Scielo RSS <![CDATA[Terapia psicológica]]> https://scielo.conicyt.cl/rss.php?pid=0718-480820170003&lang=pt vol. 35 num. 3 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> https://scielo.conicyt.cl/img/en/fbpelogp.gif https://scielo.conicyt.cl <![CDATA[Is expressive writing effective in decreasing depression and increasing forgiveness and emotional wellbeing of preadolescents?]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-48082017000300213&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract Expressive writing (EW) can be an effective way to alter maladaptive emotional reactions to stressful life events, although little is known about how pre-adolescents may benefit from it. In this quasi-experimental study, we compared measures of depression, anger, forgiveness, positive and negative affect in pre-adolescents before and after EW in both an experimental group undergoing the EW paradigm and a control group (N=138). No significant effects between control and experimental groups were found for the considered variables, except for positive and negative affect. We suggest potential reasons accounting for these results. Given that the theorised mechanisms involved in the EW paradigm include executive functioning abilities, it is possible that preadolescents may not be able to benefit from it, due to not fully developed executive functioning skills. Our results provide useful information in order to better design future studies and prevention/intervention programmes to be implemented with preadolescents.<hr/>Resumen La Escritura Expresiva (EE) puede ser una forma efectiva de alterar reacciones emocionales maladaptativas a eventos estresantes de la vida, aunque se sabe poco sobre cómo los pre-adolescentes pueden beneficiarse de ella. En este estudio cuasi-experimental, comparamos medidas de depresión, ira, perdón, afecto positivo y negativo en pre-adolescentes antes y después de EE en un grupo experimental sometido al paradigma de EE y en un grupo de control (N=138). No se encontraron efectos significativos entre los grupos control y experimental para las variables consideradas, excepto para los afectos positivos y negativos. Sugerimos posibles razones para explicar estos resultados. Dado que los mecanismos teóricos implicados en el paradigma de la EE incluyen las capacidades de funcionamiento ejecutivo, es posible que los preadolescentes no puedan beneficiarse de ella, debido a las habilidades de funcionamiento ejecutivo no totalmente desarrolladas. Nuestros resultados proporcionan información útil para un mejor diseño de futuros estudios y programas de prevención / intervención a implementar con preadolescentes. <![CDATA[Adaptation and Psychometric Analysis of the Spanish Version of the International Index of Erectile Function in Chilean Population]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-48082017000300223&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Contar con instrumentos validados en Chile para Disfunción Eréctil (DE), motivó el validar la versión española del Índice Internacional de Función Eréctil (IIEF), en población chilena. Se realizó un estudio cuantitativo no experimental transversal, de muestra no probabilística por conveniencia, con 95 varones adultos de tres centros de salud (Concepción, Talcahuano y Santiago), durante Noviembre 2012 y Junio 2013. Expertos ciegos realizaron entrevista clínica utilizando criterios DSM-V y causas médico-quirúrgicas de DE. Luego de aplicación piloto y adaptación del IIEF, se logró la versión IIEF-Ch aplicándola a toda la muestra. Se analizaron los resultados con SPSS 15.0, obteniéndose alta correlación entre variables (X2: 956.533) y alta adecuación muestral (0,893); dos factores que explican el 81.59% de la varianza del instrumento, con alta confiabilidad (.971) y adecuada validez de criterio, alta sensibilidad (84.5%) y especificidad aceptable (91.9%). La IIEF-Ch es un instrumento válido y confiable para estudios sobre DE en Chile.<hr/>Abstract Having instruments validated in Chile for Erectile Dysfunction (ED), motivated the validation of the Spanish version of the International Index of Erectile Function (IIEF), in Chilean population. A non-experimental quantitative study of non-probabilistic sample was carried out for convenience, with 95 adult males from three health centers (Concepción, Talcahuano and Santiago), during November 2012 and June 2013. Blind experts conducted a clinical interview using DSM-V criteria and medical-surgical causes of ED. After the pilot application and adaptation of the IIEF, version IIEF-Ch was achieved by applying it to the entire sample. The results were analyzed with SPSS 15.0, obtaining high correlation between variables (X2: 956,533) and high sample adequacy (0,893); two factors that explain 81.59% of the variance of the instrument, with high reliability (.971) and adequate criterion validity, high sensitivity (84.5%) and acceptable specificity (91.9%). The IIEF-Ch is a valid and reliable instrument for studies on ED in Chile. <![CDATA[Adjustment of the Integral Scale of life Quality in persons with intellectual disability and the development in Chilean population]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-48082017000300231&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El objetivo de esta investigación fue examinar la confiabilidad y validez de la Escala Integral de Calidad de Vida para población con discapacidad intelectual y del desarrollo, en población chilena. Este es uno de los principales instrumentos empleados para evaluar la calidad de vida en esta población desde una doble perspectiva objetiva, completada por los profesionales a cargo, y subjetiva administrada a los propios sujetos. Para ello, han participado 751 estudiantes y 82 profesionales. Los principales resultados demuestran que existe una adecuada fiabilidad del instrumento en población chilena y la estructura factorial es totalmente congruente con la versión española. Los resultados confirman que la Escala Integral es un instrumento válido y con una óptima fiabilidad en población chilena para evaluar la calidad de vida de personas con discapacidad intelectual y del desarrollo.<hr/>Abstract This paper aims to evaluate the reliability and validity of the Integral Quality of Life Scale in people with intellectual and developmental disability in the Chilean people. That is a principal instrument to evaluate the quality of life in this collective from subjective and objective vision. For this, 751 students have participated and 82 professionals. The main results show that there is adequate instrument reliability and factorial Chilean population structure is fully consistent with the Spanish version. The results confirm that the Integral Scale is a valid and optimum reliability instrument in Chilean population to assess the quality of life for people with intellectual and developmental disabilities. <![CDATA[Effects of an emotional intelligence program in anxiety and self-concept in women with breast cancer]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-48082017000300239&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El estudio tiene como objetivo evaluar los efectos de un programa de inteligencia emocional en la ansiedad y el autoconcepto en mujeres con cáncer de mama sometidas a cirugía. Se utilizó una muestra de 81 mujeres, 39 pertenecientes al grupo de intervención y 42 al grupo control. El estudio utilizó un diseño cuasiexperimental de medidas repetidas pretest-postest con grupo de control. Para evaluar el efecto del programa se administraron tres instrumentos de evaluación, el TMMS-24, Fernández-Berrocal, Extremera y Ramos (2004), la Escala de Autoconcepto AF5 (García y Musitu, 1999), y el STAI Estado de Spielberger, Gorsuch y Lushene (1982). Los resultados de los ANCOVAs postest confirman mejoras estadísticamente significativas en el grupo de intervención en las variables de claridad emocional, reparación emocional, en todas las subescalas del autoconcepto, así como, una disminución de la ansiedad en las mujeres con cáncer de mama. Por otro lado, se observó que existen interacciones entre la variable tiempo de diagnóstico y las variables dependientes.<hr/>Abstract The study aims to assess the effects of an emotional intelligence programme on anxiety and seft-concept in women with breast cancer who have undergone surgery. The study sample consists of 81 women, 39 belonging to the intervention group and 42 to the control group. The study used a cuasi-experiment design of repeated pre-test-post-test measures with control group. To evaluate the program's effect, three assessment tools were employed, TMMS-24 (Fernández-Berrocal, Extremera y Ramos, 2004), AF5 self-concept scale (García y Musitu, 1999), and STAI (Spielberger, Gorsuch y Lushene, 1982). The results of the ACNOVA postest show statistically significant improvements in the intervention group in the variables of emotional clarity, emotional reparation, in all the subscales of self-concept, as well as, a decrease in anxiety in women with breast cancer. On the other hand, it was noted that there are interactions between the variable of diagnosis time and the dependent variables. <![CDATA[New technologies: communication bridges in autism spectrum disorders (ASD)]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-48082017000300247&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Los trastornos del espectro autista (TEA) son alteraciones del neurodesarrollo caracterizados por dificultades en interacción social, con principal hincapié en la comunicación, sea esta verbal y no verbal. La investigación y desarrollo aplicada en TEA se centra en hallar estrategias terapéuticas adecuadas y que sean focalizadas en el individuo, valiéndose de todos los recursos que estén al alcance (interfaces virtuales, realidad virtual, entornos 3D, robótica, etc). Así, el uso de tecnologías para mejorar y estimular particularmente la comunicación de los niños con TEA ha aumentado en los últimos tiempos de manera exponencial. Estas herramientas en contextos terapéuticos posibilitan una generalización del comportamiento hacia contextos naturales del niño. Por lo tanto, el uso de un software personalizado en dispositivos móviles permitirá que se avance con su tratamiento fuera del ámbito clínico pudiendo utilizarlo en su casa/escuela para comunicarse con sus vínculos sociales cercanos.<hr/>Abstract Autism Spectrum Disorder (ASD) refers to neurodevelopmental problems characterized by difficulties in social interaction, especially verbal or nonverbal communication. Research on ASD focuses in finding appropriate solutions for a patient, using all available resources (virtual interfaces, virtual reality, 3D environments, robotics, etc.) in order to develop therapeutic strategies. Therefore, the use of technologies to improve and stimulate communication, particularly in children with ASD, has increased exponentially in recent years. When used in therapeutic contexts, these tools allow a generalization of a child's behavior towards a natural context. Hence, the use of customized softwares for mobile devices will allow progress in treating ASD beyond a clinical setting and may be used at home/school to communicate with their close social peers. <![CDATA[Psycho-oncological intervention in haematopoietic progenitor cell transplant (HPT): Effects of emotional impact]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-48082017000300259&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract The aim of this work has been to determine the repercussions a psycho-oncological program has on patients who need to undergo a haematopoietic stem cell transplantation (HPT). We have studied two groups, an intervention group (n=21), formed with patients that have gone through the program of psycho-oncologic preparation previous to the transplant, and a control group (n=15), without psychological intervention. The program consists of four sessions: analysis and handling of the information, coping skills, management of stress, and preparation for the isolation. The results show that patients who receive the psychological intervention. appear to obtain minor levels in anxiety and depression and has a more adaptive perception of the passage of time and a more positive mood with more activity than the control group. However, such differences are not significant in the perception of the physical symptomatology as the amount of time in isolation increases.<hr/>Resumen El objetivo de este trabajo ha sido determinar las repercusión un programa de intervención psicooncológica sobre los pacientes candidatos a un Trasplante de Progenitores Hematopoyéticos (TPH). Participan dos grupos de pacientes, el grupo intervención (n=21), formado por los pacientes que han realizado el programa de intervención previo al trasplante, y un grupo de control (n=15), que no recibe la intervención pre-TPH. El programa consta de cuatro módulos: análisis y manejo de la información, habilidades de afrontamiento, control del estrés, y preparación familiar al aislamiento. Los resultados muestran que los pacientes que reciben la intervención psicológica obtienen niveles menores en ansiedad y depresión y tiene una percepción más adaptativa del paso del tiempo y un estado de ánimo más positivo, con más actividad que el grupo de control. Sin embargo, tales diferencias no son significativas en la percepción de la sintomatología física que aumenta con el paso del tiempo en aislamiento. <![CDATA[The forgiveness as coping. A view from the Coping Complexity Model]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-48082017000300271&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El perdón se ha entendido como una estrategia de afrontamiento frente a una transgresión, de acuerdo con las propuestas del perdón basadas en la teoría del estrés y afrontamiento de Lazarus y Folkman (1986). Se llevó a cabo una revisión sistemática de la literatura para dar cuenta del desarrollo conceptual y teórico que ha tenido esta perspectiva del perdón, y se presenta el modelo de la complejidad de perdón, basado en el modelo de la complejidad de afrontamiento de Hudson (2016), como una forma de explicar el perdón y la falta de perdón considerando los aspectos que le anteceden, los procesos que involucra, los factores que influyen, y los efectos a nivel individual, interpersonal y en general resultados sociales.<hr/>Abstract Forgiveness has been understood as a coping strategy against a transgression, according to the proposals of forgiveness based on the theory of stress and coping of Lazarus and Folkman (1986). A systematic review of the literature was performed to give an account of the conceptual and theoretical development of this perspective of forgiveness. The forgiveness complexity model, which is based on coping complexity model of Hudson (2016), is presented as a way of explaining forgiveness and unforgiveness considering the aspects that precede it, the processes involved, the influencing factors, and the effects at the individual, interpersonal and social levels. <![CDATA[Using the Conners Continous Performance Test for differentiation of normal and ADHD Chilean children]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-48082017000300283&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El trastorno de déficit atencional con hiperactividad (TDAH) constituye uno de los cuadros de mayor prevalencia durante la niñez. El presente trabajo se focalizó en evaluar si el Test de Rendimiento Continuo de Conners era capaz de discriminar entre niños con y sin TDAH diagnosticados por el docente. Se conformó una muestra no probabilística de 30 niños escolares (15 clínicos y 15 normales) a través de la aplicación del cuestionario de atención. Todos los niños completaron la aplicación del test computarizado de Conners. Se observaron diferencias significativas entre la muestra normal y clínica. Todos los niños seleccionados como normales no encajaron el perfil clínico. Solo el 50% de los casos considerados con TDAH encajaron el perfil clínico. Se analizan las implicancias del sobre/diagnóstico del trastorno.<hr/>Abstract Attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD) is one of the most prevalent disorder during childhood. The present study aimed to evaluate if the Conners Continous Performance Test was able to discriminate among ADHD and normal children completed the Conners computarized test. Significant differences between normal and clinical sample were found. All children selected as normal did not fit the clinical profile. Only 50% of the children considered as having ADHD fit the clinical profile. Implications for the issue of overdiagnosis of the disorder are discussed.