Scielo RSS <![CDATA[Diálogo andino]]> https://scielo.conicyt.cl/rss.php?pid=0719-268120150002&lang=pt vol. num. 47 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> https://scielo.conicyt.cl/img/en/fbpelogp.gif https://scielo.conicyt.cl <![CDATA[<b><i>INTERCULTURALITY , MIGRANTS AND EDUCATION</i></b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-26812015000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[<em><b>EDUCATING INTERCULTURAL CITINZENS IN A GLOBAL WORLD</b></em>: <em><b>SOME NOTES FROM CURRICULUM STUDIES</b></em>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-26812015000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este trabajo presenta algunas reflexiones acerca del desafío de formar ciudadanos interculturales en un mundo global. La perspectiva disciplinaria es la de los estudios auriculares. La globalización ha visibilizado la crisis de lo nacional como unidad de prescripción y análisis en el campo curricular, alterando las relaciones local-nacional-global. Desde este punto de vista se argumenta que el reconocimiento de nuestras sociedades como sociedades multiculturales requiere la formación de ciudadanos interculturales. Esto es, ciudadanos capaces de interactuar democráticamente en contextos crecientemente multiculturales.<hr/>This work presents some reflections about the challenge of educating intercultural citizens in a global world. These reflections are conducted from the perspective of the curriculum studies. The crisis of the national as the unit of prescription and analysis has been made more visible by the globalization. From this point of view, I argue that the acknowledgement of our societies as multicultural requires the formation of intercultural citizens. A citizen able to interact democratically in contexts increasingly multicultural is a intercultural citizen. <![CDATA[<strong><i>BUILDING KNOWLEDGE FROM AN INTERCULTURAL PERSPECTIVE</i></strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-26812015000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este artículo ofrecemos una reflexión sobre nuestra propia trayectoria de Grupo INTER de investigación intercultural, partiendo de lo intercultural como mirada que contempla y permite reconocer la diversidad y, consecuentemente, la complejidad de las situaciones sociales y educativas. Por ello el enfoque intercultural se propone como interacción, comunicación y diálogo, resaltando la arbitrariedad de cualquier clasificación. Lo intercultural es así una forma de construcción del conocimiento que cuestiona la verdad establecida como forma única de explicación. La complejidad solo puede ser abordada en un diálogo de saberes que restablezca la voz de las personas, evitando la separación entre objeto y sujeto en el avance de la ciencia. El conocimiento científico adquiere sentido en cuanto ofrece una oportunidad de emancipación y empoderamiento de las personas y grupos. Desde esta perspectiva la práctica de nuestra investigación no está exenta de dilemas, algunos de los cuales se reflejan en este artículo. Problematizamos el uso de categorías a partir de su necesidad y riesgo. Y problematizamos también la idea del relativismo cultural, que siendo herramienta necesaria para la comprensión desde otra lógica posible, plantea tensiones en la investigación aplicada.<hr/>In this article we reflect on our own trajectory within the INTER Group of research in intercultural education, considering that the intercultural approach allows us to regard and acknowledge diversity in a positive way, and consequently, the complexity of social and educational situations. Interculturalism is thus proposed as interaction, communication and dialog, highlighting the arbitrariness of any classification imposed on people.Interculturalism is a type of knowledge construction that questions the established truth as the only way of explanation. Complexity can only be addressed through a dialogue of different types of knowledge and "know-how" giving voice to people, thus avoiding the artificial divide between object and subject in the advancement of science. Scientific knowledge becomes purposeful because it offers an opportunity of emancipation and empowerment of people and groups. From this perspective, our research is not without dilemmas and challenges, some of which are discussed in this article. We problematize the use of categories and the risk they entail, in spite of their need. And we also problematize the idea of cultural relativism, which, though a necessary tool in our research from a different logic, raises a few tensions in applied research. <![CDATA[<strong><i>REPRESENTATION OF INDIGENOUS PEOPLE IN THE TEACHING OF HISTORY IN PRIMARY EDUCATION IN CHILE</i></strong>: <strong><i>CASE STUDY OF TEXTS OF HISTORY OF CHILE</i></strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-26812015000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo analiza la presencia de los y las indígenas en la enseñanza de la historia en la educación básica en Chile. Para esto revisa tres textos de estudio de educación básica entregados por el Ministerio de Educación de Chile para la asignatura de Historia, Geografía y Ciencias Sociales en los que se desarrollan los contenidos de historia de Chile. Los resultados muestran que los y las indígenas están incorporados en los contenidos de historia de Chile. Y que las representaciones sobre estos se asocian al mestizaje y las tradiciones foklóricas y a la imagen del guerrero y rebelde, lo que no cambia los prejuicios y estereotipos construidos respecto del indígena en Chile.<hr/>This article analyzes the presence of indigenous men and women in the teaching of history in primary education in Chile. For this study reviews three texts of basic education provided by the Ministry of Education of Chile to the subject of History, Geography and Social Sciences in which the contents of Chilean history unfold. The results show that indigenous men and women are incorpo-rated in the content of Chilean history. And that representations of these are associated with mixing and foklóricas traditions and image of the warrior and rebel, which does not change the prejudices and stereotypes regarding indigenous constructed in Chile. <![CDATA[<strong>PREJUDICES AND IDENTITY FOR THE AYMARA LANGUAGE LEARNING OF STUDENTS IN THE ANDEAN HIGHLANDS OF CANDARAVE, TACNA (PERÚ)</strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-26812015000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Esta investigación trata sobre los prejuicios y la identidad para el aprendizaje de la lengua aimara de los estudiantes de las instituciones educativas altoandinas de Huaytiri, Japopunco y Turunturu, en la provincia de Candarave, Región Tacna, durante el año 2013. Tiene como objetivo determinar cómo se relacionan los prejuicios y la identidad para el aprendizaje de la lengua aimara en los escolares de las localidades mencionadas. La metodología empleada para la recolección de datos fue dos encuestas. Se contó con una población de 62 estudiantes; y la muestra, 33 escolares de ambos géneros. Entre los resultados más importantes se pudo constatar que los estudiantes evidencian alto nivel de prejuicios hacia la lengua aimara; también presentan bajo nivel de identidad aimara. Como conclusión más significativa, se comprobó que existe una relación directa entre los prejuicios y la identidad para el aprendizaje de la lengua aimara en los escolares de las tres comunidades altoandinas que se han mencionado.<hr/>This research deals with prejudices and identity for the Aymara language learning of students in the high Andean Huaytiri educa-tional institutions, Turunturu and Japopunco in Candarave, Tacna Region, during the year 2013 aims to determine how prejudice and identity for the Aymara language learning in schools in the localities mentioned are related. The methodology used for data collection were two surveys. It had a population of 62 students; and the sample, 33 students of both genders. Among the most important results it was found that students show high levels of prejudice towards the Aymara language; on the other hand have low Aymara identity. The most significant, conclusion was found that there is a direct relationship between prejudice and identity for the Aymara language learning in schools of the three Andean communities that have been mentioned. <![CDATA[<em><b>FORMATION FOR CITIZENSHIP</b></em>: <em><b>A SUBJECT TO DEBATE. STANDARDS, MANUALS AND SCHOOL PRACTICE IN SPAIN</b></em>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-26812015000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este artículo se presenta un análisis de la asignatura de Educación para la Ciudadanía y de los Derechos Humanos en la Educación Secundaria Obligatoria en el sistema educativo Español (2006-2012), como fue regulada por parte del gobierno socialista en el momento de su implantación y posterior desarrollo con un gobierno conservador. Si bien la educación para la ciudadanía no puede restringirse a una asignatura en el plan de estudios, la incorporación de la misma supone una declaración de intenciones y toma de posición política en relación con la defensa de valores democráticos de participación y justicia social. Es relevante analizar cómo la asignatura aborda esta tarea y en qué medida responde a dichos valores. Se delimita el concepto de ciudadanía crítica, activa y participativa como marco teórico desde el que analizar tanto la normativa legal que la configura, los manuales escolares elaborados para impartirla; y la opinión de profesores y estudiantes que la han puesto en práctica en centros de educación secundaria obligatoria españoles.<hr/>This articlepresents an analysis of the subject of Education for Citizenship and Human Rights in Secondary Education in the Spanish educational system (2006-2012), regulated by the Socialist government at the time of implantation; and further development with a Conservative government. While citizenship education can not be restricted to a subject in the curriculum, incorporating the same is a statement of intentions and political position in relation to the defense of democratic values of participation and social justice. It is important to analyze how the subject deals with this task and to what extents responds to such values. The concept of critical, active and participatory citizenship as a framework from which to analyze the legal rules that encloses, the textbooks developed to teach it; and the opinion of teachers and students that have been implementing it in Spanish centers of compulsory secondary education. <![CDATA[<b><i>CONCEPTS AND PRINCIPLES OF THE PRESENT INTERCULTURAL EDUCATION IN TEACHING PRACTICES MADE IN CONTEXT OF RURAL</i></b> <b><i>YOUTH INTERACTION METROPOLITAN REGION (CHILE)</i></b>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-26812015000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo muestra resultados de la investigación "prácticas pedagógicas en contextos de interacción juvenil rural, de la Región Metropolitana de Chile: un análisis desde la educación intercultural" desarrollada en el Doctorado en Ciencias de la Educación mención Educación Intercultural de la Universidad de Santiago de Chile, durante el periodo 2012-2015. Dentro de las finalidades del estudio se encuentran identificar fundamentos teórico y prácticos de la educación intercultural que están presentes en las prácticas pedagógicas de docentes que se desempeñan en contextos de interacción juvenil rural dentro de establecimientos de educación media. Para lo anterior, se realizó una investigación etnometodológica, cuyo enfoque teórico metodológico fue el hermenéutico-interpretativo, empleando entrevistas a profundidad a 14 docentes de seis liceos municipalizados ubicados en seis comunas rurales de la Región Metropolitana de Chile. Los resultados muestran de manera integrada la presencia de nociones y principios del enfoque intercultural, tanto en la caracterización sobre la propia práctica pedagógica como en las representaciones docentes sobre lo juvenil, la diversidad, la cultura, la ruralidad, la educación rural y la interculturalidad. Las conclusiones de esta investigación, permiten considerar que una aproximación a la juventud en contextos rurales desde el enfoque intercultural, permite generar condiciones para el reconocimiento, valoración e incorporación de su cultura a nivel educativo.<hr/>This paper presents results of the research "Teaching practices in the context of rural youth interaction, of the Metropolitan Región of Chile: An analysis within the intercultural education" developed in the Doctorate of Science Education and a major of Intercultural Education of the University of Santiago, Chile during the period 2012-2015. Among the objectives of the study is to identify theoretical and practical foundations of intercultural education that are present in pedagogical practices of teachers working in rural areas and in youth interaction contexts within secondary education establishments. For this reason, an ethno-methodology research was conducted, with a theoretical approach, using in depth hermeneutic-interpretive interviews with 14 teachers in six municipal high schools located in six rural districts of the metropolitan region of Chile. As a result, it shows in an integrated manner the presence of principles and notions of intercultural approach, both in the characterization of teaching practice and teaching about youth, diversity, culture, rural life, rural education and interculturality. The findings of this research, support the view that an approach to youth in rural settings from the intercultural approach, can create conditions for the recognition, measurement and incorporation of culture to education. <![CDATA[<strong>CRITICAL INQUIRY AS A WAY TO BREAK THE GLASS BETWEEN "NORMAL" PRACTICES IN THE CHILEAN PUBLIC ACADEMIA AND THE CASE OF COLOR LATIN AMERICAN MIGRANT STUDENTS IN OUR CLASSROOMS</strong>: <strong>A CALL TO HUMANIZE, A CALL TO REFLECT UPON</strong>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-26812015000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This essay concerns the critical voices of 3 women researchers that examine and reflect about the Chilean educational system using the case of color Latin American students, in the context and from a current perspective of their public universities in Chile. Public policies in education, integration and segregation, challenges and current problems present or that could ocurr in our classrooms are included in this piece using experimental writing as a critical approach to tell, break silences, and as a way to evoke and provoke audiences. Taking a step towards action against social injustice and conservative nationalism and racism in the academia.<hr/>Este ensayo comprende las voces críticas de tres mujeres investigadoras que analizan y reflexionan sobre el actual sistema educacional chileno, usando el caso de los estudiantes de color en la academia. Estas reflexiones giran en torno a las políticas públicas en materia de educación, la integración y la segregación, los retos y los problemas actuales o que puedan ocurrir en nuestras salas de clase, los que son abordados utilizando la escritura experimental como una vía de aproximacion crítica para decir, romper silencios, evocar y provocar audiencias. Dando un paso hacia la acción en contra de la injusticia social, el nacionalismo conservador y el racismo en el mundo académico. <![CDATA[A RETURN TO THE CULTURE: IMAGES OF IMMIGRANT STUDENTS IN LINKAGE CLASSROOMS OF MADRID (SPAIN)]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-26812015000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente artículo es fruto de un proceso de investigación etnográfica desarrollado a lo largo de tres cursos escolares (20082011) en las Aulas de Enlace, un programa escolar dirigido exclusivamente al alumnado inmigrante/extranjero recién llegado a la Comunidad de Madrid (España) para facilitar su incorporación en el sistema educativo. La finalidad del texto es dar cuenta de las imágenes que los docentes proyectan sobre dichos estudiantes, las diferencias culturales que les atribuyen y las consecuencias de estas percepciones, tanto de cara a los chicos y chicas como a la propia escuela, especialmente en relación con las expectativas y las trayectorias escolares.<hr/>This article is based upon and ethnographic research carried out from 2008 until 2011 in Aulas de Enlace [literally, Linking Classrooms]. Aulas de Enlace are a program of the Community of Madrid (Spain) aimed exclusively at migrant students recently arrived to facilitate their transition into the school system. This paper analyzes teachers' images of students, cultural differences attributed, and consequences of these perceptions, not only in the lives of the students but also in the school itself, regarding expectations toward students and their school trajectories. <![CDATA[CITIZENSHIP EDUCATION AND COMPLEXITY: LOOKS FROM THE ECOPEDAGOGY]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-26812015000200010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El objeto de este artículo es situar los actuales retos de la educación y la ciudadanía ante la Globalización y las incertidumbres de este cambio de época. La crisis de la educación es una crisis política y pedagógica que debe ser abordada desde la revisión de las prácticas educativa y la construcción de un nuevo paradigma en el que la pedagogía popular de Paulo Freire, el pensamiento complejo de Edgar Morín o propuestas como la ecopedagogía pueden contribuir a recuperar el sentido de la educación y construir un nuevo modelo de ciudadanía.<hr/>The purpose of this article is toplace the current challenges of education and citizenship facing Globalization and uncertainties of this new era. The crisis in education is a political and pedagogical crisis that must be addressed from the review of the educational practices and the construction of a new paradigm in which Paulo Freire's popular pedagogy, Edgar Morin's complex thought or proposals such as ecopedagogy they can help to restore the sense of education and build a new model of citizenship . <![CDATA[THE PATH OF AN INVESTIGATION: THE CASE OF THE CATALAN INTEGRAL COOPERATIVE: INEQUALITIES, EXCLUSION AND PRECARIOUSNESS]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-26812015000200011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente artículo es producto de una experiencia de investigación sobre un caso particular. El punto de partida fue preguntarse como las transformaciones sociales de los últimos años, aquellas que anteceden y continúan a las movilizaciones del 15M1, han generado nuevos protagonismos sociales y cómo estos han ido configurando espacios de aprendizaje colectivo pensados y practicados desde la horizontalidad. El trayecto de esta investigación nos confrontó con dilemas, contradicciones, responsabilidades y compromisos que supusieron problematizar el rol del/ la investigador/a y la necesidad de asumir un enfoque epistemológico que demanda una relación de igualdad entre los sujetos implicados en dicha investigación. Un trabajo que en esa búsqueda de respuestas se hace investigación-acción y coproducción de saberes y conocimientos situados.<hr/>This article is the product of a research experience from a case study on 15M's social movements. The main reseaarch question consisted in analyzing how the social transformations of the recent years, those that precede and persist after the mobilizations of 15M, have generated new social protagonisms and how these have creted spaces of collective learning conceived and interpreted from an horizontal perspective. The journey of this research confronted us with dilemmas, contradictions, responsibilities and compromises that challenged the researcher's role and the necessity to assume an epistemological approach implying a relation of equality between all subjects involved in the investigation. In this quest for answers, this study merged research and activism and led to the co-sharing of knowledge and situaded knowledge. <![CDATA["TWO OR MORE EYES": COLLECTIVE LEADERSHIPS IN THE FRAMEWORK OF A TRANSFORMATIVE CITIZENSHIP'S PERFORMANCE]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-26812015000200012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A partir de los resultados de una investigación en torno al aprendizaje y la práctica de una ciudadanía transformadora desde un enfoque intercultural, este artículo analiza las nuevas formas relacionales y organizativas que se están construyendo en el interior de los actuales movimientos sociales. De forma específica, explora la emergencia de una nueva forma de pensar sobre el liderazgo, caracterizada por el reconocimiento de la capacidad colectiva para orientar la acción y el cambio social, que conduce a la identificación de liderazgos colectivos que desafían la concepción individualista del liderazgo personal.<hr/>Based on the results of a study on Transformative Citizenship Learning and Practice from an intercultural approach, this paper analyses the development of a new kind of relationships and organizational forms within the current social movements. Specifically, it explores the emergence of a new way of thinking about leadership, characterized by the recognition of the collective capacity to guide action and social change that leads to the identification of collective leaderships that challenge the individualistic con-ception of personal leadership. <![CDATA[TESTIMONY THEATRE: AN INTERCULTURAL EDUCATION PROPOSAL]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-26812015000200013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente artículo tiene por objetivo reflexionar en torno a las posibilidades de inserción del enfoque intercultural en prácticas educativas más allá del aula, centrándose en las artes escénicas. Para esto haré una introducción al enfoque intercultural y su aplicación en educación, expondré la relación existente entre la educación intercultural y el arte dramático, presentaré al teatro intercultural y lo intercultural en el teatro, para finalizar describiendo algunas características del proceso creativo desarrollado por la Compañía de Teatro KIMEN, como una de las tantas posibilidades de educación intercultural.<hr/>The objective of the present is to reflect upon the possibilities of inclusion of the intercultural approach in educational practices beyond the classroom, focusing on dramatic arts. I will make an introduction into the intercultural approach and its application in education, exposing the relationship between intercultural education and the dramatic arts. This will be made by presenting the intercultural theatre and what I consider to be the intercultural characteristic present in the dramatic practice. I will finish describing some characteristics of the creative process developed by the Theater Company called Teatro Kimen as one of many possibilities for an intercultural education. <![CDATA[<i>I WILL FIGHT AND FIGHT AND I WILL NEVER STOP UNTIL I WILL GET IT</i>: <i>AN APPROXIMATION TO THE SCHOOL DROPOUT TOPIC THROUGH A</i> <i>HISTORY OF LIFE</i>]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-26812015000200014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El objetivo de este artículo es contribuir al estudio del fracaso escolar por medio del análisis de una historia de vida que por un lado cumple las condiciones y circunstancias que la literatura académica ha señalado como condicionantes del fracaso escolar, pero también usando la historia de vida en contrapunto y como desafío a esas condiciones tratando de analizar en su relato qué aspectos son los que le ha permitido a la protagonista superar todos esos condicionantes.<hr/>The aim of this article is to contribute to the study of school failure through the analysis of a history of life that, on one hand, it has got the conditions and circunstances that the academic literature has pointed as conditions for a school failure but at the same time using the history of life as a challenge of these conditions trying to analyze in the story which are the aspects that let the main character overcome all these conditions. <![CDATA[INTERSECTIONALITY AND INTERCULTURAL APPROACH IN THE STUDY OF CITIZENSHIP AND PARTICIPATION: EPISTEMOLOGICAL CONSIDERATIONS]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-26812015000200015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El estudio de la práctica ciudadana requiere del acercamiento a una realidad social marcada por la desigualdad (histórica y contemporánea) en el ejercicio de la ciudadanía, y por el dinamismo y la transformación con que se desarrolla la participación ciudadana en la actualidad. En este artículo se plantean algunas consideraciones epistemológicas en torno a la diversidad y los mecanismos de categorización social que influyen en la práctica ciudadana desigual. Se apuesta por abordar la complejidad del tema desde dos enfoques complementarios, la interseccionalidad y el enfoque intercultural, entendidos desde una perspectiva crítica.<hr/>The study of active citizenship requires to approach a social reality marked by inequality ( historical and contemporary) in the practice of citizenship, and by the dynamism and transformation that characterizespublicparticipation that takesplace today. This paper discusses some epistemological considerations about diversity and social categorization mechanisms that influence unequal citizenship practices. It is proposed to address the complexity of the subject from two complementary approaches, intersectionality and intercultural approach, understood from a critical perspective . <![CDATA[Tiempos Violentos. Fragmentos de Historia Social en Arica. Díaz Araya, Alberto; Ruz Zagal, Rodrigo y Galdames Rosas, Luis (comp.).]]> https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-26812015000200016&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El estudio de la práctica ciudadana requiere del acercamiento a una realidad social marcada por la desigualdad (histórica y contemporánea) en el ejercicio de la ciudadanía, y por el dinamismo y la transformación con que se desarrolla la participación ciudadana en la actualidad. En este artículo se plantean algunas consideraciones epistemológicas en torno a la diversidad y los mecanismos de categorización social que influyen en la práctica ciudadana desigual. Se apuesta por abordar la complejidad del tema desde dos enfoques complementarios, la interseccionalidad y el enfoque intercultural, entendidos desde una perspectiva crítica.<hr/>The study of active citizenship requires to approach a social reality marked by inequality ( historical and contemporary) in the practice of citizenship, and by the dynamism and transformation that characterizespublicparticipation that takesplace today. This paper discusses some epistemological considerations about diversity and social categorization mechanisms that influence unequal citizenship practices. It is proposed to address the complexity of the subject from two complementary approaches, intersectionality and intercultural approach, understood from a critical perspective .