Scielo RSS <![CDATA[Terapia psicológica]]> https://scielo.conicyt.cl/rss.php?pid=0718-480820070001&lang=pt vol. 25 num. 1 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> https://scielo.conicyt.cl/img/en/fbpelogp.gif https://scielo.conicyt.cl <![CDATA[<b>When Psychological Well Being is at Stake</b>: <b>The Ethical Dimension in the Professional Training of Psychologists in Chile</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-48082007000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Recogiendo la relevancia de la ética, en un contexto de globalización y desarrollo tecnológico y comuni-cacional, nos preguntamos por su lugar en la formación en psicología, apoyándonos en desarrollos teórico-metodológicos surgidos desde la propia disciplina. Se presentan los resultados de una primera etapa de una investigación, en la que analizamos las mallas profesionales y los perfiles profesionales declarados, incorporando preguntas desde la perspectiva de género. Las conclusiones muestran una ausencia casi total de pautas desde una ética normativa y una amplia variedad de formas de incluir la formación ética en las mallas curriculares. En cuanto a los perfiles profesionales declarados hay una mayor proporción que incorpora implícita o explícitamente el énfasis en aspectos ético-valóricos, aunque la perspectiva de género se encuentra casi totalmente ausente. Se concluye respecto de la urgencia de fomentar el diálogo y la discusión al respecto, así como la necesidad de incorporar en el Código de Ética del Colegio de Psicólogos de Chile artículos que refieran específicamente a la formación profesional<hr/>Gathering the relevance of ethics, in a context of globalization and technological and communicational development, we asked ourselves for its place in the formation in psychology, supporting ourselves in the theoretical-methodological developments arisen from the own discipline. We present the results of the first stage of a research, in which we analyzed the professional curricula and the declared professional profiles, incorporating questions about a gender perspective. The conclusions show an almost total absence of guidelines on normative ethics and a vast variety of forms to include the ethical formation in the curricula. Although the gender perspective is almost totally absent, regarding the declared professional profiles, a greater proportion explicitly or implicitly incorporate an ethical-valoric emphasis. We conclude about the urgency to support dialogue and discussion on this matter, and the need to incorporate norms and articles that specifically address the professional formation in the Code of Ethics of the Colegio de Psicólogos de Chile <![CDATA[<b>Personality Styles of a Group of Young Adult Women Dedicated to "Prepayment" Prostitution in the City of Medellín</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-48082007000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La Organización Mundial de la Salud (OMS) define la prostitución como toda "actividad en la que una persona intercambia servicios sexuales a cambio de dinero o cualquier otro bien" (OMS 1989, citada en CONAPO, 1994, p. 761). El presente estudio busca describir los estilos psicológicos de personalidad en un grupo de mujeres adultas jóvenes dedicadas a la prostitución "prepago" en la ciudad de Medellín. Se trata de un estudio descriptivo de corte transversal. La muestra está compuesta por 44 mujeres que ejercen la prostitución "prepago" en la ciudad de Medellín. El instrumento utilizado es el Inventario Mllon de Estilos de Personalidad (MIPS), compuesto por 180 ítems. Los resultados muestran que el 70,5% pertenecen al estrato socioeconómico medio y el 29,5% pertenecen a estrato alto. En la variable escolaridad, el 88,6% reporta que está realizando estudios superiores, y el 9,1% tiene estudios superiores completos; considerándose necesario para acceder al "oficio" la preparación académica. Los estilos psicológicos de personalidad predominantes en la muestra son: comunicatividad, individualismo, extraversión, insatisfacción, discrepancia, encontrándose que no hay en ellas el equilibrio entre las bipolaridades señalado por Theodore Mllon como necesario para tener un funcionamiento adaptativo<hr/>The World Health Organization (WHO) defines prostitution like all "activity in which a person interchanges sexual services in exchange for money or any other good" (the WHO 1989, mentioned in CONAPO 1994, p. 761). The objective of this research is to describe the personality styles of a group of young adult women dedicated to "prepayment" prostitution in the city of Medellín. The study is descriptive and cross sectional. The sample is composed by 44 women who exert prostitution "prepayment" in the city of Medellín. The Millón Inventory of Personality Styles (MIPS) was used, which is composed of 180 items. The results showed that 70.5% of the sample belongs to middle socioeconomic status (SES) and 29.5% belong to high SES. An 88.6% report that they are pursuing college studies, and 9.1% have graduated from college; and the sample consider academic education as a necessary requisite to access this job. The predominant psychological styles of the women are: communicability, individualism, extroversion, dissatisfaction, discrepancy; and there is no balance between the bipolarities as indicated by Millón like a necessary condition to have an adaptive operation <![CDATA[<b>Risk Sexual Behaviors for HIV Infection in Colombian Adolescents</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-48082007000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El propósito del siguiente estudio fue evaluar los factores de riesgo para contraer el VIH/SIDA en adolescentes de ambos géneros y diferentes estratos sociales escolarizados de la ciudad de Medellín, Colombia. Se evaluó una muestra de 300 adolescentes mediante muestreo no aleatorio disponible de 10 y 11 grados de educación básica secundaria de diferentes colegios públicos y privados de la ciudad de Medellín, a quienes se les aplicó el cuestionario CPS desarrollado por Ballester, Gil, Guirado y Bravo (2004), encontrándose alta confiabilidad en el estudio. Finalmente se evidenció una baja información sobre los riesgos del VIH/SIDA en los adolescentes, acompañado por una baja percepción de vulnerabilidad especialmente en el género masculino, como de actitud poco sensible y solidaria ante los afectados por la enfermedad<hr/>The objective of this work was to evaluate the risk factors for HIV/AIDS infection in adolescents of both gender and different social status, all of them students from the city of Medellín, Colombia. A sample of 300 adolescents by means of non aleatory sampling were available from 10th and 11th grades of secondary basic education, belonging to different schools, public and private from the city of Medellín. The sample was evaluated with the CPS questionnaire, developed by Ballester, Gil, Guirado and Bravo (2004), obtaining high reliability in the study. Finally a low information on the risks of the ITIV/AIDS was observed in the adolescents, accompanied by a low perception of vulnerability specially in the masculine gender as well as a lack of sensitivity and sympathy towards those who are affected by the disease <![CDATA[<b>Conditional Standards of the Error of Measurement for the Chilean Norms of the EPQ-R</b>: <b>Applying a Binomial Model to a Personality Test</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-48082007000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El Error Estándar de Medida (EEM) es un índice de la precisión de la puntuación obtenida por una persona en un test. El EEM, sin embargo, no es constante a través de todo el rango de puntuaciones. Estudios teóricos y empíricos indican que el EEM es más pequeño para las puntuaciones cercanas al extremo de la escala y mayor alrededor del centro de la escala. Un valor de EEM que aplica a un nivel de puntuación específica es denominado Error Estándar de Medida Condicional (EEM ). Este trabajo utiliza un Modelo Beta Binomial (Lord, 1964, 1965) para estimar los EEM COND de las normas chilenas del EPQ-R (N=1666), desarrolladas por Kaplan y Liberman (1992). Se concluye que los EEM COND proveen información psicométrica más útil sobre las escalas del EPQ-R que el EEM tradicional. Adicionalmente, los resultados muestran la validez del Modelo Beta Binomial como enfoque psicométrico para analizar un test de personalidad. Se entregan recomendaciones prácticas para el uso de los EEM COND<hr/>The Standard Error of Measurement (SEM) is an index of precision of an examinee's test score. The SEM, however, is not constant throughout the full range of scale scores. Both theoretical and empirical studies indicate that the SEM is smaller for scores near the extremes of the scoring scale and larger near the middle of the scale. A value of the SEM that applies to a specific score level is referred to as Conditional Standard Error of Measurement (SEM COND). This paper uses a Beta Binomial Model (Lord, 1964, 1965) to estimate the SEM COND for the Chilean norms of the EPQ-R (N= 1666), developed by Kaplan and Liberman (1992). It is concluded that the SEM COND provides more psychometric insight about the EPQ-R scales than the traditional SEM. In addition, the results show the validity of the Beta Binomial Model as a psychometric framework for analyzing a personality test. Recommendations are given for the practical use of SEM COND <![CDATA[<b>Social Validity of Adolescent Intervention in Social Phobia</b>: <b>Parents vs. Teachers</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-48082007000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se presentan los resultados de un estudio llevado a cabo en un contexto comunitario con adolescentes espa­ñoles que presentan fobia social generalizada. El principal objetivo de esta investigación es analizar si los datos aportados por diferentes agentes de información (adolescentes, sus padres y profesores), mediante la versión creada para ello de esta escala (SAS-A total, SAS-A Padres y SAS-A Profesores), coinciden en la percepción de la mejora, atendiendo al tipo de tratamiento recibido, con el fin de analizar la validez social de los cambios. Los cincuenta y nueve sujetos seleccionados, de edades comprendidas entre 14 y 17 años, siendo el 67,8% chicas, fueron asignados al azar a tres condiciones experimentales: Tratamiento psicológico estructurado (cognitivo-conductual), Transmisión de información relativa a la ansiedad en general y a la fobia social en particular y Grupo de control lista de espera. Los resultados muestran que los adolescentes que recibieron tratamiento psicológico estructurado alcanzan mejores resultados en todas las variables medidas y que dichos cambios son percibidos por sus padres y profesores, siendo el grado de concordancia entre estos últimos mayor que entre éstos y los adolescentes<hr/>The results of a research conducted with adolescents who suffer generalized phobia at a community setting, are presented. The main objective was to analyze if the data from different informants (adolescents, their parents, and teachers) obtained with a scale designed for this purpose (SAS-A complete, SAS-A parents, and SAS-A teachers) were consistent in the improvement perception, in function of the kind of treatment received; aiming at analyzing the social validity of the changes. The 59 participants who were selected had between 14 and 17 years of age (67.8% girls), and were randomly assigned to three experimental conditions: structured behavioral treatment (cognitive-behavioral), transmission of information regarding general anxiety disorders and social phobia in particular, and a control group which remained in waiting list. The results showed that adolescents in the structured behavioral treatment had a better evolution in all the psychological variables that were assessed, and that the changes were perceived by their parents and teachers, being the concordance between the later and the former higher than each of them with the adolescents <![CDATA[<b>The Evolution of Cognitive Theories and Behavioral Therapy for Anorexia Nervosa</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-48082007000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La anorexia nerviosa es el trastorno del comportamiento alimentario (TCA) que representa las tasas de mayor mortalidad de los trastornos psiquiátricos, aunque el interés de los investigadores ha estado particularmente centrado en la bulimia nerviosa; quizás porque su incidencia es mayor, pero también porque la complejidad del curso clínico de la anorexia nerviosa supone la exposición a la constante frustración del terapeuta y del paciente. Las bizarras conductas que desarrollan estas personas desencadenan en estados de inanición e infrapeso severos que por lo general han obligado a recurrir a tratamientos intrahospitalarios donde la persona recibe manejo médico e interdisciplinario. En estos casos, el tratamiento psicológico suele ser de tipo comportamental. Este artículo pretende presentar la evolución temporal que han tenido las teorías cognoscitivas y el tratamiento cognoscitivo conductual para la anorexia nerviosa, resaltando el valor de las cogniciones en el mantenimiento de este TCA<hr/>Anorexia nervosa is the eating disorder (ED) that represents the highest mortality rate among psychiatric disorders, though the interest of investigators has been particularly centered on bulimia nervosa; probably because it's incidence is higher, but also because the complexity of the clinical course of anorexia nervosa supposes a frustrating scenario that is constant for the therapist and the patient. The desadapatives behaviors that these patients develop unleash in starvation and extremely low weight that in general are bound to resort to hospital treatments, where the person receives medical and interdisciplinary managing. In these cases, the psychological treatment is based in behavior therapy. This article presents the temporary evolution that cognitive theories and cognitive behavioral treatment for anorexia anorexia nervosa have followed, highlighting the value of cognitions in the maintenance of this eating disorder <![CDATA[<b>Psychosocial Profile Of Family Violence Attention And Prevention Program Users During Year 2006 In Lo Espejo, Region Metropolitana de Santiago, Chile</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-48082007000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se presentan los resultados de un estudio descriptivo cuyo objetivo fue el levantamiento de un perfil psicosocial y problemáticas asociadas de las usuarias atendidas por el programa municipal de Atención y Prevención de la Violencia Intrafamiliar (VIF) de la comuna de Lo Espejo, durante el año 2006. Como resultado se destaca que la mayoría de las personas que viven VIF y acceden al programa, corresponden a mujeres victimas de violencia física (que en un porcentaje importante se acompaña de uso de armas), jóvenes, dueñas de casa cuyo nivel de escolaridad no alcanza primer ciclo de la enseñanza media. Se concluye que el deterioro e impacto que genera la VIF en la salud mental así como en la calidad de vida de la población requiere de una intervención específica multidimensional e interdisciplinaria y que sea capaz de superar las fronteras entre intervención social e intervención clínica<hr/>The results of a descritptive study with the objective of uprising a psychosocial profile and problems associated with the users attended at a municipal program of attention and prevention of family violence in Lo Espejo, during year 2006, are presented. Its results indicate that most of the people that live through family violence and come into the program are women, victims of physical violence (with a high percentage intimidated with weapons). They are young, home owners with low educational level. It is concluded that the deterioration and impact that generates family violence in the mental health of people, needs a specific multidimensional and interdisciplinary intervention that must be able of going beyond the social and clinical intervention boundaries