SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.9 número2Autoevaluación de Conocimientos Previos y Rendimiento según Estilos de Aprendizaje en un Grado Universitario de EdificaciónLa Percepción de la Motivación y Satisfacción de la Tutoría Recibida en Estudios de Posgrado índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Formación universitaria

versión On-line ISSN 0718-5006

Resumen

MARTINEZ ARBOLEDA, J. Juan D; TORRES-TABORDA, Mabel; ALZATE GIL, Hader  y  OCAMPO-LOPEZ, Carlos. Quantitative Approach to Evaluate Curriculum Requirements in a Curriculum. Form. Univ. [online]. 2016, vol.9, n.2, pp.41-48. ISSN 0718-5006.  http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062016000200005.

This work proposes a methodology to assess the rigor of curriculum requirements for a higher education student, expressed in terms of requisites and co-requisites. This methodology uses a weighting of restriction system based on the severity and impact that these restrictions represent on curriculum flow, and defines a constraint index. The method can be applied in different contexts, from a one-semester course to a full curriculum of a university career. The methodology was designed by the Chemical Engineering Department at the Universidad Pontificia Bolivariana in Colombia and it was applied to a curriculum of 2014 and to an updated curriculum. The constraint index decreased from 0.54 to 0.38. Thus, the use of a weighting of restrictions system allows getting insights of their influence on curriculum in a wider way and helps in the decision making process towards a more flexible curriculum.

Palabras clave : curriculum; requisites; co-requisites; restriction index; curricular flow; flexibility.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons