Scielo RSS <![CDATA[Universum (Talca)]]> https://scielo.conicyt.cl/rss.php?pid=0718-237620190002&lang=pt vol. 34 num. 2 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> https://scielo.conicyt.cl/img/en/fbpelogp.gif https://scielo.conicyt.cl <![CDATA[EDITORIAL]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-23762019000200011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Drawn and written by Latin American women: the autocomic as a space of both questioning and denunciation]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-23762019000200017&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La narrativa gráfica ha experimentado una explosividad sorprendente, lo que se evidencia tanto en la cantidad de nuevas publicaciones anuales como en la calidad y el alcance de sus propuestas discursivo-visuales. En el caso particular de Latinoamérica, se ha gestado en la última década una producción que rescata, desde una vereda otra, el relato autobiográfico, ampliamente utilizado en clásicos del género como Hadashi no Gen, Maus y Persépolis. Asimismo, se visualizan temáticas, técnicas y entramados discursivos diferentes, a través de los cuales, en mi opinión, se construye una subjetividad textual y gráfica traspasada por la necesidad de aprehender la memoria individual en la experiencia cotidiana y, a partir de este ejercicio, (de)construirse como agente crítico del entramado social actual de nuestro continente. En este contexto, este artículo pretende indagar en el autocómic visual de tres autoras contemporáneas: Power Paola (Virus tropical, 2011), Agustina Guerrero (Diario de una volátil, 2015) y Marcela Trujillo (Idolo, una historia casi real, 2017), a partir del análisis de los discursos que el yo-enunciador articula en torno a códigos culturales de orden patriarcal, lo que permite a las voces autorales revelar -y rebelarse- frente a dispositivos hegemónicos, desde una posición que cuestiona, incluso, el androcentrismo tradicional de la historieta.<hr/>ABSTRACT Graphic novels have become surprisingly popular. This is evidenced in the quality, quantity, and relevance of year-to-year publications, all of which develop interesting narrative and discursive proposals. In the case of Latin America, the production of the last decade has been focused on rescuing, promoting, and developing the autobiographical story genre. Going beyond staples such as Hadashi no Gen, Maus and Persepolis, the local production visualises a number of themes, techniques, and discursive frameworks. All of these contribute to the formation of a text and image-nurtured canvas, driven by the necessity to encapsulate the memory of the individual in an every-day context. This allows the critical (de)construction of the social framework of our continent. The present paper explores the world of autocomics by means of three contemporary authors: Power Paola (Virus tropical, 2011), Agustina Guerrero (Diario de una volátil, 2015) and Marcela Trujillo (Ídolo, una historia casi real, 2017). An analysis of the corpus will show how the stories' narrators-enunciators unveil -and rebel against- the informing patriarchal framework whose hegemony permeates both the narrated world and the traditional androcentrism of the comic-book industry as a whole. <![CDATA[Notes on inventiveness in recent Latin American Literature]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-23762019000200041&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN A partir de la lectura de Un año sin primavera de Marcelo Cohen, este ensayo reflexiona sobre la preocupación ecológica en las narrativas contemporáneas, el discurso de autoficción y las limitaciones propias del lenguaje en su aprehensión de lo real. En contraste con una corriente monocorde de autoficción que destacaría en la literatura reciente, el registro y la propuesta de Cohen, fundado en la inventiva lingüística e imaginaria, constituye una apuesta cuyas orientaciones formales e imaginativas pueden extrapolarse a otras narrativas recientes: Schweblin, Meruane, Geisse y otros. En resumen, se reconoce una corriente de experimentación formal y de esfuerzo imaginativo en la literatura latinoamericana reciente. Son propuestas narrativas disímiles que, sin embargo, confluyen en exploraciones estéticas y éticas, a la vez que esbozan vidas imaginables en un intento por potenciar desde la imaginación miradas alternativas ante proyectos geopolíticos y vitales que se autodesignan como las opciones ineludibles de nuestro presente.<hr/>ABSTRACT From the reading of Marcelo Cohen's Un año sin primavera, this essay thinks over the concern about ecology in contemporaneous literature, autofiction discourse and own limitations of the language in its evaluation of reality. Mirroring Cohen's range and proposal with that stream of autofiction monotone literature that apparently stands out of the recent (up to date) literature, the linguistic and fantastic imagination appears as a key element that can be extrapolates to other recent narratives: Schweblin, Meruane, Geisse and others. To sum up, we can observe a current of strict experimentation as well as of imagination emphasize in recent Latin American Literature. Those are different narratives proposals that, however, join themselves in aesthetics and ethics explorations, as well as drafts futures or lives able to be imagined in a try to power, from the imagination, alternative regards in front of geopolitical and vital projects that self-design as unavoidable options of our present. <![CDATA[Memories and trans-formation of Lisette S identity in the novel "Rosalía la Infame" by Évelyne Trouillot]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-23762019000200061&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN En este artículo se presentará un análisis centrado en las memorias transmitidas a través de los relatos de distintas personajes y en cómo estos resultan ser clave en la evolución experimentada por la protagonista de la novela. El análisis se desarrolla apoyado por diversos recursos teóricos con los que se busca identificar los factores extraídos de dichos relatos orales y en cómo estos afectan la identidad de la protagonista. Al finalizar el análisis se concluye que la evolución o adaptación de la identidad de Lisette deriva en una trans-formación de la misma que responde a una necesidad tanto social como personal de cambio.<hr/>ABSTRACT This article will present an analysis focused on the memories transmitted through the stories of different characters and how they turn out to be key in the evolution experienced by the protagonist of the novel. The analysis is developed supported by various theoretical resources that aim to identify the factors extracted from these oral stories and how they affect the identity of the protagonist. At the end of the analysis it is concluded that the evolution or adaptation of Lisette's identity results in a transformation of it that responds to a social and personal need for change. <![CDATA[Resistance: the practice of alli kawsay. The case of Zhiña, Ecuador]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-23762019000200081&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El presente artículo muestra los resultados de una investigación en la comuna indígena de Zhiña en el cantón de Nabón, Ecuador a partir del estudio de los discursos y prácticas alternativas al modelo de desarrollo clásico. El sumak kawsay entendido como vida hermosa, plena y digna, así como el alli kawsay, entendido como vida buena, son dos conceptos que representan la confrontación de los pueblos indígenas al modelo de desarrollo contemporáneo. En la historia de la comuna de Zhiña desde la compra de la tierra, la organización y negociación política ha sido el hilo conductor de la historia de la comuna. La confrontación se dio incluso al interior de la comuna a nivel identitario con los colonos, personas de la comuna que luego de migrar del lugar regresan a ella con visiones que entran en conflicto con las que históricamente identifican a Zhiña. La metodología empleada en la investigación fue de tipo cualitativa y participativa a partir de entrevistas en profundidad, observación y talleres.<hr/>ABSTRACT This article shows the results of an investigation in the territory of indigenous peoples from Zhiña, in the canton of Nabón, Ecuador, based on the study of the discourses and alternative practices of the orthodox development model. The sumak kawsay understood as a beautiful life and good living, as well as the alli kawsay, understood as a good life, are two concepts that represent the confrontation of indigenous peoples to the orthodox development model. In the history of the indigenous peoples from Zhiña since the purchase of land, the organization and political negotiation has been the guiding thread of the history of the territory. The confrontation occurred even within the indigenous people's territory at an identity level with the settlers, indigenous peoples who, after migrating from the indigenous territory, returned to it with visions that conflict with those that historically identify Zhiña. The methodology used in the research was qualitative and participatory, based on in-depth interviews, observation and workshops. <![CDATA["Oh, body never fully possessed!" Eroticism as an expression of the unpleasant in the poem "Venus en el pudridero"]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-23762019000200105&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El artículo establece un diálogo entre la poesía y el pensamiento de Eduardo Anguita con diversas corrientes disciplinares (literatura, filosofía, psicoanálisis) para analizar la particular concepción de erotismo que es expuesta en su obra Venus en el pudridero. Se propone una interpretación del poema donde se entiende el erotismo como el acceso a una realidad ontológica peculiar, acceso que es, a la vez, llegada y apertura radical a una dimensión que permanece velada en el quehacer usual con las cosas. La patencia de este acontecimiento nos lleva a plantear la complejidad de esta concepción, manifiesta mediante la presencia de lo terrible que late en esta apertura, el que, al propio tiempo del acceso, produce un movimiento de extrañamiento, estableciéndose un juego dialéctico vaporoso propio del ritmo erótico, el que tenuemente es descrito por el poeta.<hr/>ABSTRACT The article describes the dialogue between the poetry and thought of Eduardo Anguita and different disciplinary currents (literature, philosophy, psychoanalysis) to analyze a particular conception of eroticism presented in the piece Venus en el pudridero. It proposes an interpretation of the poem that understands eroticism as a point of access to a peculiar ontological reality, representing a radical arrival and opening up to a dimension that remains hidden in the usual course of things. The permeability of this event leads us to propose the complexity of this conception, seen through the presence of the unpleasant nature that lies within this opening, which at the same time as it allows access, also produces an estrangement, establishing a diaphanous dialectical game inherent to the erotic rhythm that is subtly described by the poet. <![CDATA[Estudiando la meritocracia en un contexto desigual: perspectivas de académicos chilenos]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-23762019000200127&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Aunque la idea de meritocracia tiene gran presencia en la investigación social, pocos estudios analizan y discuten este concepto. Esta nota de investigación expone los resultados de la primera etapa de un proyecto más amplio sobre meritocracia y preferencias redistributivas en Chile, con base en 9 entrevistas realizadas a académicos de ciencias sociales cuya investigación se relaciona con estos temas. Los resultados muestran que los expertos refieren al mérito y la meritocracia no solo utilizando distintas definiciones, sino también otorgándole distinta relevancia social. Asimismo, el esfuerzo adquiere mayor valoración que el talento, que inversamente aparece más desarrollado en la literatura internacional. Los resultados son discutidos considerando el contexto socio-cultural chileno, caracterizado por una rápida modernización neoliberal y una alta desigualdad económica.<hr/>ABSTRACT Although the idea of meritocracy is widely present in social research, few studies analyze and discuss this concept. This research note shows the results from a first stage of a wider research project on meritocracy and distributive preferences in Chile, which is based on 9 interviews with social science scholars whose research is related to these issues. Findings show that researchers refer to merit and meritocracy not only departing from different definitions but also giving them contentious social relevance. Furthermore, effort takes precedence over talent, a more developed dimension in international research. The results are discussed taking the Chilean socio-cultural context into account, characterized by rapid neoliberal modernization as well as high economic inequality. <![CDATA[Three presidents in the Maestranza de San Bernardo. Presidential and State visits to the Maestranza Central de Ferrocarriles during the Radical Governments, (1936-1952)]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-23762019000200147&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El siguiente artículo tiene por propósito estudiar las visitas e inspecciones realizadas por tres presidentes de la República, y sus respectivas comitivas, a la Maestranza Central de Ferrocarriles, ubicada en la ciudad de San Bernardo, durante los años de los gobiernos radicales. En estas visitas de Estado intentamos advertir el carácter de práctica política que hubo en ellas, proponiendo además que en aquellas realizadas a la Maestranza de San Bernardo, se escondieron las intenciones de palpar el sentir del gremio ferroviario frente al acontecer del país, fidelizar su apoyo y, en lo posible, situar a la Maestranza como un taller modelo a nivel nacional, en el cual se logró implementar con éxito las políticas desarrollistas llevadas a cabo desde el Estado.<hr/>ABSTRACT The following article aims to study the visits and inspections carried out by three presidents of the Republic, and their respective committees, to the Maestranza Central de Ferrocarriles, located in the city of San Bernardo, during the years of Radical Governments. In these State visits we try to notice the character of political practice that was in them, also proposing that in those made to the San Bernardo Maestranza, the intentions of feeling the feeling of the railroad guild against the event of the country were hidden, to loyalty their support and, where possible, place the Maestranza as a model workshop at the national level, in which it was possible to successfully implement the developmental policies carried out from the State. <![CDATA[José María Luis Mora and the North American Federal Model: inspirations and reticence]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-23762019000200171&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El siguiente trabajo aborda la influencia de Estados Unidos en el pensamiento político del doctor José María Luis Mora, quien es considerado uno de los intelectuales mexicanos más importantes del siglo XIX. Los objetivos fundamentales de esta investigación son, por una parte, dar a conocer sus percepciones sobre la experiencia angloamericana, y por el otro, demostrar que esta fue más determinante de lo que el clásico de Charles Hale propone al respecto.<hr/>ABSTRACT The following work addresses the influence of the United States in the political thought of Dr. José María Luis Mora, who was considered one of the most important Mexican intellectuals of the 19th century. The fundamental objectives of this research are, on the one hand, to make known their perceptions about the Anglo-American experience, and on the other, to demonstrate that this was more determinant than what Charles Hale's classic proposes about it. <![CDATA[Charles Péguy 's civic-anarchic method of thinking]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-23762019000200197&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN ¿Es posible un pensamiento anárquico que, al mismo tiempo, sea cívico, constructor de la polis? Es lo que ha sostenido Charles Péguy a través de la formulación de tres reglas metodológicas para bien conducir el pensamiento anárquico-cívico. Estas son la autoridad de competencia universal de la razón del sujeto; la libertad del pensamiento; el arraigo de ambas en una memoria que genera el acontecimiento del pensamiento. Este método anárquico-cívico permite pensar de modo nuevo los factores que fundamentan a la polis.<hr/>ABSTRACT Is it possible that an anarchic thought, be at the same time, civic, builder of the polis? This is what Charles Péguy has argued through the formulation of three methodological rules to properly conduct the anarchic-civic thinking. These are the universal competence authority of the reason of the subject; the freedom of thought; the rooting of both in a memory that generates the thought event. This anarchic-civic method allows thinking in a new way, the factors that support the polis. <![CDATA[Cinema in dictatorship. Notes about of the representation of poverty in five Chilean films]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-23762019000200223&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El propósito de este artículo es analizar la representación cinematográfica de la pobreza en cinco películas chilenas realizadas durante la dictadura militar del general Augusto Pinochet. Específicamente reflexionaremos acerca del modo en que esas representaciones audiovisuales contribuyeron a suministrar un saber/poder respecto de la inscripción cultural del pobre, la marginalidad y lo popular intentado pesquisar la relación -compleja y no exenta de tensiones- que se establece entre contexto político (dictadura, represión, neoliberalismo) e imagen audiovisual (estereotipos, imagen, representación, estética). A través del análisis de las representaciones y los discursos audiovisuales sobre los pobres durante este período, queremos acercarnos a las implicancias ideológicas de esas imágenes de la marginalidad, e intentar comprender hasta qué punto funcionan como dispositivos de subjetivación de lo popular.<hr/>ABSTRACT The intention of this article is to analyze the cinematographic representation of the poverty in five Chilean movies realized during the military dictatorship of general Augusto Pinochet. Specially we will reflect about the way in which these audio-visual representations contributed to provide a knowledge/power regarding the cultural inscription of the poor, the marginality and the popular, trying to investigate the relationship -complex and not free of tension- that exists between political context (dictatorship, repression, neoliberalism) and audiovisual image (stereotypes, image, representation, aesthetics). Through the analysis of the representations and the audiovisuals discourses about the poor during this period, we want to approach the ideological implications of these images of marginality, and try to understand to what extent they function as devices of subjectivation of the popular. <![CDATA[LILA CAIMARI. <em>LA VIDA EN EL ARCHIVO. GOCES, TEDIOS Y DESVÍOS EN EL OFICIO DE LA HISTORIA.</em>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-23762019000200253&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El propósito de este artículo es analizar la representación cinematográfica de la pobreza en cinco películas chilenas realizadas durante la dictadura militar del general Augusto Pinochet. Específicamente reflexionaremos acerca del modo en que esas representaciones audiovisuales contribuyeron a suministrar un saber/poder respecto de la inscripción cultural del pobre, la marginalidad y lo popular intentado pesquisar la relación -compleja y no exenta de tensiones- que se establece entre contexto político (dictadura, represión, neoliberalismo) e imagen audiovisual (estereotipos, imagen, representación, estética). A través del análisis de las representaciones y los discursos audiovisuales sobre los pobres durante este período, queremos acercarnos a las implicancias ideológicas de esas imágenes de la marginalidad, e intentar comprender hasta qué punto funcionan como dispositivos de subjetivación de lo popular.<hr/>ABSTRACT The intention of this article is to analyze the cinematographic representation of the poverty in five Chilean movies realized during the military dictatorship of general Augusto Pinochet. Specially we will reflect about the way in which these audio-visual representations contributed to provide a knowledge/power regarding the cultural inscription of the poor, the marginality and the popular, trying to investigate the relationship -complex and not free of tension- that exists between political context (dictatorship, repression, neoliberalism) and audiovisual image (stereotypes, image, representation, aesthetics). Through the analysis of the representations and the audiovisuals discourses about the poor during this period, we want to approach the ideological implications of these images of marginality, and try to understand to what extent they function as devices of subjectivation of the popular. <![CDATA[JUAN CARLOS YÁÑEZ ANDRADE. (COORD.). <em>GOBERNAR ES ALIMENTAR. DISCURSOS, LEGISLACIÓN Y POLÍTICAS DE ALIMENTACIÓN POPULAR. CHILE, 1900-1950.</em>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-23762019000200257&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El propósito de este artículo es analizar la representación cinematográfica de la pobreza en cinco películas chilenas realizadas durante la dictadura militar del general Augusto Pinochet. Específicamente reflexionaremos acerca del modo en que esas representaciones audiovisuales contribuyeron a suministrar un saber/poder respecto de la inscripción cultural del pobre, la marginalidad y lo popular intentado pesquisar la relación -compleja y no exenta de tensiones- que se establece entre contexto político (dictadura, represión, neoliberalismo) e imagen audiovisual (estereotipos, imagen, representación, estética). A través del análisis de las representaciones y los discursos audiovisuales sobre los pobres durante este período, queremos acercarnos a las implicancias ideológicas de esas imágenes de la marginalidad, e intentar comprender hasta qué punto funcionan como dispositivos de subjetivación de lo popular.<hr/>ABSTRACT The intention of this article is to analyze the cinematographic representation of the poverty in five Chilean movies realized during the military dictatorship of general Augusto Pinochet. Specially we will reflect about the way in which these audio-visual representations contributed to provide a knowledge/power regarding the cultural inscription of the poor, the marginality and the popular, trying to investigate the relationship -complex and not free of tension- that exists between political context (dictatorship, repression, neoliberalism) and audiovisual image (stereotypes, image, representation, aesthetics). Through the analysis of the representations and the audiovisuals discourses about the poor during this period, we want to approach the ideological implications of these images of marginality, and try to understand to what extent they function as devices of subjectivation of the popular. <![CDATA[DAVID RUIZ CHATAING. <em>DE LA INDEPENDENCIA A LA CONSTRUCCIÓN DE LA DEMOCRACIA REPRESENTATIVA</em>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-23762019000200263&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El propósito de este artículo es analizar la representación cinematográfica de la pobreza en cinco películas chilenas realizadas durante la dictadura militar del general Augusto Pinochet. Específicamente reflexionaremos acerca del modo en que esas representaciones audiovisuales contribuyeron a suministrar un saber/poder respecto de la inscripción cultural del pobre, la marginalidad y lo popular intentado pesquisar la relación -compleja y no exenta de tensiones- que se establece entre contexto político (dictadura, represión, neoliberalismo) e imagen audiovisual (estereotipos, imagen, representación, estética). A través del análisis de las representaciones y los discursos audiovisuales sobre los pobres durante este período, queremos acercarnos a las implicancias ideológicas de esas imágenes de la marginalidad, e intentar comprender hasta qué punto funcionan como dispositivos de subjetivación de lo popular.<hr/>ABSTRACT The intention of this article is to analyze the cinematographic representation of the poverty in five Chilean movies realized during the military dictatorship of general Augusto Pinochet. Specially we will reflect about the way in which these audio-visual representations contributed to provide a knowledge/power regarding the cultural inscription of the poor, the marginality and the popular, trying to investigate the relationship -complex and not free of tension- that exists between political context (dictatorship, repression, neoliberalism) and audiovisual image (stereotypes, image, representation, aesthetics). Through the analysis of the representations and the audiovisuals discourses about the poor during this period, we want to approach the ideological implications of these images of marginality, and try to understand to what extent they function as devices of subjectivation of the popular.