SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número51TECNOLOGÍA DE HOJAS LÍTICAS EN TIERRAS ALTAS ANDINAS: PERSPECTIVAS DESDE LA PUNA DE LA PROVINCIA DE SALTA (ARGENTINA) índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Estudios atacameños

versión On-line ISSN 0718-1043

Resumen

VAQUER, José María. LA ARQUEOLOGÍA COMO CIENCIA DEL ESPÍRITU: RELACIONES ENTRE LA ARQUEOLOGÍA, LA HERMENÉUTICA FILOSÓFICA Y LAS CONSECUENCIAS PRÁCTICAS DE LAS INTERPRETACIONES. Estud. atacam. [online]. 2015, n.51, pp.15-32. ISSN 0718-1043.  http://dx.doi.org/10.4067/S0718-10432015000200003.

In this paper I relate Philosophical Hermeneutics, particularly Heidegger and Gadamer's version with Hodder's Contextual Archaeology in its initial phase and in his latest work. The goal is to consider the adjustment between both, and the degree to which Contextual Archaeology takes the proposals of Philosophical Hermeneutics. In its first stage, I argue that Hodder's project takes several key elements from Hermeneutics, although he pretends to retain a degree of objectivity in interpretations. This doesn't fit with the Hermeneutics theoretical-methodological framework. In a second stage, Hodder moves away from this project to a more symmetrical stance that produces a "concealment" of the interpreten In the final section, I evaluate both Hodder's proposals regarding their practical consequences in the present, and finally I argue that Hermeneutics is a useful method to achieve a Relational Archaeology that mitigates epistemic violence including a dialog between other epistemes in past interpretations.

Palabras clave : Hermeneutics; Contextual Archaeology; Entanglement; Relational Archaeology.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons