SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.42 número3Análisis crítico del discurso de profesores de matemáticas y sus estudiantes: subjetividades y saberes en aulas heterogéneasTensiones docentes en el año del terremoto y tsunami de 2010 en Chile índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Estudios pedagógicos (Valdivia)

versión On-line ISSN 0718-0705

Resumen

LAMAS, Macarena  y  LALUEZA, José-Luis. Innovation in the classroom: Contradictions between new tools and old roles as a means to transform the teaching practice. Estud. pedagóg. [online]. 2016, vol.42, n.3, pp.243-258. ISSN 0718-0705.  http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052016000400013.

The paper reports on a longitudinal action research project in which a team of university-based researchers work with low-income, minority, and immigrant children to improve academic skills through technology-based activities. Our focus is on the response of the school system to innovations that disturb the status quo. We work within a theoretical framework constructed from systems theory and cultural-historical activity theory. We discovered that the innovation resulted in the emergence of contradictions between classroom activities and norms established within the conventional goals of the schools. These prompted collective responses by school personnel to resolve contradictions and develop new roles and pedagogical practices.

Palabras clave : school innovation; changing roles; practicing teachers; system activity; contradictions.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons