SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.34 issue1Theoretical approach to social exclusión: complexity and ambiguity of the term. Consequences for the educationReflections and definitions from the biologic theory of knowledge: leaming and competence at the university nowadays author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

Share


Estudios pedagógicos (Valdivia)

On-line version ISSN 0718-0705

Abstract

OSSES BUSTINGORRY, Sonia  and  JARAMILLO MORA, Sandra. METACOGNICION: UN CAMINO PARA APRENDER A APRENDER. Estud. pedagóg. [online]. 2008, vol.34, n.1, pp.187-197. ISSN 0718-0705.  http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052008000100011.

En este artículo se aborda el tema de la metacognición como una alternativa viable para formar alumnos autónomos, sobre la base de una educación que potencia la conciencia sobre los propios procesos cognitivos y la autorregulación de los mismos por parte de los estudiantes, de manera tal, que les conduzca a un "aprender a aprender", es decir, a autodirigir su aprendizaje y transferirlo a otros ámbitos de su vida.

Keywords : metacognición; conocimiento metacognitivo; control metacognitivo; estrategias metacognitivas; transferencia; aprender a aprender.

        · abstract in English     · text in Spanish     · Spanish ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License