Scielo RSS <![CDATA[Byzantion nea hellás]]> https://scielo.conicyt.cl/rss.php?pid=0718-847120180001&lang= vol. num. 37 lang. <![CDATA[SciELO Logo]]> https://scielo.conicyt.cl/img/en/fbpelogp.gif https://scielo.conicyt.cl <![CDATA[The freedom of things: rethinking the <em>clinamen</em> today]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-84712018000100013&lng=&nrm=iso&tlng= Resumen: Las tesis centrales que la materialidad tiene que ver con el horizonte que fija los límites de lo que llamamos cuerpo y que uno de sus rasgos medulares podría ser pensado como libertad. Este momento se corresponde con la lectura que realizan varios contemporáneos sobre el clinamen de Epicuro y Lucrecio, como Nancy, Derrida, Serres y Althusser.<hr/>Abstract: The central thesis is that materiality has to do with the horizon that fixes the limits of what we call a body, and that one of its core traits could be thought as freedom. This moment corresponds to the reading made on the clinamen of Epicurus and Lucretius by several contemporary thinkers such as Nancy, Derrida, Serres and Althusser. <![CDATA[Dangerous supplement: Dialectics and rhetoric in Aristotle]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-84712018000100027&lng=&nrm=iso&tlng= Resumen: la disputa entre dialéctica y retórica en los textos de Platón es decisiva para la configuración de una lógica de oposiciones como base normativa de la filosofía griega. Mostraremos cómo Aristóteles, heredero y a la vez crítico, vuelve sobre esta polémica desestabilizando la jerarquía estricta establecida por Platón, mediante una reconfiguración del orden dialéctico a partir de una lógica de la suplementariedad.<hr/>Abstract: The dispute between dialectics and rhetoric in Plato’s texts is decisive for the configuration of a logic of oppositions as the normative basis of Greek philosophy. We will show how Aristotle, heir and critic of the former, returns to this controversy by destabilizing the strict hierarchy established by Plato, trough a reconfiguration of the dialectical order by a logic of the supplement. <![CDATA[Antigone and Priam: two present figures]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-84712018000100049&lng=&nrm=iso&tlng= Resumen: En la vastedad del legado clásico, se distinguen figuras arquetípicas, sobre las que el hombre ha reflexionado y seguirá reflexionando. Prometeo, Orfeo, Edipo, Antígona, Odiseo, Aquiles, Príamo, Penélope, Alceste, el perro Argos… Algunos de ellos adquieren especial presencia en nuestro tiempo, tiempo en que la desaparición forzada de personas, que tiene una larga y terrible parte en la historia humana, ha reaparecido en el siglo pasado y en el presente en no pocas latitudes. Ante la terrible realidad que ha afectado a nuestro país bajo la dictadura cívico-militar de 1973-1989, las figuras de Antígona y de Príamo adquieren una desgarradora actualidad.<hr/>Abstract: In the vastness of the classical legacy, archetypal figures are distinguished, on which man has reflected and will continue to reflect. Prometheus, Orpheus, Oedipus, Antigone, Odysseus, Achilles, Priam, Penelope, Alcestes, the dog Argos ... Some of them acquire special presence in our time, time in which the forced disappearance of people, which has a long and terrible part in the human history ,has reappeared in the last century and in the present in many latitudes. Given the terrible reality that has affected our country under the civil-military dictatorship of 1973-1989, the figures of Antigone and Príamo acquire a heartbreaking current. <![CDATA[Punishment and cosmic justice in Plotinus’ theory of providence]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-84712018000100059&lng=&nrm=iso&tlng= Resumen: El presente artículo explora un aspecto de la respuesta plotiniana ante el problema del mal en el tratado de la providencia (En. III, 2, 3 [47]), a saber, la cuestión del sufrimiento del virtuoso y la aparente impunidad del vicioso. Para ello, analiza dos doctrinas platónicas usadas por Plotino (Adrasteia en Fedro 248ss. y la lex talionis de Leyes IX, 872e) a la luz de la metáfora de la obra de teatro, a partir de la cual Plotino intenta hacernos comprensible el modo en que la providencia gobierna el universo con suma justicia.<hr/>Abstract: This article explores one aspect of the Plotinian answer to the problem of evil in his treatise on providence (En. III, 2, 3 [47]), i.e. the question concerning the suffering of the virtuous and the apparent impunity of the vicious. To that end, it analyzes the Platonic doctrines used by Plotinus (Adrasteia in Phedrus 248ff. and the lex talionis of Laws IX, 872e) in the light of the metaphor of the piece of theater, based on which Plotinus intends to make comprehensible the way the providence rules the universe with utmost justice. <![CDATA[Notion of natural enemy in Greek historiography on Fifth Century B.C.]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-84712018000100077&lng=&nrm=iso&tlng= Resumen: Según Heródoto, los verdaderos enemigos por naturaleza son los mismos pueblos griegos que arrastran fuertes disputas históricas ancestrales. Para Tucídides, la enemistad natural está representada en la hostilidad étnica de las colonias sicilianas hacia su metrópolis Atenas. La noción de enemistad natural tiene múltiples significados y usos, pero muy distinta a la que prosperó durante la era helenística.<hr/>Abstract: According to Herodotus, true enemies by nature are the same Greek people who carry strong historic ancestral disputes. For Thucydides, the natural enmity is represented in the ethnic hostility of the Sicilian colonies towards its metropolis Athens. The notion of natural enmity has multiple meanings and uses, but very different from that which flourished during the Hellenistic era. <![CDATA[The curse of labdacids in the 20th and 21th centuries opera]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-84712018000100099&lng=&nrm=iso&tlng= Resumen: En los siglos XX y XXI, Stravinski (Oedipus Rex, 1927), Enescu (Oedipe, 1936), Orff (Antigone, 1949; Oedipus der Tyrann, 1959), Turnage (Greek, 1988), Theodorakis ( Αντιγόνη , 1999), Le Gendre (The Burial at Thebes, 2008), Anderson (Thebans, 2014), entre otros, compusieron óperas sobre el mito de los labdácidas. Un hecho bastante significativo si tenemos en cuenta que durante el Romanticismo contamos con apenas dos dramas musicales de Mendelssohn relacionados con los personajes del Ciclo Tebano (Antigone, 1841 y Oedipusauf Kolonos, 1845). El objetivo, por tanto, de este estudio es analizar las óperas sobre este mito compuestas desde 1901 con el fin de comprender su resurgimiento en el contexto operístico contemporáneo.<hr/>Abstract: In the 20th and 21th centuries, Stravinsky (Oedipus Rex, 1927), Enescu (Oedipe, 1936), Orff (Antigone, 1949; Oedipus der Tyrann, 1959), Turnage (Greek, 1988), Theodorakis ( Αντιγόνη , 1999), Le Gendre (The Burial at Thebes, 2008), and Anderson (Thebans, 2014), among others, composed operas about the myth of Labdacids. A fact quite significant if it is taken into account that during Romanticism there are just two musical dramas by Mendelssohn related to characters of the Theban Cycle (Antigone, 1841 and Oedipus auf Kolonos, 1845). The aim of this article, therefore, is to analyse the operas about this myth composed since 1901 in order to understand its resurgence in the contemporary operatic context. <![CDATA[Hellenism or the search of the “other”]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-84712018000100121&lng=&nrm=iso&tlng= Resumen: El tema central de esta investigación es el “otro” en la cultura helenística. El autor, después de una disquisición filosófica sobre las distintas formas de relacionarse con el “otro”, aborda el tema en nueve historiadores greco-latinos de la época helenística. Señala en cada uno de ellos su inclinación por una visión unívoca de la cultura, equívoca o de integración análoga, tal como estos términos fueron formulados en la introducción.<hr/>Abstract: The central theme of this research is the “other” in Hellenistic culture. After the author philosophically analyzes the several ways of relating to the “other”, he deals with nine Greco-Roman historians of the Hellenistic age, pointing in each of them to their inclination towards a vision of culture which is univocal, confusing or of analogous integration as these terms are described in the introduction. <![CDATA[The representation of the pedagogue in Clement of Alexandria]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-84712018000100143&lng=&nrm=iso&tlng= Resumen: En este artículo se propone un primer acercamiento a la obra de Clemente de Alejandría: El Pedagogo. Articula el último período del mundo antiguo con nuevas corrientes de pensamiento y un sincretismo cultural-religioso y la posición de un nuevo eidos, a saber, el monoteísmo. Se propone demostrar que el rol de la educación, del educador y del paidagogós Cristo se ven como la fundamentación racional de la fe y de un mensaje salvífico hacia la perfección del hombre.<hr/>Abstract: This article proposes a first approach to the work of Clement of Alexandria: The Pedagogue. It articulates the last period of the ancient world with new trends of thought and a cultual and religious syncretism and the position of a new eidos: monotheism. It tries to demonstrate that the role of education, the educator and Christ the paidagogos are seen as the rational grounds of faith and a message of salvation towards man’s perfection. <![CDATA[Ethics and society. A.W.H. Adkins and the moral values in Homer]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-84712018000100161&lng=&nrm=iso&tlng= Resumen: La ética homérica ha sido objeto de estudio de diversos académicos y filósofos. Sin embargo, el interesante análisis llevado a cabo por A.W.H. Adkins lo sitúa como uno de los referentes en la materia. Siguiendo su rigurosa investigación filológica, en este artículo intentaremos demostrar que la ‘ética homérica’ no sobrepasa los límites de su propio contexto y no constituye un sistema ético propiamente tal, sino más bien debe entenderse como un código de conducta que nace de las acciones de los hombres y que tiene por objetivo el funcionamiento de una sociedad orientada a la guerra y la competencia.<hr/>Abstract: Homeric Ethics has been studied by several academics and philosophers. However, the interesting analysis made by A.W.H. Adkins places him as a key author on the subject. In this article, following Adkins’ rigorous philological investigation, we will attempt to demonstrate that the “Homeric Ethics” does not surpass the limits of its own context and that it does not constitute, properly, an ethical system, but rather must be understood as a code of conduct that is born from the actions of men and that aims to produce a functional society oriented towards war and competition. <![CDATA[Between hellenism and the roman empire. The visit of Pausanias to Corinth]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-84712018000100175&lng=&nrm=iso&tlng= Resumen: Pausanias era un enigmático aristócrata griego del área lidia de Magnesia del Sípilo, en el Asia Menor romana. A mediados del siglo II d.C. recorrió Grecia y publicó una Periégesis, quizá entre 155-175 d.C., en la cual buscó construir una imagen del pasado para dar forma a una identidad griega en el presente. El objetivo de este artículo es mostrar que existen algunos disensos entre Pausanias y sus fuentes “locales”, posiblemente “orales”, que se hallan presentes en algunas digresiones. En particular, la discusión tendrá en cuenta la digresión sobre Corinto y el culto a Deima, lo que permitirá comprender la visión del periegeta sobre la Corinto romana y sobre la “grecidad” de sus habitantes actuales.<hr/>Abstract: Pausanias was an enigmatic Greek aristocrat from the Lydian area of Magnesia ad Sypilum, in Roman Asia Minor. In mid 2ndcentury AD he travelled through Greece and published, maybe between 155 and 175 AD, a Periegesis in which he sought to construct an image of the past in order to shape a Greek identity in the present. The aim of this paper is to show in some digressions the disagreements between Pausanias and his “local” sources, possibly “oral”. Especially, the discussion will take into account the specific vision of the periegete on Corinth and the cult to Deima. It will allow to understand the periegete’s vision on Roman Corinth and the “Greekness” of its contemporary inhabitants. <![CDATA[“…For a Helen”. Philosophy, rhetoric and history in the myth of the most beautiful woman]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-84712018000100197&lng=&nrm=iso&tlng= Resumen: Se intenta una revisión del mito de Helena en cuatro momentos diferentes, tres de ellos pertenecientes a la literatura clásica griega y uno a la moderna: la épica homérica, el Encomio de Gorgias de Leontino, la tragedia euripídea y el poema homónimo de Yorgos Seferis. En los cuatro textos el mito sirve como modulador de cuatro mensajes diferentes, en los cuatro se adapta a formas discursivas diferentes y funciona en circunstancias y contextos históricos diferentes.<hr/>Abstract: A revision of the myth of Helen is tried in four different moments, three of them pertaining to the classical Greek literature and one of then to the Modern one: Homeric epic, the Encomium by Gorgias of Leontinus, the Euripidean tragedy and the homonymous poem by Giorgos Seferis. In the four texts the myth serves as a modulator of four different messages, in the four is adapted to different discursive forms and works in different historical circumstances and contexts. <![CDATA[Sophocles’ Electra, lines 1050-1057]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-84712018000100215&lng=&nrm=iso&tlng= Resumen: Este trabajo pretende tomar posición sobre la atribución de los vv. 1050-1051 de Electra de Sófocles a la obra fragmentaria Fedra, teniendo en cuenta la presencia y función teatrales del verbo ἄπειμι en la tragedia griega antigua. De esta manera, sostendremos que existen motivos convincentes, aunque no suficientes, para atribuir los vv. 1050-1057 a Electra y no a Fedra.<hr/>Abstract: This paper seeks to take a position on the attribution of Sophocles’ Electra 1050-1051 to the fragmentary play Phaedra, taking into consideration the theatrical presence and function of the verb ἄπειμι in ancient Greek tragedy. Thus, we will claim that there are convincing -though not sufficient- reasons to attribute lines 1050-1057 to Electra and not to Phaedra. <![CDATA[The celestial coronation in Byzantium: the symbolic denial of the ecclesiastical mediation]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-84712018000100239&lng=&nrm=iso&tlng= Resumen: Este artículo analiza la iconografía conocida como “coronación celestial”, en el que el emperador es directamente coronado por Cristo, sus ángeles o sus santos. Esta iconografía fue introducida a finales del siglo IX con el objetivo de paliar los efectos simbólicos de la intervención eclesiástica en la ceremonia de la coronación, analizada en el artículo del número anterior. El motivo iconográfico de la “coronación celeste” es deudorade la iconografía específica de la Manus Dei, desarrollada durante la época tardoantigua.<hr/>Abstract: This article engages the iconography known as “celestial coronation”, in which the emperor is directly crown by Christ and his angels and saints, as established in the iconographic motif of the heavenly coronation. This is a symbolic reality, which complements the factual reality of the emperor beging crowned by the Bishop that we examined in the last issue of this same Journal. The iconographic motif of the heavenly coronation is indebted to the specific iconography of the Manus Dei, which developed during Late Antiquity. <![CDATA[The title Anticus to the successors of Justinian I. A pattern of imitation?]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-84712018000100265&lng=&nrm=iso&tlng= Resumen: En el presente estudio se analiza la aparición del título Anticus de los sucesores de Justiniano I, desde Justino II a Heraclio (565-612). Este título aparece por primera vez en el año 533 gracias a los éxitos militares de los Antes. En referencia a su mantenimiento hasta comienzos del siglo VII, se rechaza la hipótesis de que se debe a una simple imitación de los títulos de Justiniano. Por el contrario, se defiende que la principal razón de que siguiera apareciendo fue el mantenimiento de la alianza de Bizancio con los Antes, que se estableció en 545/46. Además, la desaparición de este título se relaciona con la destrucción del limes de Escitia Menor en torno al 614/15.<hr/>Summary: The study deals with the appearance of the title of Anticus to the successors of Justinian I, namely from Justin II to Heraclius (565-612). The title appears for the first time in year 533 thanks to the military successes against the Antes, and with regard to its maintenance until the beginning of the 7th century, the assumption that it was due to a mere imitation of the titles of Justinian is rejected. On the contrary, it is argued that the main reason for the continuation of its appearance was the maintenance of the alliance of Byzantium with the Antes that was concluded in 545/46. Furthermore, the end of the title’s appearance is associated with the collapse of the limes of Scythia Minor in c. 614/15. <![CDATA[The influence of the <em>Protevangelium Iacobi</em> in the middle-byzantine homiletics on the holy virgin]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-84712018000100285&lng=&nrm=iso&tlng= Resumen: Como la mayoría de los estudiosos están de acuerdo, la devoción a María, la Madre de Jesucristo, comenzó a recibir expresión formal en la mayoría de las fuentes litúrgicas o teológicas hasta aproximadamente el comienzo del siglo IV. Entre otros textos canónicos y apócrifos de finales del siglo II, el Protevangelium es único en su enfoque en la persona de la Virgen María. Basados en el Protevangelium examinaremos las homilías y los sermones meso-bizantinos con ocasión de las fiestas de la Concepción, Nacimiento y Presentacióm de María en el Templo, mientras nos centraremos en los orígenes de las fiestas marianas.<hr/>Abstract: As most scholars agree, devotion to Mary, the Mother of Jesus Christ, begun to receive formal expression in most liturgical or theological sources until approximately the beginning of the fourth century. Among other canonical and apocryphal texts of the late second century, the Protevangelium is unique in its focus on the person of the Virgin Mary. Based on the Protevangelium we will examine Middle Byzantine homilies and sermons to the Mother of God on the occasion of the feasts of Mary’s Conception, Nativity and Presentation into the Temple, while we will focus also on the origins of the Marian feasts. <![CDATA[Aspects of Plethon’s philosophical strategy]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-84712018000100311&lng=&nrm=iso&tlng= Resumen: ¿Cuál es el objetivo de la práctica filosófica que Pletón comenzó a movilizar en Mistrás? Desde la segunda mitad del siglo XIV, la frágil unidad del imperio bizantino comenzó definitivamente a resquebrajarse. Esta coyuntura impuso el problema ¿Cómo contrarrestar el proceso de desintegración?, ¿qué tipo de medidas habría que tomar?, ¿cómo recomponer la unidad del imperio? Frente a tales preguntas, el filósofo bizantino perfiló su objetivo.<hr/>Abstract: What is the objective of the philosophical practice that Pletón began to mobilize in Mistrás? From the second half of the fourteenth century, the fragile unity of the Byzantine Empire finally began to crack. This situation imposed the problem: How to counteract the process of disintegration? What kind of measures should be taken? How to recompose the unity of the empire? Faced with such questions, the Byzantine philosopher outlined his goal. <![CDATA[The restauration of the sacred cosmos in orthodox christianity]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-84712018000100327&lng=&nrm=iso&tlng= Resumen: El objetivo del artículo es identificar las principales estructuras narrativas en el discurso ambiental que el Patriarca Bartolomé viene desarrollando desde el año de 1989. El concepto de estructura narrativa, específicamente se estudia en relación con la dimensión ambiental.<hr/>Abstract: The aim of the article is to identify the principal narrative structures in the discourse that Patriarch Bartholomew is developing since the year 1989. The concept of narrative structure, specifically is studied in relation to the environmental dimension. <![CDATA[Parallel women characters and femininity in Durrell’s and Kazantzakis’s work]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-84712018000100341&lng=&nrm=iso&tlng= Resumen: Este artículo aborda la ficción de Nikos Kazantzakis y Lawrence Durrell con respecto a su narración de las mujeres protagonistas. La autora plantea que un enfoque comparativo en lo que respecta a las biografías de los dos escritores y sus novelas puede cambiar nuestros estereotipos relativos a la identidad de género y el papel de la mujer tanto en el trabajo de los autores como en su vida, revelando paralelismos inesperados entre sus personajes femeninos.<hr/>Abstract: This paper deals with Nikos Kazantzakis’s and Lawrence Durrell’s fiction with regard their narration of women protagonists. The author posits that a comparative approach to these writters both with regard to their biographies and their novels can change our stereotypes concerning gender identity and the role of women in both author’s work and life showing unexpected parallels between their women characters. <![CDATA[The heretic eye of Nikos Kazantzakis]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-84712018000100357&lng=&nrm=iso&tlng= Resumen: En N. Kazantzakis la religión tuvo una gran preocupación personal y literaria. Varias de sus obras pasan por el tema de la fe. Sin embargo, para Kazantzakis la fe religiosa se constituye en un problema filosófico. Quizá en su obra hay varias respuestas para el mismo y gran problema.<hr/>Abstract: In N. Kazantzakis the religion had a great personal and literary concern. Several of his works go through the theme of faith. However, for Kazantzakis religious faith constitutes a philosophical problem. Perhaps in his work there are several answers for the same and big problem. <![CDATA[Nikos Kazantzakis. Almas rotas]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-84712018000100377&lng=&nrm=iso&tlng= Resumen: En N. Kazantzakis la religión tuvo una gran preocupación personal y literaria. Varias de sus obras pasan por el tema de la fe. Sin embargo, para Kazantzakis la fe religiosa se constituye en un problema filosófico. Quizá en su obra hay varias respuestas para el mismo y gran problema.<hr/>Abstract: In N. Kazantzakis the religion had a great personal and literary concern. Several of his works go through the theme of faith. However, for Kazantzakis religious faith constitutes a philosophical problem. Perhaps in his work there are several answers for the same and big problem. <![CDATA[Rosana Gallo. Derecho y Literatura en la Antigua Grecia: El derecho natural, positivo, Mercantil, Civil y Procesal desde sus comienzos hasta nuestros días]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-84712018000100380&lng=&nrm=iso&tlng= Resumen: En N. Kazantzakis la religión tuvo una gran preocupación personal y literaria. Varias de sus obras pasan por el tema de la fe. Sin embargo, para Kazantzakis la fe religiosa se constituye en un problema filosófico. Quizá en su obra hay varias respuestas para el mismo y gran problema.<hr/>Abstract: In N. Kazantzakis the religion had a great personal and literary concern. Several of his works go through the theme of faith. However, for Kazantzakis religious faith constitutes a philosophical problem. Perhaps in his work there are several answers for the same and big problem.