SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.20 número2Estado, productores e intermediarios: La vitivinicultura en el "país de cuyum" siglo XVIIIInmigración europea y desarrollo vitivinícola en la modernización del uruguay: la construcción de redes de productores y la socialización de conocimientos y prácticas (1870/1916) índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

Compartir


Universum (Talca)

versión On-line ISSN 0718-2376

Resumen

MUNOZ-HIDALGO, Mariano. De las canciones del vino a la cultura huachaca: marginalidad e identidad. Universum [online]. 2005, vol.20, n.2, pp.234-251. ISSN 0718-2376.  http://dx.doi.org/10.4067/S0718-23762005000200012.

This article explores wine and drinking in lyrics of popular songs, as an example of speech regularities in popular culture. Upon this purpose, most frequent categories on thematic analysis of Spanish Cancionero and Romancero are used, adapting them for the present research. Thematic lines are classified on latin-american cancionero and attitude orientations are discussed, as examples of several social and cultural issues related to wine and drinking. The subject is illustrated with the lyrics of some most-emblematic popular songs in Latin America. Further on, a paradigma in cultural anlysis is set to discussion from the point of view concerning criteria for the profile of "huachaca culture"

Palabras clave : Popular culture; huachaca culture; songs; wine drinking.

        · resumen en Español     · texto en Español

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons