SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número62Un Enfoque de Reconocimiento de Patrones para el Análisis de Disponibilidad Léxica en Estudiantes de Pedagogía en Matemática índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Estudios filológicos

versión impresa ISSN 0071-1713

Resumen

SUAREZ, Mariana Libertad. To instruct is not to educate: feminist debates inserted in the literature of Carmen Lyra and Consuelo Eufrosina Villarán. Estud. filol. [online]. 2018, n.62, pp.359-377. ISSN 0071-1713.  http://dx.doi.org/10.4067/S0071-17132018000200359.

In this article I will discuss two narrative texts: the short story “Al margen del libro de Job” (1918), by the Costa Rican writer Carmen Lyra, and the novel Neurosis (1916), by the Peruvian writer Consuelo Eufrosina Villarán. Is intended to compare these two books to understand the process of subversion of these gender roles and the position of the authors about the discussions on the identity, marriage and motherhood carrying out Latin American feminism in the first decades of the twentieth century.

Palabras clave : Narrative; protofeminism; Female Identity; Consuelo Eufrosina Villarán; Carmen Lyra.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )