SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.34 número1INVESTIGACIÓN COLECTIVA: APROXIMACIONES TEORICO-METODOLOGICASMETACOGNICION: UN CAMINO PARA APRENDER A APRENDER índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

Compartir


Estudios pedagógicos (Valdivia)

versión On-line ISSN 0718-0705

Resumen

JIMENEZ RAMIREZ, Magdalena. Theoretical approach to social exclusión: complexity and ambiguity of the term. Consequences for the education. Estud. pedagóg. [online]. 2008, vol.34, n.1, pp.173-186. ISSN 0718-0705.  http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052008000100010.

This article deals with the analysis of the concept social exclusión. At the beginning, we make a brief reference about the origins and the evolution of social exclusión and we analyse some of the meanings that the authors grant to the concept in the literature. Also, we describe their more important features, linked to the several definitions before analysed. In addition, we define the main axes of the social integra-tion and factors that causes social exclusión and its outcomes to the education. Finally, we sum up how those factors converge in a typology of excluded people in our society.

Palabras clave : social exclusion; social integration; welfare state; citizenship; education.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons