SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.42 númeroESPECIALReflexiones sobre el aprendizaje de las ciencias naturales: Nuevas aproximaciones y desafíosAnálisis de la reseña al texto "Políticas Educacionales del Gobierno de Chile", realizada por el profesor Juan Iglesias Díaz (1976) índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Estudios pedagógicos (Valdivia)

versión On-line ISSN 0718-0705

Resumen

RODRIGUEZ MONARCA, Claudia  y  QUINTRILEO LLANCAO, Cecilia. Illocutionary potential of verb conjugation in Spanish: A critical and propositional paraphrase of "La enseñanza del verbo en la educación básica" by Hernán Urrutia. Estud. pedagóg. [online]. 2016, vol.42, n.especial, pp.137-149. ISSN 0718-0705.  http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052016000300011.

The present article focuses on the relevance of language as a tool for learning - particularly the illocutionary potential of verb conjugation in Spanish - from a critical review of the text "La enseñanza del verbo en la educación basica" by Hernán Urrutia (1976). The importance of this research is related to its disciplinary value, based upon the functional approach for language teaching, and to its methodological value by elaborating a proposal for the teaching process of verb focused on the communicative ability (linguistics, metalinguistics, pragmatics and discourse). The second part of this paper encourages a reactivation of methodological aspects presented by Urrutia in a classroom oriented activity and located in the elementary education scenery by integrating its axis in a literary text which considers as corpus a lullaby by Gabriela Mistral.

Palabras clave : communicative ability; lullaby; speech acts; writing; reading.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons