Scielo RSS <![CDATA[Aisthesis]]> https://scielo.conicyt.cl/rss.php?pid=0718-718120170002&lang=pt vol. num. 62 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> https://scielo.conicyt.cl/img/en/fbpelogp.gif https://scielo.conicyt.cl <![CDATA[The Problem of the Unpresentable: Jean François Lyotard and American Abstract Expressionism]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812017000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El objetivo de este artículo es analizar la relación entre el pensamiento de Jean François Lyotard y el expresionismo abstracto americano. En primer lugar, estudiaremos las ideas de Lyotard acerca de la estética kantiana. En segundo lugar, nos centraremos en el tema de lo sublime. Finalmente, abordaremos el estudio del concepto de tiempo que determina la conexión entre Lyotard y el expresionismo abstracto.<hr/>Abstract The aim of this article is to analyze the relationship between the thought of Jean François Lyotard and the american abstract expressionism. Firstly, we will study the ideas of Lyotard about Kantian aesthetics. Secondly, we will focus on the theme of the sublime. Finally, we will tackle the study of the concept of time that determines the connection between Lyotard and abstract expressionism. <![CDATA[A Deleuzean Aesthetics: Genesis, Figure and Modulation]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812017000200029&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Este artículo indaga en la construcción de una estética en la filosofía de Gilles Deleuze más allá del período en su obra donde el arte posee una atención privilegiada. Para Deleuze, la estética no significa simplemente una zona disciplinar de la filosofía: la desarrolla desde sus primeros trabajos hasta Différence et répétition y Logique du sens. Conceptos como el de génesis, signo o fuerzas, entre otros, predominan en su trabajo de los años sesenta y sostienen una relectura del empirismo -“empirismo trascendental”- que enunció como una estética. La impronta metafísica de estos problemas será retomada en sus escritos de los años ochenta en que el arte comparece de manera más directa.<hr/>Abstract The article explores the construction of an aesthetics in the philosophy of Gilles Deleuze beyond the period of his work where art (music, painting and cinema) obtains direct attention. According to Deleuze, aesthetics is not simply a disciplinary zone of philosophy, but is derived from a series of formulations developed from his earliest works until Différence et répétition and Logique du sens. During the sixties, concepts such as genesis, sign or forces, among others, stand out in his work to serve a rereading of empiricism -“transcendental empiricism”- which he understood as an aesthetics. Deleuze resumes the metaphysical imprint of these problems in the eighties to address artistic issues. <![CDATA[Aesthetics and Politics: Some New Century Proposals]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812017000200049&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Propongo la lectura de algunos textos teóricos realizados durante la primera década del siglo XXI con la finalidad de cartografiar la compleja trama del saber estético y, al hacerlo, considerar nuevas flexiones y puntos de vista para leer las artes, la literatura y sus políticas. Las indagaciones de Rancière, Huyssen, Bourriaud, Laddaga y García Canclini se proyectan en el escenario contemporáneo como reformulaciones de un discurso que intenta referir el trabajo con la forma y la sensación y, al hacerlo, configuran una imaginación política. Se construye la visión de lo estético como una producción que reelabora las condiciones materiales y simbólicas del arte. En sus propuestas se realiza una caracterización singular de las estéticas contemporáneas en su potencialidad para poner en entredicho la rigidez disciplinar.<hr/>Abstract I propose a reading of some theoretical-critical texts published during the first decade of the twenty-first century, in order to perform a cartography of the complex weft of aesthetic knowledge and, in doing so, to consider new inflections and points of view to read the arts, the literature and its policies. The inquiries of Jacques Rancière, Andreas Huyssen, Nicolás Bourriaud, Reinaldo Laddaga and Néstor García Canclini are projected on the contemporary scene as reformulations of a discourse that tries to refer the work with form and sensation, now disseminated as a production that reorganizes the material and symbolic conditions of art in its dialogue with the world. Each of these authors make a unique characterization of contemporary aesthetics, all of which question the modern disciplinary rigidity to identify aesthetic practices as acts that can reorganize the sense of community and the ways of life through sensible exploration. <![CDATA[An Approach to the Emotive Complex of Art]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812017000200067&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen En la filosofía de las artes se alude con mucha frecuencia a la vinculación entre arte y emoción, de modo especial desde las que se han denominado “teorías expresivistas”, algunas de las cuales defienden que la obra de arte encarna emociones, mientras que otras sostienen que las expresa, las suscita o las comunica. Pero la apelación a las emociones no es necesaria ni suficiente para definir el arte. Aun así, la conexión entre ambas es lo suficientemente importante como para ofrecer un intento de reconciliación teórica entre arte y emoción, siguiendo a Collingwood, y abriendo, al mismo tiempo, puertas a la consideración de la relación entre arte y estados de ánimo.<hr/>Abstract In the philosophy of art, the relationship between art and emotion is often affirmed, especially from the perspective of the so called “expressivist theories”, some of which argue that artworks embody emotions, while others claim that they express, arouse or communicate them. But the appeal to emotions is neither necessary nor sufficient to define art. Notwithstanding, the connection between both of them is important enough to attempt to reconcile theoretically art and emotion, following Collingwood, as well as opening paths for the consideration of the relationship between art and moods. <![CDATA[Material Geo-poetics: Rusted and Yellow Landscapes in The Poetry of Gladys González and Andrés Anwandter]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812017000200085&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Los poemarios Calamina y Amarillo crepúsculo exhiben espacios y paisajes que adquieren materialidad en el lenguaje poético. A pesar de ser poemarios muy disimiles, en ambos el espacio se configura desde una materialidad atravesada por la modernidad y su despojo. La relación entre paisaje y poesía se aborda desde el concepto de geopoética, trabajado por Michel Collot en Pour une geographie litteraire. El artículo sostiene que la memoria de los paisajes constituye en estos poemarios una ruina donde los sujetos poéticos fijan su mirada, a contrapelo de la contemplación romántica de lo sublime.<hr/>Abstract The poem collections Calamina and Amarillo crepúsculo show spaces and landscapes that acquire materiality in poetic language. Despite their clear differences, both texts configure space from a materiality crossed by modernity and its residues. The relation between landscape and poetry is studied using the concept of geo-poetics coined by Michel Collot in Pour une geographie litterair. The article purposes that the poetic subjects of these poems pose their looks on the landscapes’ memory understood as a ruin, instead of exercising the romantic contemplation of the sublime. <![CDATA[Theatrical Repertoire and Internationalization of Chilean Theater: Case Study]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812017000200109&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen La internacionalización del teatro es un fenómeno de reciente preocupación en los Estados latinoamericanos, ya que propicia, la visibilidad cultural de los países y el intercambio artístico y crítico, además de nuevas posibilidades económicas. Tal circulación internacional de obras teatrales supone la creación de un repertorio que llamaré “repertorio de exportación”, a través del cual se proyecta una imagen cultural del país de procedencia, en tanto resultado de una construcción mediada por una selección. A través del estudio de un grupo de obras chilenas presentadas en el extranjero es posible observar las convergencias y divergencias de dicho repertorio, identificar los diversos aspectos implicados en la circulación internacional y reflexionar acerca de la imagen cultural proyectada por el teatro.<hr/>Abstract Theater internationalization is a phenomenon of recent concern in Latin-American regions. This internationalization favors countries’ cultural visibility and artistic and critic exchange as well as new economic benefits, among others. International circulation of theatrical plays leads to the creation of a repertoire -which I call an “exportation repertoire”–, that projects a cultural image of the country of origin. This image emerges as a result of a construction mediated by selection. The study of chilean plays presented abroad allows to observe the coincidences or divergences of the repertoire, identify different aspects involved in international circulation and meditate about the cultural image projected by theater. <![CDATA[Agency and Jesuitical-Guarani Heritage at La Plata Museum at the End of the 19<sup>th</sup> Century]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812017000200131&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El artículo se propone abordar los estudios de patrimonio según una perspectiva alternativa. Elementos como la agencia, la materialidad y la ontología son fundamentales, en tanto están acompañadas por factores como la destrucción o el desgaste, la conservación o la restauración. En este sentido, este artículo deconstruye los mecanismos del patrimonio mueble, en el cual es factible el traslado de fragmentos en diversos ámbitos, como exponente de la objetivación moderna. Asimismo, se plantea en qué medida estas prácticas y la materialidad inciden en la construcción de discursos epistemológicos y categorías disciplinares relativos a los museos. Finalmente, se muestra un caso específico: la introducción de restos materiales procedentes de las misiones jesuíticas-guaraníes al Museo de La Plata a fines del siglo xix.<hr/>Abstract The article proposes to inquire the heritage studies according to an alternative view. Elements as agency, materiality and ontology are fundamental, insofar as that notion is accompanied by factors as the destruction or the wear, the conservation or the restauration. In this sense, this paper deconstructs the movable heritage, which is feasible the move of fragments in diverse areas, as exponent of the modern objetivation. Also, it sets out at what extent these practices and the materiality influence the construction of epistemological discourses and disciplinarian categories relative to museums. Finally, it exposes a specific case: the introduction of material rests from the Jesuitical-Guaraní Missions to La Plata Museum, at the end of the 19th century. <![CDATA[The Brotherhood of Spiders: Hermetic Myths and Rites of Female Mapuche Textile Masters]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812017000200151&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Analizamos material mítico central en la ideología de las maestras textileras y los ritos de iniciación al que son sometidas las aspirantes a maestras tejedoras mapuches. Tales mitos refieren a narrativas mitológicas fundacionales en relatos guardados por tejedoras consagradas, que explican las categoría basales sobre las que se construye su ideología, ya que, el mito establece el marco contextual y práctico tanto de los pasos performativos del ritual como del sistema categorial esencial que toda tejedora novata debe dominar. Las prácticas de la iniciación textil se recubren de una densa estética basada en el diseño de la tela de las arañas y de las mujeres; en texturas, colores, íconos y pliegues, cargados con significados de los mitos y ritos en una visualidad integral.<hr/>Abstract We analyze central mythical material in the ideology of female mapuche textile masters and the initiation ritual that the aspirants to the title of textile master undertake. These myths refer to foundational mythical narratives that explain the key categories upon which the ideology of the female textile masters is built. The myth establishes the contextual and practical frame of the performative aspects of the ritual and the essential categorical system that every novice weaver must dominate. Likewise, textile initiation practices are coated by a thick aesthetics based in the spiders and women's web; textures, colors, icons and folds that visually complement the meaning of the myths and rites. <![CDATA[<em>Yantras</em>: Some Reflections on Hindu Art]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812017000200173&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Más allá de su atractivo, el arte hindú nos resulta críptico. Esto se debe a que tratamos de comprenderlo desde nuestros propios parámetros culturales sin atender al contexto sociocultural y religioso específico en el que fue creado. A través del estudio general de los yantras, este artículo aborda los principios fundamentales, las normas y características predominantes en el arte hindú en relación con la tradición religiosa que le otorga sentido. Se sostiene aquí que solo un análisis de este arte como un todo entrega las herramientas necesarias para comprender su finalidad y simbolismo.<hr/>Abstract Beyond its allure, hindu art seems cryptic to us. The reason why is that we try to understand it from our own cultural parameters, ignoring its sociocultural and religious context of origin. This article considers the general study of the yantras as a means to reflect on the fundamental principles, norms and characteristics of hindu art, in relation with the religious traditions that provides its meaning. We assert that only a comprehensive aesthetical analysis offers the tools to understand its purpose and symbolism. <![CDATA[The Option for the Poor: Aesthetics of Fidel Sepúlveda and the Encyclical Laudato si]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812017000200201&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen La cultura tradicional fue la matriz reflexiva estética del profesor Fidel Sepúlveda, constituyéndose en modelo para una estética latinoamericana y chilena. Por otra parte, la encíclica del Papa Francisco Laudato si (2015) trascendió el ámbito estrictamente eclesial, convocando a una transversal sensibilidad con respecto al tema medioambiental y la crisis espiritual de la civilización actual. Ante esta encrucijada, Francisco recurre a la cultura tradicional como alternativa de desarrollo. Entre ambas miradas se observan coincidencias en cuanto a enfoque, temas y posibles soluciones. Este artículo plantea que ambas reflexiones se encuentran en “la opción por los pobres”, fórmula acuñada por la Teología de la Liberación, asumida por Sepúlveda y Francisco desde sus coincidentes reflexiones.<hr/>Abstract Traditional culture was the matrix of Fidel Sepúlveda's aesthetic reflection, matrix that constitued itself a model for a Chilean and Latin American aesthetics. On the other hand, the encyclical of Pope Francisco Laudato si (2015) became a phenomenon that transcended the strictly ecclesial world, calling for a cross-sensitivity to the environmental issue and the great spiritual crisis that crosses our civilization. Francisco resorts, among other things, to traditional culture as an alternative for future alternative development. Between both perspectives clear coincidences are observed in terms of approach, topics and possible solutions. This article purposes that both reflections meet in the formula “the option for the poor”, coined by Liberation Theology, an alternative assumed by Fidel from an aesthetic reflection and by Francisco as a theological-pastoral stance. <![CDATA[Ephemeral Histories, Public Art, Politics, and the Struggle for the Streets in Chile]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812017000200217&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen La cultura tradicional fue la matriz reflexiva estética del profesor Fidel Sepúlveda, constituyéndose en modelo para una estética latinoamericana y chilena. Por otra parte, la encíclica del Papa Francisco Laudato si (2015) trascendió el ámbito estrictamente eclesial, convocando a una transversal sensibilidad con respecto al tema medioambiental y la crisis espiritual de la civilización actual. Ante esta encrucijada, Francisco recurre a la cultura tradicional como alternativa de desarrollo. Entre ambas miradas se observan coincidencias en cuanto a enfoque, temas y posibles soluciones. Este artículo plantea que ambas reflexiones se encuentran en “la opción por los pobres”, fórmula acuñada por la Teología de la Liberación, asumida por Sepúlveda y Francisco desde sus coincidentes reflexiones.<hr/>Abstract Traditional culture was the matrix of Fidel Sepúlveda's aesthetic reflection, matrix that constitued itself a model for a Chilean and Latin American aesthetics. On the other hand, the encyclical of Pope Francisco Laudato si (2015) became a phenomenon that transcended the strictly ecclesial world, calling for a cross-sensitivity to the environmental issue and the great spiritual crisis that crosses our civilization. Francisco resorts, among other things, to traditional culture as an alternative for future alternative development. Between both perspectives clear coincidences are observed in terms of approach, topics and possible solutions. This article purposes that both reflections meet in the formula “the option for the poor”, coined by Liberation Theology, an alternative assumed by Fidel from an aesthetic reflection and by Francisco as a theological-pastoral stance. <![CDATA[Sonido y acontecimiento]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812017000200221&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen La cultura tradicional fue la matriz reflexiva estética del profesor Fidel Sepúlveda, constituyéndose en modelo para una estética latinoamericana y chilena. Por otra parte, la encíclica del Papa Francisco Laudato si (2015) trascendió el ámbito estrictamente eclesial, convocando a una transversal sensibilidad con respecto al tema medioambiental y la crisis espiritual de la civilización actual. Ante esta encrucijada, Francisco recurre a la cultura tradicional como alternativa de desarrollo. Entre ambas miradas se observan coincidencias en cuanto a enfoque, temas y posibles soluciones. Este artículo plantea que ambas reflexiones se encuentran en “la opción por los pobres”, fórmula acuñada por la Teología de la Liberación, asumida por Sepúlveda y Francisco desde sus coincidentes reflexiones.<hr/>Abstract Traditional culture was the matrix of Fidel Sepúlveda's aesthetic reflection, matrix that constitued itself a model for a Chilean and Latin American aesthetics. On the other hand, the encyclical of Pope Francisco Laudato si (2015) became a phenomenon that transcended the strictly ecclesial world, calling for a cross-sensitivity to the environmental issue and the great spiritual crisis that crosses our civilization. Francisco resorts, among other things, to traditional culture as an alternative for future alternative development. Between both perspectives clear coincidences are observed in terms of approach, topics and possible solutions. This article purposes that both reflections meet in the formula “the option for the poor”, coined by Liberation Theology, an alternative assumed by Fidel from an aesthetic reflection and by Francisco as a theological-pastoral stance.