SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.43 número1Diseño, validación y análisis factorial exploratorio y confirmatorio de la escala de actitud Cohesiona para la evaluación de la eficacia de los talleres de habilidades cooperativasPercepciones de los docentes en formación sobre la investigación educativa índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Estudios pedagógicos (Valdivia)

versión On-line ISSN 0718-0705

Resumen

MOYA-MATA, Irene; RUIZ SANCHIS, Laura  y  ROS ROS, Concepción. Analysis of the covers of textbooks of Primary Physical Education. Estud. pedagóg. [online]. 2017, vol.43, n.1, pp.235-250. ISSN 0718-0705.  http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052017000100014.

This research analyzes the images of the human body and the type of physical activity practiced on the covers of textbooks in the area of Physical Education (PE) in Primary Education (EP) to determine if they reproduce and transmit stereotypes in relation to sex, race, body, disability and physical activity according to the curriculum. The sample universe consists of 30 covers, published under the Organic Law of Education (LOE). The results show covers preferably drawn and in color, the protagonists of physical activity are children, boys and girls (mixed group) jointly; there are yet some remaining stereotypes of race (white) and somatotype (ectomorph) when performing certain physical sports activity in absence of disability. It is essential to reflect on the new PE textbooks that are being implemented in our education system, along with the underlying hidden curriculum.

Palabras clave : textbook; images; stereotypes; body; Physical Education.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons