SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.48 número89Impacto de una intervención lingüística en la comprensión inferencial retórica y la metacognición durante la lectura académica en inglés lengua extranjera: Un estudio cuasi-experimental con métodos mixtosReconocimiento visual y categorización semántica de palabras nuevas en inglés como lengua extranjera (L2): El rol de la lectura y las actividades explícitas de vocabulario índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Revista signos

versión On-line ISSN 0718-0934

Resumen

RIFFO, Bernardo; REYES, Fernando; CERDA, Macarena  y  CASTRO, Ginette. Auditory word recognition, passive vocabulary and comprehension of oral expository texts in preschoolers. Rev. signos [online]. 2015, vol.48, n.89, pp.355-378. ISSN 0718-0934.  http://dx.doi.org/10.4067/S0718-09342015000300004.

The relationship between vocabulary and memory, on the one hand, and comprehension of oral descriptive texts, on the other, is investigated in preschoolers. We hypothesized that lexical development and memory not only have a significant correlation with performance in comprehension, but these variables can also predict the performance at the discursive level. A study was conducted with 36 children (age range 4; 5 and 5; 7). Participants were tested in passive vocabulary, lexical discrimination, memory, and oral comprehension of descriptive texts developed ad hoc for this study. The results confirmed that both memory and the lexicon are significantly correlated with comprehension. In a regression analysis, however, only the lexicon (in the measures used) was a statistically significant predictor of text comprehension skills development. Taken together, the evidence supports those theoretical proposals that emphasize the role of vocabulary in the early development of discourse skills.

Palabras clave : Discourse comprehension; language development; vocabulary.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons