SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.43 número2Escritura para la reflexión pedagógica: rol y función del Diario del Profesor en Formación en las Prácticas InicialesValor del conocimiento pedagógico para la docencia en Educación Secundaria: diseño y validación de un cuestionario índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Estudios pedagógicos (Valdivia)

versión On-line ISSN 0718-0705

Resumen

MARTIN-PASTOR, Elena; GONZALEZ-GIL, Francisca  y  JENARO RIO, Cristina. Sociocultural differences in the use of Spanish: repercussions in immigrant student's comprehension in the Spanish educational system. Estud. pedagóg. [online]. 2017, vol.43, n.2, pp.179-193. ISSN 0718-0705.  http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052017000200010.

Our study aims to analyze the similarities and differences in reading comprehension, due to the influence of sociolinguistic and sociocultural components among immigrant students that study in the Spanish educational system, as compared to their peers in compulsory secondary education. To test this, a sample of 402 students from Salamanca (Spain), of which 196 students were immigrants, was selected. An ad hoc reading comprehension measure developed for the current study was used for the assessment. The results obtained show significant differences in understanding; immigrant students have more difficulties that can be attributed, in part, to the culture of the spoken and written language and not because they don't speak the language.

Palabras clave : immigrant students; cultural and linguistic diversity; inclusion; reading comprehension.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons