SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.40 issue2Effectiveness Assessment of Use Optimization Pilot Program of Library Resources in the University San Sebastian and Satisfaction of Students, Based on Attitudinal Change in 18 professorsLearning Mapuche Language and Culture at School: Case Study of the Implementation of the New Subject Indigenous Language in the light of an Analysis of "Educational Resources" author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • On index processCited by Google
  • Have no similar articlesSimilars in SciELO
  • On index processSimilars in Google

Share


Estudios pedagógicos (Valdivia)

On-line version ISSN 0718-0705

Abstract

GRINBERG, Silvia; INFANTE, Marta; MATUS, Claudia  and  VIZCARRA, Ruby. Espacios y subjetividades: Narrando las trayectorias de la vulnerabilidad. Estud. pedagóg. [online]. 2014, vol.40, n.2, pp.203-219. ISSN 0718-0705.  http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052014000300013.

En este artículo nuestro objetivo es explorar cómo se producen, reproducen y recirculan espacios y cuerpos que son nombrados como "vulnerables." Nuestra preocupación se instala desde los cambios en el nombrar la pobreza y cómo el concepto de "vulnerabilidad" viene a instalar una nueva forma de regulación de los sujetos a través de condiciones sociales y culturales específicas. El trabajo de análisis se desarrolla en base a dos investigaciones que se realizaron simultáneamente en Buenos Aires, Argentina y Santiago, Chile. En ambos casos, se comparte la preocupación por entender cómo la vulnerabilidad es producida y cómo los cuerpos corresponden a estas ideas. Metodológicamente, utilizamos las narrativas visuales (fotografía y videos) y orales de estudiantes de establecimientos educacionales que viven en contextos de pobreza/vulnerabilidad.

Keywords : vulnerabilidad/pobreza; espacio; protección; subjetividades; imágenes.

        · abstract in English | Portuguese     · text in Spanish     · Spanish ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License