SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.43 número1Escritura colaborativa de textos argumentativos en inglés usando Google DriveHitos Significativos de la Política Educacional del Gobierno de la Coalición por el Cambio (2010-2014) índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Estudios pedagógicos (Valdivia)

versión On-line ISSN 0718-0705

Resumen

VICTORIANO VILLOUTA, Eugenia. Facilitators and barriers of the inclusion process in higher education: the perspective of tutors of Piane-UC program. Estud. pedagóg. [online]. 2017, vol.43, n.1, pp.349-369. ISSN 0718-0705.  http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052017000100020.

Higher education represents greater opportunities for participation in society for people with disabilities. In this context, in order to promote the inclusion of pupils with sensory and motor disabilities Pontificia Universidad Católica de Chile develops the PIANE -UC program. The aim of this study is to identify and understand the facilitators and barriers of the inclusion of students with disabilities in the context of higher education from the perspective of the tutors that support students in this program. Through a qualitative approach in the form of case study, nine interviews were analyzed using Grounded Theory methodology. This analysis revealed that an important aspect to consider is the conceptualization of disability, as bases upon this, the inclusive practices generated will be more or less appropriate.

Palabras clave : social model; peers tutors; disability.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons