SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.23 número3Una aproximación a la clasificación de las universidades chilenasMétodo de localización de fallas basado en impedancia aparente para sistemas de distribución con generación distribuida índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Ingeniare. Revista chilena de ingeniería

versión On-line ISSN 0718-3305

Resumen

RAMIREZ-CORREA, Patricio  y  FUENTES-VEGA, Carolina. Factors that affect the formation of networks for collaborative learning: an empirical study conducted at a Chilean university. Ingeniare. Rev. chil. ing. [online]. 2015, vol.23, n.3, pp.341-347. ISSN 0718-3305.  http://dx.doi.org/10.4067/S0718-33052015000300003.

This article shows the results of applying social network analysis techniques to explore the antecedents in the formation of collaborative learning networks in Chile. Immersed in learning analytics, the paper indicates a set of individual variables of students that explain the relationship structure between them for the purpose of collaborating in the study. In particular, the study used a Multiple Regression Quadratic Assignment Procedure to analyze a network of students belonging to a Chilean university. The results support the existence of three antecedents in the formation of a network to collaborate in the learning: homophily, closeness in the academic performance and looseness in the happiness level.

Palabras clave : Learning analytics; social network analysis; happiness; higher education; Chile.

        · resumen en Español     · texto en Inglés     · Inglés ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons