SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.24 número1MOVILIDAD SOCIAL INTERGENERACIONAL POR ORIGEN ÉTNICO: EVIDENCIA EMPÍRICA REGIÓN DE LA ARAUCANÍA, CHILELA VISIÓN MISIONERA PROTESTANTE EN CHILE A FINES DEL SIGLO DIECINUEVE: TRUMBULL Y EL PERIÓDICO The Record índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

Compartir


Universum (Talca)

versión On-line ISSN 0718-2376

Resumen

FUENTES CORTES, Miguel. EDUCACIÓN POPULAR EN LA SOCIEDAD DE ARTESANOS DE LA SERENA: ESCUELA NOCTURNA 1874-1884. Universum [online]. 2009, vol.24, n.1, pp.42-57. ISSN 0718-2376.  http://dx.doi.org/10.4067/S0718-23762009000100004.

Popular education in Chile began to germinate since the revolutionary processes during the decade of 1850, being the illustrated and positivists ideas the ones that showed interests for the people’s instruction. Furthermore, there are efforts on the part of the state, the church, private ones, and autonomous organizations of artisans. This research will be focused particularly in this last institution, specifically the Sociedad de Artesanos de La Serena. The motivation for this study lies mainly in becoming a contribution to the regional history and the scarce researches about the educator’s role in these societies. In this context, our objective is to highlight the educator’s role and the popular characteristic of the Sociedad de Artesanos de La Serena, starting with the analysis of its minutes and the press of the époque, employing as a methodological framework a historical documentary analysis.

Palabras clave : Popular Education; Sociedad de Artesanos de La Serena; Sociedad de La Igualdad de La Serena (1851); Evening School.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons