Scielo RSS <![CDATA[Formación universitaria]]> http://www.scielo.cl/rss.php?pid=0718-500620200006&lang=en vol. 13 num. 6 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.cl/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.cl <![CDATA[Introducción, marco teórico, y revisión de la literatura]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062020000600001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Determining factors for value creation in Chilean universities]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062020000600003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: En este estudio se realizaron estimaciones de la creación de valor de 55 universidades chilenas y se discuten los factores más influyentes. Se incluyó las universidades estatales, las privadas de la red G-9 y las privadas nacidas después de la reforma universitaria de 1981. El trabajo se enmarca en la creciente preocupación por la calidad de la educación superior chilena y la eficiencia en el gasto público, que llevó a la promulgación de la llamada ley de educación superior (N° 21.091). Se usó la fórmula tradicional de Stern con adaptaciones menores. Como resultado se obtuvo que todos los grupos de universidades chilenas destruyeron valor. Además, el mejor predictor de desempeño fue el tamaño de las universidades, aunque con un signo inverso. Se concluye que las universidades más grandes son las que estadísticamente tienen la mayor destrucción de valor.<hr/>Abstract: The purpose of the present study is to make value creation estimates and discuss their most influential factors in 55 Chilean universities. This study includes Chilean public universities, private universities (G-9 network), and private universities created after the 1981 Chilean university reform. The framework is the higher education law (No. 21,091) enacted recently in Chile, which raised concerns about Chilean higher education quality and public spending efficiency. The traditional Stern formula is applied with minor adaptations. The results show that all types of Chilean universities lost value. In addition, the best predictor of performance is university size, but with an inverse sign. It is concluded that the largest universities are, statistically, the universities that have the most destruction of value. <![CDATA[Use of Mobile apps in the classroom and its determining factors]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062020000600013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: En este trabajo se busca determinar cómo está siendo percibido el uso de aplicaciones móviles en el aula y qué características influyen para que el docente las use o las descarte. La metodología utiliza un enfoque cuantitativo y se realizó mediante dos encuestas a 131 docentes y 247 estudiantes de la Universidad Sergio Arboleda (Colombia) en el año 2017. Para su evaluación se usó un ANOVA y un modelo Logig binomial. Los resultados muestran que el uso de aplicativos móviles en las aulas de clase no depende de la edad, el género ni la disciplina, aunque hay una mayor tendencia a ser usadas por mujeres jóvenes en ingenierías. El estudio permite concluir que los aplicativos móviles son percibidos como herramientas de apoyo a una necesidad de motivación dentro del aula y su uso por parte del docente depende del tipo de vinculación laboral y de su percepción sobre su importancia.<hr/>Abstract: The present study seeks to determine how mobile applications are perceived in the classroom and what characteristics influence professor’s app use or rejection. This is a quantitative study and 131 professors and 247 students were surveyed at the Sergio Arboleda University (Colombia) in the year 2017. An ANOVA and a binomial Logig model were used to analyze the data. The results show that the use of mobile applications in the classrooms is not dependent on age, gender, or degree study, although there is a greater tendency by young women in engineering degrees to use mobile apps. It is concluded that mobile apps are perceived as tools for motivation needs within the classroom and that mobile app use by professors depends on the professor’s job contract type with the university and on the professor’s perception of mobile apps importance. <![CDATA[Factors associated to student success in online learning: a data mining analysis]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062020000600023&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Este estudio determina las variables asociadas al éxito de los estudiantes en programas con modalidad de aprendizaje en línea (e-learning). La minería de datos es una fase del descubrimiento de conocimiento en las bases de datos (KKD, por sus siglas en inglés) que corresponde a la aplicación de algoritmos para encontrar patrones ocultos en los datos. El método utilizado es basado en el modelo CRISP-DM (proceso cruzado estándar de la industria para la minería de datos) aplicado a los programas de e-learning impartidos por el Centro de Educación a Distancia de la Universidad Católica del Norte (CED-UCN) en Chile. La muestra utilizada fue de 18.610 sujetos participantes en dichos programas durante 19 años. Los resultados obtenidos indican que las variables que permiten explicar mejor el éxito de los alumnos en programas a distancia son edad, sexo, profesión, nivel de escolaridad y región. Se concluye que estos resultados contribuyen al entendimiento de los factores críticos en la educación a distancia.<hr/>Abstract: This research study aims to determine variables associated to student success in online learning (e-learning). The knowledge discovery in databases (KDD) consists on applying algorithms to find hidden data patterns. The method used here is the CRISP-DM (cross industry standard process for data mining) and was applied to examine online degree programs at the Distance Education Center of the Northern Catholic University (DEC-NCU) in Chile. The sample was collected from 19 years of teaching and consists of 18,610 students. The results show that the variables that best explain student success are age, gender, degree study, educational level, and locality. It is concluded that these results contribute to improve the understanding of distance education critical factors. <![CDATA[Impact evaluation of high quality accreditation in Colombian higher education institutions]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062020000600037&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El objetivo de este estudio fue analizar cuáles dimensiones de corte social, económico, financiero y de gestión, diferencian correctamente a las instituciones de educación superior públicas acreditadas de las que no tienen tal reconocimiento. Para ello, se recurre a la técnica de análisis discriminante que evalúa las diferencias significativas y la evolución en los indicadores seleccionados para las 61 instituciones de educación superior públicas que hacen parte del sistema de educación superior en Colombia. El principal hallazgo denota la inequidad en la asignación de recursos a las instituciones de educación superior públicas. Se concluye que las instituciones acreditas, con respecto a las que no tienen esta categoría, perciben el 50% de los aportes del estado, pero generan una mayor productividad del recurso humano, y por tanto una contribución marginal positiva al desarrollo económico del país.<hr/>Abstract: The objective of the present study was to examine what social, economic, financial, and management factors best differentiate accredited from unaccredited higher education institutions in Colombia. Discriminant analysis techniques were used to determine differences and to evaluate selected indicators for 61 public higher education institutions. The main finding denotes the inequity in the allocation of resources to higher education institutions. Accredited institutions receive 50% of their funding from the state, unlike unaccredited institutions. It is concluded that accredited higher education institutions generate major human resource productivity and have a positive marginal contribution to the country's economic development. <![CDATA[Technological strategies at university libraries as a resource center for research and learning in the Colombian Caribbean region]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062020000600051&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: La presente investigación estuvo dirigida a caracterizar las estrategias tecnológicas utilizadas en bibliotecas universitarias como centros de recursos para la investigación y el aprendizaje en la región Caribe Colombiana. La metodología de la investigación fue de tipo descriptiva, con diseño no experimental de tipo transversal. La población estuvo conformada por 23 empleados de las bibliotecas universitarias. La técnica de recolección de datos se llevó a cabo a través de un cuestionario estructurado con alternativas tipo escala Likert. Para el cálculo de la confiabilidad se utilizó el método de alfa Cronbach, donde se obtuvo un valor de 0.79. Los resultados muestran que el 52% de los encuestados estuvo totalmente de acuerdo con los medios de almacenamiento de información, un 36% de acuerdo, un 9% consideró estar indiferente, y solo un 4% en desacuerdo. Se concluye que existe la necesidad de realizar actividades orientadas a desarrollar habilidades y destrezas.<hr/>Abstract: This research study aimed to identify the technological strategies used at university libraries as resource centers for teaching and learning in the Colombian Caribbean region. The research methodology was descriptive, with a non-experimental cross-sectional design. The population consisted of 23 university library employees. The data collection technique developed was through a questionnaire, structured with Likert scale alternatives. The alpha Cronbach method was used for reliability calculation and a value of 0.79 was obtained. The results showed that 52% of the surveyed subjects strongly agreed with the type of equipment used for data storage, 36% agreed, 9% were indifferent, and only 4% disagreed. It is concluded that there is a need for activities aimed at developing skill sets. <![CDATA[Situation and problems of digitation of university management in Russia and in three Latin-American countries (Argentina, Chile, and Brazil)]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062020000600061&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El propósito de esta investigación es estudiar la calidad de la digitalización gerencial y de las funciones vinculadas a ésta en universidades de Rusia, Brasil, Chile y Argentina. En el trabajo participaron 65 expertos, cuyo principal lugar de trabajo son universidades de estos países. Los datos obtenidos permiten afirmar que, en primer lugar, la eficacia de los sistemas nacionales de innovación en Rusia, Brasil, Chile y Argentina no es alta. En segundo lugar, la calidad de la digitalización de la gestión universitaria en estos países se encuentra en un nivel medio; esto se debe al hecho de que el aparato directivo y el personal docente de las universidades no son lo suficientemente competentes y existe un claro problema de financiación de la digitalización. Se concluye que existe una relación objetiva entre el nivel de sofisticación de los sistemas nacionales de innovación y la calidad de la digitalización de las funciones de gestión universitaria.<hr/>Abstract: The purpose of this research study is to assess the digitization management quality and related functions in universities from Russia, Brazil, Chile, and Argentina. The study participants were 65 experts working at the selected universities. The results show that there is low efficiency in the national innovation systems from Russia, Brazil, Chile and Argentina. In addition, digitization quality for university management is at an average level in all of these countries. This may be due to the fact that management and teaching staff from the universities examined are not sufficiently competent. In addition, there is an evident problem with digitization funding. It is concluded that there is a correlation between the sophistication of national innovation systems and the digitization quality of university management functions. <![CDATA[Strengths and weaknesses of massive open online courses (MOOC) in comparison to other teaching models by using socio-educational contexts]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062020000600077&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El objetivo de este estudio es conocer la valoración de los estudiantes acerca de las ventajas y limitaciones que tienen los cursos masivos abiertos en línea (MOOC, por sus siglas en inglés) frente a otros modelos de enseñanza en los contextos socio-educativos. Se ha seguido un método cualitativo descriptivo de una muestra de estudiantes universitarios españoles de educación social. Los datos se extrajeron a través de un análisis de contenido de cada uno de los edublogs que generó el alumnado. El análisis porcentual del alumnado universitario perteneciente a los aspectos positivos que presentan esta nueva modalidad formativa son los siguientes: gratuidad (16,67%), favorece a la formación de los desfavorecidos (13,61%), flexibilidad horaria (10,88%), educación en línea (9,52%) y gran variedad de cursos que ofrecen las plataformas MOOC (8,84%). Como conclusión, las principales fortalezas de los cursos MOOC es la gratuidad y sus principales debilidades son los escasos sistemas de tutorización y evaluación en otros modelos de enseñanza.<hr/>Abstract: The objective of this study is to characterize student opinion about the advantages and weaknesses of MOOCs (Massive Open Online Courses) when compared to other teaching models by using a socio-educational context. A qualitative descriptive method was applied to a sample of Spanish social education university students. The data collected consisted of a content analysis of edublogs generated by each student surveyed. The results show the proportion of university students that belong to a positive feature of this new teaching mode: free (16.67%), brings benefits to most in need (13.61%), scheduling flexibility (10.88%), online education (9.52%), and the great diversity of courses offered by MOOC platforms (8.84%). It is concluded that the main advantage of MOOC courses is that they are free and that their main disadvantages are the scarcity of tutoring systems and the lack of evaluation in other teaching models. <![CDATA[Knowledge mapping for interdisciplinary engineering teaching]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062020000600085&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: En este estudio se analiza la pertinencia conceptual y metodológica del mapeo de conocimiento para la enseñanza interdisciplinaria de conceptos estructurantes entre ingeniería, educación y ciencias básicas. El diseño implica la aplicación y validación de las etapas de ciclo de mejora continua (the “plan-do-check-act”, PDCA), donde se inserta el mapeo de conocimiento como estrategia para fortalecer el pensamiento de base interdisciplinar en estudiantes de ingeniería eléctrica con el tema generador: sistema de potencias. Los resultados evidencian que la enseñanza integrada de estas disciplinas, desde un enfoque constructivista, puede fortalecerse con los mapas de conocimiento de naturaleza conceptual, contribuyendo al mejoramiento del desempeño académico y calidad del proceso. Se concluye que los estudiantes mediante la representación gráfica confieren significados a la red de relaciones conceptuales emergente, y para el docente es una guía de los diferentes itinerarios de mediación, a través de los cuales construye un conocimiento integrador.<hr/>Abstract: The primary objective of the present study is to analyze the conceptual and methodological relevance of knowledge mapping for interdisciplinary teaching of structuring concepts in engineering, education, and basic sciences. The design implies the application and validation of the continuous improvement cycle, the plan-do-check-act (PDCA), where knowledge mapping was inserted as a strategy to strengthen interdisciplinary core thinking about power systems in electrical engineering students. The results show that the integrated teaching of these disciplines, from a constructivist approach, can be strengthened with knowledge maps of conceptual nature, contributing to the improvement of academic performance and process quality. It is concluded that students confer meanings to the network of emerging conceptual relationships through graphic representation. In addition, this is a guide for the instructor about the different mediation itineraries by which she/he builds an integrative knowledge. <![CDATA[Incorporation of information and communication technologies (ICT) during the learning process in higher education]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062020000600095&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: En este estudio se aborda la incorporación de la tecnología en la medicación pedagógica y su influencia en el desarrollo de la educación superior. Se describe un sustento teórico cuyos postulados muestran la incidencia de las tecnologías de información y comunicación (TIC) en el aprendizaje en la educación superior. El método es cuantitativo y la investigación es realizada en el programa de licenciatura en educación básica de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Los resultados muestran la importancia de la utilización y adaptación de la tecnología al servicio de estilos de aprendizaje diversos y sugieren que ésta por sí sola no constituye un factor de innovación. Se concluye que las TIC cobran un rol importante para el desarrollo de las estrategias docentes en el programa de licenciatura en educación básica y que del rol que asuman los estudiantes depende el éxito del ejercicio académico.<hr/>Abstract The present study examines technology incorporation in pedagogical mediation and its influence on the development of higher education. A theoretical support is described with detailed postulates that present the incidence of information and communication technologies (ICT) in higher education learning. The method is qualitative and the research is conducted in the basic education bachelor's program at the Pedagogical and Technological University of Colombia. The results show the importance of using and adapting technology to diverse learning modes and suggest that technology on its own is not an innovation factor. It is concluded that ICTs acquire an important role for the development of teaching strategies in the basic education bachelor's program and that academic success depends on the roles that students assume. <![CDATA[Mathematical modeling of white and black box in engineering education]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062020000600105&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: En este estudio se presentan actividades desarrolladas en cursos de ingeniería con el objetivo de que los estudiantes utilicen procesos de modelado matemático para la comprensión de fenómenos físicos utilizando sistemas reales. La metodología del modelado en el aula se hizo siguiendo la propuesta de Kai Velten para ingenieros Se planteó el análisis del drenado de tanques con sección transversal variable en dos cursos distintos: 1) un curso en ecuaciones diferenciales ordinarias donde se establece una ecuación diferencial que modelara el drenaje, modelo de caja blanca (mecanicistas) basados en principios físicos y 2) un curso en medición de variables físicas donde se utiliza un ajuste polinómico de segundo orden por mínimos cuadrados, o modelo de caja negra (empírico). Se concluye que debido a la necesidad actual de solucionar problemas reales de ingeniería, se deben incluir técnicas de modelado matemático en los cursos de pregrado para que los estudiantes se habitúen a analizar problemáticas desde ésta perspectiva.<hr/>Abstract: This research study presents activities on mathematical modeling processes that were developed in engineering courses to improve student understanding of physical phenomena using real systems. The modeling methodology performed in the classroom followed the proposal by Kai Velten for engineers. The analysis of tank drainage with cross-section variables were presented in two different courses: 1) a differential equations course where students established a differential equation modeling drainage by using a white box model (mechanistic) based on physical principles, and 2) a physical variables measuring course in which students used a second order polynomial adjustment by least squares or a black box model (empirical). Given the current need in engineering for solving real problems, it is concluded that mathematical modeling techniques must be included in undergraduate courses, such that students start getting accustomed to analyzing problems from this perspective. <![CDATA[Institutional learning assessment plan at the Universidad Europea de Madrid]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062020000600119&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El presente estudio describe el plan institucional de evaluación de aprendizajes de la Universidad Europea de Madrid, describe su modelo de desarrollo y evaluación de los resultados de aprendizaje de las asignaturas. El plan pretende impulsar una cultura de evaluación sistemática de la adquisición de los resultados de aprendizaje de los estudiantes para favorecer la mejora del proceso de enseñanza-aprendizaje. Se utiliza el modelo de diseño curricular inverso y se triangulan los resultados de aprendizaje, las actividades formativas y el sistema de evaluación de 1.652 asignaturas. Basado en los resultados de la implementación del plan, se señala que la institucionalización de un plan de evaluación de aprendizajes contribuye a fomentar la cultura de la evaluación y mejora las instituciones de educación superior. Se concluye que este plan permite abordar la evaluación de los resultados de aprendizaje de los estudiantes de forma sistemática.<hr/>Abstract: The present study describes the institutional learning assessment plan at the Universidad Europea de Madrid. It describes the development and assessment model for course learning outcomes. The plan aims to promote a culture of systematic acquisition assessment of student learning outcomes. This favours the continuous improvement of the teaching-learning process. A backward curriculum design model is applied to 1,652 courses. Learning outcomes, training activities, and the evaluation system are triangulated. Based on the results of the plan’s implementation, it is emphasized that the institutionalization of a learning assessment plan contributes to foster assessment culture and to improve higher education institutions. It is concluded that the plan’s approach presented here allows assessing student-learning outcomes systematically. <![CDATA[Universal design for learning mathematics in the initial stages of teacher training]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062020000600129&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El objetivo de este estudio es identificar las estrategias del diseño universal para el aprendizaje (DUA) más valoradas por los estudiantes del curso “herramientas de acceso para el aprendizaje del lenguaje y las matemáticas I”, así como describir los facilitadores y obstaculizadores para el aprendizaje en la implementación del DUA. El diseño es de investigación-acción, utilizándose una escala de valoración y un cuestionario abierto. Los participantes son 80 estudiantes. Los resultados indican que la implementación del DUA en el curso facilitó la comprensión de los contenidos, propició la participación y acercó a los estudiantes a su futuro profesional. Los estudiantes destacan como facilitadores las estrategias de aprendizaje, recursos materiales y características personales y profesionales de las profesoras; mientras que los obstaculizadores son los periodos de clases, el tamaño y la acústica de las salas. Se concluye que el DUA genera mayores oportunidades de aprendizaje, ya que ofrece múltiples estrategias para que todos los estudiantes desarrollen competencias profesionales.<hr/>Abstract: This research study aims to identify the most valued universal design for learning (UDL) strategies by students taking the course “access tools for learning language and mathematics I.” This study also aims to describe learning facilitators and obstacles in UDL implementation. The methodological design is action-research, using a rating scale and open-ended questions. The participants involved are 80 students. The results show that UDL implementation facilitated the students’ course content understanding, encouraged active participation, and served as an introduction to professional prospects. The learning facilitators highlighted by students include the learning strategies, the resources available, and the teachers’ personal and professional characteristics. The learning obstacles include class length and classroom size and acoustics. It is concluded that UDLs improve learning opportunities since they offer multiple strategies for professional skill development to all students. <![CDATA[Didactic units in physics as learning enhancers for engineering students]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062020000600143&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El objetivo del presente trabajo fue diseñar e implementar unidades didácticas en temas de física clásica y medir su impacto en los procesos de aprendizaje de estudiantes de ingeniería. El diseño de las unidades didácticas partió del conocimiento de ideas previas y de la identificación de los estilos de aprendizaje de los estudiantes. Se definieron los objetivos, los contenidos y las actividades de aprendizaje y de evaluación para potenciar las preferencias por los distintos estilos de aprendizaje. La implementación se llevó a cabo con estudiantes de ingeniería de cuatro ciudades colombianas. Se encontró que el uso de las unidades didácticas favoreció el desarrollo de los estilos de aprendizaje reflexivo y pragmático, y no solo el teórico, identificado como preferente. Se concluye que el uso de esta metodología favoreció la participación de los estudiantes, el conocimiento y potenciación de sus estilos de aprendizaje, el trabajo en equipo, el desarrollo de habilidades comunicativas y el trabajo autónomo y responsable.<hr/>Abstract: The aim of this study was to design and implement teaching units in classical physics and to measure their impact on the learning processes of engineering students. The design of the didactic units was based on knowledge of previous ideas and on the identification of student learning styles. The objectives, the contents, and the learning and evaluation activities were defined to enhance preferences for different learning styles. This was implemented with engineering students from four Colombian cities. The results show that using didactic units favoured the development of reflexive and pragmatic learning styles, and not exclusively theoretical learning styles, which were identified as preferred. The use of this methodology favoured student participation, knowledge and empowerment of student learning styles, teamwork, communication skills development, and autonomous and responsible work. <![CDATA[Comparative perception of teaching activity between professors and university students and its impact on academic performance]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062020000600155&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Este trabajo analiza empíricamente la percepción que profesores y alumnos tienen de la actividad académica y su incidencia en el rendimiento. Se emplea el método instruccional de análisis de la situación educativa (MISE) con dos cuestionarios y en base a cinco principios: intencionalidad, diseño de instrucción, diseño de aprendizaje, relaciones interpersonales y sistema de evaluación. Participan 1.444 estudiantes y 68 profesores. Se realizan análisis de significación de diferencias y ecuaciones de regresión sobre el rendimiento académico. Los resultados indican que la percepción de la situación educativa presenta diferencias significativas en cuatro de los principios, y que no todos los principios influyen de igual manera sobre el rendimiento académico. No existen diferencias significativas entre profesores y alumnos en cuanto a la percepción de los procesos de aprendizaje. Se concluye que estos procesos junto con el proceso evaluador y la motivación o intencionalidad son los que tienen mayor efecto positivo en el rendimiento académico.<hr/>Abstract: This research study examines empirically the perception that professors and students have of academic activity and its impact on performance. The method used is the instructional educational situation analysis (IMESA) and was applied by using two questionnaires. It was based on five principles: intentionality, instruction design, learning design, interpersonal relationships, and evaluation system. The sample consists of 1,444 students and 68 professors. Data is analyzed by performing a significance analysis of differences and regression equations on academic performance. The results indicate that there are significant differences between the perceptions of four of the principles and that not all principles influence academic performance in the same manner. There are no significant differences between professors and students in perception of learning processes. It is concluded that these processes along with assessment processes and the motivation or intentionality have the greatest positive effect on academic performance. <![CDATA[Sustainable behavior predictors in undergraduate students at the University of La Serena, Chile]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062020000600169&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Esta investigación tiene como propósito desarrollar un modelo multivariante que permita explicar y analizar la conducta sustentable de los estudiantes de pregrado de la Universidad de La Serena (ULS), Chile. Se propone un modelo relacional con siete hipótesis de trabajo, el cual se estudió utilizando el modelo de ecuaciones estructurales (SEM, por sus siglas en inglés) por el método de mínimos cuadrados parciales (PLS, por sus siglas en inglés). Se ratifica, con confiabilidad estadística, que una conducta sustentable de los estudiantes es consecuencia de la influencia simultánea de cinco variables: desafíos del entorno, valores organizacionales, normas institucionales, conocimiento ambiental y conducta ambiental. Estas variables influyen positiva, directa e indirectamente, explicando en un 57% la varianza de la conducta. Se concluye que los resultados confirman las hipótesis y el modelo planteado.<hr/>Abstract: The purpose of this research study is to develop a multivariate model that allows explaining and analyzing sustainable behavior of undergraduate students at the University of La Serena (ULS), Chile. A relational model with seven working hypotheses is proposed, which was assessed using the structural equation model (SEM) by the partial least squares (PLS) method. The results are statistical reliable and confirm that student sustainable behavior is a consequence of the simultaneous influence of five variables: environmental challenges, organizational values, institutional norms, environmental knowledge, and environmental behavior. These variables showed a positive direct and indirect influence, accounting for 57% of the behavior’s variance. In conclusion, the results confirm the hypotheses and the proposed model. <![CDATA[Pedagogical factors that explain the engagement of university students with their studies]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062020000600181&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El objetivo de este estudio es presentar la validación de una escala para registrar factores pedagógicos asociados al compromiso académico de los universitarios con sus estudios. La escala está compuesta por los siguientes factores: motivación, valores, oportunidades, estado emocional, engagement, gestión y estado anímico. La muestra estuvo conformada por 532 estudiantes, seleccionados mediante un muestreo aleatorio y estratificado. Se realizó un análisis factorial exploratorio (AFE) y un análisis factorial confirmatorio (AFC). Los resultados indicaron que los factores que conforman la escala explican el 70% de la varianza del constructo compromiso académico, además de mostrar una alta consistencia interna. El AFC confirmó la validez convergente y discriminante de la escala elaborada. Se concluye que la escala posee adecuadas propiedades psicométricas para valorar el compromiso académico de los estudiantes universitarios. Por tanto, puede ser de utilidad para diagnosticar situaciones y contextos universitarios que requieran de un mayor compromiso de los universitarios con su aprendizaje.<hr/>Abstract: The objective of this research study was to validate a scale to record pedagogical factors related to academic engagement of university students and their studies. The scale was composed of seven factors: motivation, values, opportunities, emotional state, engagement, management, and mood. The sample was taken from 532 students selected through random and stratified sampling. An exploratory factor analysis and a confirmatory factor analysis were performed. The results indicated that the factors in the scale explained 70% of the variance of the academic engagement construct. In addition, these factors showed high internal consistency. The confirmatory factor analysis corroborated the convergent and discriminatory validity of the scale. It is concluded that the scale had adequate psychometric properties to assess academic engagement of university students. Therefore, the scale is useful to diagnose university situations and contexts that require increased university student engagement with their learning process. <![CDATA[Collaborative problem solving efficacy in cognitive linguistic skill development and in the academic performance in physics]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062020000600191&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El presente estudio tiene por finalidad reportar cómo se desarrollan las habilidades cognitivo lingüísticas (describir, explicar, argumentar y modelar matemáticamente) utilizando la resolución colaborativa de problemas para enseñar y aprender física en estudiantes de Ingeniería Civil. Se incluye el diseño, la implementación y la evaluación de la propuesta didáctica. Es de carácter cuantitativo bajo un diseño cuasi experimental de tres grupos (dos de control y uno experimental). Los resultados indican que al resolver problemas los estudiantes del grupo experimental lograron utilizar las habilidades de describir, explicar y modelar matemáticamente en mayor frecuencia que la argumentación. Se observa esto cuando los estudiantes del grupo experimental organizaron los conceptos físicos y la información en la interacción colaborativa con apoyo del profesor, al igual que su transferencia en los trabajos prácticos de laboratorio. El rendimiento académico muestra cambios estadísticamente significativos respecto a los dos grupos control. Se concluye que se puede desarrollar la competencia de resolución de problemas y algunas habilidades cognitivo lingüística.<hr/>Abstract: This study aims to report how linguistic cognitive skills (to describe, to explain, to argue, and to model mathematically) develop in civil engineering students by using collaborative problem solving when teaching and learning physics. The present study includes the design, implementation, and evaluation of the didactic proposal. The method applied is quantitative and under a quasi-experimental design of three groups (two control groups and one experimental). The results indicate that when solving problems the experimental group students were able to use the skills of describing, explaining, and modeling mathematically more frequently than arguing. This is observed when students in the experimental group organized the physical concepts and information by collaborative interaction with the support from the professor. The experimental group students managed to transfer their skills to practical laboratory work. The academic performance in the experimental group shows statistically significant differences when compared to the two control groups. It is concluded that it is possible to develop problem solving competences and linguistic cognitive skills. <![CDATA[Servant leadership and job satisfaction in master of business administration students]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062020000600205&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: La presente investigación tuvo como propósito validar el efecto positivo del liderazgo servidor en la satisfacción laboral, utilizando como base la teoría del aprendizaje social. Este estilo de liderazgo surgió como un enfoque altruista que prioriza aspiraciones y necesidades de los seguidores. Se administró un cuestionario a una muestra de 225 estudiantes que cursaban la maestría en administración de empresas (MBA, por sus siglas en inglés) en CENTRUM Católica del Perú. El estudio presenta un alcance explicativo, corte transversal y enfoque cuantitativo. El análisis de datos incluyó la aplicación de técnicas como análisis factorial y modelos de ecuaciones estructurales. Los resultados corroboraron la influencia positiva del liderazgo servidor en la satisfacción laboral de los subordinados y demostraron que las dimensiones del liderazgo servidor fueron fielmente replicadas en el contexto peruano. Los hallazgos resaltan la importancia de adoptar enfoques de liderazgo más altruistas en la promoción de la satisfacción laboral, del que deriven mejores actitudes laborales.<hr/>Abstract: The purpose of this research study was to validate the positive effect of server leadership on job satisfaction based on the social learning theory. The server leadership style emerges as an altruistic approach that prioritizes aspirations and needs of followers. A questionnaire was administered to a sample of 225 students attending the master in business administration (MBA) program at CENTRUM Católica (Peru). The method was explicative, cross-sectional, and quantitative. Data analysis included the application of techniques such as factor analysis and structural equation models. The results corroborated the positive influence of servant leadership on employees’ job satisfaction and demonstrated that the dimensions of servant leadership were faithfully replicated in the Peruvian context. These findings highlight the importance of adopting more altruistic leadership approaches in promoting job satisfaction, from which better job attitudes derive. <![CDATA[Prediction of main variables that lead to student dropout by using data mining techniques]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062020000600217&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: En este artículo se realiza un estudio sobre las principales variables que afectan el abandono estudiantil. Se predice el comportamiento del abandono estudiantil (variable dependiente) usando 25 variables independientes agrupadas en 5 categorías: personales, económicas, sociales, familiares y académicas. Estas fueron muestreadas sobre una población de 410 estudiantes. Mediante un análisis estadístico multivariado, se seleccionaron aquellas más influyentes para estructurar un archivo que fue analizado por el algoritmo J48 de la plataforma Weka. Los resultados muestran que, con una efectividad superior al 80%, las variables más influyentes en el abandono estudiantil son: pedagogía de los profesores, sentimiento de frustración, importancia del programa, expectativas insatisfechas, motivación del programa y procrastinación. Variables como promedio académico y edad de ingreso parecen no tener mayor relevancia. Se concluye que los resultados aportan información útil para el despliegue de estrategias universitarias orientadas a reducir el abandono estudiantil.<hr/>Abstract: This research study aims to identify the main variables affecting student dropout. The behavior of student dropout (dependent variable) is predicted. There are 25 independent variables included that are grouped into five categories: personal, economic, social, family, and academic. These variables are sampled from a population of 410 students. The most influential variables are selected by using a multivariate statistical analysis. This generated a file structure that is analyzed using the Weka platform’s J48 algorithm. The results show that the most influential variables (effectiveness &gt; 80%) for student dropout are: teacher pedagogy, frustration, the program’s importance, unmet expectations, program motivation, and procrastination. Variables such as academic average and age of admission appear not to be relevant. It is concluded that the obtained results provide valuable information for the deployment of university strategies that aim to reduce student dropout. <![CDATA[The investigation of the didactic development of expression and art (IDDEA) project: art pedagogy in higher education.]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062020000600229&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Este estudio presenta una experiencia de innovación docente utilizando la pedagogía del arte enmarcada en el proyecto IDDEA (investigación del desarrollo didáctico de la expresión y el arte). Los estudiantes participantes (n = 26), pertenecientes al grado en pedagogía, diseñaron y produjeron un material didáctico audiovisual para trabajar la coeducación y el fomento de valores de respeto e igualdad. Se inspiraron en la obra artística de la pintora Ángeles Romo. Un total de siete píldoras formativas audiovisuales fueron creadas con la técnica de animación Cut-Out. Los resultados muestran que los futuros pedagogos se sienten satisfechos con la utilización del arte como recurso didáctico y manifiestan que utilizarán esta estrategia en su futuro profesional. Las docentes implicadas consideran el gran potencial pedagógico del arte en el ámbito educativo, concretamente, la implementación de la pedagogía del arte en el contexto de educación superior. Se concluye que esta ha contribuido a conseguir los objetivos curriculares en la experiencia pedagógica realizada.<hr/>Abstract: This article presents an experience of teaching innovation using art pedagogy framed in the IDDEA (investigation of the didactic development of expression and art) project. The participating students (n = 26) attending a pedagogy degree designed and produced an audiovisual teaching material to work on co-education and the promotion of values (respect and equality). The students were inspired by the artistic work of the painter Ángeles Romo. Seven audiovisual training pills were created by using the Cut-Out animation technique. The results show that the students (future educators) felt satisfied with the use of art as a teaching resource and stated that they would use this strategy in their professional careers. The professors involved considered the great pedagogical potential of art in the educational field, specially, the implementation of art pedagogy in the context of higher education. It is concluded that art pedagogy has contributed to achieving the curricular objectives in the pedagogy experience presented here. <![CDATA[Assessment of collaborative learning skills acquired through the knowledge integration project]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062020000600239&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Esta investigación consistió en evaluar el desarrollo de las capacidades de aprendizaje colaborativo adquiridas con el proyecto integrador de saberes y en evaluar la percepción de los estudiantes de ingeniería industrial de la Universidad Técnica de Manabí (Ecuador). Se trata de una investigación aplicada, cuantitativa y exploratoria, que siguió una metodología de investigación experimental. El diseño metodológico consistió en clasificar a la carrera en tres niveles y analizar, mediante un instrumento, las capacidades de aprendizaje colaborativo de los estudiantes y su percepción ante este proceso. Se obtuvo como resultado que existe mejora en las capacidades de aprendizaje colaborativo en el transcurso de la carrera, siendo la responsabilidad individual la capacidad más desarrollada. Además, se determinó que en todos los niveles existe, generalmente, una percepción positiva del proceso. Se concluye que hay una necesidad de que el proyecto integrador de saberes haga énfasis en fomentar las capacidades de aprendizaje colaborativo menos desarrolladas.<hr/>Abstract: The present research study assesses the collaborative learning capacities acquired with the knowledge integration project and the perception of industrial engineering students towards this methodology at the Technical University of Manabí (Ecuador). This is an applied quantitative exploratory research study that applied an experimental research methodology. The industrial engineering degree is classified in three levels and student perception and collaborative learning capacities are analyzed. The results show improvement in student collaborative learning capacities during the degree study. Individual responsibility is the most developed capacity and there is an overall positive student perception of the process. It is concluded that the knowledge integration project should emphasize the promotion of the least developed collaborative learning capacities. <![CDATA[Performance evaluation and efficiency analysis of the sigma level in the evaluation of service quality at a higher education institution]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062020000600247&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Esta investigación presenta un método para evaluar el desempeño y analizar la eficiencia del nivel sigma de las dimensiones de calidad del servicio en una institución de educación superior. Como concepción teórica se articulan los conceptos de calidad del servicio, las métricas de Seis Sigma y el análisis envolvente de datos. El tipo de investigación fue evaluativa, considerando como información primaria de entrada los registros recibidos por el centro de gerencia del servicio durante 11 meses en el año 2019. Los resultados muestran que el nivel de eficiencia promedio del servicio fue del 93,48% en los 11 meses evaluados. Se identificaron las dimensiones de calidad de entrada críticas para mejorar la satisfacción de los clientes. Se concluye que el método de evaluación del desempeño y análisis de eficiencia del nivel sigma en la calidad del servicio permite valorar las dimensiones de calidad del servicio de forma puntual, periódica y longitudinalmente.<hr/>Abstract: This research study presents a method to assess the sigma level performance and efficiency of quality dimensions at a higher education institution. A theoretical context is provided on the quality of the service, including the Six Sigma metrics and the data envelopment analysis. Data input are records received by the service management center for 11 months in 2019. The results show that the average service level efficiency was 93.48% during the 11 months examined. Critical input quality dimensions are identified to improve customer satisfaction. It is concluded that the performance evaluation method and the sigma quality service efficiency analysis performed here allow assessing quality services dimensions accurately, periodically, and longitudinally. <![CDATA[Analysis technological factors on the academic performance in a public university in Mexico City]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062020000600255&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El objetivo de este estudio fue analizar los factores tecnológicos y sociales para ayudar a los estudiantes universitarios a mejorar su rendimiento académico. Se trabajó con una muestra de 249 estudiantes de una universidad pública en la Ciudad de México. Se realizó un modelo de regresión lineal múltiple para conocer el impacto de las variables en el rendimiento académico. Se encontró que la edad, el acceso a beca, el salario de alumnos que trabajan de medio tiempo y la disponibilidad de profesores al uso de plataformas digitales fueron las variables que ayudan a que los estudiantes tengan un mayor rendimiento académico. Se observó un impacto negativo en el rendimiento de los alumnos que trabajan de tiempo completo, los que realizan entretenimiento (video juegos), los que tienen recurso de materias y los que han perdido el semestre. Como conclusión, se recomienda principalmente que los profesores utilicen las plataformas digitales en sus actividades académicas para que los alumnos tengan un mayor rendimiento académico.<hr/>Abstract: The objective of the present study was to analyze technological and social factors that help university students improve academic performance. The sample consisted of 249 students from a public university in Mexico City. A multiple linear regression model was performed to examine the impact of academic performance variables. The results showed that the variables that most helped students in achieving higher academic performances were: age, scholarship access, student salary (part-time jobs), and availability of professors that use digital platforms. The variables that showed a negative impact on student academic performance were: having a full-time job, having a tech device for gaming, failing a class, and failing a semester. As a conclusion, it is recommended that professors use digital platforms in their academic activities to help their students achieve better academic performances. <![CDATA[Mentoring in an online entrepreneurship course. Systematization of an experience in higher education]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062020000600267&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El objetivo del presente estudio consistió en analizar los elementos que intervinieron en la mentoría de un curso en línea de emprendimiento con 20 estudiantes universitarios de carreras profesionales de una universidad del norte de México. En este estudio se siguió una metodología de sistematización de la experiencia educativa para profundizar en los pasos seguidos por los participantes en el proceso de mentoría y en la forma de realizar propuestas de solución. El análisis de los resultados mostró que, de cinco equipos participantes, los tres equipos que trabajaron en sesiones de mentoría realizaron una solución más estructurada que los otros dos grupos que tuvieron poca interacción con el mentor. Se identificaron obstáculos que impiden alcanzar los objetivos educativos, como son la falta de planificación del mentor y de tiempo de los estudiantes. Se concluye que las actividades descritas y los pasos sugeridos en esta investigación pueden replicarse tomando en cuenta acciones para mitigar los problemas presentados.<hr/>Abstract: The main objective of the present study was to analyse the elements involved in mentoring an online entrepreneurship course that had 20 undergraduate students from a university in northern Mexico. The study followed a methodology of systematization of the educational experience to delve into the steps followed by the participants in the mentoring and solution making processes. The results showed that, of the five participating teams, three teams that worked in mentoring sessions made a more structured solution than the other two groups that had little interaction with their mentors. The systematization of this experience allowed identifying obstacles that prevent reaching educational objectives such as the lack of mentor planning and student time. It is concluded that the activities and the steps suggested in this research study can be replicated as longs as specific actions are taken to mitigate the issues described. <![CDATA[University students’ perceptions on the undergraduate dissertation (undergraduate thesis)]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062020000600283&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Esta investigación tiene como objetivo analizar las percepciones del alumnado acerca del trabajo fin de grado (TFG). El Espacio Europeo de Educación Superior ha generado una serie de modificaciones en el sistema universitario, siendo una la elaboración y defensa del TFG. La metodología es descriptiva y utiliza como instrumento de recogida de datos en cuestionario ad hoc. Para la selección de los 397 estudiantes de los grados de educación infantil y de educación primaria, se utilizó un tipo de muestreo no probabilístico de tipo incidental. Los resultados obtenidos demuestran una percepción positiva, en general, del alumnado universitario, siendo necesario mejorar factores que afectan al proceso de enseñanza-aprendizaje. Se encontraron diferencias significativas en función del tipo de centro y en la dimensión aplicabilidad del TFG según la edad. Se concluye que la tutorización es el factor mejor valorado, siendo el más bajo todo lo que concierne al proceso de enseñanza-aprendizaje.<hr/>Abstract This research study aims to analyze student perceptions about the final degree project (FDP). The European Higher Education Area has generated a series of modifications in the university system, one being FDP’s preparation and defense. The methodology is descriptive and uses an ad hoc questionnaire for data collection. An incidental non-probabilistic sampling type method was applied to select 397 students from the early childhood and primary education degrees. The results obtained demonstrate that the selected university students generally have a positive perception, but it is necessary to improve factors that affect the teaching-learning process. There were significant differences in the type of center and in the FDP’s applicability dimension according to age. It is concluded that tutoring is the most valued factor and that the worst valued factor is the teaching-and-learning process.