SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.29 número2Condicionales y disyunciones en la teoría de la lógica mental: Una respuesta a Liu y Chou (2012) y a López Astorga (2013)ÁREAS DE DESARROLLO INDÍGENA: ESTUDIO DE CASO DEL ADI PUEL NAHUELBUTA, COMO ESTRATEGIA DE LAS POLÍTICAS PÚBLICAS EN EL MUNDO MAPUCHE índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Universum (Talca)

versión On-line ISSN 0718-2376

Resumen

PIZARRO CORTES, Carolina  y  SANTOS HERCEG, José. FROM MASTER NARRATIVE TO HISTORIOGRAPHICAL POLYPHONY: A critic to the history of Latin American emancipation. Universum [online]. 2014, vol.29, n.2, pp.237-251. ISSN 0718-2376.  http://dx.doi.org/10.4067/S0718-23762014000200016.

This paper presents a critical approach to the historical discourse generated around the independence, combining the philosophical and historical perspectives as well as contributions of the literary studies. From this interdisciplinary perspective has been possible to analyze the contributions of the new historiography, that takes distance from the master narrative or Manual's history of the independence struggles in several points: by reviving the previously silenced underground histories, the visibility of new historical subjects and proposing new periodization for the histories of independence. The emphasis is on the discursive modalities of history, to observe from a formal foreshortening the changes that occur in the new representations of the past.

Palabras clave : Independence; underground history; historical subject; periodizaciones.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons