Scielo RSS <![CDATA[Revista de filosofía]]> https://scielo.conicyt.cl/rss.php?pid=0718-436020170001&lang=en vol. 73 num. lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> https://scielo.conicyt.cl/img/en/fbpelogp.gif https://scielo.conicyt.cl <![CDATA[A Miguel Abensour]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-43602017000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[In Memoriam a José Jara]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-43602017000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Dialectical Justification of Eleatism´s Refutation in Physics I, 2-3]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-43602017000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: 10. Este trabajo tiene por objetivo mostrar el carácter dialéctico de la refutación al eleatismo en Física I, 2-3. En primer lugar, se argumenta que la dialéctica aristotélica puede llegar a constituir un método de investigación científica, ya que permite esclarecer los principios de una ciencia particular. En segundo lugar, se muestra que la refutación al eleatismo en Física I 2-3 solo se justifica en el marco de una argumentación dialéctica, ya que esta refutación constituye un método de esclarecimiento de los principios de la física.<hr/>Abstract: 14. This paper aims at expounding the dialectical character of Eleatism’s refutation in Physics I 2-3. First, it will be argued that the Aristotelian dialectic can constitute a method of scientific investigation. Secondly, it will be shown that the refutation of Eleatism in Physics I 2-3 can be justified onlywithin the framework of a dialectical argumentation, since this refutation constitutes a method of clarification of physical principles. <![CDATA[Leibniz’s letter to Magnus Wedderkopf: the <em>necessitarian</em> outline of 1671]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-43602017000100029&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: En una conocida carta redactada en 1671, Leibniz formula un esquema argumental que intenta resolver el problema de la existencia del mal, pero que sorprende por una conclusión necesitarista, según la cual toda la cadena de eventos existentes es la óptima, y por tanto es necesaria. El presente trabajo propone una reconstrucción detallada del argumento y un análisis de su significación modal. Este análisis revela que la necesidad atribuida por Leibniz al mundo actual expresa la fuerza modal que adquiere lo óptimo en su filosofía, ya en 1671, como principio que rige indefectiblemente la acción de Dios.<hr/>Abstract: In a well-known letter written in 1671, Leibniz draws an argumentative outline which tries to resolve the problem of evil, but that also astonish us with a necessitarian conclusion, according to which the whole chain of the actual events is the best, and therefor is necessary. The present work proposes a detailed reconstruction of the argument and an analysis of its modal meaning. This analysis shows that the necessity assigned by Leibniz to the actual world expresses the modal force that the best acquires in his philosophy, even in 1671, as the principle that rules unavoidably every action of God. <![CDATA[The origin of the hegelian opposition in the work <em>science of logic</em>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-43602017000100049&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: La lectura de la filosofía hegeliana se hace ardua cuando no conocemos nociones neurálgicas del desarrollo de su sistema; una de ellas es la oposición entendida como sentido de unidad y no como una oposición aislada. Para ello es fundamental la comprensión de su génesis estudiando aspectos como el Ser, Nada, Devenir que han sido desarrolladas en este artículo con el fin de interconectar todos los aspectos en la elevación del Espíritu propuesto por Hegel, a saber en la superación de las escisiones y por ende en la unificación de la oposición para tener como resultado una realidad más genuina que contemple la diferencia y su unificación.<hr/>Abstract: The reading of the Hegelian philosophy becomes arduous when we do not know noetic notions of the development of their system; one of them is the opposition understood as a sense of unity and not as an isolated opposition. For this it is fundamental the understanding of its genesis studying aspects such as Being, Nothing, Becoming that have been developed in this article in order to interconnect all aspects in the elevation of Spirit proposed by Hegel. Namely in overcoming the divisions and therefore in the unification of the opposition to have as a result a more genuine reality that contemplates the difference and its unification. <![CDATA[On intuition in the thought of Karl Jaspers]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-43602017000100063&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Examinamos los alcances de la intuición en el pensamiento de Karl Jaspers, para lo cual nos apoyamos especialmente en su Psicologia de las concepciones de mundo, de 1919. Lo que le preocupa allí al pensador es cómo se conforma una concepción de mundo (Weltanschauung). Pues bien, ella se conforma, por el lado del sujeto, de actitud (Einstellung) y, por el lado del objeto, de imagen de mundo (Weltbild). Lo decisivo, en todo caso, es la actitud, ya que es ella la que se da a sí misma una imagen de mundo. Entre actitud del sujeto e imagen de mundo objetual hay las posibilidades de fisión-fusión-superación. A la actitud racional la caracteriza la fisión, ya que tiene una relación distante de oposición con el objeto, a la actitud mística la superación de la relación sujeto-objeto, y nuestra actitud intuitiva la fusión y una máxima cercanía con el objeto, en cierto modo, un hacerse uno con él. Al mismo tiempo, a la intuición la caracteriza la captación inmediata e instantánea de lo esencial de algo, y la acompaña el supuesto de la verdad que se devela con el descubrimiento, o más bien, la capacidad descubridora que también le sería propia.<hr/>Abstract: We examine the scope of intuition in the thought of Karl Jaspers, for which we rely especially on his “Psychology of Worldviews”, 1919. What worries the thinker there, is how a worldview (Weltanschauung) conforms. Well, it conforms, on the side of the subject, with attitude (Einstellung) and, on the side of the object, image of the world (Weltbild). What is decisive, in any case, is the attitude, since it is she who gives herself an image of the world. Between the attitude of the subject and the image of the objetual world there are the possibilities of fission, fusion and overcoming. A rational attitude is characterized by fission, since it has a distant relationship of opposition to the object, while the mystical attitude the overcoming of the subject-object relationship.And our intuitive attitude is distinguished by fusion and a maximum closeness to the object, in a certain way, to become one with him. At the same time, intuition is characterized by the immediate and instantaneous grasp of the essential of something, and it is accompanied by the assumption of the truth that is revealed by the discovery, or rather by the discovering capacity that would also be its own. <![CDATA[The “unreal” in Xavier Zubiri: the philosophical problem of art and literature (in the light of J. R. R. Tolkien)]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-43602017000100071&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: En este artículo se aborda el problema de lo irreal en el filósofo español Xavier Zubiri y, más específicamente, el problema de la ficción y del arte. Se realiza una breve conceptuación de lo que el filósofo entiende por realidad, y de cómo se inserta en ella lo irreal. Se propone sucintamente que lo irreal es “realmente” irreal y que el hombre está forzado a habérselas con lo irreal y con la ficción para poder estar verdaderamente en las cosas. El artículo, al modo de un estudio de caso, pone en diálogo lo previamente expuesto con la concepción tolkieniana de la fantasía.<hr/>Abstract: In this article it is studied the problem of the ‘unreal’ in the Spanish philosopher Xavier Zubiri. More specifically we deal with the problem of fictions and art. A brief conceptualization is made about what the philosopher understands by reality, and how the unreal is inserted in it. It is briefly proposed that the unreal is “really” unreal and that man is forced or compelled to deal with the unreal and with fictions in order to be able to actually and truly be with (amid) real things. The article, as if were a case study, establishes a dialogue between the previous views and the tolkeinian conception of phantasy. <![CDATA[Aristotle and aristocratic political thought]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-43602017000100087&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: 10. Según una influyente línea interpretativa, la mejor polis de Aristóteles debe ser considerada una politeia (πολιτεία). Esta corriente predomina aún hoy entre los eruditos alemanes. En tanto paladina de la “social democracia aristotélica”, Martha Nussbaum pertenece también a esta línea exegética. En oposición a tales interpretaciones, este ensayo defiende la tesis de que Aristóteles pertenece a la tradición de pensamiento político aristocrático. Esta tradición se remonta a Teognis, Heráclito y Platón y se inicia como una crítica dirigida tanto a la decadencia de la virtud aristocrática cuanto al ascenso de valores democráticos e igualitarios. 11. Este trabajo demuestra que Aristóteles concibe las diferentes formas de constitución como manifestaciones de distintas concepciones de la justicia distributiva. Aristóteles mantiene una clara preferencia por una concepción aristocrática de la justicia, y, por tanto, por la aristocracia. La constitución de la mejor polis que detalla en los libros VII y VIII de la Política debe entenderse como una “verdadera aristocracia” en la que los cargos políticos son distribuidos según el mérito (κατ᾽ ἀξίαν) entre los ciudadanos que sean los mejores desde el punto de vista moral e intelectual.<hr/>Abstract: 15. According to an influential line of scholarship, Aristotle’s best city has to be interpreted as a politeia (πολιτεία). This line of thought is still dominant among German scholars. As a champion of “Aristotelian Social Democracy”, Martha Nussbaum is part of this line as well. Against such interpretations, this paper substantiates the thesis that Aristotle belongs in the tradition of aristocratic political thought. That tradition goes back to Theognis, Heraclitus, and Plato. It started with a critique of both the decline of aristocratic virtues and the rise of democratic and egalitarian values. 16. This paper demonstrates that Aristotle understands the different forms of constitution as embodiments of different conceptions of distributive justice. It shows that Aristotle has a clear preference for the aristocratic conception and, as a consequence, for aristocracy. The constitution of the best city, which he outlines in Books VII and VIII of the Politics, has to be understood as a “true aristocracy” in which the political offices are distributed according to worth (κατ᾽ ἀξίαν) to the morally and intellectually best citizens. <![CDATA[Durational dance: continuity and grace of Bergson]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-43602017000100107&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: 10. Este texto parte de una escena, de una situación compleja y singular que expone Bergson al principio de su Ensayo sobre los datos inmediatos de la conciencia. Se trata del párrafo en el que habla sobre el sentimiento estético de la gracia, en relación con la contemplación de un cuerpo danzante. A partir de una lectura atenta de este pasaje podemos repensar el concepto de duración bergsoniano, comprendiendo su dimensión relacional y continua; en otras palabras, su dimensión rítmica. La danza funcionará como una posible imagen mediadora entre estos conceptos.<hr/>Abstract: 14. This text starts from a scene, a singular and complex situation exposed by Bergson at the beginning of his Essay about the immediate data of consciousness. It is the paragraph in which he talks about the aesthetic feeling of grace, in relation with the contemplation of a dancing body. Based on a closereading of this passage we can rethink the bergsonian concept of duration, understanding its relational and continuous dimension: in other words, its rhythmical dimension. Dance will work as a possible mediating image between these concepts. <![CDATA[Bataille in Anti-Oedipus]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-43602017000100123&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: 10. Se analiza la importancia de Bataille en El Anti Edipo (AE) de Deleuze y Guattari (D-G), para mostrar la deuda o filiación entre la noción de “gasto improductivo” y la noción de “producción deseante”. Explicando el sentido de la primera en el marco de una economía general, se muestran afinidades entre dicha reflexión y la propuesta de D-G en AE, en relación con una lectura de la tesis marxiana sobre la identidad entre hombre y naturaleza. Se concluye con posibles inscripciones que los trabajos de Bataille y de D-G pueden tener en la trayectoria del marxismo y del pensamiento contemporáneo.<hr/>Abstract: 14. The article stresses the relevance of Bataille in Deleuze and Guattari’s (D-G) Anti-Oedipus(AE), to show the debt or affiliation between the notion of “improductive expenditure” and that of “desiring production”. Framming the sense of the former in a general economy, afinities between such thinking and the project of D-G in AE are shown, having in sight a certain reading of the marxian thesis of the identity between man and nature. Conclussions are drawn upon possibles reinscriptions that Bataille and D-G’s works may have in the history of marxism and contemporary thought. <![CDATA[Subjectivisation in the foam. Between the dissolution of the immunological dialectic and the technic producction of the inmunity and the subject]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-43602017000100143&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: En este trabajo analizo el surgimiento de las nuevas tecnologías de subjetivación farmacopornográficas (Preciado 2008) como productos de un cambio en los esquemas de organización y resistencia inmunológica experimentados en los cuerpos sociales desde mediados del siglo XX, y que supone la neutralización técnica de la otredad inmunológicamente efectiva (Han 2012) paralelo al desmoronamiento de la estructura y la semántica social dada la conformación de las espumas individualistas (Sloterdijk 2006). Para ello, analizo los efectos somatopolíticos de un corpus representativo de dichas tecnologías de subjetivación: la Píldora Anticonceptiva, el Viagra y PReP.<hr/>Abstract: In this paper I analized the emergence of the new subjectivisation technologies pharmacopornographic (Preciado, 2008) as a result of a change in organizational schemes and immuneresistance experimented by the social bodies sincemid of the XX century, and involving the technical neutralization of other nessinmunolically efective (Han 2012) parallel to collapse of the semantics and social estructure because of the conformation of individualistic foams (Sloterdijk 2006). To do this, I analyze the somatopolitcs effect of an representative corpus of such subjectification technologies: the Pill, Viagra and PReP. <![CDATA[The difficult distinction between humans and animal]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-43602017000100161&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El concepto “animal” no suele ser dilucidado, es decir, cómo y por qué podemos hablar de algo así como “animales”. En el camino de comprender cómo llegan los animales humanos a distinguirse de otros animales hemos examinado la propuesta de Bimbenet, Heidegger, de Rousseau y la de Lévi-Strauss, así como otras propuestas de antropología empírica, como las de Washburn y Moore y la de Lee Berger. Es necesario decidir filosóficamente si lo que se distingue es un hecho o un criterio puesto por el investigador.<hr/>Abstract: The concept “animal” is not frequently analysed, neither the fact of how we can speak about something as “animals”. On the road leading to come to understanding of how human beings distinguish themselves from other animals, we have examined the proposals of Bimbenet, Heidegger, Rousseau and Lévi-Strauss as well as those of the empirical anthropologists Washburn and Moore, and the one of Lee Berger. It is necessary to decide whether what is distinguished is a fact or a criteria settled by the researcher. <![CDATA[From Spinoza to Hegel. A productive rehabilitation of the denial]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-43602017000100179&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: En el escrito Vorläufige Thesen zur Refomation der Philosophie, Ludwig Feuerbach atribuye a Spinoza la autoría de la filosofía especulativa. A la zaga queda Schelling, considerado por Feuerbach únicamente como el restaurador de la misma. En la secuencia establecida por éste, Hegel sería, por su parte, solo un elemento más en la constitución de la filosofía especulativa, aunque tiene el mérito de completar tal sistema de pensamiento. En el presente artículo pretendo determinar en qué medida el autor de esta filosofía se halla presente en el que la consuma. Esbozaré la forma y grado de esa presencia poniendo el foco en un aspecto nuclear, que, al mismo tiempo, servirá de guía del trabajo aquí propuesto: la negación1.<hr/>Abstract: Ludwig Feuerbach gives Spinoza the credit of authorship of speculative philosophy. Lagging behind is, therefore, Schelling, considered by Feuerbach as the restorer (Widerhersteller) of the same. In the sequence established by Feuerbach, Hegel would be, for his part, just a further element in speculative philosophy’s constitution, nevertheless, having the considerable merit of accomplishing such system of thought. In this paper, my aim is to determine to what extent the author of this philosophy is present in the one who fulfills it. I will outline the shape and extent of that presence by placing the focus on a nuclear aspect, which, at the same time serves here as a guide for my proposal: denial. <![CDATA[The Moderation of the Passions or Trails of Stoicism in Seneca’s <em>Troades</em>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-43602017000100193&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: En el drama Las troyanas de Séneca el Joven, según proponemos, existen argumentos e ideas de la filosofía estoica en torno a las emociones y las pasiones. Tales ideas, derivadas de la teoría ética-epistemológica estoica, están insertas en los discursos de personajes como Hécuba, Andrómaca, Agamenón o Helena. Séneca exhibe la historia-mito de la Guerra de Troya como una fuente de emociones erróneas, es decir, de pasiones que alejan a los personajes de la virtud-felicidad. Consecuentemente, el autor nos presenta discursos, en boca de sus personajes, que instan a evitar estoicamente esas pasiones, como lo son el miedo, el dolor o el orgullo excesivos.<hr/>Abstract: We propose that in the dramatic play The Troades of Seneca the Young are arguments and ideas belonging to the stoic philosophy that analyze emotions and passions. Such ideas, derived from the ethical-epistemological stoic theory, are inserted on the speeches of characters like Hecuba, Andromache, Agamemnon or Helen. Seneca exhibits the history-myth of the Trojan War as a source of erroneous emotions, that is, of passions that remove happiness-virtue from the characters. Consequently the author presents us speeches, spoken by his characters, which urge to stoically avoid such passions like excessive fear, pain or pride. <![CDATA[At the same Time Animal]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-43602017000100211&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: A partir del libro referido en el subtítulo, se ocupa este breve ensayo de la conjunta cuestión de lo humano y lo animal. Luego de atender a las condiciones que el autor del libro propone para el examen de esa cuestión en la huella del pensamiento de Jacques Derrida, la discusión se centra en la tesis de un “humanismo trascendental”, que es sometida a prueba confrontándola con dos momentos del programa crítico kantiano, pertenecientes a la Fundamentación de la metafísica de las costumbres y a la tercera Crítica, respectivamente, en que el tema de lo humano asume particular relevancia. En el segundo de esos momentos cabría leer una vacilación acerca de lo humano, con epicentro en la fórmula “a la vez animal”.<hr/>Abstract: Starting from the book to which the subtitle refers, this brief essay addresses the question of the human and the animal. After considering the conditions that the author of the book proposes for the examination of such question, following the path of Jasques Derrida’s thinking, discussion focuses on the thesis of a “transcendental humanism”, which is put to the test confronting it with two moments of Kant’s critical program, one of them from the Groundwork of the Metaphysics of Morals, and the other from the third Critique. In both moments the theme of the human takes on a special relevance, and in the second it would possible to recognize a certain hesitation about the human, expressed in the formula “at the same time animal”. <![CDATA[Rawls: between Kant and Hegel]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-43602017000100219&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Ha llegado a ser un lugar común aseverar la influencia de Kant en la obra de Rawls; sin embargo, el constructivismo político (tal como se lo expuso en Political Liberalism, 1993) significó un rechazo del universalismo que es imposible explicar en términos kantianos. Lo que sigue es un intento de evaluar la tesis del consenso superpuesto a la luz de la concepción general de la filosofía política y la razón práctica en Hegel.<hr/>Abstract: It is a commonplace to affirm the kantian influence in the Rawls´s work; however, the political constructivism (expose in Political Liberalism, 1993) meant an reject of universalism, that turn it is impossible to explain in kantian terms. What follows is an attempt of evaluating the overlapping consensus thesis in the light the general conception of political philosophy and practical reason in Hegel. <![CDATA[Givenness of Life and Phenomenology of Perception (Merleau-Ponty ⁄ Henry)]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-43602017000100231&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Planteamos el problema del aparecer de la hylè husserliana, lo que nos conduce al problema de la auto-donación de la vida como condición de una fenomenología de la percepción. Para solucionar este problema, establecemos las condiciones de un diálogo entre Michel Henry, que pone énfasis sobre la auto-afección de la vida inmanente, y Merleau-Ponty, que privilegia una concepción intencional del cuerpo mundano. Tal diálogo nos permite identificar un prejuicio común, cuya superación podría ofrecer la posibilidad de una solución al problema del aparecer sensible desde la vida.<hr/>Abstract: We show that the appearing of the husserlian hylè is problematic and it leads us to the question of the self-donation of life as condition of a phenomenology of perception. To solve this problem, we establish the conditions of a dialogue between Michel Henry, who takes emphasis on the auto affection of the immanent life and Merleau-Ponty, who prefers developing an intentional conception of the mundane body. Such a dialogue makes it possible to identify a common prejudice whose overtaking could offer the possibility of a solution to the problem of the sensitive appearing from life. <![CDATA[About Bourdieu, <em>habitus</em> and male domination: three notes]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-43602017000100251&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Frente a la naturalización, lo que llama “deshistoricización”, Pierre Bourdieu, desde su “estructuralismo constructivista” o su “constructivismo genético”, analiza cómo el poder es constitutivo de la sociedad y existe en las cosas y en los cuerpos, incorporándose a los habitus mismos que definen la subjetividad. De este modo, sus análisis abren la puerta a una reconsideración teórico-crítica de las relaciones entre los sexos y, precisamente por ello, son de interés para una perspectiva crítico-feminista, si bien hay que reseñar la escasa atención bourdiueana a la producción de tal perspectiva.<hr/>Abstract: Opposite to naturalization, what he calls “deshistorization”, Pierre Bourdieu, from its “constructivist structuralism” or his”genetic constructivism”, examines how power is constitutive of the society and it exists in things and bodies, including itself in the same habitus that define subjectivity. Thus, his analysis opens the door to a critical reconsideration of the relations between the sexes and, precisely for this reason, it is of interest to a critical-feminist perspective, although we must take into account the scant attention Bourdieu gives to such perspective. <![CDATA[David Hume and the aesthetic judgement]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-43602017000100259&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: En este trabajo se analiza el intento de Hume de compatibilizar el reconocimiento de la diversidad en los juicios estéticos con la existencia de principios del gusto universales. La exégesis de su propuesta de una norma del gusto se desarrollará analizando su relación con las aportaciones anteriores de Locke, Shaftesbury, Addison y Hutcheson, fundamentalmente. Asimismo, se valorará su impacto en la estética posterior, sobre todo en la Crítica del juicio de Kant.<hr/>Abstract: This article addresses Hume’s attempt to conciliate the acknowledgement of diversity in aesthetic judgements with the existence of universal principles of taste. The exegesis of his proposal of a standard of taste will be developed reviewing the previous contributions principally made by Locke, Shaftesbury, Addison and Hutcheson. Additionally, its impact on the later aesthetics will be evaluated, specially on Kant’s Critique of Judgement. <![CDATA[Philosophy of mathematics and the cognitive basis of the large cardinals theory]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-43602017000100281&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: En este artículo se examinan algunas implicaciones del naturalismo matemático de P. Maddy como una concepción filosófica que permite superar las dificultades del ficcionalismo y el realismo fisicalista en matemáticas. Aparte de esto, la mayor virtud de tal concepción parece ser que resuelve el problema que plantea para la aplicabilidad de la matemática el no asumir la tesis de indispensabilidad de Quine sin comprometerse con su holismo confirmacional. A continuación, sobre la base de dificultades intrínsecas al programa de Maddy, exploramos un camino naturalista mejor motivado, el enfoque cognitivista corporeizado, y sugerimos que él permite explicar de manera adecuada la postulación de ciertos cardinales grandes, en particular, la aceptación de conjuntos no-construibles.<hr/>Abstract: In this paper we examine in first place some philosophical implications of P. Maddy’s mathematical naturalism as a philosophical account which allows us to overcome the drawbacks associated to both fictionalism and physicalistic realism in philosophy of mathematics. Besides that, the main virtue of that account seems to lie in the solution it provides to the applicability of mathematics problem when rejecting both the indispensability thesis and confirmative holism postulated by Quine. In second place, on the basis of difficulties intrinsic to Maddy’s philosophical program, we explore a better motivated naturalistic option -the embodied cognition approach- and suggest that it allows to adequately explain why most of set-theory specialists use to postulate the existence of some large cardinals, in particular, non-constructible sets. <![CDATA[The Thinking Thing: On Descartes’ <em>Metaphysical Meditations</em>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-43602017000100299&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Las Meditaciones Metafísicas de Descartes constituyen una narración. El ego opera en ésta como un recurso filosófico, en un itinerario reflexivo que se ha propuesto la conquista de un pensamiento cuya evidencia pueda ser considerada como fundamento de todo conocimiento. Esa evidencia es la existencia pensante del yo, evidencia en cierto modo predispuesta por la forma en que se la ha buscado, dándose como inicio la propia circunstancia mundana del yo que medita por escrito.<hr/>Abstract: The Metaphysical Meditations of Descartes constitutes a narrative. The ego operates as a philosophical resource trough a meditative itinerary to conquer knowledge, as well as its epistemic foundations. The self represents evidence of a knowledge shaped by the ways in which is reached, beginning by the meditative and mundane ego that writes. <![CDATA[Society of control: A look at twenty first century education from Foucault]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-43602017000100317&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: En el presente artículo se pretende hacer un recorrido por aquellas herramientas metodológicas utilizadas por Foucault para el estudio de la institución educativa disciplinaria y su posible aplicación al nuevo panorama educativo en las sociedades de control. Foucault analiza los discursos y prácticas como formas de poder en la sociedad disciplinaria, los cuales configuran una individualidad determinada: el cuerpo dócil. Tras la Segunda Guerra Mundial, nuevas modalidades de poder dan lugar a la sociedad de control, conformando una individualidad autogobernada. En la educación secundaria actual aparecen tanto formas del régimen disciplinario como del régimen de control.<hr/>Abstract: Throughout the present article it is intended to go over those methodological tools used by Foucault to study the educational disciplinary institution and its possible application to the new educational scene in the Societies of Control. Foucault analyses the discourses and practises as forms of power in the Disciplinary Society, which sculpt a particular individuality: the docile body. After the Second World War, new modalities of power gives way to the Society of Control, emerging with it a self-governed individuality. In the High Schools appear forms of both disciplinary and control regimes. <![CDATA[Testimonial texts in the philosophical library]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-43602017000100337&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El problema con el que se abre este texto es el de la exclusión de los testimonios de la biblioteca filosófica y el objetivo será sostener que dichos textos pueden ser incluidos. Para ello se intentará, primero, desestabilizar la distinción entre texto filosófico y no-filosófico. Luego, se buscará poner de manifiesto que los testimonios son un modo de expresión que es coherente con una determinada concepción de filosofía. En tercer lugar, se pretende abrir la posibilidad de un discurso filosófico no-proposición en los testimonios. Finalmente, se pondrá de manifiesto que lo que hay en los testimonios son imágenes y que ellas deben ser interpretadas en tanto que tales para poder acceder a su saber filosóficos.<hr/>Abstract: The problem with which this text is opens is the exclusion of the “testimonios” from the philosophycal Library and the objective will be to demostrate that such texts can be included. Frist of all, I will try to destabilize the distinction between philosophical and non-philosophical text. Then, I will show that the “testimonios” are a consistent mode of expression of a certain conception of philosophy. Thirdly, I intends to open the possibility of a philosophical discourse no-proposicion in the “testimonios”. Finally, I will show that what you can find in the “testimonios” are images and that they should be interpreted as such to gain access to their philosophical knowledge. <![CDATA[“One thing is necessary” according to Nietzsche]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-43602017000100351&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Nietzsche formula la prescripción siguiente: “una cosa es necesaria: que el hombre alcance la satisfacción consigo mismo”. Para cumplir con lo anterior, una condición sería, también, necesaria: “tener fe en sí mismo”. Y, además, el cómo se lleve a cabo tal prescripción permitirá distinguir entre dos tipos de hombres: por un lado, los fuertes, que dan estilo a su carácter, es decir, someten las fuerzas y debilidades de sus naturalezas a un plan artístico y, por otra parte, los débiles de carácter, “que odian la sujeción del estilo” y prefieren modelarse como naturalezas libres.<hr/>Abstract: Nietzsche made the following statement: “One thing is necessary: a man needs to achieve self-fulfillment”. In order to do this, it is necessary, also, that another condition be met: “A man needs to have confidence in himself”. Furthermore, the way in which he accomplishes such goal distinguishes two types of men: On one hand, there is the strong type of man, one who instills style to his personality, shaping his natural strengths and weaknesses into an artistic plan. On the other hand, there is the weak type, “a man who hates to shape his style” and would rather live as a free spirit. <![CDATA[Reseñas]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-43602017000100357&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Nietzsche formula la prescripción siguiente: “una cosa es necesaria: que el hombre alcance la satisfacción consigo mismo”. Para cumplir con lo anterior, una condición sería, también, necesaria: “tener fe en sí mismo”. Y, además, el cómo se lleve a cabo tal prescripción permitirá distinguir entre dos tipos de hombres: por un lado, los fuertes, que dan estilo a su carácter, es decir, someten las fuerzas y debilidades de sus naturalezas a un plan artístico y, por otra parte, los débiles de carácter, “que odian la sujeción del estilo” y prefieren modelarse como naturalezas libres.<hr/>Abstract: Nietzsche made the following statement: “One thing is necessary: a man needs to achieve self-fulfillment”. In order to do this, it is necessary, also, that another condition be met: “A man needs to have confidence in himself”. Furthermore, the way in which he accomplishes such goal distinguishes two types of men: On one hand, there is the strong type of man, one who instills style to his personality, shaping his natural strengths and weaknesses into an artistic plan. On the other hand, there is the weak type, “a man who hates to shape his style” and would rather live as a free spirit. <![CDATA[Reseña]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-43602017000100359&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Nietzsche formula la prescripción siguiente: “una cosa es necesaria: que el hombre alcance la satisfacción consigo mismo”. Para cumplir con lo anterior, una condición sería, también, necesaria: “tener fe en sí mismo”. Y, además, el cómo se lleve a cabo tal prescripción permitirá distinguir entre dos tipos de hombres: por un lado, los fuertes, que dan estilo a su carácter, es decir, someten las fuerzas y debilidades de sus naturalezas a un plan artístico y, por otra parte, los débiles de carácter, “que odian la sujeción del estilo” y prefieren modelarse como naturalezas libres.<hr/>Abstract: Nietzsche made the following statement: “One thing is necessary: a man needs to achieve self-fulfillment”. In order to do this, it is necessary, also, that another condition be met: “A man needs to have confidence in himself”. Furthermore, the way in which he accomplishes such goal distinguishes two types of men: On one hand, there is the strong type of man, one who instills style to his personality, shaping his natural strengths and weaknesses into an artistic plan. On the other hand, there is the weak type, “a man who hates to shape his style” and would rather live as a free spirit.