SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.43 número1Construcción y validación de un instrumento para identificar las percepciones de los docentes de Ciencias sobre el modelo de enseñanza por competenciasTalento académico, vulnerabilidad escolar y resultados en la prueba de selección universitaria índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Estudios pedagógicos (Valdivia)

versión On-line ISSN 0718-0705

Resumen

GAZMURI STEIN, Renato. Curricular ideologies in the discussion and negotiation of the Chilean curriculum of Social Studies. Estud. pedagóg. [online]. 2017, vol.43, n.1, pp.157-169. ISSN 0718-0705.  http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052017000100010.

The Chilean curriculum of Social Studies has been defined through processes of discussion and negotiation between diverse actors and institutions with different views on the subject. In order to identify and describe these ideologies, a sequential and recursive methodological device was designed and applied in three stages of production and analysis of information: a documentary compilation around three curricular events of debate and negotiation, application of questionnaires, and interviews. At each stage a content analysis was performed. Five curriculum ideologies are identified and described, considering their assumptions about how the curriculum should define the subject, as well what its aims, contents and its guidelines for teaching.

Palabras clave : curriculum; history; society; citizenship; ideologies schema.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons