SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 issue522THE POWER STRUGGLE BETWEEN THE STATE AND THE CATHOLIC CHURCH IN THE 19TH. CENTURY IN CHILE: THE EDUCATION OF WOMENTHE SYSTEM OF QUALITY ASSURANCE OF CHILEAN HIGHER EDUCATION: ORGANIZATIONAL DEGRADATION OF THE EDUCATIONAL INSTITUTION author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • On index processCited by Google
  • Have no similar articlesSimilars in SciELO
  • On index processSimilars in Google

Share


Atenea (Concepción)

On-line version ISSN 0718-0462

Abstract

SANTOS HERCEG, JOSÉ. UNIVERSIDAD Y DESEMPEÑO ACADÉMICO. DISTORSIONES Y ANOMALÍAS DE LA CULTURA EVALUATIVA EN CHILE. Atenea (Concepc.) [online]. 2020, n.522, pp.153-169. ISSN 0718-0462.  http://dx.doi.org/10.29393/at522-101udjs10101.

El texto expone un acercamiento crítico a la cultura evaluativa existente en la actualidad en la mayoría de las universidades chilenas. Dicho acercamiento se hace a través de un análisis del sistema de evaluación del desempeño académico, en particular el que refiere a la investigación y la publicación. Se sostiene que existen distorsiones o anomalías provocadas por este sistema en lo relativo a la escritura, al cuerpo académico y al trabajo académico que provocan consecuencias negativas sobre el desarrollo de la actividad universitaria.

Keywords : Universidad; investigación; publicación; desempeño académico; evaluación.

        · abstract in English     · text in Spanish     · Spanish ( pdf )