Scielo RSS <![CDATA[Polis (Santiago)]]> https://scielo.conicyt.cl/rss.php?pid=0718-656820080002&lang=es vol. 7 num. 21 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> https://scielo.conicyt.cl/img/en/fbpelogp.gif https://scielo.conicyt.cl <![CDATA[<strong>Geopolítica y energía</strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-65682008000200001&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[<strong>Los agrocombustibles y el mito de las tierras marginales</strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-65682008000200002&lng=es&nrm=iso&tlng=es Las autoras debaten que las políticas de producción de agrocombustibles estén destinadas a implementarse efectivamente sobre tierras "marginales", pues que en realidad son tierras vitales para campesinos o bien comunitarias. Recuerda que la tierra marginal para algunos es vital para otros, que como siempre verán restringidas tierras y fuentes de vida, que pasarán a manos de los grandes empresarios de agrocombustibles. Advierte que esto traerá también consecuencias medioambientales negativas. Concluye cuestionando algunos mitos sobre sus efectos sobre la producción y el empleo, y anexa cuatro estudios de caso.<hr/>The authors debate that agrocombustibles production policies are actually destined to «marginal», lands, since in reality they constitute vital lands for peasants or belong to local natives. He points out that marginal land for some is vital for others, the ones that, as usual, will see restricted their lands and sources of life, that will pass to agrocombustibles entrepreneurs. He then notifies that this will also bring negative environment consequences. Finally he questions some myths on its effects on production and employment. Four case studies are also enclosed. <![CDATA[<strong>Chile: ¿autosuficiencia o "autismo" energético?</strong><b> </b>: <strong>La tensión entre integración regional y sustentabilidad</strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-65682008000200003&lng=es&nrm=iso&tlng=es El escenario energético de escasez a nivel mundial se empieza a reflejar fuertemente en América Latina. Chile tiene una política energética diseñada en el período dictatorial, y administrada en la democracia, que hace muy vulnerable su economía, su medio ambiente y su seguridad. En este artículo se analizan críticamente los diversos aspectos que inciden fuertemente en el actual escenario energético chileno, sobre todo en lo que respecta a la política de integración con sus vecinos latinoamericanos, desde donde se puede vislumbrar también una solución sustentable a los problemas energéticos futuros.<hr/>The worldwide energetic scene of shortage has started to reflect strongly in Latín América. Chile has an energetic policy designed during the dictatorial period and administered in democracy, which turns its economy, environment and safety highly vulnerable. In this article, the diverse aspects that affect strongly in current energetic Chilean scene are analyzed critically, especially those regarding the politics of integration with his Latin-American neighbors, from where it can also be glimpsed a sustainable solution to future energetic problems. <![CDATA[<strong>Humanismo radical, decrecimiento y energía</strong>: <strong>una lectura de las ideas de Iván Illich</strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-65682008000200004&lng=es&nrm=iso&tlng=es En este artículo presentamos una descripción de la crítica de Iván Illich a la sociedad industrial, específicamente en relación al problema de la energía y de la equidad. Especial atención es dada al concepto de convivencialidad y a sus posibles repercusiones para enfrentar los problemas energéticos. Una discusión en torno a la manera de Illich de criticar a la sociedad es presentada, en relación a lo que ha sido llamado un "humanismo crítico" y al problema de las necesidades individuales.<hr/>In this article we present Iván Illich's critique to industrial society, specifically in relation to the problem of energy and equity. Special attention is given to the concept of conviviality and its possible offshoots to face energetic problems. A discussion about Illich's way of critiquing society is presented, in relation to what has been called a "radical humanism" and to individual needs. <![CDATA[<strong>Decrecimiento o desconstrucción de la economía</strong>: <strong>Hacia un mundo sustentable</strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-65682008000200005&lng=es&nrm=iso&tlng=es El recrudecimiento de la crisis ambiental y su incontrovertible relación con el proceso económico -la globalización de la economía de mercado-, ha reabierto el debate sobre la posible estabilización, des-escalamiento y decrecimiento de la economía. Este artículo argumenta que tal decrecimiento no es posible dentro de la racionalidad económica establecida. La construcción de sociedades sustentables reclama una desconstrucción de la racionalidad económica y su paulatina sustitución por otra economía, fundada en los principios y potenciales de una racionalidad ambiental.<hr/>The worsening of environmental crisis and its incontrovertible relation with the economic process -the globalization of the market economy-, has reopened the debate on the possibility of stabilizing, down-shifting and de-growing of the economy. This article argües that such de-growing is not possible under the established economic rationality. The construction of sustainable societies demands the deconstruction of the prevalent economic rationality and its substitution by another economy, based on the principies and potentials of an environmental rationality. <![CDATA[<strong>El conflicto entre eficacia y sostenibilidad</strong>: <strong>Utilizar el "capital mineral" de la Tierra o el flujo solar y sus derivados renovables</strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-65682008000200006&lng=es&nrm=iso&tlng=es Se aborda aquí el problema del petróleo desde un enfoque más amplio y clarificador que permite visualizar la verdadera encrucijada en que se encuentra la civilización industrial. Se propone en este artículo una metodología para el cálculo del coste físico en términos energéticos del coste de reposición del capital mineral del planeta y como criterio para determinar la sustentabilidad de la explotación de un recurso mineral hasta el cierre del ciclo de materiales, considerando así los costes de extracción y reposición.<hr/>The problem of petroleum is undertaken here in a more extensive and clarifying scope that allows us to visualize the true crossroads which the industrial civilization is confronting. A methodology is proposed in this article for calculation of the physical price in terms of energy of the price of reinstatement of the mineral capital of the planet, and as criterion to determine the sustainability of the exploitation of a mineral resource up to the closing of the cycle of materials, considering thus the prices of extraction and reinstatement. <![CDATA[<strong>Otra verdad inconveniente</strong>: <strong>la nueva geografía política de la energía en una perspectiva subalterna</strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-65682008000200007&lng=es&nrm=iso&tlng=es El artículo busca explicar las razones de la conversión al discurso de la sustentabilidad, por parte del sector de los grandes productores de petróleo y el de los latifundios empresariales de monocultivos, que hegemonizan el agro negocio. Para ello, se analiza la forma como históricamente se ha constituido el bloque de poder hegemónico conformado como un complejo de poder técnico-científico-industrial-financiero-militar-mediático, del cual también participan los dueños de los agronegocios -el viejo bloque de poder modernizado. Se concluye que se avecina una verdadera tragedia con la expropiación generalizada que advendrá de la expansión del monocultivo latifundista moderno-colonial de los agro negociantes que quieren someter la producción agrícola a la producción de combustibles de biomasa. Se señala la enorme importancia de comprender adecuadamente el carácter mundial del capitalismo y del papel del desarrollo de las fuerzas productivas que el capital impone al mundo y la necesidad de ejercer el derecho a la diferencia anclada en la defensa del territorio.<hr/>The article explains the reasons for the conversión to the speech of sustainability, on the part of large producers of petroleum and of large farms entrepreneurs of monoculture, who hegemonize the farming business. For that, the way in which this hegemonic sector -organized as a technical-cientific-industrial-financial-military-mediatic power, in which the owners of agrobusiness also participate, the oíd hegemonic power now modernized- has historically been reconstituted, is here analyzed. The conclusión is that a trae tragedy is ahead, with the generalized expropriation that will occur by the expansión of modern-colonial large estáte owner of the farming businessmen monoculture, who want to submit agricultural production to the biomass fuels production. The enormous importance of understanding the world scope of capitalism and the role of productive forces that the capital imposes, and the need to exercise the right to a different orientation anchored in the defense of territory, is hereby stated. <![CDATA[<strong>Biocombustibles</strong>: <strong>¿una estrategia de desarrollo o de mercado lucrativamente sostenible?</strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-65682008000200008&lng=es&nrm=iso&tlng=es El trabajo tiene como objetivo analizar la incompatibilidad teórica existente entre el concepto (y/o los principios) del desarrollo sostenible y la producción de biocombustibles fundamentada en el modelo del agronegocio o agribusiness. Así en el primer ítem describimos los principales alertas emitidos a través de los Informes del IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change, o Panel ínter gubernamental sobre los Cambios Climáticos) destacando: a) la influencia y el papel de las actividades humanas en el proceso del calentamiento global y la contaminación ambiental, y b) el costo de oportunidad de reducir las emisiones de C0(2). En el segundo destacamos los principales inversionistas extranjeros interesados en la producción de los biocombustibles, colocando algunas reflexiones en relación a este negocio "lucrativamente sostenible", y por último -a modo de consideración- enfatizamos la imposibilidad en relación a la creencia absoluta en el libre mercado como la mejor fuente de innovación y aprendizaje para desarrollar alternativas energéticas viables y sostenibles ambientalmente.<hr/>This paper aims to analyze theoretical existing incompatibilities between the concept (and / or principies) of sustainable development and biofuels production based on the agribusiness model. In the first item we describe the main alerts issued through the IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change) Report highlighting: a) the influence and role of human activities in the global warming process and environmental pollution, and b) the cost of opportunity in reducing C02 emissions. In the second item we point out the major foreign investors interested in biofuels production, placing some reflections regarding this "profitably sustainable" business. As last consideration, we deny the absolute belief on free market as the best source for innovation and learning in order to develop viable and environmentally sustainable energetic alternatives. <![CDATA[<strong>Biocombustibles como estrategia de desarrollo</strong>: <strong>¿rumbo hacia la sustentabilidad o hacia una nueva periferia?</strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-65682008000200009&lng=es&nrm=iso&tlng=es Los autores se preguntan por el aporte real de los biocombustibles a la solución de los problemas ambientales. Después de analizar las actuales formas de producción en Brasil, sostienen que la expansión de éstos presionará indirectamente hacia la deforestación, contribuyendo así aún más al calentamiento global. Señalan lo falaz del discurso que justifica la expansión de los biocombustibles por su aporte a la generación de empleo. Sostienen que es fundamental incorporar los requerimentos de sostenibilidad en la cadena de producción para garantizar competitividad a los países potencialmente exportadores, pero que aún así esa solución es limitada ya que todas las energías alternativas y renovables juntas, no suplirían las proyecciones del patrón de consumo mundial.<hr/>The authors investígate the real contribution of biocombustibles to the solution of the environmental problems. After analyzing the current forms of production in Brazil, they maintain that the expansión of these will pressure indirectly towards deforestation, contributing thus still more to global warming-up. They indícate how deceptive is the speech that justifies the expansión of biocombustibles because of its contribution to the generation of employment. They maintain that it is fundamental to incorpórate the requirements of sustainability in the production line in order to guarantee competitiveness for the potentially exporting countries, but that even then, that solution has a limit since all the alternative and renewable energies together would not supply the projected pattern of world consumption. <![CDATA[<strong>Un análisis alternativo de la actual crisis económica global y sus vías de superación</strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-65682008000200010&lng=es&nrm=iso&tlng=es Se examina en este artículo la actual crisis económica global, desde una óptica alternativa y distante de las visiones que predominan entre los analistas económicos convencionales, así como de aquellas interpretaciones que postulan algunos pensadores "alternativos". El autor -basándose en la que denomina "teoría económica comprensiva"-sostiene que en lo esencial, esta crisis hunde sus raíces en una distorsión del sistema monetario imperante a nivel global, que está significando que el dinero ha perdido su capacidad de cumplir sus funciones esenciales. Argumenta en seguida que las políticas keynesianas por las que se busca actualmente enfrentar esta crisis, lejos de contribuir a superarla la acentuarán y prolongarán, hasta que se establezca un nuevo sistema monetario, en el contexto de una diversa estructuración del mercado, que no podrá ocurrir hasta que se cumplan grandes reformas culturales, institucionales, jurídicas y políticas.<hr/>It is examined in this article the current global economic crisis, from an alternative point of view, and distant from the visions that domínate among conventional economic analysts, as well as of those interpretations that offer some "alternative" thinkers. The author -basing himself on what he calis "comprehensive economic theory"- argües that essentially this crisis is rooted in a distortion of the prevailing monetary system at global level, which is signifying that money has lost its capacity of complying its essential functions. He argües then that the Keynesian politics by which it is sought at present to face this crisis, far from contributing to surpass it will accentuate it and prolong it, until a new monetary system is established, in the context of structuring the market in a different way, which will not oceur until large political, legal, institutional, and cultural reforms are fulfilled. <![CDATA[<strong>Nietzsche y su visión del derecho penal</strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-65682008000200011&lng=es&nrm=iso&tlng=es El trabajo del autor analiza el pensamiento penal del filósofo alemán Friedrich Nietzsche, de cómo las normas penales poseen un sustento moral, y cómo la pena es una de las formas de grabar con fuego los deberes que impone la moral. Además, Nietzsche arroja sus sospechas sobre el contrato social como forma de constituir la sociedad y cuestiona las bases de la relación Estado-delincuente bajo el pacto social. Sin embargo, fuera de negar la idea de dicho pacto como creador del Estado, considera propositivamente, una forma de Estado y un derecho penal diverso. Esto representa, a juicio del autor, un momento dialéctico positivo. Señala el autor en adición, cómo el pensamiento nietzscheano es propicio en la reflexión latinoamericana; en primer lugar, por fijar el contenido de lo europeo con mayor precisión, para que el pensamiento latinoamericano sepa de qué habrá de diferenciarse con aquel; en segundo lugar, por la aplicación de la genealogía de la penalidad a la historia nuestras propias instituciones.<hr/>The work of the author analyzes the penal thought of the Germán philosopher Friedrich Nietzsche, of how the penal norms possess a moral background, and how punishment is one of the ways to mark an incandescent memory of the duties morality imposes. Besides, Nietzsche sets out his suspicion on the social contract as a way to constitute society and questions the bases of the State-delinquent relationship under the social contract. Nevertheless, in spite of denying the idea of such pact as the creator of the State, he considers, as a proposal, a different form of State and of criminal law. This represents, in the opinión of the author, a positive dialectical moment, who indicates, in addition, how the nietzschean thought is favorable to Latin-American analysis; first by setting the content of European thought with greater precisión, so that Latin-American thought can know about from what to differentiate; and second, through the application of the genealogy of punishment to the history of our own institutions. <![CDATA[<b>El sistema global neoliberal</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-65682008000200012&lng=es&nrm=iso&tlng=es En los últimos 30 años asistimos a un drástico proceso de cambio que ha modificado profundamente los parámetros con los que se guiaba la relación entre el Estado y la Sociedad civil. Este proceso, ligado a la hegemonización mundial del neoliberalismo, ha generado intensas transformaciones en los diversos campos. Este artículo se propone indagar en esas transformaciones. Para ello, examina las características principales que definen a este paradigma, dando cuenta de la apropiación que han hecho sus principales teóricos del concepto de globalización. En segundo término, analiza los efectos que sus políticas han provocado en la política, la economía, la cultura y la sociedad. Se sostiene que el éxito del "sistema global neoliberal" reside en que ha logrado despolitizar en gran medida a la sociedad y a su propio discurso. En este sentido, se coloca el eje en sus efectos de despolitización, en particular durante la década del noventa, fase critica del sistema. En el tramo final, se pregunta acerca de las alternativas surgidas en las nuevas democracias latinoamericanas al modelo de globalización neoliberal.<hr/>In the last 30 years we attended a dramatic process of change that has deeply modified the parameters with which the relation between the State and Civil society was guided. This process, related with the world-wide hegemony of neoliberalism, has generated deep trans forma tions in the diverse fields. This article sets out to investígate in those transformations. For that, it examines the basic characteristics that define this paradigm, giving account of the appropriation that has been made by their main theoreticians of the globalization concept. In second term, it analyzes the effects that their policies have caused in politics, economy, culture and society. It is maintained that the success of the "Neoliberal global system" resides in in that it has managed to depoliticize to a great extent society and its own speech. In this sense, the axis is placed in its depoliticization effects, particularly during the Nineties, a critical period for the system. In the final section, it is asked about the alternatives arisen in the new Latín American democracies to the model of neoliberal globalization. <![CDATA[<strong>Hacia un nuevo pensamiento integracionista latinoamericano</strong>: <strong>aproximación a una lectura de segundo orden</strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-65682008000200013&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artículo analiza el problema de la integración latinoamericana, que ha sido abordado a lo largo de dos siglos por distintas generaciones de pensadores, sean éstos intelectuales o políticos, generando un rico pensamiento que tiene un valor en si mismo. Sin embargo, el proyecto político no ha podido concluirse. Enfrentado además este pensamiento (desde 1989 en adelante) a una realidad internacional mucho más compleja, surge la pregunta por su vigencia. Se propone aquí una re-lectura de dicho pensamiento latinoamericano con arreglo a las corrientes intelectuales y disciplinarias que han emergido en (o sobre) América Latina en las últimas décadas. Ya iniciado el siglo XXI nos encontramos con un gran volumen de obras de pensadores integracionistas elaborados en la región, pero que no son equivalentes a la realidad socio-política de América Latina. Si bien han surgido acuerdos políticos, donde los más relevantes han sido ALALC, Pacto Andino, ALADI, MERCOSUR, UNASUR, éstos no han podido transformarse en una comunidad continental efectiva. Esta contribución se adentra en la búsqueda de un nuevo pensamiento latinoamericano, que considere los actuales fenómenos internos de la región (producto de los procesos globalizadores y descentralizadores) y las nuevas formas de actuación internacional.<hr/>This article analyzes the problem of Latin-American integration that has been raised throughout two centuries by different generations of thinkers, either intellectuals or politicians, creating a rich thought that is valuable by itself. However, the political project has not been able to be completed. Besides, facing this thought (since 1989 onwards) to an international reality even more complex, a question comes up due to its relevance. A re-reading is suggested about Latin-American thought in connection to the intellectual and disciplinary trends that have surfaced in (or about) Latín América in the last decades. Once the 20* century starts, we find a great volume of integrational thinker's works drawn up in the región, but which are not equivalent to the socio-political Latin American reality. Although political agreements have come up in which the most relevant have been ALALC, PACTO ANDINO, ALADI, MERCOSUR, UNASUR, these have not been able to turn into an effective continental community. This contribution is studied thoroughly in the search for a new Latin American thought that takes into account the current internal phenomenon in the región (result of the comprehensive and decentrahzed processes) and the new ways of international action. <![CDATA[<strong>De la competencia a la complementación </strong>: <strong>¿Un nuevo paradigma en la economía?</strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-65682008000200014&lng=es&nrm=iso&tlng=es Bajo un manto de humanismo, las energías ideológicas del sistema persiguen que los marginados acepten que el capitalismo y su economía de mercado son la única alternativa y declinen la lucha por un mundo mejor mientras creen que están preservando sus valores culturales. Aunque actualmente occidente promueve la complementación y la solidaridad como valores rectores de los procesos económicos, no pasa de ser una retórica discursiva que no va a cambiar nada mientras no se muten los fundamentos filosóficos que sostienen al sistema capitalista, que basa las relaciones sociales y mercantiles en el antagonismo y la competencia. El llamado social a hacer «otro mundo posible» requiere la reconfiguración paradigmática de las ciencias económicas, entre otras, para hacer posible la constitución de una sociedad pluricultural y plurieconómica, en la que puedan autodeterminarse distintas modalidades de producir y consumir según las diversas cosmovisiones que la pueblan. Nuestro aporte a este propósito es el planteamiento de una economía ínter e intracultural.<hr/>Under a pretence of humanism, the ideological energies of the system pursue that the marginalized accept that capitalism one and its market economy are the only altemative, so they will decline to fight for a better world while they believe they are preserving their cultural valúes. Although at present the western world promotes complementation and solidarity as main valúes for economic processes, it is no more than a discursive rhetoric which is going to change nothing as long as the philosophical bases that maintain to the capitalist system mutate, since commercial and social relations are based in the antagonism and competition. The social appeal to do "another possible world" requires the paradigmatic reconfiguration of economics, among others, to make possible the constitution of a multicultural and plurieconomic society, in which different modalities of production and consumption can selfdetermine according to the diverse worldviews which live within it. Our contribution to this purpose is the proposal of an Ínter and intracultural economy. <![CDATA[<strong>La gestión del aprendizaje</strong>: <strong>Algunas preguntas y respuestas sobre en relación con el desarrollo del pensamiento en los estudiantes</strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-65682008000200015&lng=es&nrm=iso&tlng=es La gestión del aprendizaje es una obra que refleja el quehacer educacional de los educadores que tienen la responsabilidad de formar al ser humano en la sociedad del conocimiento, bajo la óptica de la educación críti-reflexiva que permita al humano insertarse en la sociedad eficientemente. La condición cambiante del mundo contemporáneo hace que el concepto de aprendizaje tome una dimensión más amplia y que se maneje en función del cambio en el significado de la experiencia, para que puedan desarrollarse los humanos con comportamientos a la altura de los tiempos en que vivimos y no a los anteriores, en que el aprendizaje era el símbolo del que más sabía. El aprendizaje es hoy algo que esta en estrecha vinculación con la formación cognitiva, afectiva, valórica y motriz, a partir de la visión holística que se requiere para poder mirar los fenómenos desde una óptica más global que nos permita ver el proceso ante nosotros como una complejidad justo en la medida de lo que es. La gestión del aprendizaje es lo que se requiere para lograr estos propósitos.<hr/>The management of learning is a work which reflects the educational task of educators that have the responsibility to form to the human being in the society of knowledge, under the viewpoint of the critic-reflexive education that will permit human beings to be inserted efficiently in society. The changing condition of contemporary world gives the concept of learning a more extensive dimensión, and demands that it be handled in function of the changes in the meaning of experience, so humans can develop up to the behaviors of these time in which we live and not up to the previous, in which learning was the symbol of the one who knew more. Learning is today something which is in cióse connection with cognitive and emotional formation, as well as on valúes and motricity, springing from the holistic visión which is required to see phenomena with a wither perspective that will allow us to see the process that opens before us as a complexity which can be measured exactly for what it is. The management of the process of learning is what is required in order to achieve these purposes. <![CDATA[<strong>La Conservación Integral</strong><strong> Alternativa desde el Sur</strong>: <strong>una visión diferente de la conservación </strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-65682008000200016&lng=es&nrm=iso&tlng=es Esbozamos los elementos de un nuevo modelo conceptual para entender desde la perspectiva latinoamericana qué ocasiona el desbalance entre naturaleza y sociedad y vislumbrar así las verdaderas oportunidades y amenazas de soslayar el abismo entre lo ambiental y lo social al integrar efectivamente desarrollo y conservación. Como propuesta teórica endógena compatible con la perdurabilidad del bienestar humano y producto de 10 años de investigación en el medio rural latinoamericano (sur), presentamos al enfoque Conservación Integral Alternativa. En este artículo además de considerar los temas de pobreza, población y neoliberalismo, entre otros, redefinimos los conceptos de desarrollo sustentable, diversidad biocultural y conservación biológica; los que, analizados a la luz de valores ancestrales, acumulación de riqueza, agricultura para la vida y políticas ambientales, arrojan un panorama diferente de la visión convencional de la conservación.<hr/>After 10 years of effort as practitioners in Latin American rural áreas, and as an endogenous proposal, where sustainability and human well-being are matched, we introduce the CIA-Sur (Alternative Integral Conservation from the South) approach. We sketch the elements of this conceptual model in order to understand, from the Latin American standpoint, what is causing the imbalance between nature and society. We sought to find the actual opportunities and threats of overcoming the environmental and social abyss that emerges when we put together development and conservation. We also redefine here the following terms: Sustainable development, bio-cultural diversity, biological conservation, richness accumulation, life agrí culture and environmental policies, in order to find a non conventional visión of future conservationists styles in our región. <![CDATA[<b>Sobre la reconstitución del pensamiento crítico</b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-65682008000200017&lng=es&nrm=iso&tlng=es El artículo señala que no existe la tal ruptura entre el pensamiento del Marx joven y el Marx de El Capital, sostenida por varios autores que han con ello transformado el humanismo de Marx en estructuralismo vacío. Reivindica así la profunda carga ética existente en toda la obra de Carlos Marx. Sostiene que el materialismo histórico de Marx tiene como su punto de partida precisamente la presencia de una ausencia de relaciones humanas directas, que se hace patente como una deshumanización del ser humano en las estructuras de las relaciones de dominación capitalistas presentes, y que estas estructuras son el espejo en el cual se revela esta ausencia. Plantea como camino para la reconstitución del pensamiento crítico, el reconocimiento de la imposibilidad de lo ausente, que está presente en las estructuras de dominación. Afirma que lo imposible no puede ser transformado en nombre del "todavía no" en un fin por alcanzar, sino que traducido y hecho presente mediante el cambio de estructuras, lo cual nos libera para la libertad como autodeterminación social y nos abre un espacio de posibilidades entre las cuales hay que elegir y que no están predeterminadas.<hr/>The article indicates that there does not exist such rupture between the thought of young Marx and the Marx of The Capital, sustained by various authors which have thus transformed Marx's humanism in an empty structuralism. It claims, thus, the deep ethics existing in all the work of Charles Marx. It maintains that the historie materialism of Marx has as its starting point exactly the presence of an absence of direct human relations, that is made evident as a dehumanization of the human being in the structures of present capitalist domination relations, and that these structures are the mirror in which this absence is revealed. It 'proposes, as a road for the reconstruction of critical thought, the recognition of the impossibility of what is absent, which is present in the structures of domination. It affirms that what's impossible cannot be transformed, in the ñame of what is "not yet" in an end to be reached, but translated and made present by means of the change of structures, which frees us for freedom as social self-determination and opens us a space of possibilities s among which one must elect and wcich are not predetermined. <![CDATA[<strong><i>Discursos Sustentables </i></strong><strong>Enrique Leff</strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-65682008000200018&lng=es&nrm=iso&tlng=es El artículo señala que no existe la tal ruptura entre el pensamiento del Marx joven y el Marx de El Capital, sostenida por varios autores que han con ello transformado el humanismo de Marx en estructuralismo vacío. Reivindica así la profunda carga ética existente en toda la obra de Carlos Marx. Sostiene que el materialismo histórico de Marx tiene como su punto de partida precisamente la presencia de una ausencia de relaciones humanas directas, que se hace patente como una deshumanización del ser humano en las estructuras de las relaciones de dominación capitalistas presentes, y que estas estructuras son el espejo en el cual se revela esta ausencia. Plantea como camino para la reconstitución del pensamiento crítico, el reconocimiento de la imposibilidad de lo ausente, que está presente en las estructuras de dominación. Afirma que lo imposible no puede ser transformado en nombre del "todavía no" en un fin por alcanzar, sino que traducido y hecho presente mediante el cambio de estructuras, lo cual nos libera para la libertad como autodeterminación social y nos abre un espacio de posibilidades entre las cuales hay que elegir y que no están predeterminadas.<hr/>The article indicates that there does not exist such rupture between the thought of young Marx and the Marx of The Capital, sustained by various authors which have thus transformed Marx's humanism in an empty structuralism. It claims, thus, the deep ethics existing in all the work of Charles Marx. It maintains that the historie materialism of Marx has as its starting point exactly the presence of an absence of direct human relations, that is made evident as a dehumanization of the human being in the structures of present capitalist domination relations, and that these structures are the mirror in which this absence is revealed. It 'proposes, as a road for the reconstruction of critical thought, the recognition of the impossibility of what is absent, which is present in the structures of domination. It affirms that what's impossible cannot be transformed, in the ñame of what is "not yet" in an end to be reached, but translated and made present by means of the change of structures, which frees us for freedom as social self-determination and opens us a space of possibilities s among which one must elect and wcich are not predetermined. <![CDATA[<strong><i>Los mapuches del siglo XVIII. Dinámica interétnica y estrategias de resistencia </i></strong><strong>José Manuel Zavala Cepeda</strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-65682008000200019&lng=es&nrm=iso&tlng=es El artículo señala que no existe la tal ruptura entre el pensamiento del Marx joven y el Marx de El Capital, sostenida por varios autores que han con ello transformado el humanismo de Marx en estructuralismo vacío. Reivindica así la profunda carga ética existente en toda la obra de Carlos Marx. Sostiene que el materialismo histórico de Marx tiene como su punto de partida precisamente la presencia de una ausencia de relaciones humanas directas, que se hace patente como una deshumanización del ser humano en las estructuras de las relaciones de dominación capitalistas presentes, y que estas estructuras son el espejo en el cual se revela esta ausencia. Plantea como camino para la reconstitución del pensamiento crítico, el reconocimiento de la imposibilidad de lo ausente, que está presente en las estructuras de dominación. Afirma que lo imposible no puede ser transformado en nombre del "todavía no" en un fin por alcanzar, sino que traducido y hecho presente mediante el cambio de estructuras, lo cual nos libera para la libertad como autodeterminación social y nos abre un espacio de posibilidades entre las cuales hay que elegir y que no están predeterminadas.<hr/>The article indicates that there does not exist such rupture between the thought of young Marx and the Marx of The Capital, sustained by various authors which have thus transformed Marx's humanism in an empty structuralism. It claims, thus, the deep ethics existing in all the work of Charles Marx. It maintains that the historie materialism of Marx has as its starting point exactly the presence of an absence of direct human relations, that is made evident as a dehumanization of the human being in the structures of present capitalist domination relations, and that these structures are the mirror in which this absence is revealed. It 'proposes, as a road for the reconstruction of critical thought, the recognition of the impossibility of what is absent, which is present in the structures of domination. It affirms that what's impossible cannot be transformed, in the ñame of what is "not yet" in an end to be reached, but translated and made present by means of the change of structures, which frees us for freedom as social self-determination and opens us a space of possibilities s among which one must elect and wcich are not predetermined. <![CDATA[<strong><i>Krassnoff: arrastrado por su destino </i></strong><strong>Mónica Echeverría Yáñez</strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-65682008000200020&lng=es&nrm=iso&tlng=es El artículo señala que no existe la tal ruptura entre el pensamiento del Marx joven y el Marx de El Capital, sostenida por varios autores que han con ello transformado el humanismo de Marx en estructuralismo vacío. Reivindica así la profunda carga ética existente en toda la obra de Carlos Marx. Sostiene que el materialismo histórico de Marx tiene como su punto de partida precisamente la presencia de una ausencia de relaciones humanas directas, que se hace patente como una deshumanización del ser humano en las estructuras de las relaciones de dominación capitalistas presentes, y que estas estructuras son el espejo en el cual se revela esta ausencia. Plantea como camino para la reconstitución del pensamiento crítico, el reconocimiento de la imposibilidad de lo ausente, que está presente en las estructuras de dominación. Afirma que lo imposible no puede ser transformado en nombre del "todavía no" en un fin por alcanzar, sino que traducido y hecho presente mediante el cambio de estructuras, lo cual nos libera para la libertad como autodeterminación social y nos abre un espacio de posibilidades entre las cuales hay que elegir y que no están predeterminadas.<hr/>The article indicates that there does not exist such rupture between the thought of young Marx and the Marx of The Capital, sustained by various authors which have thus transformed Marx's humanism in an empty structuralism. It claims, thus, the deep ethics existing in all the work of Charles Marx. It maintains that the historie materialism of Marx has as its starting point exactly the presence of an absence of direct human relations, that is made evident as a dehumanization of the human being in the structures of present capitalist domination relations, and that these structures are the mirror in which this absence is revealed. It 'proposes, as a road for the reconstruction of critical thought, the recognition of the impossibility of what is absent, which is present in the structures of domination. It affirms that what's impossible cannot be transformed, in the ñame of what is "not yet" in an end to be reached, but translated and made present by means of the change of structures, which frees us for freedom as social self-determination and opens us a space of possibilities s among which one must elect and wcich are not predetermined. <![CDATA[<strong><i>Conocer desde el Sur. Para una cultura política emancipatoria </i></strong><strong>Boaventura de Sousa Santos</strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-65682008000200021&lng=es&nrm=iso&tlng=es El artículo señala que no existe la tal ruptura entre el pensamiento del Marx joven y el Marx de El Capital, sostenida por varios autores que han con ello transformado el humanismo de Marx en estructuralismo vacío. Reivindica así la profunda carga ética existente en toda la obra de Carlos Marx. Sostiene que el materialismo histórico de Marx tiene como su punto de partida precisamente la presencia de una ausencia de relaciones humanas directas, que se hace patente como una deshumanización del ser humano en las estructuras de las relaciones de dominación capitalistas presentes, y que estas estructuras son el espejo en el cual se revela esta ausencia. Plantea como camino para la reconstitución del pensamiento crítico, el reconocimiento de la imposibilidad de lo ausente, que está presente en las estructuras de dominación. Afirma que lo imposible no puede ser transformado en nombre del "todavía no" en un fin por alcanzar, sino que traducido y hecho presente mediante el cambio de estructuras, lo cual nos libera para la libertad como autodeterminación social y nos abre un espacio de posibilidades entre las cuales hay que elegir y que no están predeterminadas.<hr/>The article indicates that there does not exist such rupture between the thought of young Marx and the Marx of The Capital, sustained by various authors which have thus transformed Marx's humanism in an empty structuralism. It claims, thus, the deep ethics existing in all the work of Charles Marx. It maintains that the historie materialism of Marx has as its starting point exactly the presence of an absence of direct human relations, that is made evident as a dehumanization of the human being in the structures of present capitalist domination relations, and that these structures are the mirror in which this absence is revealed. It 'proposes, as a road for the reconstruction of critical thought, the recognition of the impossibility of what is absent, which is present in the structures of domination. It affirms that what's impossible cannot be transformed, in the ñame of what is "not yet" in an end to be reached, but translated and made present by means of the change of structures, which frees us for freedom as social self-determination and opens us a space of possibilities s among which one must elect and wcich are not predetermined. <![CDATA[<strong><i>Intimidad y Multiverso. Cuadernos de poemas, mitos y visiones de mundo </i></strong><strong>Margarita Ovalle</strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-65682008000200022&lng=es&nrm=iso&tlng=es El artículo señala que no existe la tal ruptura entre el pensamiento del Marx joven y el Marx de El Capital, sostenida por varios autores que han con ello transformado el humanismo de Marx en estructuralismo vacío. Reivindica así la profunda carga ética existente en toda la obra de Carlos Marx. Sostiene que el materialismo histórico de Marx tiene como su punto de partida precisamente la presencia de una ausencia de relaciones humanas directas, que se hace patente como una deshumanización del ser humano en las estructuras de las relaciones de dominación capitalistas presentes, y que estas estructuras son el espejo en el cual se revela esta ausencia. Plantea como camino para la reconstitución del pensamiento crítico, el reconocimiento de la imposibilidad de lo ausente, que está presente en las estructuras de dominación. Afirma que lo imposible no puede ser transformado en nombre del "todavía no" en un fin por alcanzar, sino que traducido y hecho presente mediante el cambio de estructuras, lo cual nos libera para la libertad como autodeterminación social y nos abre un espacio de posibilidades entre las cuales hay que elegir y que no están predeterminadas.<hr/>The article indicates that there does not exist such rupture between the thought of young Marx and the Marx of The Capital, sustained by various authors which have thus transformed Marx's humanism in an empty structuralism. It claims, thus, the deep ethics existing in all the work of Charles Marx. It maintains that the historie materialism of Marx has as its starting point exactly the presence of an absence of direct human relations, that is made evident as a dehumanization of the human being in the structures of present capitalist domination relations, and that these structures are the mirror in which this absence is revealed. It 'proposes, as a road for the reconstruction of critical thought, the recognition of the impossibility of what is absent, which is present in the structures of domination. It affirms that what's impossible cannot be transformed, in the ñame of what is "not yet" in an end to be reached, but translated and made present by means of the change of structures, which frees us for freedom as social self-determination and opens us a space of possibilities s among which one must elect and wcich are not predetermined.