SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.42 número3Innovar en el aula: Contradicciones entre nuevas herramientas y viejos roles como medio para trasformar la prácticaPercepción de competencias y plan de mejora para la consolidación de los títulos de grado en educación: la mirada de los estudiantes índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Estudios pedagógicos (Valdivia)

versión On-line ISSN 0718-0705

Resumen

LOPEZ DE LERIDA MILICIC, Soledad. Teachers tensions in 2010, the year of the earthquake and tsunami in Chile. Estud. pedagóg. [online]. 2016, vol.42, n.3, pp.259-276. ISSN 0718-0705.  http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052016000400014.

In this article we report the perception of a group of teachers from two schools in an area affected by a natural disaster. We worked with 12 teachers from elementary schools, using the technique of in-depth interview and journal to know their experiences as teachers and to value the context after the earthquake and tsunami. It is a naturalistic qualitative exploratory design, and the evidence is analyzed using the Grounded Theory. Descriptions at individual, relational and contextual level emerged, confirming a contradictory discourse to integrate the various aspects of the experience. We present three areas of tensions: Their role versus personal experience, stability and change in the teaching practice, and presence and denial of the experience. We made some suggestions to implement in the educational context after a natural disaster, considering the personal and professional scopes of teachers.

Palabras clave : natural disaster; teachers; teachers' tensions; schools; Chile.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons