SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.43 número2Evaluación de los aprendizajes sobre ciudadanía: meta evaluación de los instrumentos utilizados en el segundo ciclo básico chilenoValidación de contenido del Plan Educativo Individualizado Aplicado a la Educación Física: versión en español índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Estudios pedagógicos (Valdivia)

versión On-line ISSN 0718-0705

Resumen

RAPOSO-RIVAS, Manuela; SARMIENTO CAMPOS, José  y  MARTINEZ-FIGUEIRA, María. The pedagogic profile of the MOOC from an exploratory study. Estud. pedagóg. [online]. 2017, vol.43, n.2, pp.277-292. ISSN 0718-0705.  http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052017000200015.

MOOCs are revolutionizing XXI century teaching and learning. There can be different types according to diverse criteria, but they lack a pedagogical profile. To establish an educational profile of the MOOC, 117 Spanish-language courses, located in 10 different platforms, are studied. They are studied using a sequential mixed exploratory research. With the information obtained, an analysis of conglomerates is carried out in two phases using the statistical packages SPSS and Weka. The results show two profiles of courses: closed and rigid MOOCs versus open and flexible MOOCs. They also identify the pedagogical component that can classify a MOOC course. The variable "hours of dedication" best discriminates the courses studied.

Palabras clave : Massive Online Open Courses; pedagogy; cluster analysis.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons