SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.43 número1Ideologías curriculares en el debate y negociación del currículum chileno de Historia, Geografía y Ciencias SocialesLa alfabetización tecnológica: de la informática al desarrollo de competencias tecnológicas índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Estudios pedagógicos (Valdivia)

versión On-line ISSN 0718-0705

Resumen

GONZALEZ ADONIS, Pablo; ARANCIBIA CLAVEL, Violeta  y  BOYANOVA, Diana. Giftedness, school vulnerability and university admission test scores. Estud. pedagóg. [online]. 2017, vol.43, n.1, pp.171-191. ISSN 0718-0705.  http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052017000100011.

Relation between giftedness, cognitive abilities, participation in a gifted program, school vulnerability and the Chilean university admission test scores was studied in a sample of 1303 students who applied to PentaUC Program between 2001 and 2004, and took the Chilean University Admission Test (PSU) between 2007 and 2010. Results show that students who complete a gifted program obtain better PSU scores than those who drop out. Vulnerability of academic contexts and the type of content evaluated in PSU, appeared as variables that modulate both the effect of the program and the effect of giftedness on PSU scores. High cognitive abilities seem to have no direct influence on PSU scores when those scores are at the upper end of the scale.

Palabras clave : PSU; cognitive abilities; PentaUC.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons