SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número56Estética y sadismo en La condesa sangrienta de Alejandra PizarnikNiños que lo han visto todo: Cuerpo, destrucción y vejez en la poesía de Gonzalo Millán índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Estudios filológicos

versión impresa ISSN 0071-1713

Resumen

GRANDON LAGUNAS, Olga  y  NOCETTI SALAZAR, Italo. To kill the indians...: Alterity and empire in the theatrical play Los comanches of New Mexico. Estud. filol. [online]. 2015, n.56, pp.21-32. ISSN 0071-1713.  http://dx.doi.org/10.4067/S0071-17132015000200002.

This essay proposes that main discursive features of the representation of the "indio" are fully developed by the times of borbonic reorganization in the XVIII century. The play Los comanches (Anonymous [1780] 2004) is a symptom of the propagation of a discourse that justifies extermination of native ethnic groups. The discursive structure of this play presents an ethnocentric image of the "indio" as a body lacking of "faith", therefore of soul. This representation of the "indio" remains until the XIX century where is replaced and included in the representation of the "poor".

Palabras clave : moors and christians; borbonic empire; deterritorialization; indio.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons