SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.36 suppl.espect2LA CERÁMICA CERRO LOS HORNOS, PRESENCIA INKA EN LA COSTA DE TACNA, SUR DEL PERÚOCUPACIONES HUMANAS EN PUERTO INGLÉS, ISLA ROBINSON CRUSOE, ARCHIPIÉLAGO DE JUAN FERÁNDEZ índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

Compartir


Chungará (Arica)

versión On-line ISSN 0717-7356

Resumen

URIBE RODRIGUEZ, Mauricio; ADAN ALFARO, Leonor  y  AGUERO PIWONKA, Carolina. ARQUEOLOGÍA DE LOS PERÍODOS INTERMEDIO TARDÍO Y TARDÍO DE SAN PEDRO DE ATACAMA Y SU RELACIÓN CON LA CUENCA DEL RÍO LOA. Chungará (Arica) [online]. 2004, vol.36, suppl., pp.943-956. ISSN 0717-7356.  http://dx.doi.org/10.4067/S0717-73562004000400032.

Until now, the cultural sequence of San Pedro de Atacama -principally of pottery and cemeteries-, is the most important referent to the archaeological study of Atacama territory. Nevertheless, the researche increase since sixties in the Río Loa region -especially of domestic sites-, enlarge and change the peception of circumpunian late phehistory displaying a break of San Pedro culture continuity, because a post Tiwanaku altiplanic presence and the particular character of "atacameño" in the Loa region. In this sense, this break have meant significant differences to try and understand this moments in both zones, associated to a useful Historic Cultural approach, but its concepts needs revision. Therefore, continuing the experience in other localities (i.e., Turi, Caspana and Quillagua), we begin to discuss the Atacama cultural unit and its particularities since the revision of San Pedro later phases: Yaye, Solor and Catarpe, through systematics studies of materials collections, funerary sites and villages of Late Intermediate Period

Palabras clave : Late Intermediate period; San Pedro de Atacama; pottery; architecture; textiles.

        · resumen en Español     · texto en Español

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons