SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número49(AUTO)BIOGRAFÍA DE PILAR DONOSO: CARTAS MARCADAS índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Acta literaria

versión On-line ISSN 0717-6848

Resumen

VASQUEZ, Malva Marina  y  VARGAS, Constanza. ALLEGORY OF THE NATIONAL IN CARNIVALESQUE CLUE IN THE "NIGHT FOUR" OF UMBRAL BY JUAN EMAR. Acta lit. [online]. 2014, n.49, pp.11-35. ISSN 0717-6848.  http://dx.doi.org/10.4067/S0717-68482014000200002.

Our goal is to demonstrate that the narrative fragment "Noche cuatro" (Night four) in Umbral by Juan Emar is an allegory of the origins of the nation. The fragment built a reading community -the chronotope of the reading room- who meets to listen and comment on the story "La Virgen de la Hortaliza" (The Virgen of Vegetables), story that deploys a critical reflection on the national genealogical matrices. These matrices are ideologemes of bigotry and chauvinism, which at the same time operate in the diegesis as builders of grotesque stereotypes of citizen subjectivity. This fragment shows the defeat of the configuration of the nation inserted into the proyect of fellowship among Latin American nations (Bolivarian dream). In the specific case of Chile, Emar carnivalizes in "Noche cuatro" (Night four) the avatars of the alliance between Church and State.

Palabras clave : Allegory of the National; bigotry/ chauvinism v/s utopian fellowship.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons