of extinction cues (EC) and stimuli associated to them in the reacquisition of conditioned ethanol tolerance. Ethanol-induced ataxia was measured in 80 rat subjects using a tilting plane, in a 5-phase procedure. The first experiment (which used 4 contexts and 40 rats) showed that the presentation of the extinction context by itself diminished the effectiveness of ECs in reducing response reacquisition. The second experiment (conducted in a single context with 40 rats and using 2 stimulus paired for some subjects or explicitly unpaired for others) showed that a secondary cue can reduce reacquisition, regardless of whether it was paired with the EC or not. The results of mixed and factor analyses of variance suggest that ECs affect response recovery through an association with the extinction context; however, a second-order cue associated to an EC appears to be unable to activate this association. <![CDATA[Emotional Categorization of the International Affective Picture System in a Colombian Sample]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22282019000100107&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt ABSTRACT: The International Affective Picture System (IAPS) is a battery of images used to induce discrete emotional reactions. In this study an IAPS subsample of 200 images was analysed to elicit discrete negative emotions and propose a new categorization of them, according to which discrete negative emotions (disgust, fear, sadness, or anger) they induce, in contrast to a dimensional model of emotion including emotional valence, intensity, and dominance, usually used in the literature. Through a sample by convenience, 447 participants of 3 universities in Bogotá, Colombia, were recruited and shown 60 IAPS images and asked them to what extent they felt fear, sadness, disgust, anger, happiness, or satisfaction when looking at each image. By using the overlap of 95% confidence intervals of the mean of 6 emotions ratings for every image, results revealed that 51.5% of images induced simple emotions (19.5% fear, 16.5% sadness, 13.0% disgust and 2.5% anger), 43% of images induced complex emotions, including more than one negative emotion, 1.5% emotions mixed one negative and one positive emotion, and 4% were undetermined emotions.<hr/>RESUMEN: El Sistema Internacional de Imágenes Afectivas (IAPS) es una batería de imágenes utilizadas para inducir diversas reacciones emocionales. En este estudio se analizó una submuestra de 200 imágenes del IAPS para inducir emociones negativas específicas y proponer una nueva categorización de ellas, según las emociones específicas que inducen (asco, miedo, rabia o tristeza), en contraste a un modelo dimensional de las emociones que incluye valencia, intensidad y dominancia emocional, usualmente utilizado en la literatura. Se reclutó por conveniencia a 447 participantes de 3 universidades de Bogotá, Colombia, a quienes se mostraron 60 imágenes del IAPS, preguntándoles en qué medida sentían miedo, tristeza, asco, rabia, felicidad o satisfacción al ver cada imagen. Al utilizar la superposición de intervalos de confianza del 95% de la media de 6 valoraciones de emociones para cada imagen, los resultados revelaron que el 51,5% de las imágenes indujeron emociones simples (19,5% miedo, 16,5% tristeza, 13,0% asco y 2,5% rabia), 43% de las imágenes, emociones complejas, incluyendo más de una emoción negativa, 1,5% emociones mixtas, incluyendo una emoción positiva y una negativa, y 4% emociones indeterminadas. <![CDATA[Adaptation and Psychometric Analysis of Ryff's Scales of Psychological Well-Being in Argentinean Adolescents]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22282019000100108&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN: El presente estudio tuvo por objetivo adaptar y analizar psicométricamente las Escalas de Bienestar Psicológico de Ryff en una muestra no probabilística de adolescentes argentinos de entre 14 y 16 años. Se utilizó la adaptación al castellano realizada por Díaz et al. (2006) de la versión de 39 ítems propuesta por van Dierendonck (2004). Se realizaron dos estudios: el primero (80 adolescentes y 20 jueces expertos) consistió en el ajuste de 11 ítems y del formato de respuesta de la versión española, según su grado de coherencia teórica, dificultad y claridad lingüística para Argentina, y el segundo (825 adolescentes), en un análisis de las propiedades psicométricas (consistencia interna y validez de constructo) de las Escalas resultantes. El análisis factorial exploratorio mostró la presencia de 4 factores: (a) Autoaceptación, (b) Crecimiento Personal y Propósito en la Vida, (c) Autonomía y (d) Relaciones Positivas con Otras Personas. El análisis factorial confirmatorio mostró un ajuste satisfactorio del modelo, por lo que se concluye que las Escalas adaptadas de 20 ítems son apropiadas para evaluar el bienestar psicológico en la población de adolescentes argentinos.<hr/>ABSTRACT: The purpose of this study was to adapt and conduct a psychometric analysis of Ryff's Scales of Psychological WellBeing in a nonprobability sample of Argentinean adolescents aged between 14 and 16 years. The Spanish adaptation by Díaz et al. (2006) of the 39 items version proposed by van Dierendonck (2004) was used. Two studies were conducted: the first (80 adolescents and 20 expert judges) consisted in the adjustment of 11 items and the response format of the Spanish version according to their degree of theoretical consistency, clarity, and linguistic difficulty for Argentina, while the second (825 adolescents) was an analysis of the psychometric properties (internal consistency and construct validity) of the resulting Scales. Exploratory factor analysis revealed 4 factors: (a) Self-Acceptance, (b) Personal Growth and Purpose in Life, (c) Autonomy, and (d) Positive Relationships With Others. Confirmatory factor analysis showed a satisfactory level of fit for the model, which makes it possible to conclude that the adapted 20-item Scales are appropriate for assessing the psychological well-being of Argentinean adolescents. <![CDATA[Adaptation and Validation of a Questionnaire on Motivation Self-Regulation Strategies in College Students]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22282019000100109&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN: Este estudio tuvo como objetivo evaluar las propiedades psicométricas de un cuestionario sobre estrategias de autorregulación de la motivación en jóvenes universitarios. La muestra, seleccionada intencionalmente, fue de 315 estudiantes universitarios pertenecientes a 2 universidades privadas de Cali, Colombia (edad promedio de 19 años, 51% mujeres y 49% hombres). El instrumento original en inglés (Wolters &amp; Benzon, 2013) fue traducido al castellano y sometido a un análisis exploratorio y confirmatorio de factores para evaluar su validez de constructo. Los resultados indican que el instrumento adaptado también presenta indicadores adecuados de validez convergente y discriminante, evaluada mediante correlaciones con el Cuestionario de Estrategias Motivacionales y de Aprendizaje (Pintrich, Smith, Garcia &amp; McKeachie, 1993), y de consistencia interna, para evaluar 5 de las 6 estrategias de autorregulación de la motivación consideradas en el instrumento original. El instrumento en su versión final es una herramienta útil para continuar la investigación en esta temática. Se recomienda que futuras investigaciones seleccionen muestras más grandes de estudiantes, tanto de universidades públicas como privadas, y que realicen análisis que permitan evaluar la validez predictiva del instrumento.<hr/>ABSTRACT: The purpose of this study was to assess the psychometric properties of a questionnaire on motivation self-regulation strategies in university students. The purposive sample used comprised 315 college students from 2 private universities located in Cali, Colombia. The participants' average age was 19; 51% were women and 49% were men. The original instrument in English (Wolters &amp; Benzon, 2013) was translated into Spanish and underwent exploratory and confirmatory factor analyses to evaluate its construct validity. Results indicate that the adapted instrument also displays adequate indices of convergent and discriminant validity, assessed through correlations with the Motivated Strategies for Learning Questionnaire (Pintrich, Smith, Garcia &amp; McKeachie, 1993), and internal consistency, to assess 5 of the 6 motivation self-regulation strategies considered in the original instrument. The final Spanish version of the instrument is a useful tool for conducting further research on this topic. Further studies should select larger samples of college university students attending both public and private universities while also conducting analyses of the instrument's predictive validity. <![CDATA[Adaptation of the Aversion to Risk Taking Scale in Argentinian Drivers]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22282019000100110&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN: La percepción de riesgo constituye uno de los principales factores que afecta el comportamiento humano y las decisiones en la conducción. El objetivo de este estudio fue examinar las propiedades psicométricas de la Aversion to Risk Taking Scale en una muestra accidental de 447 conductores (54,4% hombres; edad: 18-78 años) de Córdoba, Argentina. Se aplicó la escala junto con medidas de deseabilidad social, autoeficacia para la conducción y conducción riesgosa. Análisis factorial exploratorio y confirmatorio sustentan la estructura unidimensional de la escala, en consonancia con la versión original. La consistencia interna de la escala fue aceptable (alfa ordinal = 0,77) y se obtuvo evidencia de validez concurrente. Se correlacionaron los puntajes de la escala con una medida de deseabilidad social del conductor, obteniéndose correlaciones nulas o muy débiles. En conjunto, los resultados son satisfactorios y avalan el uso de la escala en el contexto argentino. Se discuten las implicaciones de este trabajo para la investigación psicológica aplicada al tránsito y se proponen recomendaciones tendientes a mejorar el contenido de la escala a partir de la inclusión de nuevos ítems.<hr/>ABSTRACT: Risk perception is one of the most relevant factors influencing human behavior and decision-making while driving. The aim of this study was to examine the psychometric properties of the Aversion to Risk Taking Scale in a convenience sample of 447 drivers (54.4% men; age range: 18-78 years) from Córdoba, Argentina. The scale was administered together with measures of driver social desirability, driving self-efficacy, and risky driving. Exploratory and confirmatory factor analyses support the unidimensional structure of the scale, in line with the original version. The internal consistency of the scale was acceptable (ordinal alpha = 0,77). In addition, evidence for concurrent validity was obtained. Scores were correlated with a driver social desirability scale, which yielded null or very weak correlations. Overall, results are satisfactory and support the use of the scale in Argentina. Implications of the study for research on traffic psychology are discussed and suggestions are made for improving the contents of the scale through the inclusion of new items.