SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.40 número2Transformaciones en la cultura escolar en el marco de la implementación de políticas de accountability en Chile: Un estudio etnográfico en dos escuelas clasificadas en recuperaciónEl proceso de integración educativa desde la perspectiva de cinco jóvenes universitarios con discapacidad visual de Concepción índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Estudios pedagógicos (Valdivia)

versión On-line ISSN 0718-0705

Resumen

ALARCON, Paola et al. Pre-service Metaphorical Representations on Teacher's Role. Estud. pedagóg. [online]. 2014, vol.40, n.2, pp.27-44. ISSN 0718-0705.  http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052014000300002.

The aims of this study are to identify and analyze the conceptual metaphors produced by pre-service teachers from Universidad de Concepción (Chile) about a) teachers in Chile, and b) pre-service teachers. The theoretical framework of this research comes from two converging perspectives: teacher cognition and conceptual metaphor. A questionnaire was designed to collect subjects' metaphorical representations. The collected metaphors were analyzed based on Saban's (2004) proposal which distinguishes between teacher-centered and student-centered metaphors. The respondents' metaphors about teachers match with the properties Saban attributed to metaphors. Other metaphors reveal respondents' awareness of the negative loaded value assigned to teachers. Respondents conceptualize pre-service teachers metaphorically as a living being under development and as a hero.

Palabras clave : teacher cognition; conceptual metaphor; teacher; pre-service teachers.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons