Scielo RSS <![CDATA[Estudios constitucionales]]> https://scielo.conicyt.cl/rss.php?pid=0718-520020200001&lang=en vol. 18 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> https://scielo.conicyt.cl/img/en/fbpelogp.gif https://scielo.conicyt.cl <![CDATA[Presentación]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-52002020000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[The evasion of presidential term limits in Venezuela, Nicaragua, Ecuador and Bolivia]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-52002020000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Durante la última década, los gobiernos de Venezuela, Nicaragua, Ecuador y Bolivia activaron procesos de reforma constitucional orientados a instituir la reelección presidencial indefinida, permitiendo que una misma persona postule a la presidencia sin restricciones. Este artículo analiza cuáles fueron las condiciones institucionales que en las cuales se adoptó esta fórmula de reelección. A partir del análisis comparativo, concluimos que la introducción de la reelección presidencial indefinida es el resultado de una crisis institucional muy marcada por el híper presidencialismo, el deterioro de la independencia judicial y la flexibilidad de los procedimientos de cambio constitucional. El hecho de que los países que adoptaron la reelección indefinida actualmente sean caracterizados como semi democracias o autoritarismos no es un de ninguna manera un dato circunstancial. La adopción de la reelección indefinida, de hecho, ha constituido un claro atajo en el camino autoritario y des-democratizador que estos países han transitado durante la última década.<hr/>Abstract: During the last decade, the Venezuelan, Nicaraguan, Ecuadorian and Bolivian governments pushed through several constitutional amendments attempting to remove presidential term limits. In this article, we reflect on how institutional settings helped or prevented presidents in eliminating constitutional term limits. We find that factors as hyper-presidentialism, lack of judicial independence and flexible rules for amending constitutions were instrumental for allowing the president to circumvent constitutional limitations and remain in office. The evasion of constitutional term limits can thus be seen as a way of collapsing democratic regimes. <![CDATA[Freedom speech and combat to hate speech]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-52002020000100051&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Partiendo de tres modelos de protección de la libertad de pensamiento, se realiza una aproximación a la noción de «discurso del odio», detectando las dificultades que existen para encuadrarla, los riesgos y excesos que su regulación presenta y pasando por la compleja y controvertida justificación de las limitaciones a la libertad de expresión. Para terminar, se procura detectar algunas pautas derivadas del Derecho Internacional y de la Constitución que son necesarias para las regulaciones de este tema.<hr/>Abstract: Starting from the three models of protection of the freedom of thought, an approach is made to the notion of ¨hate speech¨, detecting the challenges that exist to frame it, the risks and excesses presented by its regulation and going through the complex and controversial justification of the limitations to the freedom of speech. Finally, it seeks to detect some guidelines derived from International Law and the Constitution that are necessary for«» the regulations of this subject. <![CDATA[The constitutional and conventional dimension of the right to effective (non-criminal) judicial protection from the european and american jurisprudential perspective]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-52002020000100091&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El derecho fundamental a la tutela judicial efectiva ha devenido un concepto clave en el desarrollo del constitucionalismo y del derecho internacional de los derechos humanos a partir de la segunda mitad del siglo pasado. La construcción y consolidación teórica de su contenido ha sido producto de un largo, depurado y aún no acabado desarrollo jurisprudencial en el que ha sido esencial el dialogo interinstitucional entre los tribunales internacionales de derechos humanos y las cortes y tribunales nacionales. El presente trabajo pretende sistematizar, sin ánimos de exhaustividad, los principales aspectos teóricos del derecho fundamental a la tutela judicial efectiva en el ámbito no penal desde una perspectiva comparada, en Europa y América, sobre la base de la jurisprudencia desarrollada por los principales tribunales internacionales de derechos humanos: el Tribunal Europeo (TEDH) y la Corte Interamericana (Corte IDH) y de algunas cortes o tribunales constitucionales de ambas regiones, con el que se pretende contribuir a una mejor comprensión, interpretación y aplicación de dicho concepto.<hr/>Abstract: The fundamental right to effective judicial protection has become a key concept in the development of constitutional law and international human rights law, starting in the second half of the last century. The theoretical construction and consolidation of its content has been the product of a long, refined and not yet finished jurisprudential development in which the inter-institutional dialogue between international human rights courts and national courts and tribunals has been essential. This work aims to systematize - without wishing to be exhaustive, the main theoretical aspects of the fundamental right to effective judicial protection in the non-criminal sphere, from a comparative perspective, in Europe and America, on the basis of the jurisprudence developed by the main international human rights courts: the European Court (ECHR) and the Inter-American Court (I / A Court HR) and of some constitutional courts or tribunals of both regions; that can contribute to a better understanding, interpretation and application of this concept. <![CDATA[New conceptual perspectives in the affirmation of the right to equality of persons with mental disabilities: a critical evaluation of the Peruvian Constitutional Court case law]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-52002020000100143&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El presente artículo procura realizar un análisis crítico de las sentencias del Tribunal Constitucional peruano sobre el derecho a la igualdad de las personas con discapacidad mental. Para ello, nos apoyaremos en dos discusiones. La primera es sobre el propio concepto de discapacidad mental, discusión que reflejará el entendimiento de la desventaja, pero, a la vez, nos permitirá atender la crítica sobre la esencialización de los atributos en los enfoques basados en grupos sociales. Esto nos llevará a identificar un movimiento social en formación, que es el de neurodiversidad. La segunda discusión que presentaremos es en torno al modelo de igualdad inclusiva tras la Convención sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad, de Naciones Unidas, que es una perspectiva multidimensional para reparar la desventaja que experimentan las personas con discapacidad. Analizaremos si este modelo es compatible con el enfoque asimétrico que postula el Tribunal, basado en el concepto de igualdad real de oportunidades. Finalizaremos con una lectura crítica de los desarrollos del Tribunal Constitucional sobre este grupo desaventajado.<hr/>Abstract: This article aims to realise a critical analysis of the decisions of the Peruvian Constitutional Court on the right to equality of people with mental disabilities. To do this, we will rely on two discussions. The first is about the concept of mental disability itself, a discussion that will reflect the understanding of the disadvantage, but, at the same time, will allow us to address criticism about the essentialization of attributes in social group-based approaches. This will lead us to identify the neurodiversity movement. The second discussion we will present is about the model of inclusive equality after the United Nations Convention on the Rights of Persons with Disabilities, which is a multidimensional perspective to repair the disadvantage experienced by persons with disabilities. We will analyze whether this model is compatible with the asymmetric approach proposed by the peruvian Court, based on the concept of real equality of opportunities. We will conclude with a critical reading of the developments of the Constitutional Court on this disadvantaged group. <![CDATA[The Non-Arbitrary Discrimination Action in Light of Effective Judicial Protection]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-52002020000100211&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El presente trabajo revisa de forma crítica el procedimiento instaurado por la Ley Zamudio para el conocimiento de la acción de no discriminación, a la luz de los parámetros materiales que emanan del derecho a la tutela judicial efectiva. Para ello, primeramente, revisaremos e identificaremos cuáles serán aquellos presupuestos sustanciales del derecho fundamental a la tutela judicial, para luego, conforme a ellos, dar paso al examen del procedimiento en concreto, siempre bajo la lógica de comprobar si aquel es eficaz en su rol de tutelar un derecho fundamental.<hr/>Abstract: The following work critically reviews the procedure established by the Zamudio Law regarding the lodging of the non-discrimination action, in light of the material parameters that originate from the right to effective judicial protection. For that purpose, firstly, we shall review and identify those which are the substantial premises of the fundamental right to judicial protection, so as to later, according to these, give way to a concrete examination of the procedure, always within the logic of verifying if it is effective in its role of protecting a fundamental right. <![CDATA[The jurisprudence of the inter-american court of human rights on the right to property, liberal or republican conception?]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-52002020000100259&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El trabajo revisa la jurisprudencia de la Corte Interamericana de Derechos Humanos en relación al artículo 21 de la Convención Americana, identificando el contenido y alcance a la protección conferida a la propiedad privada, en sus distintas modalidades y aspectos, con el objeto de reconocer elementos liberales o republicanos en los fallos, y la recepción de distintas formas de dominio. Las concepciones liberales o republicanas de la propiedad, que sirven para justificar en términos generales la inhibición o, por el contrario, la intervención del Estado en el uso y distribución de los bienes, están presentes en la jurisprudencia interamericana sin que aparezca una preferencia clara por ninguna de ellas.<hr/>Abstract: The work reviews the jurisprudence of the Inter-American Court of Human Rights in relation to Article 21 of the American Convention, identifying the content and scope to the protection conferred on private property, in its different modalities and aspects, in order to recognize liberal elements or republicans in sentences, and the reception of different forms of domain. The liberal or republican conceptions of the property, which serve to justify in general terms the inhibition or, on the contrary, the intervention of the State in the use and distribution of the goods, are present in the inter-American jurisprudence without a clear preference for none of them. <![CDATA[Application of the inter-american standards on the expulsion of aliens in the chilean juridical system]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-52002020000100309&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: La autora sostiene que, siendo el Estado de Chile miembro integrante del sistema interamericano de protección de los derechos humanos, y los tribunales de justicia, órganos del Estado obligados a respetar y promover los derechos humanos, debiese existir una aplicación de los estándares interamericanos protectores de los derechos de las personas migrantes en la revisión judicial de órdenes de expulsión. Luego, el artículo analiza la jurisprudencia de los tribunales superiores de justicia chilenos durante los últimos 10 años para verificar si se ha efectuado esta implementación.<hr/>Abstract: The author maintains that, being the State of Chile a member of the inter-American system for the protection of human rights, and the courts of justice, organs of the State obliged to respect and promote the human rights, there should be an application of the inter-American standards that protect the rights of migrants in the judicial review of expulsion orders. Then, the article analyzes the jurisprudence of the Chilean superior courts of justice during the last 10 years to verify if this implementation has been carried out. <![CDATA[Model of constitutional control after the law in chile to 12 years of the constitutional reform.law n ° 20.050 of 2005]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-52002020000100353&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: En este trabajo se estudia descriptivamente el sistema de control de constitucionalidad de la ley introducido por la reforma Constitucional, Ley N° 20.050 de 26 de agosto de 2005, consagrado en el artículo 93 N° 6 y 7 de la Constitución Política de la República de 1980, a través de un análisis teórico y comparado; a objeto de determinar el modelo de control constitucional a posteriori de la ley implementado por el constituyente derivado. El tema a tratar es de real importancia y contingencia ya que estamos hablando del sistema de defensa de la Constitución. Los resultados del estudio demuestran que el constituyente derivado de 2005 se apartó de los modelos clásicos de control constitucional, esto es, difuso y concentrado optando por un sistema particular y único. Dicho modelo no es difuso ni es concentrado, sino confuso, por lo que lo he calificado como un sistema hibrido. Ello porque es difuso en la base pero concentrado en la cima, esencialmente concreto, aunque no está cerrado o a lo menos no lo cierra el Tribunal Constitucional. Lo que implica apartarse de los modelos tradicionales sobre la materia y de las posiciones doctrinales y jurisprudenciales existentes a este respecto a nivel nacional y en la legislación comparada. Se debe dejar expresa constancia que en el trabajo no se aborda el control preventivo o a priori que realiza el Tribunal Constitucional3. En el mismo sentido, tampoco se aborda el control que realiza el órgano constitucional respecto de otros actos normativos y demás funciones de competencia del Tribunal Constitucional Chileno.<hr/>Abstract: In this paper, the constitutional control system of the law introduced by the Constitutional reform, Law N ° 20.050 of August 26, 2005, twelve years after the reform, enshrined in article 93 N ° 6 and 7 of the Political Constitution of the Republic of 1980, through a theoretical and comparative analysis; in order to determine the model of constitutional control aposteriori of the law implemented by the constituent derived from the law of constitutional reform in comment. The issue to be discussed is of real importance and contingency since we are talking about the defense system of the Constitution. The results of the study show that the constituent derived from 2005 departed from the classical models of constitutional control, that is, diffuse and concentrated opting for a particular and unique system. This model is not diffuse or concentrated, but confusing, so I have classified it as a hybrid system. This is because it is diffuse in the base but concentrated in the summit, essentially concrete, although it is not closed or at least it is not closed by the Constitutional Court. What implies to depart from the traditional models on the subject and the existing doctrinal and jurisprudential positions in this regard at the national level and in comparative legislation. It must be expressly stated that the work does not address the preventive or a priori control that the TCC performs. In the same sense, the control carried out by the constitutional body with respect to other normative acts and other functions of competence of the Chilean Constitutional Court is also not addressed. <![CDATA[The Constitution Replacement doctrine in Colombia]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-52002020000100395&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: La doctrina de la sustitución de la Constitución colombiana es una creación jurisprudencial que la Corte Constitucional ha desarrollado para controlar materialmente las reformas constitucionales, pese a que la Constitución prescribe que el control está circunscrito a los vicios de formación en el procedimiento. En este artículo se expone la doctrina, sus antecedentes y las premisas sobre las que se apoya, para luego criticarla. La crítica apunta, por una parte, a las inconsistencias teóricas de que adolece, desde una perspectiva lógica y jurídica; por otra, se dirige al efecto disonante que tiene en el concierto de los poderes estatales, especialmente en relación con los poderes políticos. La crítica subraya lo problemático que resulta la posición de la Corte Constitucional como árbitro de la política colombiana, y cómo esta función distorsiona el principio de supremacía constitucional y sofoca el ámbito de legítima autonomía de lo político.<hr/>Abstract: The Colombian Constitutional Replacement Doctrine has been created by the Constitutional Court in order to review whether amendments to the Constitution are substantially constitutional or not, despite the fact that the Constitution prescribes that such a review is circumscribed to procedural defects in its creation only. In this article we present the Replacement Doctrine, its background and the premises on which it is built. We then provide a critique. On the one hand, the critique aims at the theoretical inconsistency of the doctrine, both from a logical and legal perspective. On the other, it points out the implications the doctrine has within the separation of powers structure. The critique emphasizes how problematic the position taken by the Constitutional Court as an arbiter of Colombian politics is. Also, it underscores how the doctrine distorts the principle of constitutional supremacy and the legitimate field of autonomy of the political. <![CDATA[The form of selection of the canadian constitutional court. A possible guide to the chilean constituent debate]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-52002020000100435&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El texto tiene por finalidad espolear el debate en relación al nombramiento de los magistrados, el procedimiento y los criterios de selección del Tribunal Constitucional chileno a la luz de una experiencia extranjera que creemos interesante teniendo en cuenta el contenido de los debates relativos a la nueva Constitución que se están generando en el interior del país. Para llevar a cabo nuestra tarea, hemos dividido el artículo en dos apartados. Un primero, y siquiera el más extenso, donde se analizarán las novedades en relación al nombramiento de los magistrados, el procedimiento y los criterios de selección de la Corte Suprema de Canadá, haciendo además un breve repaso a su historia y sus problemáticas esenciales para obtener una mejor comprensión del contexto en el que se han fraguado dichas innovaciones. Y, por último, un segundo apartado, que además coincidirá con las conclusiones, en el que trataremos de exponer la utilidad del caso canadiense para el actual debate constitucional chileno.<hr/>Abstract: The purpose of the text is to spur debate on the appointment of magistrates, the procedure and the selection criteria of the Chilean Constitutional Court in the light of a foreign experience that we believe is interesting considering the content of the debates regarding the Constitution that They are being generated inside the country. To carry out our task, we have divided the article into two sections. A first, and even the most extensive, where the novelties regarding the appointment of magistrates, the procedure and the selection criteria of the Supreme Court of Canada will be analyzed, also briefly reviewing its history and its essential problems to obtain a better understanding of the context in which these innovations have been forged. And, finally, a second section, which will also coincide with the conclusions, in which we will try to explain the usefulness of the Canadian case for the current Chilean constitutional debate. <![CDATA[The right to health of Venezuelans in an irregular migratory situation in the Colombian constitutional jurisprudence (2016-2019)]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-52002020000100475&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El presente artículo pretende analizar los procesos de inclusión/exclusión al derecho fundamental de la salud de ciudadanos venezolanos en situación migratoria irregular. El argumento central es que la Constitución Política de Colombia (1991) estableció una regla de excepción que da la oportunidad de suspender los derechos fundamentales a ciertos extranjeros. Cuando en sus decisiones, la Corte Constitucional adopta dicha regla, el derecho a la salud de personas con status migratorio irregular queda limitado y la gran mayoría de veces excluidas de sus derechos constitucionales. Para desarrollar esta afirmación será tomada como guía la siguiente pregunta: ¿se garantizaron plenamente los derechos fundamentales a la salud, la integridad y la vida digna a los extranjeros en situación migratoria irregular en Colombia? Para responderla será usado el método de estudio conocido como línea jurisprudencial aplicado a las sentencias de la Corte Constitucional de Colombia producidas entre los años 2016 y 2019.<hr/>Abstract: This article aims to analyze the processes of inclusion / exclusion of the fundamental health right of Venezuelan citizens in an irregular migratory situation. The central argument is that the Political Constitution of Colombia (1991) established an exception rule that gives the opportunity to suspend the fundamental rights of certain foreigners. When the Constitutional Court adopts this rule in his decisions, the right to health of people with irregular immigration status is limited and the vast majority of times excluded from their constitutional rights. In order to develop this affirmation, the following question will be taken as a guide: were the fundamental rights to health, integrity and a dignified life fully guaranteed to foreigners in an irregular migratory situation in Colombia? To answer it, the study method known as the jurisprudential line applied to the judgments of the Constitutional Court of Colombia produced between 2016 and 2019 will be used. <![CDATA[The right of equality and the prohibition of discrimination in cases of children born out of wedlock]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-52002020000100501&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Las sentencias que rechazan los recursos de protección mencionados, y que permiten discriminar entre hijos matrimoniales y no matrimoniales con un impacto en la sucesión hereditaria, hacen una aplicación erróneamente restrictiva de los derechos fundamentales reconocidos en la Constitución y en los tratados internacionales ratificados por Chile y vigentes.<hr/>Abstract: The sentences that reject the aforementioned actions of protections and, which allow discrimination between matrimonial and non-matrimonial children with an impact on inheritance, make a wrongly restrictive application of the fundamental rights recognized in the Constitution and in international treaties ratified by Chile and in force. <![CDATA[The rights of persons with disabilities in The Supreme Court: Sandoval with Transportation Company of Pasajeros Metro S.A.]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-52002020000100523&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El siguiente comentario de jurisprudencia analiza una sentencia de la Corte Suprema que discute la discriminación de una persona con discapacidad. En la presente sentencia, la Corte Suprema analiza la calificación de discriminación en las instancias anteriores, en donde rechaza la interpretación de discriminación utilizada y, en conjunto a ello, ofrece un nuevo marco conceptual de discriminación en las personas con discapacidad.<hr/>Abstract: The present jurisprudence comment analyzes a ruling of the Supreme Court that discusses discrimination against a person with disabilities. In this judgment, the Supreme Court analyzes the classification of discrimination in the previous instances, where it rejects the interpretation of discrimination used and, in conjunction with it, offers a new conceptual framework of discrimination in persons with disabilities.