Scielo RSS <![CDATA[Revista chilena de literatura]]> https://scielo.conicyt.cl/rss.php?pid=0718-229520100002&lang=en vol. num. 77 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> https://scielo.conicyt.cl/img/en/fbpelogp.gif https://scielo.conicyt.cl <![CDATA[<strong>¿COMUNIDAD DE FIELES O COMUNIDAD DE CIUDADANOS?</strong>: <strong>DOS RELATOS DE VIAJE DEL SIGLO XIX COLOMBIANO</strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22952010000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo hace un estudio comparativo de dos relatos de viaje hispanoamericanos del siglo XIX: Viaje a la Tierra Santa (1870) de Fray Vicente Cuesta y Viajes de un colombiano en Europa (1862) de José María Samper. El estudio sigue la conformación de la subjetividad de cada narrador, caracterizado como fiel y como ciudadano, respectivamente, y las coordenadas de los diferentes tipos de comunidades que figuran y proponen para sus repúblicas. El contexto de reflexión sobre ambos textos no se limita al espacio nacional o continental, sino que incluye, por supuesto, los escenarios más amplios en los que se inscriben: la comunidad eclesiástica, cuyo centro está en Roma y los imperios modernos del siglo XIX, el inglés en particular.<hr/>This article is a comparative analysis of two travel narratives written by two Hispanic American writers: Viaje a la Tierra Santa (1870), by Fray Vicente Cuesta, and Viajes de un colombiano en Europa (1862), by José María Samper. The analysis focuses on the way they build up their subjectivities, (one of them as a catholic, the other as a citizen), and on the type of communities they want their republics to be. The context of this analysis is not only national Hispanic American history: these texts are also to be read and located in the scenario of the religious community whose center is Rome and in the scenario of the 19th century modern empires, and specifically in the English empire. <![CDATA[<strong>JOAQUÍN GIANNUZZI</strong>: <strong>SUBJETIVIDAD Y ENFERMEDAD SOCIAL EN LOS POEMARIOS DE LA DICTADURA</strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22952010000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este trabajo abordaremos los poemarios de Joaquín Giannuzzi publicados durante la dictadura militar argentina, Señales de una causa personal (1977) y Principios de incertidumbre (1980), y los dos posteriores, Violín obligado (1984) y Cabeza final (1991) que -aunque publicados ya en el período democrático- mantienen el tono deceptivo y el retraimiento de la mirada que se instalan en sus predecesores, instaurando un corte con respecto a los primeros poemarios. En efecto, en Contemporáneo del mundo (1962) y Las condiciones de la época (1967), aún se advierte cierta fe en el poder de la palabra de incidir en lo social, por lo cual predomina una mirada volcada hacia el mundo externo, atravesado por las coordenadas de la historia. El viraje que se observa a partir de los poemarios de la época de “plomo” se sustenta en un repliegue de la mirada hacia el mundo interno, acompañado de un creciente protagonismo de lo físico, a tal punto, que el cuerpo deviene metáfora de la enfermedad social. A partir de estos cambios, proponemos la hipótesis de que, ante la experiencia de lo intolerable, las estrategias de solapamiento del discurso se constituyen en una forma de preservación del yo y de la poesía.<hr/>The aim of this work is to study Joaquín Giannuzzi´s books of poems Señales de una causa personal (1977) and Principios de incertidumbre (1980) published during the Argentine military dictatorship. The two other follow-ups, Violín obligado (1984) and Cabeza final (1991), maintain the disillusioned tone and the withdrawn kind of look that prevailed in the first two works, thus establishing a clear difference with his previous poetry, published before the military dictatorship. As a matter of fact, a certain faith in the power of words having an effect on the social context is noticed in volumes like Contemporáneo del mundo (1962) and Las condiciones de la época (1967). A look turned on to the outside world, a world where the coordinates of History could be discerned, clearly prevailed in those early works. A turning point starting during the “age of plumb” poems is sustained by the retreat of his look towards an innerworld, accompanied by an increasing presence of the physical, to a point where the body becomes a metaphor of social illness. Therefore, (as the unbearable is experienced), we propose that the writing strategies for concealing its own discourse establish themselves as a way of poetry- and of self- preservation. <![CDATA[<strong>ESCRITORES Y ESTADO EN EL CENTENARIO</strong>: <strong>APOGEO Y DISPERSIÓN DE LA LITERATURA NATIVISTA ARGENTINA</strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22952010000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en En el marco de la nueva alianza entre escritores y Estado que se fragua en el campo literario argentino hacia el centenario de la revolución de mayo, la posición nativista para una literatura regional-nacional, forjada en las dos últimas décadas del siglo XIX, se constituye en la piedra basal para mediar y negociar los intereses de un Estado oligárquico que ve amenazada su hegemonía y las necesidades de los escritores nacionales que aspiran a una autonomía profesional que el mercado aún no garantiza, así como las contradicciones inherentes a la conflictiva relación que ambos mantienen con el “pueblo”. A través del examen de las obras de dos de los más reconocidos escritores del período, Leopoldo Lugones y Ricardo Rojas, exploramos las apropiaciones, los desplazamientos y las resignificaciones que promueven, al mismo tiempo, el apogeo y la dispersión de la posición nativista para una literatura regional-nacional.<hr/>With the new alliance between writers and the state, which was forged in the literary circuits in Argentine towards the first anniversary of the May revolution, the ‘nativist’ claims for a regional-national literature, forged in the last two decades of the nineteenth century, became the basis from which to mediate and negotiate the interests of an oligarchic state. This state perceived a threat in the needs of national writers who aspired to acquire a professional autonomy not to be guaranteed by the market alone. It also perceived a threat in the contradictions inherent in both the state’s and the writers’ conflictive relationship with the “people”. By examining the works of two of the most renowned writers of the period, Leopoldo Lugones and Ricardo Rojas, we explore the appropriations, displacements and resignifications consistent with the rise and the range of influence of the nativist position. <![CDATA[<strong>LA ANTROPOFAGIA COMO</strong><strong> RITO FINAL DE LA INFANCIA EN EL REGRESO DE EFRAÍN BARQUERO</strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22952010000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo analiza las representaciones de infancia en el libro El regreso del poeta chileno de los años 50, Efraín Barquero. Se postula que en este poemario existe una disposición escénica que pone a un adulto devenido discursivamente en niño frente a su padre muerto, para llevar a cabo el rito de servírselo como alimento. Mediante este acto sacrificial de tipo antropofágico, el sujeto lírico logra clausurar su infancia y pasar plenamente a la adultez.<hr/>This paper sets out to investigate the representations of childhood in El regreso by the Chilean poet of the 50s, Efrain Barquero. We propose that in this poem there is a scenic disposition where an adult -represented a child-, standing opposite his dead father, is about to carry out the anthropofagical rite of eating him up. By means of this cannibalistic act, the lyrical persona manages to close his childhood and to go on fully into adulthood. <![CDATA[<strong>UN AÑO DE JUAN EMAR</strong>: <strong>EL ARTISTA DE VANGUARDIA EN UNA MODERNIDAD PERIFÉRICA</strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22952010000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en En el presente artículo se analizan tres episodios de la novela Un Año. Primero se estudian las restricciones del artista en la sociedad colonial y la forma como resiste frente al poder. Luego se revela la uniformidad de la sociedad premoderna y la manera como se desarticula esta homogeneidad. Por último, se propone una verdadera poética del proceso creativo, la cual se inserta en la discusión sobre el papel y función del arte en la época.<hr/>This is an essay that focuses on three episodes of the novel Un Año. It begins by analyzing the restrictions of the artist in colonial society, and how he is able to endure in the face of power. It goes on to unveil the uniformity of pre-modern society, pausing to discuss ways in which such homogeneity can be disarticulated. Finally, this work proposes what really amounts to a poetics of the creative process, which is an intrinsic part of the discussion about the role and function of art during those times. <![CDATA[<strong>CRISIS, DECONSTRUCCIÓN Y EMPATÍA</strong>: <strong>LA SEMIOSIS DEL</strong><strong> ESPACIO URBANO EN LA POESÍA ARGENTINA RECIENTE</strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22952010000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en El objetivo de este trabajo es realizar un análisis comparativo de la semiosis del espacio urbano en cinco poemarios publicados recientemente en la ciudad de Buenos Aires: Aquel corazón descamisado (2002) de Luis Tedesco, El carrito de Eneas (2003) de Daniel Samoilovich, La rebelión del instante (2005) de Diana Bellessi, Solos y solas (2005) de Tamara Kamenszain y Poemas del sin trabajo (2007) de Eduardo Mileo. En todos ellos se textualizan voces, miradas e itinerarios que atraviesan la ciudad contemporánea, apelando a una gran diversidad de imágenes, tópicos y estrategias discursivas. La tríada conceptual crisis-deconstrucción-empatía permitirá leer en conjunto diferentes modalidades en que los textos poéticos traducen y reenvían a las complejidades del imaginario social.<hr/>This paper aims to compare the semiosis of urban space in five books of poems recently published in the city of Buenos Aires: Aquel corazón descamisado (2002) of Luis Tedesco, El carrito de Eneas (2003) of Daniel Samoilovich, La rebelión del instante (2005) of Diana Bellessi, Solos y solas (2005) of Tamara Kamenszain, and Poemas del sin trabajo (2007) of Eduardo Mileo. All of them present voices, sights and itineraries of the contemporary city by means of a wide range of images, topics and discursive strategies. The conceptual triad crisis-deconstruction-empathy will allow the systematization of different ways in which poetic texts translate and refer to the complexities of the social imaginary. <![CDATA[<strong>CONQUISTA Y FUNDACIÓN DE LA CIUDAD TERRENA</strong>: <strong>EL NACIMIENTO DE SANTIAGO EN LA NARRATIVA DE CARLOS DROGUETT</strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22952010000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente artículo proporciona una lectura actualizada de las llamadas ‘novelas históricas’ o ‘novelas de ciudad’ de Carlos Droguett. En particular, sus novelas centradas en la conquista y fundación de la ciudad de Santiago (100 gotas de sangre y 200 de sudor y Supay el cristiano) señalan la primera coordenada del proyecto narrativo droguettiano orientado a reelaborar y reescribir la historia chilena y latinoamericana, en una historiografía-literaria que busca sus fuentes, su prueba documental, en eenorme archivo conformado por toda esa sangre, por todas esas muertes soslayadas “con silencio o con ruido”. 100 gotas de sangre y 200 de sudor y Supay el cristiano constituyen las primeras páginas de lo que aquí denominaremos “La Historia de Chile según Carlos Droguett”. Pero, además, ambas novelas serían tributarias de la fuente documental previamente elaborada y narrativizada por el historiador Crescente Errázuriz en su Historia de Chile bajo Pedro de Valdivia.<hr/>The present article provides an up-to-date reading of the so called ‘historical novels’ or ‘city novels’ by Carlos Droguett. In particular, his novels focused on the conquest and founding of the city of Santiago (100 Gotas de Sangre y 200 de Sudor and Supay el cristiano) mark the droguettian narrative project first’s coordinate, oriented towards a remaking and rewriting of the Chilean and Latin American history, in a literary-historiography which looks for its sources, its documentary evidence, within the enormous archive conformed by all that blood, all those deaths eluded “with silence or noise”. 100 Gotas de Sangre y 200 de Sudor and Supay el cristiano are the first pages of what we here call Chilean History according to Carlos Droguett. But, in addition, both novels would be tributary of the documentary source previously elaborated by the historian Crescente Errázuriz in his Historia de Chile bajo Pedro de Valdivia. <![CDATA[<strong>LITERATURA Y PRENSA DE LA INDEPENDENCIA, INDEPENDENCIA DE LA LITERATURA</strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22952010000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en El artículo examina las concepciones operantes del libro, la lectura y la literatura en Chile, entre 1810 y 1842. Describe la concepción enciclópedica y eminentemente política de lo literario en las dos primeras generaciones de criollos ilustrados y el modo como ella fue conformando un canon para la nueva nación. Contrasta luego el discurso de la utopía ilustrada (entendida como “verdad prematura”) sobre la lectura y el libro con testimonios sobre su realidad. Finalmente enfrenta ambas perspectivas y las vincula a la independencia de la literatura.<hr/>The article examines the perception about books, reading and literature in Chile, between 1810 and 1842. It deals with the vision of the two first generations of intellectuals about this subject, a vision politically motivated. It then goes on to establish a constrast between the utopical vision and the real experience in the area of book and reading. The article finally confronts both visions in relation to the independence of literature. <![CDATA[<strong>INTERTEXTOS Y MEMORIA EN JUANA DE MANUELA INFANTE</strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22952010000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en La obra de Manuela Infante es una de las más interesantes del teatro chileno emergente de la última década, por su contenido autorreflexivo y amplio espectro de alusiones culturales. En su pieza Juana (2004) destacan las referencias a obras de Vicente Huidobro, Rodolfo Usigli y Bernard Shaw, que vinculan la concepción dramática de esta joven dramaturga chilena con los postulados estéticos y filosóficos de estos autores, en los que convergen arte, mito y memoria. Se estudiará la reelaboración de la figura de Juana de Arco en la obra mencionada a la luz de estos intertextos, para demostrar que el “trabajo de la memoria” histórica que realizan Infante y la Compañía Teatro de Chile, tiene fundamentos en una sólida tradición latinoamericana y europea.<hr/>The plays of Manuela Infante may be considered some of the most interesting works when we study the new Chilean drama of the last decade, both because of their introspective contents and because of the wide range of cultural allusions to be found in her plays. In her piece Juana (2004), we find significant references to the works of Vicente Huidobro, Rodolfo Usigli and Georges Bernard Shaw, thus establishing a relationship between the dramatic conceptions of this young Chilean playwright and the philosophical and esthetic tenets of those authors: there we may find a convergence of art, myth and memory. In this essay we will study the reworking of the character of Joan of Arc in the already mentioned play Juana, and we will explore the importance of these intertexts in order to show that the ‘works of historical memory’ to be found in Infante and the Compañía Teatro Club is founded on a solid Latin American and European tradition. <![CDATA[<strong>¿RE/POSICIÓN? DE "TRES MARÍAS Y UNA ROSA"</strong>: <strong>TRES DÉCADAS PARA A/BORDAR LA RESISTENCIA</strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22952010000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabajo busca indagar en las condiciones y repercusiones de volver a poner en escena una obra emblemática del teatro de los años de dictadura en Chile, “Tres Marías y una Rosa”, tres décadas después y sin ninguna modificación significativa. En palabras de Raymond Williams, ¿qué es lo residual, lo dominante, lo emergente? ¿Qué se gana/pierde con esta reposición? ¿Cómo se percibe (se “lee”)? ¿Existen imágenes sociales residuales de la dictadura? ¿Qué representaba la obra hace 30 años; ha cambiado esto hoy? Ineluctablemente, estas interrogantes nos llevan al tema de las arpilleras y las arpilleristas, a nuestro entender, central en la obra, pero que es evadido y olvidado como movimiento de resistencia, al no profundizarse en él en este nuevo montaje.<hr/>The present work explores the conditions and repercussions of staging anew an emblematic play of the dictatorship era in Chile: “Tres Marías y una Rosa,” three decades after that period, and without significant modifications. In the words of Raymond Williams, what’s the residual, the dominant, the emergent? What is won/lost in this re-staging? How is it perceived (“read”)? Are there still residual social images from the dictatorship? What did the play represent 30 years ago, and has that changed today? Inevitably, these questions lead us to the issue of the Chilean textile craft of the “arpilleras” and the women artisans who made these (“arpilleristas”), to our understanding, central to the play, but avoided and forgotten as a resistance movement, as it is not treated in depth in its current staging. <![CDATA[<strong>INFORTUNIO Y VIRTUD</strong>: <strong>PETRARCA, VIVES Y EL INCA GARCILASO DE LA VEGA</strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22952010000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este ensayo analiza la relación entre infortunio y virtud en La Florida del Inca (1605) del mestizo cuzqueño Garcilaso de la Vega, estableciendo un diálogo con la filosofía moral del Renacimiento, en especial con De remediis utriusque fortunæ (1366) de Francesco Petrarca e Introductio ad sapientiam (1524) de Juan Luis Vives. Se destaca el relieve que adquieren, en la crónica primeriza del Inca, la valoración de la fortuna adversa, la preocupación por la “depravación” de los juicios, causada por el gobierno de las pasiones, y el aprovechamiento de la sabiduría de los indios como ejemplos de virtud para los cristianos. Se vincula, finalmente, la vertiente moral de la crónica del Inca con el ideal político y filosófico de la concordia entre el Viejo y el Nuevo Mundo.<hr/>This essay aims to analyze the relationship between misfortune and virtue in La Florida del Inca (1605) by the mestizo Inca Garcilaso de la Vega, considering its dialogue with the moral philosophy of the Renaissance, in particular with De remediis utriusque fortunæ (1366) by Francesco Petrarca and Introductio ad sapientiam (1524) by Juan Luis Vives. The analysis emphasizes the importance of the value of misfortune, the consequences of the corruption of judgment, caused by the governance of passions, and the use of Indian wisdom as examples of virtue to Christian readers of the chronicle. Finally, the essay establishes a relationship between the moral positions of the text and its political and philosophical ideals of concord between the Old and New World. <![CDATA[<strong>EL QUIEBRE EPISTEMOLÓGICO Y EL SURGIMIENTO DEL NUEVO SUJETO DE CONOCIMIENTO EN LA HISTORIA GENERAL Y NATURAL DE LAS INDIAS DE GONZALO FERNÁNDEZ DE OVIEDO </strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22952010000200012&lng=en&nrm=iso&tlng=en La Conquista del Nuevo Mundo propició un cambio fundamental en la historia del conocimiento y anticipó fenómenos que luego vemos aparecer como motores fundamentales de la revolución científica acaecida entre el siglo XVI y el XVII. El presente artículo busca demostrar que estos fenómenos ya pueden ser apreciados en la obra del cronista Gonzalo Fernández de Oviedo y que la aparición de ellos está íntimamente relacionada con la experiencia de la naturaleza americana. De tal manera, se quiere asentar la importancia del nuevo mundo en la concepción de la ciencia moderna.<hr/>The Conquest of the New World was at the basis of a highly significant change in the history of knowledge and it anticipated several processes which we will later see as important motivating factors in the scientific revolution of the sixteenth and seventeenth centuries. In this essay, we intend to demonstrate that these processes may already be observed in the writing of the Spanish chronicler Gonzalo Fernández de Oviedo; its presence is to be closely related to the experience of American nature. The importance of the New World is thus seen as a major event in the conception of modern science. <![CDATA[DON QUIJOTE Y LA AVENTURA]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22952010000200013&lng=en&nrm=iso&tlng=en La Conquista del Nuevo Mundo propició un cambio fundamental en la historia del conocimiento y anticipó fenómenos que luego vemos aparecer como motores fundamentales de la revolución científica acaecida entre el siglo XVI y el XVII. El presente artículo busca demostrar que estos fenómenos ya pueden ser apreciados en la obra del cronista Gonzalo Fernández de Oviedo y que la aparición de ellos está íntimamente relacionada con la experiencia de la naturaleza americana. De tal manera, se quiere asentar la importancia del nuevo mundo en la concepción de la ciencia moderna.<hr/>The Conquest of the New World was at the basis of a highly significant change in the history of knowledge and it anticipated several processes which we will later see as important motivating factors in the scientific revolution of the sixteenth and seventeenth centuries. In this essay, we intend to demonstrate that these processes may already be observed in the writing of the Spanish chronicler Gonzalo Fernández de Oviedo; its presence is to be closely related to the experience of American nature. The importance of the New World is thus seen as a major event in the conception of modern science. <![CDATA[<strong>Reed, J. D.</strong> <strong>Virgil's Gaze: Nation and Poetry in the Aeneid</strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22952010000200014&lng=en&nrm=iso&tlng=en La Conquista del Nuevo Mundo propició un cambio fundamental en la historia del conocimiento y anticipó fenómenos que luego vemos aparecer como motores fundamentales de la revolución científica acaecida entre el siglo XVI y el XVII. El presente artículo busca demostrar que estos fenómenos ya pueden ser apreciados en la obra del cronista Gonzalo Fernández de Oviedo y que la aparición de ellos está íntimamente relacionada con la experiencia de la naturaleza americana. De tal manera, se quiere asentar la importancia del nuevo mundo en la concepción de la ciencia moderna.<hr/>The Conquest of the New World was at the basis of a highly significant change in the history of knowledge and it anticipated several processes which we will later see as important motivating factors in the scientific revolution of the sixteenth and seventeenth centuries. In this essay, we intend to demonstrate that these processes may already be observed in the writing of the Spanish chronicler Gonzalo Fernández de Oviedo; its presence is to be closely related to the experience of American nature. The importance of the New World is thus seen as a major event in the conception of modern science. <![CDATA[<strong>Insúa, Mariela y Lygia Peres, eds. </strong><b> <strong>Monstruos y prodigios en la literatura hispánica</strong></b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22952010000200015&lng=en&nrm=iso&tlng=en La Conquista del Nuevo Mundo propició un cambio fundamental en la historia del conocimiento y anticipó fenómenos que luego vemos aparecer como motores fundamentales de la revolución científica acaecida entre el siglo XVI y el XVII. El presente artículo busca demostrar que estos fenómenos ya pueden ser apreciados en la obra del cronista Gonzalo Fernández de Oviedo y que la aparición de ellos está íntimamente relacionada con la experiencia de la naturaleza americana. De tal manera, se quiere asentar la importancia del nuevo mundo en la concepción de la ciencia moderna.<hr/>The Conquest of the New World was at the basis of a highly significant change in the history of knowledge and it anticipated several processes which we will later see as important motivating factors in the scientific revolution of the sixteenth and seventeenth centuries. In this essay, we intend to demonstrate that these processes may already be observed in the writing of the Spanish chronicler Gonzalo Fernández de Oviedo; its presence is to be closely related to the experience of American nature. The importance of the New World is thus seen as a major event in the conception of modern science. <![CDATA[<strong>Miguel G. Rodríguez Lozano,</strong> editor <strong>Escena del crimen. Estudios sobre narrativa policiaca mexicana</strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22952010000200016&lng=en&nrm=iso&tlng=en La Conquista del Nuevo Mundo propició un cambio fundamental en la historia del conocimiento y anticipó fenómenos que luego vemos aparecer como motores fundamentales de la revolución científica acaecida entre el siglo XVI y el XVII. El presente artículo busca demostrar que estos fenómenos ya pueden ser apreciados en la obra del cronista Gonzalo Fernández de Oviedo y que la aparición de ellos está íntimamente relacionada con la experiencia de la naturaleza americana. De tal manera, se quiere asentar la importancia del nuevo mundo en la concepción de la ciencia moderna.<hr/>The Conquest of the New World was at the basis of a highly significant change in the history of knowledge and it anticipated several processes which we will later see as important motivating factors in the scientific revolution of the sixteenth and seventeenth centuries. In this essay, we intend to demonstrate that these processes may already be observed in the writing of the Spanish chronicler Gonzalo Fernández de Oviedo; its presence is to be closely related to the experience of American nature. The importance of the New World is thus seen as a major event in the conception of modern science. <![CDATA[<strong>Rojas, Sergio</strong> <b> <strong>Escritura neobarroca</strong></b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22952010000200017&lng=en&nrm=iso&tlng=en La Conquista del Nuevo Mundo propició un cambio fundamental en la historia del conocimiento y anticipó fenómenos que luego vemos aparecer como motores fundamentales de la revolución científica acaecida entre el siglo XVI y el XVII. El presente artículo busca demostrar que estos fenómenos ya pueden ser apreciados en la obra del cronista Gonzalo Fernández de Oviedo y que la aparición de ellos está íntimamente relacionada con la experiencia de la naturaleza americana. De tal manera, se quiere asentar la importancia del nuevo mundo en la concepción de la ciencia moderna.<hr/>The Conquest of the New World was at the basis of a highly significant change in the history of knowledge and it anticipated several processes which we will later see as important motivating factors in the scientific revolution of the sixteenth and seventeenth centuries. In this essay, we intend to demonstrate that these processes may already be observed in the writing of the Spanish chronicler Gonzalo Fernández de Oviedo; its presence is to be closely related to the experience of American nature. The importance of the New World is thus seen as a major event in the conception of modern science. <![CDATA[<strong>Iturra, Carlos</strong> <strong>Crimen y perdón</strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22952010000200018&lng=en&nrm=iso&tlng=en La Conquista del Nuevo Mundo propició un cambio fundamental en la historia del conocimiento y anticipó fenómenos que luego vemos aparecer como motores fundamentales de la revolución científica acaecida entre el siglo XVI y el XVII. El presente artículo busca demostrar que estos fenómenos ya pueden ser apreciados en la obra del cronista Gonzalo Fernández de Oviedo y que la aparición de ellos está íntimamente relacionada con la experiencia de la naturaleza americana. De tal manera, se quiere asentar la importancia del nuevo mundo en la concepción de la ciencia moderna.<hr/>The Conquest of the New World was at the basis of a highly significant change in the history of knowledge and it anticipated several processes which we will later see as important motivating factors in the scientific revolution of the sixteenth and seventeenth centuries. In this essay, we intend to demonstrate that these processes may already be observed in the writing of the Spanish chronicler Gonzalo Fernández de Oviedo; its presence is to be closely related to the experience of American nature. The importance of the New World is thus seen as a major event in the conception of modern science.