SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número39EL CICLO CINEMATOGRÁFICO DE LA TELEVISIÓN CHILENA (1965-1978): LA FORMACIÓN DE UN IMAGINARIO HISTÓRICO RESIDUAL índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Alpha (Osorno)

versión On-line ISSN 0718-2201

Resumen

MONDACA ROJAS, Carlos; RIVERA OLGUIN, Patricio  y  GAJARDO CARVAJAL, Yeliza. Preschool Education and Inclusion in the North of Chile: The Formation of Young Chileans in the Classrooms of Tarapacá. Alpha [online]. 2014, n.39, pp.251-266. ISSN 0718-2201.  http://dx.doi.org/10.4067/S0718-22012014000200017.

This paper describes the teaching practices of pre-school teachers who play a reproductive role of nationalism internalized in children as Chilean citizenships. This happens as the result of a ludic scenario that ritualizes civic and patriotic conduct, through civic commemorations based on the Pacific war, regardless both the cosmopolitan reality and cultural diversity present in classrooms in the Northern part of Chile. Considering this, we propose a new perspective on conducting civic events in early childhood education, to make them more inclusive and consistent with the cultural reality of the region of Tarapacá, Chile's most multicultural region.

Palabras clave : Preschool education; Tarapacá; Nationalism; Inclusion; Pacific War; Civic Acts.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons