Scielo RSS <![CDATA[Boletín del Museo Chileno de Arte Precolombino]]> https://scielo.conicyt.cl/rss.php?pid=0718-689420200002&lang=en vol. 25 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> https://scielo.conicyt.cl/img/en/fbpelogp.gif https://scielo.conicyt.cl <![CDATA[Desde la transversalidad]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-68942020000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Traces of indigenous iconography: Liturgical manuscripts of mesoamerica (I6<sup>TH</sup> century)]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-68942020000200015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Las obras litúrgicas en lenguas indígenas contienen valiosa información histórica, cultural y lingüística sobre los pueblos mesoamericanos de los primeros años de la evangelización novohispana. Por su naturaleza canónica pertenecen a una tradición artística que se remonta a los primeros años del cristianismo y que fue muy cultivada durante la Edad Media y el Renacimiento: los códices litúrgicos. Al entrar en contacto la tradición católica con culturas totalmente diferentes, como las mesoamericanas, se originaron obras de carácter híbrido. En el caso de los diversos evangeliarios, sermonarios y santorales en lenguas mesoamericanas del siglo xvi, se conservan entre sus páginas, huellas de la iconografía indígena, tal como se podrá ver en los ejemplos que se presentan a continuación.<hr/>Abstract: The liturgical works in indigenous languages contain valuable historical, cultural, and linguistic information about the Mes- oamerican peoples of the first years of the novohispanic evan gelization. Because of their canonical features they are part of an artistic tradition that dates to the early years of Christianity and that was widely practiced during the Middle Ages and the Renaissance: the liturgical codices. As in other artistic fields, the European catholic tradition, upon meeting completely different cultures, such as Mesoamerican cultures, yielded hybrid works. In the case of the different books of gospels, books of sermons, and books of saints in Mesoamerican languages of the XVI century, these keep in their pages traces of indigenous iconography, as the examples in this paper show. <![CDATA[Visual anthropology: From the ethnographic record to shared cinema]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-68942020000200031&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: En este artículo se presenta una revisión diacrónica de la utilización de las herramientas audiovisuales como técnicas de investigación antropológica. Luego se aborda el cine et nográfico compartido, cuyo objetivo es la construcción de conocimiento de manera conjunta y participativa entre el realizador y los protagonistas del audiovisual, democratizando el proceso creativo e investigativo, generando reciprocidad, horizontalidad y revalorizando las tradiciones culturales, la autoestima y la identidad de la comunidad. Finalmente, se expone la metodología de la cámara colaborativa.<hr/>Abstract: This paper presents a diachronic discussion of the use of audio visual tools in anthropological work. It also analyzes shared and collaborative ethnographic cinema, the main goal of which is collaborative knowledge-building by the filmmaker and their actors, democratizing research and creative processes, generat ing reciprocation and horizontality, and reasserting cultural traditions, self-esteem and the communal identity. Finally, the methodology of the collaborative camera is discussed. <![CDATA[On beati and Incas. Indigenous processions in the 1610 relación]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-68942020000200049&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Los albores del siglo xvii encontraron en el Cuzco una ciu dad que había dejado de ser la cabecera del virreinato en pos de la ciudad de Lima, y que ya había vivido guerras civiles, campañas de extirpación de idolatrías y la desaparición de los últimos descendientes Incas. Presentamos en este artículo el texto completo de la Relación de 1610 donde se relatan las ceremonias para festejar la beatificación de Ignacio de Loyola, antecedida del contexto histórico y acompañada de notas críticas que permiten entender el momento festivo en el que las comunidades indígenas participan de esta fiesta con sus “bailes y música”, permitiéndonos reconstruir hoy algunos mecanismos de mantención de la memoria incaica al interior de estas comunidades.<hr/>Abstract: At the turn of the 17th century, the headquarters of the Viceroyalty had moved to Lima from the city of Cuzco, which had suffered civil wars, campaigns against idol worship, and the disappearance of the last descendants of the Incas. In this article we present the complete text of the Relación, preceded by a description of the historical context and accompanied by critical notes to enable the reader to understand the festivities surrounding indigenous communities’ participation in the beatification of Ignacio de Loyola, including their “dances and music,” to allow today’s audience to understand some of the mechanisms by which the Inca memory was kept alive within those communities. <![CDATA[...Movements in the 'movement'. Reflexivityand performance of an afrodescendant presence in Arica (Chile)]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-68942020000200067&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El artículo aborda la emergencia afrodescendiente en Arica, Chile, desde la dimensión sensible, creativa y reflexiva de la performance del Tumbe carnaval y el nacimiento de la pri mera comparsa afroariqueña. Frente a una visión tendiente a encapsular el Tumbe carnaval como auxiliar al movimiento etnopolítico, se propone que esta performance con ‘sus movimientos’ imprime una capacidad sensitiva que invoca sentidos y memorias abriendo campo a procesos cognitivos sustanciales para el auto-reconcimiento afrodescendiente. Así, desde la perspectiva de la performance, busca sostener que el pensar-sentir enraizado en la experiencia corporal del Tumbe carnaval es contestaria, reflexiva y constitutiva del renacimiento cultural afrochileno y la expansión del Movimiento etnopolítico afrodescendiente en Arica.<hr/>Abstract: This article delves into the emergence of afro-descendant pre sence in Arica (Chile) from the sensitive, creative and reflective dimensions of the performance of the Tumbe Carnaval and the beginnings of the first Afroariqueña troupe. Confronting the view that has tended to encapsulate the Tumbe Carnaval as an aid to the ethno-political movement, the article suggests that this performance with its ‘movements’ imprints a sensitive ability to the body that calls upon senses and memories ope ning the way to key cognitive processes for afro-descendant self-recognition, and where the action of think-feel, rooted in the experience of Tumbe Carnaval, is reflective and generative of the afro-Chilean cultural revival and the expansion of the ethno-political afro-descendant movement in Arica. <![CDATA[The call of the rain: Tarqueada in arica as sound experience and performance]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-68942020000200083&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: En el entendido de que el cuerpo es la base de la percepción, exploro las experiencias y performances sonoras de los/as bailarines/as de tarqueadas en el escenario del Carnaval An dino “Inti Ch’amampi, Con la Fuerza del Sol”, que se celebra en Arica (Chile) desde el año 2002. Reviso, específicamente, los significados culturales del sonido de las tarkas en el marco del calendario agrofestivo andino y de la historia de creación de los grupos de tarqueadas en la ciudad. Asimismo, abordo la dimensión sonora de las experiencias dancísticas como un diálogo a través del cual los/as bailarines/as aymaras urbanos establecen relaciones sensibles, emocionales y memorísticas con la comunidad festiva.<hr/>Abstract: Assuming the body as the basis of perception, in this paper we explore the sound experiences and performances of tarqueada dancers in the “Inti Ch’amampi, with the Force of the Sun” Andean Carnival, organized in Arica (Chile) since 2002. We specifically examine the cultural meanings of the sound of the tarkas within the framework of the agro-festive Andean calendar, as well as the history of the creation of tarqueada groups in the city. We also explore the sound dimension of the performative experiences as a dialogue through which urban Aymara dancers establish emotional, affective, and memory relationships with the festive community. <![CDATA[A new side of "the sacrificer". Tiwanaku iconography in bone tubes from San Pedro de Atacama, Chile (400 -1000 AD)]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-68942020000200097&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Este artículo da a conocer, mediante una aproximación mul- tidisciplinaria un grupo de 14 tubos con iconografía pintada, provenientes de contextos funerarios excavados en distintos cementerios de los oasis de San Pedro de Atacama, cronoló gicamente asignables al período Medio (ca. 400-1000 oc). Develamos aquí la especial iconografía de estos tubos, cuestión que nos permite entre otros aspectos: ampliar el círculo de las representaciones visuales del arte Tiawanaku, y definir una nueva variante (venado andino o taruca) para el ícono cono cido como “El Sacrificador”.<hr/>Abstract: From a multidisciplinary approach this article presents a set of 14 tubes with painted iconography, corresponding chronologically to the Middle Period (circa 400 -1000 AD), from funerary sites in different cemeteries of the San Pedro de Atacama oases. We show here the special iconography of these tubes which, among other things, allows us to: broaden the range of visual representa tions of Tiwanaku art and define a new variant (Andean deer or taruca) for the icon known as “The Sacrificer”. <![CDATA[Forgeries and archaeology: Richard Latcham, the precolumbian writing, and the Guayacán pirates]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-68942020000200127&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Este artículo aborda el rol de las falsificaciones arqueológicas en la construcción del conocimiento y narrativas sobre el pasado, a partir del presunto descubrimiento de escritura prehispánica por el arqueólogo Ricardo E. Latcham en 1929. Latcham vio en una colección falsificada de alfarería de la cultura “Proto- Nazca” el posible descubrimiento de un sistema de escritura prehispánico. El autor publicaría cuatro artículos sobre esta teoría y, algunos años después, un libro de estilo novelístico, aunque presentado como factual. En este artículo se reflexiona sobre las falsificaciones en las colecciones museológicas, las que ponen en evidencia la falibilidad de los expertos, las formas de construcción de conocimiento arqueológico y, en este caso, su derivación en la invención de una realidad histórica.<hr/>Abstract: From the supposed discovery of pre-Hispanic writing by ar chaeologist Ricardo E. Latcham, this article discusses the role of archaeological forgeries in the creation of knowledge and narratives about the past in 1929 Latcham saw in a forged “Proto-Nazca” culture pottery collection the possible discovery of a pre-Hispanic writing system. Latcham would go on to publish four articles about this theory and, some years later, a novel-like book, but presented as factual. This article reflects on the forgeries in museum collections, which reveal the fallibility of experts, the ways in which archaeological knowledge is built and, in this case, its role in the invention of historical reality. <![CDATA[Raiders of the lost raft]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-68942020000200141&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Los objetos no poseen solo tres dimensiones, sino tantas como busquemos, todo depende de nuestra capacidad para interro garlos. Desde 1960, una escultura en piedra de una balsa de cuero de lobo marino tripulada se ha ido posicionando en el discurso de la prehistoria chilena, especialmente del semiárido. Depositada el año 1939 en un museo alemán, por décadas la arqueología la rememora a través de sustitutos escritos, gráficos y escultóricos. La sumatoria de historias, imágenes, narraciones e interpretaciones en torno a esta obra ha creado nuevos objetos virtuales distintos del original. Este ensayo revive sus biografías, coleccionistas, traspasos, viajes, réplicas, rasgos materiales, normas de composición y similitudes con otras piezas. El objeto-balsa será juzgado desde las relaciones e imaginarios que se han tejido en torno a él.<hr/>Abstract: Objects do not have three dimensions only, but as many as we look for: it all depends on our ability to interrogate them. Since 1960, a stone sculpture of a manned sea lion skin raft has posi tioned itself in the discourse of Chilean prehistory, especially of the semiarid. Deposited in 1939 in a German museum, it has been remembered for decades by Chilean archaeology through written, graphic and sculptural substitutes. The summation of stories, images, narrations and interpretations around this work has created new virtual objects that are different from the original. This essay revives their biographies, collectors, transfers, trips, replicas, material features, rules of composition and similarities with other pieces. The object-raft will be judged based on the relationships and imaginary that have been woven around it. <![CDATA[A system of ceques in El Shincal de Quimivil? Social space and archaeoastronomy in an Inka capital]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-68942020000200165&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: En este artículo se discute el concepto de ceque a partir de información etnohistórica para el área del Cusco y del estu dio arqueoastronómico del sitio inca El Shincal de Quimivil, localizado en el Noroeste Argentino. Planteamos que las orien taciones analizadas estarían ligadas a la complementariedad y reciprocidad andina, donde la existencia de rumbos y huacas, se relacionarían con el simbolismo, la religión, el poder y la organización socio-política del Tawantinsuyu.<hr/>Abstract: In this paper we discuss the concept of ceque based on ethnohistori- cal information for the Cusco area and archaeoastronomy studies performed at El Shincal de Quimivil (Northwestern Argentina). We propose that this kind of spatial orientations would be linked to Andean complementarity and reciprocity, where rumbos (lines that are not necessarily straight) and potentially sacred places, or huacas, would be related to elements of Andean symbolism and religion, as part of domination strategies and socio-political organization in times of the Tawantinsuyu.